۞۩۞ حماسه حسيني - جلد 2 ۞۩۞ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
۞۩۞ حماسه حسيني - جلد 2 ۞۩۞
صفحه 5 از 9 نخستنخست 123456789 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 41 تا 50 , از مجموع 85
  1. #41
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ۞۩۞ حماسه حسيني - جلد 2 ۞۩۞




    معروف و ناهی از منكر هستی . تو آمر به معروف و نهی از منكر كردی . يعنی تمام نهضت تو امر به معروف و نهی از منكر است « و جاهدت فی الله‏ حق جهاده » در راه خدا كوشيدی ، آن حد اعلای كوشش ، آن كوششی كه سزاوار است يك بشر در راه حق از خود بروز دهد .
    نكته قابل توجه اينست كه ما در زيارت وارث می‏گوييم : " ما گواهی‏ می‏دهيم " گواهی برای چه كسی می‏دهيم ؟ معمولا نزد قاضی كه می‏رويم گواهی‏ می‏دهيم . وقتی كه مطلبی برای قاضی ثابت نيست و می‏خواهيم مدعايی را ثابت كنيم ، می‏گوييم : آقای قضای من گواهم كه فلان شخص در فلان وقت اين‏ مقدار تحت فلان عنوان از اين آقا طلبكار بود . در زيارت وارث هم شهادت‏ می‏دهيم . نزد چه كسی شهادت می‏دهيم ؟ آيا نزد خدا شهادت می‏دهيم ؟ به نفع‏ چه كسی ؟ ، به نفع امام حسين ؟ .
    علمای معانی و بيان نكته‏ای را ذكر می‏كنند كه خيلی عالی است و آن اين‏ است : انسان گاهی مطلبی را در مقامی

    پاورقی :

    > از آن نعمت را در خدمت مخلوقات خدا قرار می‏دهيد ، زكات داده‏ايد .در قرآن می‏خوانيد الذين يؤمنون بالغيب و يقيمون الصلوه و مما رزقناهم‏ ينفقون »( سوره بقره ، آيه 3 ) متقين كسانی هستند كه به غيب و ماوراء محسوسات ايمان دارند ، نماز را بپا می‏دارند و از آنچه ما به آنها انعام‏ كرده‏ايم می‏بخشند . وقتی كه معصوم می‏پرسند يعنی چه از آنچه كه ما به آنها

    داده‏ايم ؟ امام می‏فرمايد : ای مما علمناهم يعلمون » به موضوع مال و ثروت اختصاص نمی‏دهد . يكی از مصداقهايش اين است كه اگر شما عالم‏ هستيد ، اگر می‏دانيد چيزی را كه ديگران نمی‏دانند ، اگر علم مفيدی برای‏ بشر نزد شما هست ، انفاق و زكات آن در راه خدا ا ين است كه محتاجان‏ برسانيد . اين هم زكات و انفاق است .


    می‏گويد نه برای اينكه مطلب را به شنونده تفهيم كند ، بلكه برای اينكه‏ می‏خواهد به او تفهيم كند كه من اين را می‏فهمم . اين خيلی شايع هم هست . شما گاهی در حضور كسی به يك مطلب گواهی می‏دهيد نه به عنوان اينكه او بداند ، می‏دانيد خودش می‏داند ، ولی با اين گواهی می‏خواهيد به او بفهمانيد ، نزد او اقرار كنيد كه شما می‏فهميد و می‏دانيد . در اينجا شهادت معنايش اعتراف است . " من گواهی می‏دهم " يعنی من‏ هم مثل هر آدم فهميده و محققی به اين حقيقت اعتراف می‏كنم ، من معترفم‏ يا اباعبدالله ! كه نهضت تو ، نهضت امر به معروف و نهی از منكر بود . يعنی من اين را می‏فهمم كه تو تنها به خاطر دعوت اهل كوفه قيام نكردی . قبل از اينكه دعوت اهل كوفه‏ای پيدا شود قيام كردی . تو اول قيام كردی‏ بعد مردم كوفه ترا دعوت كردند . من گواهی می‏دهم و اعتراف می‏كنم كه‏ نهضت تو تنها اين نبود كه من بيعت نمی‏كنم . نهضت تو شامل مطلب ديگری‏ بود ، اصل ديگری در اسلام را اجرا كردی و آن ، اصل امر به معروف و نهی از منكر است .
    عرض كردم كه امر به معروف و نهی از منكر مقام و ارزش نهضت حسينی را خيلی بالا برده است ، به علاوه يك خصوصيت و بلكه خصوصيات ديگر . خصوصيتی كه عرض می‏كنم به طور كلی نهضتهای پيامبران و اولياء الله و
    مومنين را از نهضتهايی كه ساير رهبران يا غير رهبران بشر می‏كنند ، ممتاز می‏كند ، امتياز می‏بخشد . يعنی چه ؟ عمل بشر ، پيكری دارد و روحی . يك‏ كار را ممكن است من و شما هر دو مثل هم انجام بدهيم ، اما از چه نظر مثل‏ هم ؟ از نظر اينكه پيكر كار من و پيكر كار شما يكجور است . فرض كنيد ما هر دو نفرمان نماز می‏خوانيم ، هر دو نفرمان در فلان راه خير پول می‏دهيم ، من صد تومان می‏دهم ، شما هم صد تومان ، من چهار ركعت نماز می‏خوانم شما هم چهار ركعت ، اينها كه با هم فرق ندارد ، اما ممكن است شما از يك‏ خلوص نيت و خضوع و خشوعی ، از يك اخلاص و محبتی ، از يك عشقی ، از يك هيجان روحی بهره‏مند باشيد كه من نباشم . اين امر ، ارزش كار شما را هزاران برابر ارزش كار من می‏كند .
    خيليها در راه خدا جهاد كردند اما چرا « ضربه علی يوم الخندق افضل من‏ عباده الثقلين ؟ » ( 1 ) يك ضربت علی آن مقدار ارزش پيدا می‏كند . چرا ؟ برای اينكه علی به آنجائی رسيده كه به قول اهل عرفان فانی فی الله است‏ . يعنی در وجود او از انانيت و خودی چيزی باقی نيست . وقتی كه دشمن در آن حال آب دهان به صورتش می‏اندازد ، از بريدن سر دشمن امتناع می‏كند ، مبادا خشمی پيدا كرده باشد كه تاثيری در عمل او بگذارد ، در روح عملش‏ دخالتی بكند . می‏خواهد خودش در اينجا وجود نداشته باشد ، در روح او فقط خدا وجود داشته باشد . اين جهت را شما فقط در مكتب اولياء و انبياء می‏بينيد ، در غير مكتب انبياء چنين چيزی را نمی‏توانيد ببينيد . در اين آيه‏ای كه در آغاز تلاوت شد : « التائبون العابدون الحامدون‏
    السائحون الراكعون الساجدون الامرون بالمعروف و الناهون »

    پاورقی :

    1 - [ بحارج 20 ص 206 و مناقب ابن شهر آشوب‏ج 3 ص 138 قريب به اين‏
    عبارت را آورده‏اند . ]
    ۞۩۞ حماسه حسيني - جلد 2 ۞۩۞

  2. #42
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ۞۩۞ حماسه حسيني - جلد 2 ۞۩۞




    « عن المنكر » ( 1 ) . بعد از چند كلمه ديگر آمده التائبون : بازگشت‏ كنندگان به حق . عرفا می‏گويند اولين منزل سلوك توبه است . چون توبه‏ يعنی بازگشت . آنكس ك ه راه عوضی می‏رود يكدفعه بر می‏گردد و به راه حق ، بر می‏گردد به سوی خدا . « التائبون العابدون »پس از توبه است كه اينها پرستندگان خدا می‏شوند ، خدا را می‏پرستند ، غير خدا را نمی‏پرستند ، خدا حاكم بر وجودشان است ، غير از خدا حاكمی نيست ، فقط امر خدا را می‏پذيرند ، امر غير خدا را نمی‏پذيرند ، « الحامدون »اينها ستايشگرند ، اما جز خدا موجود ديگری را ستايش نمی‏كنند . اصلا موجود ديگری را قابل مدح‏ و ستايش و نيايش نمی‏دانند ، تنها ستايشگر و نيايشگر خدا هستند .
    « السائحون »سياحتگران . راجع به سياحتگری در تفاسير بيانات مختلفی شده‏ است . بعضی گفته‏اند مقصود روزه است ، يعنی سياحت معنوی كه در روزه‏ پيدا می‏شود . ولی بسياری از محققين مانند علامه طباطبائی در " الميزان " اين را قبول نمی‏كنند . يك احتمالش اين است : كسانی كه در زمين سير می‏كنند . چون قرآن بشر را به سير در زمين دعوت كرده است يعنی چه سير در زمين ؟ يعنی مطالعه در جهان ، نه سياحتی كه هدفش فقط تفنن و ولگردی باشد . اسلام عمر انسان را عزيزتر از اين می‏داند كه او فقط برای اينكه تماشائی‏ كرده باشد ، سياحت كند . ولی اسلام سياحتی را كه بشر در آن تفكر كند ، تدبر كند ، درس بياموزد ، توصيه می‏كند : « قل سيروا فی »

    پاورقی :
    1 - سوره توبه ، آيه . 112
    ۞۩۞ حماسه حسيني - جلد 2 ۞۩۞

  3. #43
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ۞۩۞ حماسه حسيني - جلد 2 ۞۩۞




    « الارض »(1) . اين ، درس و فكر است . « السائحون »آن مطالعه كنندگان‏ در تاريخ ، آن مطالعه كنندگان در اوضاع اجتماع بشری ، آن مطالعه كنندگان‏ در قوانين خلقت ، آنها كه در مغز خود انبوهی از افكار و انديشه‏های روشن‏
    دارند . بعد دو مظهر از عبادت را ذكر می‏كنند : « الراكعون الساجدون آنها كه در حال ركوع و سجود ، خدای خود را تسبيح می‏كنند ، در ركوع‏ می‏گويند : سبحان ربی العظيم و بحمده ، در سجود می‏گويند : سبحان ربی الاعلی‏ و بحمده ، آن سبحان ربی العظيم و بحمده گويان ، سبحان ربی الاعلی و بحمده‏ گويان ، آنها « الامرون بالمعروف و الناهون عن المنكر »، با چنين روحی‏ با چنين انديشه‏هايی ، با چنين توشه‏های معنوی ، با چنين سرمايه معنوی ، صلاحيت اين را دارند كه مصلح اجتماعی باشند ، آنهائی كه اول صالح شده‏اند بعد می‏خواهند مصلح باشند . آمر به معروف و ناهی از منكر يعنی مصلح . مگر نا صالح می‏تواند مصلح باشد ؟ ! آنان كه اول خودشان را اصلاح كرده‏اند ، اول‏ خودشان را تاديب و تربيت كرده‏اند ، می‏توانند مصلح باشند .
    علی بن ابی‏طالب می‏فرمايد : « من نصب نفسه للناس اماما فعليه ان يبدا بتعليم نفسه قبل تعليم غيره و معلم نفسه و مؤدبها احق بالاجلال من معلم‏ الناس و مودبهم » ( 2 ) . يعنی آن كسی كه خود را پيشوای مردم معرفی‏ می‏كند ، معلم و مربی مردم معرفی می‏كند ،

    پاورقی :
    1 - سوره انعام ، آيه . 11
    2 - نهج البلاغه ، كلمات قصار . 70
    ۞۩۞ حماسه حسيني - جلد 2 ۞۩۞

  4. #44
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ۞۩۞ حماسه حسيني - جلد 2 ۞۩۞




    واعظ و خطيب مردم معرفی می‏كند ، هادی و راهنمای مردم معرفی می‏كند ، اول‏ بايد از خودش شروع كند ، اول خودش را تعليم بدهد ، بداند كه يك جاهل‏ در اندرون خودش هست ، اول به آن جاهلی كه در درون خودش به نام نفس‏ اماره هست تلقين كند و ياد بدهد . يك موجود تربيت نشده‏ای در درون‏ خودش هست ، اول خودش را تربيت و تاديب بكند ، اول نفس خودش را موعظه كند ، ملامت كند ، از نفس خودش حساب بكشد ، همينكه خودش را اصلاح و تهذيب كرد و صالح شد ، آنوقت می‏تواند مدعی شود كه من می‏توانم‏ راهنما و هادی مردم باشم ، واعظ مردم باشم ، معلم مردم باشم ، مودب و
    مربی مردم باشم ، مصلح اجتماع باشم . فرمود : آن كسی كه خودش را تعليم و تربيت می‏كند بيشتر شايسته احترام است تا آن كسی كه مردم را تعليم و تربيت می‏كند ، چون آن ، مشكلتر و مهمتر است .
    باز علی بن ابی‏طالب فرمود : « الحق اوسع الاشياء فی التواصف ، و اضيقها فی التناصف » ( 1 ) . چه جمله‏ها دارد ! اينها را بايد بر لوح دل‏ بنويسند . فرمود : حق و عدالت در مقام سخنگوئی و سخنسرايی و سخنرانی و در مقام زبان ، دائره‏اش از همه چيز وسيعتر است . يعنی در مقام سخن ، ميدانی به اندازه ميدان حق باز نيست . اگر انسان بخواهد سخنرانی كند ، بخواهد حرف بزند ، از هر موضوعی بيشتر ، در اطراف حق می‏شود حرف زد .
    اما در مقام عمل ، ميدانی از ميدان حق تنگتر نيست . آنوقت است كه‏ انسان

    پاورقی :
    1 - نهج البلاغه ، خطبه . 214
    ۞۩۞ حماسه حسيني - جلد 2 ۞۩۞

  5. #45
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ۞۩۞ حماسه حسيني - جلد 2 ۞۩۞




    می‏بيند چقدر مشكل است . همان كه آنقدر می‏توانست در اطراف حق حرف بزند ، موقع عمل كه می‏رسد ، می‏بيند برداشتن يك گام هم مشكل است . اينجا هم قرآن بعد از آنكه می‏گويد : « التائبون العابدون الحامدون‏ السائحون الراكعون الساجدون »می‏گويد : « الامرون بالمعروف و الناهون عن‏ المنكر »اينها هستند كه در راه اشاعه خير قدم بر می‏دارند ، در راه‏
    مبارزه با شر و فساد قدم بر می‏دارند ، و اينها هستند تنها كسانی كه چنين‏ صلاحيتی را دارند . « و بشر المومنين » ، در اينجا به مومنين نويد و بشارت بده كه اگر تائب ، عابد ، سائح ، راكع و ساجد شدند و پس از آن‏ آمر به معروف و ناهی از منكر شدند ، آنگاه موفق خواهند شد . اما اگر همه‏ آنها را داشتند ، ولی امر به معروف و نهی از منكر را نداشتند ، به جائی‏ نخواهند رسيد . اگر امر به معروف و نهی از منكر را داشتند ، اما آمرين به معروف و ناهين از منكر ، خودشان آلوده بودند ، و توبه فرمايان خود توبه كمتر كردند ، باز هم به جائی نخواهند رسيد .
    اميرالمومنين فرمود : « لعن الله الامرين بالمعروف التاركين له ، و الناهين عن المنكر العاملين به » ( 1 ) . خدا لعنت كند آن مردمی را كه‏ امر به معروف می‏كنند و خودشان بر خلاف آن معروف عمل می‏كنند ، و آن‏ مردمی را كه نهی از منكر می‏كنند و خودشان همان منكراتی را كه نهی می‏كنند ، مرتكب می‏شوند . يعنی آن آمرين به معروف و ناهون عن المنكری كه‏ التائبون نيستند ، العابدون نيستند ، الحامدون

    پاورقی :
    1 - نهج البلاغه ، خطبه . 129
    ۞۩۞ حماسه حسيني - جلد 2 ۞۩۞

  6. #46
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ۞۩۞ حماسه حسيني - جلد 2 ۞۩۞




    نيستند ، السائحون نيستند ، الراكعون نيستند ، الساجدون نيستند ، هنوز اين مراحل و منازل را طی نكرده می‏خواهند آمر به معروف و ناهی از منكر باشند ، خدا چنين مردمی را لعنت كند . عرفا اصطلاحی دارند . مدعی هستند كه سالكان ، چهار سير مختلف دارند .
    1 - سير من الخلق الی الحق ، يعنی سير از خلق و طبيعت به سوی خداوند .
    2 - سير بالحق فی الحق ، سير در خداوند يعنی كشف معارف الهی .
    3 - سير من الحق الی الخلق ، سير از خداوند به سوی خلق ، يعنی آمدن‏ برای ارشاد مردم .
    4 - سير بالحق فی الخلق .
    در واقع می‏خواهند بگويند آن كسی شايستگی دارد كه دستگير ديگران باشد ، هادی و راهنمای ديگران باشد ، آمر به معروف و ناهی از منكر باشد كه‏ خودش رفته است به آن منزل و بعد ماموريت يافته كه مردم را به آنجائی‏ كه خودش در آنجا قرار گرفته ، ببرد . معلوم شد كه نهضت حسينی ارزش اصلی خودش را از امر به معروف و نهی‏ از منكر گرفته است . پس بايد اين اصل را شناخت كه اين اصل مگر چه‏ اندازه اهميت دارد كه حسين بن علی عليه السلام خودش را در راه آن شهيد می‏كند و شايسته است مثل حسينی در اين راه قربانی شود .
    امر به معروف و نهی از منكر يگانه اصلی است كه ضامن بقاء اسلام است . به اصطلاح ، علت مبقيه است . اصلا اگر اين اصل نباشد ، اسلامی نيست . رسيدگی كردن دائم به وضع مسلمين است . آيا يك كارخانه‏ بدون بازرسی و رسيدگی دائمی مهندسين متخصص كه ببينند چه وضعی دارد ، قابل بقا است ؟ اصلا آيا ممكن است يك سازمان همينطور به حال خود باشد ،
    هيچ درباره‏اش فكر نكنيم و در عين حال به كار خود ادامه دهد ؟ ابدا . جامعه هم چنين است . يك جامعه اسلامی اينطور است بلكه صد درجه برتر و بالاتر . شما كدام انسان را پيدا می‏كنيد كه از پزشك بی‏نياز باشد ؟ يا انسان بايد خودش پزشك بدن خود باشد ، يا بايد ديگران پزشك باشند و او را معالجه كنند ، متخصص چشم ، متخصص گوش و حلق و بينی ، متخصص مزاج ، متخصص اعصاب . انسان هميشه انواع پزشكها را در نظر می‏گيرد برای آنكه‏ اندامش را تحت نظر بگيرند ، ببينند در چه وضعی است . آنوقت جامعه‏ نظارت و بررسی نمی‏خواهد ؟ ! جامعه رسيدگی نمی‏خواهد ؟ ! آيا چنين چيزی‏ امكان دارد ؟ ! ابدا .
    حسين بن علی ( ع ) در راه امر به معروف و نهی از منكر ، يعنی در راه‏ اساسی‏ترين اصلی كه ضامن بقاء اجتماع اسلامی است ، كشته شد ، در راه آن‏ اصلی كه اگر نباشد ، دنبالش متلاشی شدن است ، دنبالش تفرق است ، دنبالش تفكك و از ميان رفتن و گنديدن پيكر اجتماع است . بله ، اين اصل‏ ، اين مقدار ارزش دارد . آيات قرآن در اين زمينه بسيار زياد است .
    قرآن كريم بعضی از جوامع گذشته را كه ياد می‏كند و می‏گويد اينها متلاشی و هلاك شدند ، تباه و منقرض شدند ، می‏فرمايد : به موجب اينكه در آنها نيروی اصلاح نبود ، نيروی امر به معروف و نهی از منكر نبود ، حس‏ امر به معروف و نهی از منكر در ميان اين مردم زنده نبود .
    حال ببينيم امر به معروف و نهی از منكر چه شرايطی دارد و چگونه ما می‏توانيم امر به معروف و نهی از منكر كنيم ؟ اولا معروف يعنی چه ؟ منكر يعنی چه ؟ امر به معروف و نهی از منكر يعنی چه ؟ اسلام از باب اينكه‏ نخواسته موضوع امر به معروف و نهی از منكر را به امور معين ، مثل‏ عبادات ، معاملات ، اخلاقيات ، محيط خانوادگی و . . . محدود كند ، كلمه‏
    عام آورده است : معروف ، يعنی هر كار خ ير و نيكی . امر به معروف لازم‏ است . نقطه مقابلش : هر كار زشتی . نگفت شرك يا فسق يا غيبت يا دروغ‏ يا نميمه ( 1 ) يا تفرقه اندازی يا ربا يا ريا ، بلكه گفت : منكر : هر چه كه زشت و پليد است . " امر " يعنی فرمان ، " نهی " يعنی باز داشتن ، جلو گيری كردن . اما اين فرمان يعنی چه ؟ آيا مقصود از اين فرمان ، فرمان لفظی است ؟ آيا امر به معروف و نهی از منكر فقط در مرحله لفظ است ؟ فقط بايد با زبان‏ امر به معروف و نهی از منكر كرد ؟ خير ، امر به معروف و نهی از منكر در مرحله دل و ضمير هست ، در مرحله زبان هست ، در مرحله دست و عمل هم‏ هست . تو بايد با تمام وجودت آمر به معروف و ناهی از منكر باشی . از علی بن ابی طالب عليه السلام سئوال كردند اينكه قرآن در مورد بعضی از زنده‏های روی زمين می‏گويد اينها مرده‏اند ، يعنی چه ؟ ميت الاحياء مرده در
    ميان زنده‏ها كيست و چيست ؟ فرمود : مردم چند طبقه‏اند ، بعضی

    پاورقی :

    1 - سخن چينی .
    ۞۩۞ حماسه حسيني - جلد 2 ۞۩۞

  7. #47
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ۞۩۞ حماسه حسيني - جلد 2 ۞۩۞




    وقتی كه منكرات را می‏بينند در ناحيه دل متاثر می‏شوند ، تا مغز استخوانشان می‏سوزد ، زبانشان به سخن در می‏آيد ، انتقاد می‏كنند ، می‏گويند ، ارشاد می‏كنند ، به اين مرحله هم قانع نشده وارد مرحله عمل می‏شوند ، با هر نوع عملی كه شده است ، با مهربانی باشد ، با خشونت باشد ، با زدن‏ باشد ، با كتك خوردن باشد ، بالاخره هر عملی را كه وسيله ببينند برای‏ اينكه با آن منكر مبارزه كنند انجام می‏دهند . فرمود اين يك زنده به تمام‏ زنده است . بعضی ديگر ، وقتی كه منكرات را می‏بينند دلشان آتش می‏گيرد ، به زبان می‏گويند ، داد و فرياد می‏كنند ، استغاثه می‏كنند ، نصيحت می‏كنند ، موعظه می‏كنند ولی پای عمل كه در ميان می‏آيد ، ديگر مرد عمل نيستند .
    فرمود : اين هم دو سه خصلت از حيات را دارا است ، ولی يك خصلت از حيات را ندارد .
    صنف سوم : دلش آتش می‏گيرد ، اما فقط جوش می‏زند ، فقط ناراحت می‏شود . مثلا روزنامه را می‏خواند می‏بيند ايام عيد نمی‏خواهند احترام حسين بن علی‏ را حفظ كنند . روزنامه‏ها تبليغ می‏كنند ، راديو هم تبليغ می‏كند كه از اين‏ فرصت برای تفريح استفاده كنيد . چه نشسته‏ايد ! نصف مردم تهران رفتند ، جاها را گرفتند ، ده روز تعطيلی داريد . اينها را می‏خواند ، در دل می‏گويد اينها چه كسانی هستند ؟ ! چرا با حسين بن علی عليه السلام مبارزه می‏كنند ؟
    ! چرا يك نفر ، يك كلمه در روزنامه يا جای ديگر نمی‏نويسد كه بابا ! تفريح ، وقت زيادی دارد ( 1 ) . ما مدعی هستيم

    پاورقی :
    1 - [ بايد توجه داشت كه اين سخنرانيها در زمان رژيم منحوس گذشته‏ ايراد شده است ] .
    ۞۩۞ حماسه حسيني - جلد 2 ۞۩۞

  8. #48
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ۞۩۞ حماسه حسيني - جلد 2 ۞۩۞




    كه حسين بن علی با روح ما پيوند دارد . ما از اين مكتب استفاده‏ها كرده‏ايم و می‏كنيم . اين كشور ، كشور حسين بن علی است ، كشور شيعه است . حسين بن علی شعار اين ملت است ، شعار اين كشور است . اين ، اهانت به‏ حسين بن علی است كه شما اين ايام را به دنبال تفريح و تفنن برويد ! در روزنامه می‏خواند ، جوش هم می‏زند اما حاضر نيست يك كلمه حتی به رفيقش‏ بگويد كه احترام حسين بن علی را حفظ كن ، تا سوم [ شهادت ] حسين بن علی‏ باش .
    لااقل اين مقدار احترام اباعبدالله را حفظ كنيد . ما حسين را نگهداری‏ نكرده‏ايم ، حسين بوده است كه تاكنون ما را نگهداری كرده است . به قول‏ اقبال لاهوری : " هيچوقت مسلمانان اسلام را نگهداری نكرده‏اند ، هميشه‏
    اسلام بوده است كه مسلمانان را نگهداری كرده است " . هر وقت خطر عميقی‏ كشور را تهديد می‏كند ، آن وقت می‏بينيد می‏آيند سراغ علی بن ابی طالب و نهج البلاغه‏اش . سراغ حسين بن علی و ياد او .
    ما از آن مردمی هستيم كه : « اذا ركبوا فی الفلك دعوا الله مخلصين له‏ الدين فلما نجيهم الی البر اذا هم يشركون »( 1 ) . بعضی از مردم سوار كشتی كه می‏شوند ، هنگامی كه دريا طوفانی می‏شود صدای يا الله يا الله ، خدا خدايشان بلند است با خلوص نيت ، درباره چيزی جز خدا فكر نمی‏كنند ، ولی وقتی خدا نجاتشان می‏دهد ، به ساحل نجات كه می‏رسند ، وقتی خطر را دور می‏بينند ،

    پاورقی :
    1 - سوره عنكبوت ، آيه . 65
    ۞۩۞ حماسه حسيني - جلد 2 ۞۩۞

  9. #49
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ۞۩۞ حماسه حسيني - جلد 2 ۞۩۞




    به كلی يادشان می‏رود ، منكر خدا می‏شوند ، برای خدا مشرك می‏سازند . ما در همين كشور خودمان مگر نديديم حدود بيست و پنج سال پيش چقدر نام حسين بن‏ علی و علی بن ابی طالب را آنها كه نمی‏بردند ، می‏بردند ! همينكه نجات‏ پيدا كردند ، گفتند ما بابك خرم دين داشتيم ، المقنع داشتيم ، مازيار داشتيم . وقتی كه خطری اين ملت را تهديد می‏كند ، بابك خرم دين كدام‏ جهنم دره است ؟ ! به جنگ حسين بن علی می‏آيند ، قهرمان در مقابل او درست می‏كنند . خجالت نمی‏كشند ! به جای اينكه افتخار كند اسم پسرش را حسين بگذارد ، بابك و مازيار و جمشيد و فرشيد می‏گذارد !
    به خدا تمام اينها مبارزه با اسلام است ، ميراندن اسلام است . شعارهای‏ دين را زنده نگهداريد . يكی از شعارهای دين اسمهاست . من نمی‏فهمم اينكه‏ می‏گويند فلان اسم دمده شده ، كهنه شده ، يعنی چه ؟ مگر اسم هم نو و كهنه‏ دارد . چون اسم فلان كلفت فاطمه است ، پس فاطمه ، اسم كلفتهاست ! خيلی‏ عجيب است ! پس ديگر ما اسم دخترمان را فاطمه نگذاريم ! همين ، خودش‏ يك امر به معروف و نهی از منكر است . يك درجه امر به معروف و نهی از منكر اين است كه مردم ! بر فرزندانتان اسمهای اسلامی بگذاريد . ( اين امر
    به معروف است ) . مبارزه كنيد با اسمهای غير اسلامی . ( اين نهی از منكر است ) . برای موسساتتان نام اسلامی بگذاريد . نامهای اسلامی را زنده‏ نگهداريد . زبان اسلام را زنده نگهداريد . زبان عربی ، زبان يك قوم نيست‏ ، زبان اسلام است . زبان عربی زبان عرب نيست ، زبان اسلام است . اگر قرآن نبود اصلا اين زبان در دنيا وجود نداشت . از اهم وظايف ما اين است كه‏ اين زبان را حفظ كنيم . هر فرهنگی ، هر تمدنی اگر بخواهد زنده بماند ، بايد زبانش زنده بماند . اگر زبانش مرد خودش مرده است . اين مبارزه‏ علنی را كه با زبان عربی می‏بينيد بايد بيدار بشويد ، بايد بفهميد ، بايد شعور داشته باشيد ، عقل داشته باشيد ، و الله اين ، مبارزه با اسلام است‏ . با حروف الفبا كه كسی مبارزه ندارد . به خدا قسم ما در مقابل زبان‏ عربی وظيفه داريم كه اين زبان اسلام را حفظ كنيم ، نگهداری كنيم . كی جلوی‏ شما را گرفته است ؟ كلاسهايی تشكيل بدهيد و از كسانی كه زبان عربی را می‏دانند دعوت كنيد ، خودتان ، همسرتان ، فرزندانتان ، اين زبان را ياد بگيريد . اگر ياد بگيريد نه تنها ضرر نكرده‏ايد ، خيلی هم سود برده‏ايد چون‏ يكی از زبانهای زنده دنياست . اينهمه انگليسی زبانها زبانشان را تبليغ‏ كردند و آن را آنچنان به ما تحميل كردند كه تا اندرون خانه‏های ما نفوذ كرده است . برای چه ؟ دلشان به حال ما سوخته بود ؟ برای اينكه عادتشان‏ را به ما تحميل كنند ، افكارشان را به ما تحميل كنند ، تمدن خودشان را به‏ ما تحميل كنند ، روح خودشان را بر روح ما تحميل كنند ، برای اينكه روح ما را خرد كنند .
    چقدر ما مسلمانها غافل بوديم و هستيم . نه تنها ما ايرانيها ، به هر جای دنيای اسلام كه انسان قدم می‏گذارد ، می‏بيند قرنها در خواب بوده‏اند .
    خوشبختانه كم كم مسلمانان در حال بيداری هستند . چقدر انسان بايد متاسف‏ و متاثر باشد كه دو نفر مسلمان از دو كشور مختلف وقتی يكديگر را در مكه‏ يا مدينه ملاقات می‏كنند ، زبان يكديگر را نمی‏فهمند ، بايد با زبان انگليسی تفاهم كنند . اينها نقشه‏های سيصد چهار صد ساله است . آيا هنوز وقت آن نرسيده كه ما اندكی‏
    در مقابل اين نقشه‏ها بيدار شويم ؟ ! « كنتم خير امه اخرجت للناس تامرون‏ بالمعروف و تنهون عن المنكر »( 1 ) .
    اين وظيفه بزرگ ( امر به معروف و نهی از منكر ) دو ركن ، دو شرط اساسی دارد : يكی از آنها رشد ، آگاهی و بصيرت است . حالا كه من گفتم‏ امر به معروف و نهی از منكر ، لابد همه ما خيال كرديم كه خوب از اينجا
    برويم و امر به معروف و نهی از منكر كنيم . از شما می‏پرسيم اصلا من و شما می‏فهميم كه امر به معروف و نهی از منكر چيست و چگونه بايد انجام شود ؟
    تا حالا كه امر به معروف و نهی از منكرهای ما در اطراف دگمه لباس و بند كفش مردم بوده است ، در حول و حوش موی سر و دوخت لباس مردم بوده‏ است ! ما اصلا معروف چه می‏شناسيم كه چيست ؟ منكر چه می‏شناسيم كه چيست‏ ؟ ما گاهی معروفها را به جای منكر می‏گيريم و منكرها را به جای معروف .
    بهتر اينكه ما جاهلها امر به معروف و نهی از منكر نكنيم . چه منكرها كه‏ به نام امر به معروف و نهی از منكر به وجود نيامد . آگاهی و بصيرت‏ می‏خواهد ، خبرت و خبر و يت می‏خواهد ، دانايی ، روانشناسی و جامعه شناسی‏ می‏خواهد تا انسان بفهمد كه چگونه امر به معروف و نهی از منكر كند ، يعنی‏ راه معروف را تشخيص بدهد ، ببيند معروف كجاست ، منكر را تشخيص بدهد ، ريشه منكر را به دست بياورد ، از كجا آن منكر

    پاورقی :
    1 - سوره آل عمران ، آيه . 110
    ۞۩۞ حماسه حسيني - جلد 2 ۞۩۞

  10. #50
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ۞۩۞ حماسه حسيني - جلد 2 ۞۩۞




    سرچشمه می‏گيرد . و لهذا ائمه دين فرموده‏اند : جاهل بهتر است امر به‏ معروف و نهی از منكر نكند . چرا ؟ « لانه ما يفسده اكثر مما يصلحه » (1).
    چون جاهل هنگامی كه امر به معروف و نهی از منكر می‏كند ، می‏خواهد بهتر كند بدتر می‏كند . و چقدر در اين زمينه مثالها زياد است . شايد شما بگوئيد ما جاهليم ، پس امر به معروف و نهی از منكر از ما ساقط شد ! جواب شما را داده‏اند . قرآن می‏فرمايد : « ليهلك من هلك عن‏ بينه و يحيی من حی عن بينه ( 2 ) 0 لئلا يكون للناس علی الله حجه بعد الرسل »( 3 ) . از يكی از معصومين می‏پرسند : بعضی از مردم جاهلند ، در روز قيامت با اينها چگونه عمل می‏شود ؟ می‏فرمايد : در آن روز عالمی را می‏آورند كه عمل نكرده است ، می‏گويند چرا عمل نكردی ؟ جواب ندارد ، بايد به سرنوشت ننگين و سهمگين خود دچار شود . شخصی را می‏آورند و می‏گويند :
    تو چرا عمل نكردی ؟ می‏گويد نمی‏دانستم ، نمی‏فهميدم ! می‏گويند : « هلا تعلمت » (4) ، نمی‏دانم ، نمی‏فهمم هم عذر شد ؟ ! خدا عقل را برای چه‏ آفريده است ؟ برای اينكه بفهمی ، موشكافی كنی ، بروی كاوش كنی ، تحقيق‏
    كنی . تو بايد از آن كسانی باشی كه نه تنها اوضاع زمان خودت را درك‏ بكنی ، بلكه بايد آينده را هم بفهمی و درك بكنی . اميرالمومنين فرمود : « و لا نتخوف »

    پاورقی :

    1 - كافی‏ج 1 ص 44 ، باب عمل بدون علم .
    2 - سوره انفال ، آيه . 42
    3 - سوره نساء ، آيه . 165
    4 - امالی مفيد ص . 228
    ۞۩۞ حماسه حسيني - جلد 2 ۞۩۞

صفحه 5 از 9 نخستنخست 123456789 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •