سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
˜Ï æÈáǐ
صفحه 7 از 19 نخستنخست ... 3456789101117 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 61 تا 70 , از مجموع 189

موضوع: ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

  1. Top | #61

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩


    « اخرج اشرا و لا بطرا » . . .
    يا گفت
    : « من رأی سلطانا جائرا مستحلا
    لحرم الله » . . .


    70
    امضاء

  2. Top | #62

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

    تمام فاجعه كربلا برای اين بود كه امام رأی خود را نفروخت
    از قبل از مردن معاويه و همچنين بعد از مردن او در دوره يزيد چه در
    وقتی كه امام در مدينه بود و چه در مكه و چه در بين راه و چه در كربلا ،
    آنها از امام فقط يك امتياز می‏خواستند و اگر آن يك امتياز را امام به‏
    آنها می‏داند نه تنها كاری به كارش نداشتند . انعامها هم می‏كردند و امام‏
    هم همه آن تحمل رنج‏ها را كرد و تن به شهادت خود و كسانش داد كه همان‏
    يك امتياز را ندهد . آن يك امتياز فروختن رأی و عقيده بود . در آن زمان‏
    صندوق و انتخاباتی نبود ، بيعت بود . بيعت آنروز رأی دادن امروز بود .
    پس امام اگر يك رأی غير وجدانی و غير مشروع می‏داد شهيد نمی‏شد ، شهيد شد
    كه رأی و عقيده خودش را نفروخته باشد .

    71
    امضاء

  3. Top | #63

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

    كربلا نمايشگاه معنا و روحانيت نه نمايشگاه جنايت بشر
    در زمان ما معمول است كه كشورها نمايشگاه صنايع درست می‏كنند و گاهی‏
    نمايشگاه جهانی از همه كشورهای دنيا درست می‏كنند . ظاهرا در هر شصت سال‏
    يك بار تمام دنيا يك نمايشگاه ترتيب می‏دهند . گويند برج ايفل يادگار
    يك نمايشگاهی است كه در شصت و اند سال پيش ساخته شده . در سه چهار
    سال پيش نيز نمايشگاهی در بروكسل ترتيب دادند كه از همه كشورهای شرق و
    غرب در آنجا جمع شده بودند و مردم از همه دنيا به آنجا رفتند . منظور از
    اين نمايشگاهها نشان دادن محصولات فكری و عملی بشر است . در آنجا انسان‏
    عظمت فكر و فعاليت و مقدار هنرنمايی بشر را می‏فهمد . در آنجا همه چيز
    را می‏آورند از سوزن تا يك نمونه كارخانه‏های عظيم . صحنه كربلا را می‏توان‏
    تشبيه كرد به يك نمايشگاه ، ولی نه نمايشگاه علم وصنعت بلكه نمايشگاه‏
    معنويت و معرفت . در اين نمايشگاه انسان می‏تواند به عظمت قدرت اخلاقی‏
    و روحی و معنوی بشر پی برد و بفهمد تا چه اندازه بشر با گذشت و فداكار و
    آزاد مرد و خداپرست و حق خواه و حق پرست می‏شود ، معانی صبر و رضا و
    تسليم و شجاعت و مروت و كرم و بزرگواری تا چه

    72
    امضاء

  4. Top | #64

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

    اندازه قدرت ظهور و بروز دارد .
    معمولا اهل منبر وقتی كه می‏خواهند قضيه كربلا را بزرگ كنند جنبه فاجعه‏
    بودن و ظلم و ستم‏ها را بزرگ می‏كنند ، در جستجوی پيدا كردن و حتی جعل‏
    كردن فاجعه‏هايی هستند ، با بيانهای مختلف و تشبيهات و مجسم ساختن‏ها
    جنبه فاجعه بودن را تقويت می‏كنند و حال آنكه ما بايد از خود بپرسيم‏
    بزرگی حادثه كربلا از چه نظر است ؟ آيا از نظر فجيع بودن است ؟ قطعا اين‏
    فاجعه ، فاجعه كم نظيری است چنانكه ابوريحان بيرونی در " الاثار الباقية
    " به نقل " نفس المهموم " گفته و همچنين ديگران ، ولی فاجعه عظيم و
    شايد عظيمتر از اين در دنيا زياد بوده . خود فاجعه مدينه كمتر از فاجعه‏
    كربلا نبوده . عظمت مطلب از لحاظ سيد الشهدا و ياران آن حضرت است نه‏
    از لحاظ ابن زياد و ابن سعد و اتباع و اشياع آنها ، عظمت سعادت است نه‏
    عظمت شقاوت . كربلا بيش از آن اندازه كه نمايشگاه شقاوت و بدی و ظهور
    پليدی بشر باشد نمايشگاه روحانيت و معنويت و اخلاق عالی و انسانيت است‏
    ولی اهل منبر كمتر به آن جنبه توجه دارند ، و به عبارت ديگر در اين قضيه‏
    از آن جنبه بايد نگاه كرد كه اباعبدالله و اباالفضل و زينب قهرمان‏
    داستانند نه از آن جهت كه شمرو سنان قهرمان داستانند .

    73
    امضاء

  5. Top | #65

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩


    چرا " حر " تغيير روحيه داد ؟
    گفته شده كه يك علت اينكه " حر " گرويد به سيد الشهدا اينست كه‏
    مدت زيادی همراه حضرت بود و از نزديك او را شناخت .

    اصحاب حسين هيچكدام پناه به دشمن نبرد ولی از دشمن به خود ملحق كردند
    يكی از مظاهر قوت و كمال نهضت حسينی اينست كه آنها با آنهمه شدت و
    گرفتاری هيچكدامشان ملحق به دشمن نشد ولی توانستند از لشكر غالب طرف‏
    مقابل دل بربايند چنانكه حر وسی نفر ديگر را دل ربودند . و شايد علت‏
    اينكه اباعبدالله اصرار داشت كه هر كه رفتنی است برود اين بود كه‏
    می‏خواست نمايشگاهش كامل باشد و در ميان آنها ضعيفی وجود نداشته باشد كه‏
    در گيراگير كار سستی نشان دهد . اين جهت در بدر و صفين عيب زيادی‏
    نداشت ولی در كربلا عيب داشت چون بنای كار كربلا برگذشت و فداكاری بود
    . معمولا غالب از مغلوب می‏ربايد نه مغلوب از غالب ، و اين بدان جهت‏
    است كه از لحاظ روحی اينها غالب بودند

    74
    امضاء

  6. Top | #66

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

    و آنها را شكست و تحت تأثير قرار داده بودند .

    فجيع‏ترين جنبه‏های شهادت سيد الشهدا
    از جنبه‏های فجيع بودن يك جنبه است كه از همه بالاتر بود و آن را كمتر
    مورد توجه قرار می‏دهند و آن اين موضوع است كه يتقربون الی الله بدمه و
    به حادثه شهادت سيد الشهدا رنگ دينی دادند . فرق است بين اينكه گرگی‏
    بره‏ای را بخورد و بين اينكه بخورد و عنوان قربة الی الله و مصالح ملی و
    خيانت و قيام بر ضد مصالح عمومی هم به آن بدهند . به نظر می‏رسد كه اين‏
    جهت از همه بالاتر بود . بزرگترين جنايتها آنها است كه به نام اخلاق و
    روحانيت و صلح می‏شود .

    سه مرحله شهادت حسين ( ع ) .
    مكتب حسينی الهام دهنده مصلحين است ،

    مكتب گناهكار سازی نيست
    امام حسين سه مرحله شهادت دارد : شهادت تن به دست يزيديان ، شهادت‏
    شهرت و سمعه و نام نيك به دست بعديها بالاخص متوكل عباسی ، و شهادت‏
    هدف به دست اهل منبر . سومی بزرگترين مرحله شهادت است و جمله‏ای كه‏
    زينب به يزيد فرمود : « كد كيدك و اسع سعيك » ( 1 ) . . . شامل هر سه‏
    دسته می‏شود .
    مكتب امام حسين مكتب گناهكارسازی نيست بلكه ادامه مكتب انبيا است‏
    كه در سوره الشعراء ذكر شده و با تجديد

    پاورقی :
    1 - [ ترجمه : هر حيله‏ای داری بكار بر ، و هر كوششی توانی بكار گير ] .

    75
    امضاء

  7. Top | #67

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩


    ذكرش در هر سال و هر وقت بايد به صورت زنده‏ای باقی بماند زيرا نبوت‏
    ختم شده و اين مكتب به منزله منبع وحی و الهام انبياء است يعنی به‏
    پيغمبران وحی می‏شده از طرف خدا كه در مواقع لازم قيام كنند ، حالا مكتب‏
    حسينی بايد وحی كننده و الهام دهنده مردان بزرگ باشد كه بعدها به صورت‏
    مصلحين قيام می‏كنند نه به صورت انبياء زيرا نبوت ختم شده .
    هر بارت سپنسر به نقل فروغی می‏گويد بزرگترين آرمان نيكان اينست كه در
    آدم سازی شركت كنند يعنی مكتب صالح سازی بياورند . مكتب حسين ( ع ) نه‏
    تنها مكتب گناهكارسازی [ نبود ، ] از صالح سازی هم بالاتر بود ، مكتب‏
    مصلح سازی است .

    مشخصات سياست اموی : دامن زدن به آتش تعصب نژادی و ترويج شعر
    امويين از چند چيز حمايت و با چند چيز مبارزه می‏كردند . از جمله‏
    چيزهايی كه حمايت می‏كردند دامن زدن به آتش تعصبهای نژادی بود . در "
    الامام الصادق " می‏نويسد كه " حجاج " به عامل خود در بصره نوشت كه‏
    وقتی كه نامه من به تو می‏رسد " نبطيه " را از خود دور كن كه برای دين و
    دنيا مفسده‏اند . عامل - به قرينه كلام - افراد متقی و قاريان قرآن را
    استثنا كرد و گزارش داد . حجاج نامه‏ای بنوشت و در آن نامه نوشت كه به‏
    رسيدن اين نامه اطبا را جمع كن كه در خواب تو را معاينه كنند اگر رگ‏
    نبطی پيدا كردند فورا قطع كن .
    يكی ديگر ترويج اشعار و بالاخص اشعار جاهلی بود .

    76
    امضاء

  8. Top | #68

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

    گذشته از اشعار بزمی كوشش می‏كردند كه به مردم القا كنند كه حكمت هم‏
    در اشعار است . در جلد چهارم ابن خلكان صفحه 328 ضمن شرح حال ابوعبيده‏
    نحوی می‏نويسد : " و ذكر المبرد فی كتاب الكامل ان معاوية بن ابی سفيان‏
    الاموی قال : اجعلوا الشعر اكبر همكم و اكثر آدابكم فان فيه مأثر اسلافكم و
    مواضع ارشادكم فلقد رأيتنی يوم الهزيمة و قد عزمت علی الفرار فما ردنی‏
    الاقوال ابن الاطنابة الانصاری :
    ابت لی عفتی و ابی بلائی
    و اخذی الحمد بالثمن الربيح
    و اجشامی علی المكروه نفسی
    وضربی هامه البطل المشيح
    و قولی كلما جشأت و جاشت
    مكانك تحمدی او تستريحی
    لادفع عن ماثر صالحات
    و احمی بعد عن عرض صريح

    ( 1 )
    آن جمله‏های معاويه در واقع مبارزه‏ای است با « الشعراء يتبعهم الغاون
    و سنت نبوی . معاويه چرا در آنوقت به فكر آيات جهاد قرآن نيفتاد و به‏
    فكر اين اشعار تعصب آميز افتاد ؟ !

    پاورقی :
    1 - [ ترجمه : مبرد در كتاب كامل آورده كه : معاوية بن ابی سفيان اموی‏
    گفت : بايد شعر بزرگترين كوشش و بيشترين ادبيات شما باشد كه آثار
    پيشينيان شما و مواضع ارشاد و راهيابی شما در آن نهفته است . همانا من‏
    در روز هزيمت ( گريز از جنگ ) تصميم برفرار گرفتم ، و چيزی مرا باز
    نگرداند جز اين سخن ابن اطنابه انصاری : " عفت و ورزيدگی من و اينكه‏
    خواستم با بهائی گران ستايش را برای خود بخرم و نفسم را بر ناگواريها
    واداشتم ، و بر فرق دليری كه خود را می‏پايد كوفتم ، و به نفس خود وقتی‏
    بی‏تابی و غضب می‏كرد گفتم سرجای خود باش تا ستايش شوی يا استراحت كنی‏
    همه اينها باعث شد كه از ميدان كارزار نگريزم ، تا از آثار صالح و
    شايسته دفاع كنم و از آبروی نيك خود حمايت نمايم ] .

    77
    امضاء

  9. Top | #69

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

    البته استشهاد به شعر حكمت عيب ندارد ، همانطوری كه اباعبدالله هم در
    ايام حركت به كربلا به اشعار يكی از انصار تمثل جست - سأمضی و ما فی‏
    الموت . . . - ولی اين بيان كلی معاويه كه می‏گويد : اجعلوا الشعر اكبر
    همكم خيلی خطرناك است و به علاوه خيلی فرق است بين آن اشعار و اين‏
    اشعار .
    جرجی زيدان در جلد چهارم " تمدن اسلام " ص 131 می‏گويد : " در نظر
    بنی اميه مردم سه دسته می‏شدند : اول فرمانروايان كه خود عربها بودند ،
    دوم موالی يعنی بندگان ( مسلمانان آزاد شده ) آنان ، سوم ذميها ، چنانكه‏
    معاويه راجع به مردم مصر می‏گويد : اهل آن كشور سه دسته ناس ، شبيه ناس‏
    ، نسناس و يا لا ناس ( جانور ) [ می‏باشند . ] طبقه اول عربها و دوم‏
    موالی و سوم ذميان يعنی قبطيان هستند " .
    در جلد چهارم ، جرجی زيدان فصلی دارد در سياست دولت در عصر اموی . وی‏
    راجع به اينكه امويها به اهل ذمه سخت می‏گرفتند برای پول و اگر پول می‏داد
    او را خيلی گرامی می‏داشتند ارجاع می‏كند به " خطط " مقريزی .
    مواطن ظهور شجاعت حسينی ( شجاعت بدنی )
    مواطن ظهور مروت حسينی
    مواطن ظهور صبر
    مواطن ظهور غيرت و حميت و اباء نفس

    78
    امضاء

  10. Top | #70

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

    توجه به خدا ( 1 )

    رضا و تسليم
    در كتاب " راهنمای دانشوران " اين رباعی را به ركن الدين محمود
    خوافی نسبت می‏دهد :
    غواصی كن گرت گهر می‏بايد
    غواصان را چار هنر می‏بايد
    سر رشته به دست يار وجان در كف دست
    دم نازدن و قدم زسرمی بايد

    در اين رباعی حقيقت تسليم از جنبه مثبت خوب بيان شده . تسليم ،
    سكوت و سكون و توقف نيست ، تغيير كيفيت حركت است ، فرقی است كه‏
    حركت يك غواص در قعر دريا با حركت معمولی يك آدم در خيابان دارد ،
    از چهار جهت :
    يكی اينكه سر رشته كار در دست ديگری است يعنی امر و فرمان از خدا
    است ، طرح و نقشه شخصی و تبعيت از هوای نفس نيست .
    دوم خطرناك بودن اقدام و در معرض كام اژدهاها و نهنگهای اجتماع رفتن‏
    ، و هر لحظه خطر اينست كه تصادف با يك نهنگ عظيم الجثه بشود و او را
    به كام بكشد .
    سوم دم نازدن و دهان بستن و حركت كردن نظير سربازی كه در فرمان‏
    فرمانده خودش هست و همينكه فرمان رسد دست بالا

    پاورقی :
    1 - [ در نسخه دستنويس استاد شهيد در زير هر يك از تيترهای فوق محلی‏
    برای توضيح قرار داده شده است ولی مطلبی نوشته نشده است ] .

    79
    امضاء

صفحه 7 از 19 نخستنخست ... 3456789101117 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق از جمله طراحی قالب برای سایت آیه های انتظار محفوظ می باشد © طراحی و ویرایش Masoomi بر قالب منتشر شده از ویکی وی بی