سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
˜Ï æÈáǐ
صفحه 9 از 19 نخستنخست ... 5678910111213 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 81 تا 90 , از مجموع 189

موضوع: ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

  1. Top | #81

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

    علت شهادت امام حسين و علت ترغيب ائمه ( ع ) به اقامه عزای حسينی
    با دو سؤال مواجه خواهيم شد و خوب است كه جواب اينها را قبلا بدانيم‏
    كه هم خود ما روشن باشيم و هم از عهده جواب برآئيم . يكی اينكه چرا امام‏
    حسين شهيد شد ؟ ديگر اينكه چرا ائمه دين دستور دادند كه عزای امام حسين‏
    هميشه اقامه شود و در نتيجه ما وقتها و عمرها و پولها و نيروها و انرژيها
    هر سال در دو ماه محرم و صفر و بلكه در غير اين دو ماه صرف كنيم . راجع‏
    به قسمت اول بايد بگوئيم در اين زمينه خيلی حرفها گفته شده . دشمنان‏
    گفته‏اند امام حسين قصد حكومت داشت و كشته شد ، هدف شخصی داشت و نرسيد
    . دوستان نادان گفته‏اند كشته شد كه گناهان امت بخشيده شود . جنبه آسمانی‏
    و خيالی به قضيه دادند ، آن را گفتند كه نصاری درباره مسيح گفته بودند .
    حقيقت همان است كه خود امام حسين فرمود در مواردی از قبيل : « ما خرجت‏
    اشرا و لا بطرا . . . الا ترون ان الحق لا يعمل به ، و ان الباطل لا يتناهی‏
    عنه ، ليرغب المؤمن فی لقاء الله محقا . . . ايها الناس من رأی سلطانا
    جائرا » . . .

    90
    امضاء

  2. Top | #82

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

    در قسمت دوم هم بايد گفت تكاليف شرعی بدون حكمت نيست . منظور اين‏
    نبوده كه همدردی و تسليتی باشد برای خاندان پيغمبر ، به قول روضه خوان‏ها
    زهرا را خوشحال بكنيم . خيال می‏كنيم هر اندازه ما گريه كنيم تسلی خاطر
    بيشتری برای حضرت رسول و حضرت زهرا هست . چقدر در اين صورت ما حضرت‏
    رسول و حضرت زهرا و حضرت امير را كه هميشه آرزوی شهادت می‏كشيدند و فخر
    خود می‏دانستند كوچك كرده‏ا يم و خيال می‏كنيم هنوز هم بعد از هزار و سيصد
    و بيست سال در حال جزع و فزع می‏باشند . بلكه مقصود اينست كه داستان‏
    كربلا به صورت يك مكتب تعليمی و تربيتی هميشه زنده بماند . در حقيقت‏
    جواب سؤال اول اگر درست داده شود جواب سؤال دوم هم معلوم می‏گردد . در
    " لؤلؤ و مرجان " صفحه 3 از " كامل الزيارش " نقل می‏كند كه حضرت‏
    صادق عليه السلام به عبدالله بن حماد بصری فرمود ( 1 ) : « بلغنی ان قوما
    يأتونه - يعنی الحسين عليه السلام - من نواحی الكوفة و ناسا من غيرهم و
    نساء يندبنه و ذلك فی النصف من شعبان ، فمن بين قارء يقرأ ، و قاص‏
    يقص ، و نادب يندب ، و قائل يقول المراثی . فقلت له : نعم ، جعلت‏
    فداك قد شهدت بعض ما تصف . فقال : الحمد الله الذی جعل فی الناس من‏
    يفد الينا و يمدحنا و يرثی علينا ، و جعل عدونا من يطعن عليهم من قرابتنا
    أو من غيرهم يهددونهم و يقبحون ما يصنعون » ( 1 ) . ايضا در صفحه 38 نقل‏
    می‏كند : « ان لقتل الحسين »

    پاورقی :
    1 - [ به من خبر رسيده كه در نيمه شعبان گروهی از نواحی كوفه و مردمی‏
    ديگر بر سر مزار حسين ( ع ) می‏آيند و نيز زنانی كه برای آنحضرت نوحه گری‏
    می‏كنند ، و عده‏ای >

    91
    امضاء

  3. Top | #83

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

    « حرارش فی قلوب المؤمنين لا يبرد ابدا ». پس معلوم می‏شود فلسفه اين كار
    تهديد دشمن و تقبيح كارهای آنها است ، تحسين اين دسته و تشويق به اين‏
    نوع كار و تقبيح آن دسته و ايجاد نفرت [ نسبت به ] آن نوع كار ( 1 ) .
    البته حضرت زهرا خوشحال می‏شود اما از باب اينكه نيت و هدف حضرت‏
    زهرا و حضرت رسول و حضرت امير و حضرت امام حسين همه يكی است و آن‏
    « يتلوا عليهم آياته و يزكيهم و يعلمهم الكتاب و الحكمة »است . البته‏
    خوشحال می‏شود كه به وسيله ذكر فرزندش حسين مردم در دنيا و آخرت‏
    سعادتمند شوند ، مردم در همان راهی حركت كنند كه فرزندش حسين حركت‏
    كرده است .
    بعد از مردن معاويه از امام حسين بيعت خواستند . در منزل حاكم مدينه‏
    حاضر شد و بيعت نكرد . روز بعد مروان حكم

    پاورقی :
    > قرآن می‏خوانند و پاره‏ای حوادث كربلا را بيان می‏كنند و دسته‏ای نوحه‏
    گری می‏كنند و گروهی ديگر مرثيه می‏خوانند . عرض كردم : فدايت شوم آری من‏
    نيز پاره‏ای از آنچه فرمودی ديده‏ام . فرمود : سپاس خدای را كه در ميان‏
    مردم گروهی را قرار داد كه به نزد ما می‏آيند و ما را می‏ستايند و برای ما
    مرثيه می‏خوانند ، و دشمنان ما را كسانی قرار داد كه بر ايشان خرده‏
    می‏گيرند از خويشان ما يا غير آنها ، آنان را تهديد می‏كنند و اعمال ايشان‏
    را زشت می‏شمرند ] .
    1 - [ در حاشيه اين پاراگراف استاد شهيد نوشته‏اند : ] آيا منظور از
    عزاداری همدردی و تسليت است ؟ ! و يا منظور بردن ثواب است ؟ ! در
    صورتی كه خود ثواب و كار درست و معقول ، دارای مصلحت ذاتی است . پس‏
    نخست بايد ببينيم كه آن مصلحت ذاتی كه در سلسله علل حكم است چيست تا
    نوبت برسد به ثواب كه در سلسله معلولات حكم است .


    92
    امضاء

  4. Top | #84

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

    در ميان كوچه آن حضرت را ديد و به عنوان نصيحت از آن حضرت خواست كه‏
    بيعت كند . حضرت فرمود : « و علی الاسلام السلام اذ قد بليت الامة براع‏
    مثل يزيد » . روی اين كلمه : « براع مثل يزيد » بايد دقت كرد . معلوم‏
    می‏شود خصوصيتی در يزيد است كه حتی در معاويه هم نبود . از نظر عوام شيعه‏
    فرقی بين يزيد و غير يزيد نيست زيرا همه باطل و غاصب بوده‏اند . ولی‏
    حقيقت اينست كه فرق است بين آنها ، زيرا از غاصب تا غاصب فرق است .
    اميرالمؤمنين هنگامی كه مردم خواستند با عثمان بيعت كنند فرمود : « لقد
    علمتم انی احق الناس بها من غيری و والله لاسلمين ما سلمت امور المسلمين‏
    و لم يكن فيها جور الا علی خاصة التماسا لاجر ذلك و فضله و زهدا فيما تنا
    فستموه من زخرفه و زبرجه » . در موقع بيعت با ابی‏بكر هم فرمود :
    « شقوا امواج الفتن بسفن النجاش » (1) . . . الی آخره . پس فرق است بين‏
    غاصبی كه ولو برای مصلحت شخصی خودش باشد حافظ و نگهبان عموم باشد و غير
    آن . اما يزيد با همه اسلاف فرق داشت به ترتيبی كه قبلا گذشت .
    قبلا در ضمن احوال ابن زياد و يزيد گفتيم كه يك علت اين فاجعه و اين‏
    آتش كه اول دامن خود آنها را گرفت اين بود كه جوان و ناآزموده بودند .
    شاعر عرب می‏گويد :

    پاورقی :
    1 - نهج البلاغه ، خطبه 5 [ ترجمه : ای مردم امواج آشوبها را با كشتيهای‏
    نجات در هم بشكنيد ] .


    93
    امضاء

  5. Top | #85

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩


    ان الشباب و الفراغ و الجدش
    مفسدش للمرء ای مفسدش
    ( 1 )


    مسئله گريه بر سيد الشهداء
    يكی از مسائل مربوط به سيد الشهداء مسئله گريه است . بايد مسئله گريه‏
    و خنده از چند نظر [ بررسی شود ] : يكی از نظر اينكه از مختصات و اعراض‏
    خاصه انسان به شمار رفته‏اند . ديگر از نظر علل و مبادی جسمی و روحی . سوم‏
    از نظر آثار و عوارض جسمی و روحی . چهارم از نظر اخلاقی و عقيده علماء
    اخلاق و آداب . پنجم از نظر آثار اجتماعی خنده و گريه . ششم انواع خنده‏ها
    و گريه‏ها و آيا همه خنده‏ها خوب است و همه گريه‏ها بد يا نه ؟ و اينكه‏
    نوع گريه بر امام حسين لذتبخش است و به قلب صفا و روشنی می‏دهد . و
    بايد مقايسه‏ای شود بين مكتب امام حسين و مكتبهای خنده و كمدی ، و
    اشاره‏ای شود به فيلمهای كمدی و فيلمهای تراژدی و اشعاری كه شعرای ما در
    باب گريه و مدح آن گفته‏اند مثل اينكه :
    گريه بر هر درد بی درمان دوا است
    چشم گريان چشمه فيض خداست
    در همه اينها بحث شود .
    خنده و گريه مظهر شديدترين حالات احساسی انسان است . آنوقتی كه كسی‏
    بتواند مالك خنده و گريه مردمی بشود ، به حقيقت مالك قلب آنها شده و
    با عواطف آنها بازی می‏كند . كارهای قلبی غير از كارهای عقلی است . تا
    كنون با قلبهای مردم از راه گريه [ بر ] سيد الشهدا بازی شده بدون اينكه‏
    تحت كنترل عقل

    پاورقی :
    1 - [ ترجمه : جوانی و بيكاری و ثروت مفسده بزرگی برای آدمی است ] .


    94
    امضاء

  6. Top | #86

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

    بيايد و هدف داشته باشد . تنها هدف داشتن كافی نيست ، نظم و سازمان هم‏
    لازم است .
    در مجله راديو ايران شماره 70 ، مقاله‏ای به قلم دكتر حسن علوی ( مرز
    دانش ) كه سخنرانی او است در [ برنامه ] مرزدانش درباره اشك چشم دارد
    كه خالی از فائده نيست . در آنجا می‏گويد : اشك تمساح دروغ است .
    می‏گويد : " دارون " در كتاب " بيان احساسات و تأليمات در انسان و
    حيوان 1890 ميلادی " ، نوشته است كه فيل تحت تأثير احساسات می‏گويد ولی‏
    اين موضوع به هيچ وجه هنوز تأييد نشده است . می‏گويد : خنده انواع و
    اقسام دارد : خنده محبت ، خنده تمسخر ، خنده شادی ، خنده تأثر يا خشم ،
    گريه هم همه جا از اثر اندوه و غم نيست و برای همه اتفاق افتاده و
    چشيده‏اند لذت گريه شوق را ، و منظره اشك شوق يكی از بهترين مناظر است‏
    . سخن را به اين شعر حافظ ختم می‏كند :
    دل بسی خون به كف آورد ولی ديده بريخت الله الله كه تلف كرد و كه‏
    اندوخته بود ؟
    شاعر عرب می‏گويد : اگر اشك نبود سرزمين " وداع " آتش می‏گرفت (
    كليله و دمنه ) . سعدی می‏گويد : بگذار تا بگريم چون . . . حافظ می‏گويد :
    دل سنگين تو را اشك من آورد به راه سنگ را سيل تواند به لب دريا
    برد

    تحريف كلمه ، تحريف حادثه امام حسين
    . . . حادثه امام حسين ، هم مشمول تحريف ظاهری و لفظی

    95
    امضاء

  7. Top | #87

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

    و پيكری شده و هم تحريف معنوی ولبی و باطنی در آن راه يافته است . در
    اين مبحث می‏توان مفصل سخن گفت [ همانطور كه در يادداشتهای " تحريفات‏
    در واقعه تاريخی كربلا " كه در همين كتاب خواهد آمد و نيز در
    سخنرانيهايی تحت همين عنوان كه در جلد اول اين مجموعه به چاپ رسيده سخن‏
    گفته شده است ] .

    96
    امضاء

  8. Top | #88

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩

    امام حسين ميان قيام عليه خلفا و عليه اسلام تجزيه كرد - اثر قيام حسينی
    يكی از بزرگترين آثار قيام حسينی اين بود كه مجزا كرد بين قيام عليه‏
    خلفا و قيام عليه اسلام را ، همانطوری كه قبلا گفتيم اگر امام حسين عليه‏
    يزيد قيام نمی‏كرد ممكن بود خرابكاريها و سوء سياست يزيد منجر به قيامی‏
    از طرف عناصری بشود كه به اسلام هم علاقه‏ای نداشتند . اكنون می‏گوئيم اگر
    چه در تاريخ اسلام قيامهای زيادی می‏بينيم كه عليه دستگاه خلفا است و در
    عين حال جنبه حمايت از اسلام را دارد مثل قيام ايرانيان عليه امويان ،
    ولی بايد دانست كه اين امام حسين بود كه اولين بار قيام دسته جمعی‏
    مسلحانه عليه دستگاه خلافت كرد و او بود كه حساب اسلام را از حساب‏
    متصديان امر جدا كرد بلكه راه قيام عليه دستگاه را از نظر اسلامی باز كرد
    و قيام آن حضرت نمونه و سرمشق ديگران قرار گرفت ، ديگر نقش خلفا به‏
    عنوان حاميان اسلام باطل شد ، اسلام در طرف مخالف قرار گرفت .
    قبل از امام حسين هم قيامهائی فردی يا دسته جمعی انجام شد . آنها يا
    مسلحانه و فردی بود يا جمعی و غير مسلحانه . ولی قيام

    97
    امضاء

  9. Top | #89

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩


    و شورش دسته جمعی و مسلحانه را امام حسين آغاز كرد .
    ( قيام عليه عثمان‏
    نيز نوعی تفكيك بين اسلام و خلافت بود ) .
    مقام خلافت در آنروز عاليترين مقام روحانی و سياسی بود و چنانكه‏
    می‏دانيم باز هم تا اندازه‏ای خلفای عباسی مقام روحانی خود را حفظ كردند و
    كسی كه اين قسمت را برای آخرين بار درهم شكست كه ديگر بپا نخاست خواجه‏
    نصيرالدين طوسی بود كه از علماء بزرگ شيعه است . خواجه با هلاكو همكاری‏
    كرد برای اينكه دستگاه جبار خلافت را از ميان بردارد .
    اما سعدی در مرثيه‏مقام خلافت می‏گويد :
    آسمان را حق بود گر خون ببارد بر زمين
    از برای قتل مستعصم اميرالمؤمنين

    معلوم می‏شود سعدی هم حتی [ تحت ] تأثير جلال روحانی مقام خلافت بوده .

    [ دو چهره حادثه كربلا ]
    « و اذ قال ربك للملائكة انی جاعل فی الارض خليفة قالوا ا تجعل فيها من‏
    يفسد فيها و يسفك الدماء و نحن نسبح بحمدك و نقدس لك ، قال انی اعلم‏
    ما لا تعلمون »( 1 ) .
    زندگی بشر مجموعه‏ای از تاريكی و روشنائی ، زشتی و زيبائی ، شر و خير
    است . آنچه فرشتگان ديدند جنبه تاريك فرزند آدم بود و آنچه خداوند
    اشاره كرد قسمتهای روشن آن بود كه بر

    پاورقی :
    1 - سوره بقره ، آيه . 30

    98
    امضاء

  10. Top | #90

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    143
    نوشته
    18,953
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    تشکر
    41,292
    مورد تشکر
    48,533 در 15,350
    وبلاگ
    15
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    shamee پاسخ : ۩۞۩ حماسه حسيني - جلد3 ۩۞۩


    قسمتهای تاريك بسی ترجيح دارد .
    حادثه كربلا دارای دو ورق است : ورق سياه و ورق سفيد . از لحاظ ورق‏
    سياه يك داستان جنائی است ، داستانی خيلی تاريك و وحشتناك ، و ما
    بعدا در حدود بيست مظهر از بيرحمی و قساوت و دنائت و نامردمی [ را كه‏
    در اين حادثه انجام شده ] نشان خواهيم داد . از اين جنبه در اين داستان‏
    حد اكثر بيرحمی و قساوت و سبعيت ديده می‏شود .
    از لحاظ ورق سفيد ، يك داستان ملكوتی است ، يك حماسه انسانی است ،
    مظهر آدميت و عظمت و صفا و بزرگی و فداكاری است .
    از لحاظ اول نام اين قضيه فاجعه است و از لحاظ دوم قيام مقدس . از
    لحاظ اول قهرمان داستان شمر است و ابن زياد و حرمله و عمر سعد و . . . و
    از لحاظ دوم قهرمان داستان امام حسين است و ابی الفضل و علی الاكبر و
    امثال حبيب ابن مظهر ، و زينب و ام كلثوم و ام وهب و امثال اينها . از
    لحاظ اول اين داستان ارزش آنرا ندارد كه بعد از هزار و سيصد و بيست و
    اند سال ، با اين عظمت ، خاطره و ذكرايش تجديد بشود ، وقتها و پولها و
    اشكها و تأثرها و احساسات صرف آن بشود ، نه از آن جهت كه از داستان‏
    جنائی نمی‏توان استفاده كرد ( زيرا جنبه‏های منفی زندگی بشر نيز ممكن است‏
    آموزنده باشد . از لقمان پرسيدند ادب از كه آموختی ؟ گفت : از بی ادبان‏
    ) و نه از آن جنبه كه اين داستان از جنبه جنائی چندان مهم نيست يا چندان‏
    آموزنده نيست . ما قبلا ثابت كرديم كه [ اين داستان ] از اين نظر مهم‏
    است و گفتيم كه كشته شدن

    99
    امضاء

صفحه 9 از 19 نخستنخست ... 5678910111213 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق از جمله طراحی قالب برای سایت آیه های انتظار محفوظ می باشد © طراحی و ویرایش Masoomi بر قالب منتشر شده از ویکی وی بی