سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
˜Ï æÈáǐ
صفحه 8 از 19 نخستنخست ... 45678910111218 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 71 تا 80 , از مجموع 189

موضوع: ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

  1. Top | #71

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

    می‏كند كه سمعا و طاعة و حركت می‏كند ، و به عبارت ديگر انضباط .
    چهارم اينكه بايد با سر رفت نه با پا يعنی منتهای ميل و شوق و عشق لازم‏
    است . تنها حالت انقياد و اطاعت و دم نزدن كافی نيست ، عشق و محرك‏
    درونی در پرستش لازم است ، عباده الاحرار و العشاق بايد باشد . در قرآن‏
    كريم اشاره به جهت اول و سوم می‏كند آنجا كه می‏گويد : « فلا و ربك لا
    يؤمنون حتی يحكموك فيما شجر بينهم ». . . ( 1 ) و البته وقتی كه غواصی‏
    با اين چهار هنر صورت گرفت ، آنوقت است كه گوهرها از قعر دريا
    استخراج می‏شود .

    شجاعت روحی و قوت قلب و حفظ تعادل در عمل و قيافه و زبان
    " عقاد " می‏گويد : ملك جأشه و كل شی‏ء من حوله يوهن الجأش ( 2 ) .

    پاورقی :
    1 - سوره نساء ، آيه . 65 [ نه ، به خدا سوگند ايمان ندارند تا اينكه‏
    در مشاجرات خود تو را داوری دهند ] .
    2 - [ ترجمه : او مالك قلبش بود و حال آنكه همه اشياء اطراف او
    موجب ضعف قلب بودند ] .


    80
    امضاء

  2. Top | #72

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩


    منطق معمولی ذاكرين اباعبدالله در شهادت و مظلوميت آن حضرت
    مردنها و درگذشتها چند نوع است :
    الف - مردن طبيعی با موت طبيعی ( نه اخترامی ) يعنی يك كسی عمر
    طبيعی خود را كرده و تمام شده .
    ب - موت اخترامی به وسيله عوامل طبيعی مثل جوانمرگ شدن‏ها در اثر
    حصبه و وبا و طاعون و غيره ، يعنی به وسيله امراض و ميكروبها .
    ج - موت اخترامی به وسيله حوادث و سوانح مثل زلزله و سيل و تصادف‏
    اتومبيل و غيره كه در آنها عمد كسی در كار نبوده است و خود مقتول هم‏
    تقصيری نداشته است .
    د - موت اخترامی به وسيله حوادث و سوانح كه مقتول در آن تقصير داشته‏
    مثل اينكه مست بوده و سوار اتومبيل شده و تصادف كرده و مرده است ولی‏
    شخص ديگر تقصير نداشته .
    ه - موت اخترامی به وسيله حوادث و سوانح كه هم مقتول و هم شخص ديگر
    تقصير داشته است مثل غالب كشته شدن‏ها به واسطه لجاجتها و تعصبها و
    جهالتها و مستيها و مانند اينكه

    81
    امضاء

  3. Top | #73

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩


    دو نفر در كاباره به خاطر يك زن هر جائی يكديگر را می‏كشند .
    و - موت اخترامی به قتل عمد كه مقتول هيچگونه تقصيری نداشته و صرفا
    جنايت قاتل سبب شده ، مثل اينكه شخصی به يك بهانه‏ای شخصی را هدف قرار
    می‏دهد و می‏كشد ، يا كسی راه خود را می‏رود و ديگری از روی هوس او را هدف‏
    قرار می‏دهد ، يا آنكه روی غرض با پدر يا برادر يا خويشاوند او را هدف‏
    قرار می‏دهد . برای آنكه دل اقوامش را بسوزد آن بی تقصير را می‏كشد ، يا
    به خاطر اينكه كينه نسبت به پدر مرحوم او را در دل دارد او را بی تقصير
    می‏كشد ، يا به خاطر اينكه نفس وجود او را مزاحم خود می‏بيند مثل اينكه با
    بودن او فلان زن عشق او را نمی‏پذيرد و يا فلان مقام برای او مسلم نمی‏شود
    بدون آنكه خود آن شخص دخالتی داشته باشد در مزاحمت عشقی يا مقامی او ،
    او را می‏كشد .
    ز - كشته شدن در راه سربازی و فداكاری و شهادت كه مقتول خود را در راه‏
    عقيده و هدف خود فدا می‏كند و عمد دارد ولی در راه هدف مقدس عالی خود
    كشته می‏شود و به عبارت ديگر مرگ انتخابی كه انسان آگاهانه مرگ را برای‏
    تحقق بخشيدن به هدفش انتخاب می‏كند .
    ح - البته نوعی ديگر مرگ انتخابی هست كه خودكشی و فرار از مقابله با
    حوادث است كه ضعف است .
    اينها اقسام مردن و كشته شدن است كه بعضی اسف انگيز است و بعضی‏
    نيست ، بعضی در حقيقت سزای مقتول است و بعضی نيست ، بعضيها صرف نفله‏
    شدن و ضايع شدن است و بعضی

    82
    امضاء

  4. Top | #74

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

    نيست .
    قسم اول را می‏توان گفت از جنبه شخصی متوفی است انگيز نيست گواينكه‏
    از لحاظ اجتماع در بعضی افراد ممكن است ضايعه باشد . در قسم دوم نفله‏
    شدن و ضايعه است و موجب تأسف است ولی كسی مورد ملامت نيست ، و
    همچنين قسم سوم . در قسم چهارم مجازات مقتول است در واقع ، و همچنين در
    قسم پنجم ، به علاوه اينكه در اين قسم اول شخص ديگر نيز مورد ملامت است‏
    و در قسم دوم و سوم و چهارم و پنجم نفله شدن و ضايع شدن و هدر رفتن موجود
    است و در قسم چهارم و پنجم تاسف بر اخلاق عمومی است كه چرا منحط و
    پائين است . در قسم ششم تأسف از نفله شدن مقتول و تأسف از اخلاق فاسد
    قاتل است . در اين قسم انسان متأسف است كه بی جهت شخص بی تقصيری‏
    نفله شد و هدر رفت . ولی در قسم هفتم در عين اينكه از جنبه قاتل و اخلاق‏
    و روحيه او جای تأسف و تأثر است ، از جنبه مقتول جای تحسين و تعظيم و
    سرمشق گرفتن است .
    معمولا ذاكرين سعی دارند شهادت امام حسين را از قسم ششم جلوه دهند كه‏
    شخصی مظلوم و بی تقصير و بی جهت كشته و نفله شد و ضايع گشت و هدر رفت‏
    و حال آنكه شهادت امام حسين از قسم هفتم است نه از قسم ششم . و معمولا
    تذكر حادثه سيد الشهدا از قبيل اظهار تأسف است آنهم اظهار تأسف از
    نفله شدن سيدالشهدا كه افسوس كه آقا نفله شد ، و حال آنكه غلط ترين‏
    غلطها اينست كه ما امام حسين عليه السلام را نفله شده حساب كنيم . امام‏
    حسين به عكس به هر قطره خون خود يك دنيا

    83
    امضاء

  5. Top | #75

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩


    ارزش داد . كسی كه موجی ايجاد كرد كه قرنها پس از او پايه‏های كاخ‏
    ستمگران را متزلزل كرد و از جا كند و حتی در قرون خود ما غالب حوادث‏
    داغ در محرم ايجاد می‏شود ، خون او هدر رفته است ؟ ! كسی كه ميليونها نفر
    نماز خوان و روزه گير و فداكار ساخت هدر رفت ؟ !

    [ آيا امام حسين ( ع ) دستور خصوصی داشت ؟ ]
    يكی از اموری كه موجب می‏گردد داستان كربلا از مسير خود منحرف گردد و
    از حيض استفاده و بهره برداری عامه مردم خارج شود و بالاخره آن هدف كلی‏
    كه از امر به عزاداری آن حضرت در نظر است منحرف گردد اينست كه‏
    می‏گويند حركت سيدالشهدا معلول يك دستور خصوصی و محرمانه به نحو قضيه‏
    شخصيه بوده است ( 1 ) و دستوری خصوصی در خواب يا بيداری به آن حضرت‏
    داده شده است . زيرا اگر بنا شود كه آن حضرت يك دستور خصوصی داشته كه‏
    حركت كرده ، ديگران نمی‏توانند او را مقتدا و امام خود در نظير اين عمل‏
    قرار دهند و نمی‏توان برای حسين " مكتب " قائل شد ، برخلاف اينكه‏
    بگوئيم حركت امام حسين از دستورهای كلی اسلام استنباط و استنتاج شد و
    امام حسين تطبيق كرد با رأی روشن و صائب خودش كه هم حكم و دستور اسلام‏
    را خوب

    پاورقی :
    1 - در اينجا بايد فرق بين قضايای شخصيه و خارجيه و حقيقيه و اينكه به‏
    اصطلاح متأخرين جعل احكام بر طبق قضايای حقيقيه است شرح داده شود .

    84

    امضاء

  6. Top | #76

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩


    می‏دانست و هم به وضع زمان و طبقه حاكمه زمان خود آگاهی كامل داشت .
    تطبيق كرد آن احكام را بر زمان خودش و وظيفه خودش را قيام و حركت‏
    دانست ، لهذا در آن خطبه معروف استناد كرد به حديث معروف رسول خدا :
    « من رأی سلطانا جائرا » . . . ايضا فرمود : « الا ترون ان الحق لا يعمل به‏
    و أن الباطل لا يتناهی عنه ، ليرغب المؤمن ». . . نفرمود : ليرغب الامام.
    يعنی وظيفه هر مؤمنی اين بود نه وظيفه امام حسين از آن نظر كه امام بود .
    ولی معمولا گويندگان برای اينكه به خيال خودشان مقام امام حسين را بالا
    ببرند می گويند دستور خصوصی برای شخص امام حسين برای مبارزه با شخص‏
    يزيد و ابن زياد بود و در اين زمينه از خواب و بيداری هزارها چيز
    می‏گويند . در نتيجه قيام امام حسين را از حوزه عمل بشری قابل اقتدا و
    اقتفا كه « و لكم فی رسول الله اسوش حسنة »( 1 ) خارج می‏كنند و به اصطلاح‏
    از زمين به آسمان می‏برند و حساب " كار پاكان را قياس از خود مگير "
    به ميان می‏آيد و امثال اينها . هر اندازه در اين زمينه خيالبافی بيشتر
    بشود ، از جن و ملك و خواب و بيداری و دستورهای خصوصی زياد گفته شود
    اين نهضت را بی مصرف‏تر می‏كند .
    حالا ببينيم آيا اگر امام حسين با دستور خصوصی عمل كرده باشد مقامش‏
    بالاتر است يا اگر با دستور كلی و تطبيق كلی بر جزئی و اصابه در تطبيق آن‏
    در حالی كه دهات و كبار صحابه

    پاورقی :
    1 - سوره احزاب ، آيه 21 [ ترجمه : و برای شما در وجود رسول خدا نمونه‏
    و الگوی خوبی است ] .

    85
    امضاء

  7. Top | #77

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

    مانند ابن عباس از تطبيق آن عاجز بودند عمل كرده باشد مقامش بالاتر است‏
    ؟ ما شرقيها مقام را فقط به اين می‏دانيم كه گفته شود فلان شخص اهل مكاشفه‏
    است ، اهل كرامت و معجزه است ، جن در تسخير دارد ، با فرشتگان تماس‏
    دارد . شك نيست كه امام حسين دارای مقام ملكوتی است اما او دارای مقام‏
    جمع الجمعی است ، انسان كامل است ، مقام انسان از مقام فرشته بالاتر
    است . حد اعلای كمال انسان در اين نيست كه با فرشته در تماس باشد . حد
    اعلای كمال انسان اينست كه انسان كامل باشد . ما می‏گوئيم در معراج جبرئيل‏
    از تك فروماند . اگر امام حسين با راهنمائی مستقيم فرشته حركت كرده‏
    باشد معنايش اينست كه با عقل و تشخيص شخص خودش قادر نبود كه وظيفه‏
    خود را تشخيص دهد .
    اما اگر با عقل خود تشخيص داده باشد معنيش اينست كه عقل و ادراك‏
    شخص خودش از همه بالاتر بود و كار الهام را كرد . الهام در جايی است كه‏
    هدايت عقل و شرع وافی نباشد ، در صورتی كه هدايت عقل و شرع برای امام‏
    حسين كافی بود . عليهذا معنای « ان الله شاء ان يراك قتيلا » اينست كه‏
    مشيت كلی تشريعی اين را اقتضا كرده نه مشيت تكوينی يا مشيت تشريعی‏
    مخصوص شخص خود تو . در قديم علمای ما روی اين جهت زياد بحث كرده‏اند
    كه آيا مشيت در جمله : « ان الله شاء ان يراك قتيلا » مشيت تشريعی است‏
    يا تكوينی ؟ و قبول كرده‏اند مشيت تشريعی است ، ولی در اين جهت بحث‏
    نكرده‏اند كه بنابر مشيت تشريعی آيا اين مشيت ، همان مشيت كلی است كه‏
    شامل همه مسلمين بوده است

    86
    امضاء

  8. Top | #78

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩


    يا نه ، يك مشيت تشريعی و دستور تشريعی بوده است كه اختصاص داشته به‏
    امام حسين عليه السلام ؟
    طور ديگر هم می‏توان بحث كرد كه عاقلانه‏تر باشد : آيا امام حسين كه قيام‏
    كرد از آن جهت قيام كرد كه امام بود يا از آن جهت كه يك نفر مؤمن و
    مسلمان بود ؟ به عبارت ديگر اگر بخواهيم در اطراف حديث « ان الله شاء
    ان يراك قتيلا » بحث كنيم بايد بگوئيم آيا مشيت تكوينی بود يا تشريعی ،
    و بنابر تشريعی آيا تكليف خصوصی و شخصی بود يا تكليف كلی ؟ و بنابر دوم‏
    آيا آن تكليف كلی متوجه امام و پيشوای مسلمين بود يعنی از نوع وظائف و
    تكاليفی است كه برای ائمه وضع شده يا از نوع تكاليفی است كه برای عموم‏
    مؤمنين و مسلمانان وضع شده ؟ در اين زمينه بايد مثالهای توضيح دهنده‏ای‏
    ذكر شود ، ضمنا آنجا كه تكاليف مخصوص ائمه مسلمين ذكر می‏شود فرق گذاشته‏
    شود بين تكاليف امام به معنی زعيم فعلی مسلمين و بين امام به معنی صاحب‏
    مقام ولايت و وصايت .

    87
    امضاء

  9. Top | #79

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩


    فرق معاويه و يزيد
    امام حسين به مروان حكم در مدينه فرمود : « و علی الاسلام السلام اذ قد
    بليت الامة براع مثل يزيد » . راجع به كلمه " مثل يزيد " بايد تأمل كرد
    كه چه خصوصيتی در يزيد بود كه حتی در معاويه نبود ؟ اين جهت را تا
    اندازه‏ای قبلا گفتيم . ديگر اينكه دو مقدمه بايد اينجا اضافه كنيم : يكی‏
    اينكه نبايد گمان كرد كه معاويه و يزيد آنطور كه بودند و در اين زمانها
    كاملا شناخته شده‏اند در آن زمان هم كاملا شناخته شده بودند ( همچنان كه در
    عصر ما بعضی از جنايتكاران گذشته ، از قديسين می‏باشند چون كسی آنها را
    نشناسانده است مثل شاه عباس صفوی ) . با نبودن وسائل و ارتباطات در
    آنروز ، امام حسين كاملا يزيد را می‏شناخت امام عموم مردم كما هو حقه آگاه‏
    نبودند . لهذا عبدالله بن حنظلة غسيل الملائكه بعد از آنكه يك سفر با
    وفدی به شام رفت عقيده‏اش عليه يزيد آنقدر تحريك شد كه گفت ترسيديم در
    شام از آسمان سنگباران شويم ، و بعد هم با هشت پسر خود در راه مبارزه با
    يزيد خود را به كشتن داد . پس امام حسين درخشت خام می‏ديد آنچه را كه‏
    ديگران در آينه نمی‏ديدند .

    88
    امضاء

  10. Top | #80

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

    مقدمه دوم اينكه فرق است بين خليفه‏ای كه شخصا ناصالح است ولی امور را
    درست می‏چرخاند و بين خليفه‏ای كه وجودش در حال حاضر عليه مصالح مسلمين‏
    است . لهذا علی عليه السلام در وقتی كه بنا شد با عثمان بيعت شود فرمود:
    « لقد علمتم انی احق الناس بها من غيری ، و والله لاسلمن ما سلمت امور
    المسلمين و لم يكن فيها جور الا علی خاصة التماسا لاجر ذلك و فضله و زهدا
    فيما تنافستموه من زخرفه و زبرجه » ( 1 ) . در زمان امام حسين عمده اين‏
    بود كه مدار خلافت اسلامی تبديل به سلطنت جائرانه و ظالمانه و مترفانه و
    فاسقانه عربی شده بود و نفاقها از پرده در افتاده بود و همچنانكه قبلا
    گفتيم اگر امام حسين قيام نمی‏كرد خطر اين بود كه بساط اسلام از طرف مردم‏
    با انقلاب ممالك فتح شده برچيده شود .

    پاورقی :
    1 - نهج البلاغة ، خطبه 72 [ ترجمه : وراستی كه شما خود می‏دانيد كه من‏
    از ديگران به خلافت سزاوارترم و به خدا سوگند تا زمانی به مسالمت رفتار
    می‏كنم كه امور مسلمين سالم بماند و تنها به شخص من ستم شود ، و اين كار
    را به جهت دريافت اجر و فضيلت آن و بی رغبتی در زينت و جلوه گريهای‏
    آنچه شما در راه آن با يكديگر رقابت می‏ورزيد انجام می‏دهم ] .

    89
    امضاء

صفحه 8 از 19 نخستنخست ... 45678910111218 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق از جمله طراحی قالب برای سایت آیه های انتظار محفوظ می باشد © طراحی و ویرایش Masoomi بر قالب منتشر شده از ویکی وی بی