*.* زمينه هاي قيام امام حسين عليه السلام *.* سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
*.* زمينه هاي قيام امام حسين عليه السلام *.*
صفحه 11 از 11 نخستنخست ... 7891011
نمایش نتایج: از شماره 101 تا 105 , از مجموع 105
  1. #101
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : *.* زمينه هاي قيام امام حسين عليه السلام *.*





    تلاش هاى امام حسين (ع) جهت حفظ و احياى اسلام

    امام حسين (ع)، سرور آزادگان جهان ، بعد از شهادت برادر بزرگوارش ، امام مجتبى (ع)، حدود ده سـال بـا مـعـاويـه مـعـاصـر بـود. در ايـن مـدت ، سـيـاسـت آن حـضـرت (ع) در مـورد مسائل فرهنگى ، سياسى و اجتماعى همانند برادرش بود. و قيام به شمشير را در برابر مفاسد و جـنـايـات معاويه در آن شرايط به مصلحت اسلام نمى ديد. ولى عدم جنگ به معناى بى تفاوت بـودن نـسـبـت بـه جـريـانـات حـاكـم نـبـود. چـه ايـنـكـه امـام حـسـيـن (ع) در ايـن مـدت بـا ارسـال نـامه هاى متعدد به معاويه بدعت ها و انحراف هاى او را يادآورى مى كرد و مصرّاً از او مى خواست كه مرتكب اين خلاف ها نشود. نامه هاى حضرت (ع) به معاويه را قبلاً در بحث بدعت هاى مـعـاويـه نـقـل كـرديـم . و در اين مدت امام حسين (ع) جهت آگاهى بخشيدن به مردم و معرّفى چهره كـريـه امـوى هـا نيز تلاش مستمرّ داشت به عنوان نمونه سخنرانى حضرت (ع) در مِنا را متذكر مى شويم .

    امـام حـسـين (ع) در سخنرانى خود براى افراد متنفذ و دانشمندانى كه در (منا) گرد هم آمده بودند ضـمـن اينكه آنها را مقصّر اصلى دانست كه زمينه را براى حكومت بنى اميّه فراهم كرده اند، خيانت هـاى مـعـاويـه را يـادآورى نـمـود. امـام (ع) معاويه را ديكتاتورى خواند كه از ارزش هاى اسلامى فاصله گرفته است . و فرمود:

    (... جـريـان ادارى كـشـور و صـدور احـكام دادگاهى و تصويب برنامه هاى كشور بايد به دست دانشمندان روحانى كه امين حقوق الهى و داناى حلال و حرامند سپرده شود امّا اينك مقامتان را از شما بـاز گـرفته و ربوده اند. اگر شما مردانى بوديد كه بر شكنجه و ناراحتى شكيبا بوديد و در راه خدا حاضر به تحمّل ناگوارى مى شديد مقرّرات براى تصويب پيش شما آورده مى شد و بـه دسـت شـمـا صـادر مـى گـرديـد و مـرجـع كـارهـا بـوديـد. امـا بـه سـتـمـكـاران مـجـال داديـد ايـن مـقـام را از شما بستانند، و گذاشتيد حكومتى كه قانوناً مقيّد به شرع است به دلبـسـتـگـيـتـان بـه زنـدگـى گـريـزان دنيا. شما با اين روحيه و رويّه ، توده ناتوان را به چـنگال اين ستمگران گرفتار كرديد تا يكى برده وار سركوفته باشد و ديگرى بيچاره وار سرگرم تاءمين آب و نانش . حكّام خودسرانه در منجلاب سلطنت غوطه ورند و با هوسبازى خويش نـنـگ و رسوايى به بار مى آورند، در هر شهر، سخنورى مزدور بر منبر مى رود. خاك وطن زير پـايـشـان پـراكنده و دستشان در آن گشاده است . مردم بنده ايشان اند و ناتوان از دفاع خويش . حـاكـمـى ديـكـتاتور است و حاكمى ديگر كينه ورز و بدخواه و آن ديگرى كوبنده بيچارگان ، و فـرمـانـروايـى مسلّط كه نه خدا را مى شناسد و نه روز جزا را شگفتا كه جامعه در تصرّف مرد دغلباز و ستمكار است ...!)(684)

    امـام حـسـيـن (ع) براى هدايت امّت اسلام و مخالفت با انحرافات حزب اموى تلاش مستمر داشت اما ايـنـكـه چـرا حـضرت (ع) علناً وارد صحنه كارزار و نبرد با معاويه نشد و پس از مرگ وى قيام كرد مطلبى است كه اجمالاً آن را بررسى مى كنيم
    *.* زمينه هاي قيام امام حسين عليه السلام *.*

  2. #102
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : *.* زمينه هاي قيام امام حسين عليه السلام *.*





    علل سكوت امام حسين (ع) در عصر معاويه

    1
    ـ شرايط سياسى و اجتماعى عراق

    يـكـى از عـلل عـدم قيام امام حسين (ع) در عصر معاويه ، اوضاع خاصّ سياسى واجتماعى حاكم بر عـراق بـود. عـراق بـه عـنـوان مـركـز خـلافـت عـلى (ع) و پـايـگـاه طـرفـداران اهل بيت (ع) همانند عصر امام حسن (ع) گرفتار دنياطلبى و مرعوب قدرت اموى ها بود و آمادگى بـراى قـيـام و انـقـلاب را نـداشـت . لذا امـام حـسـيـن (ع) انـقـلاب در دوران مـعـاويـه را چـيـدن ميوه قبل از رسيدن آن تلقّى مى كند و به كسانى كه بعد از شهادت امام مجتبى (ع) از او خواستند تا قيام ضدّ معاويه را رهبرى نمايد فرمود:

    (...
    امـّا راءى مـن ايـن اسـت كه امروز موقع انقلاب نيست ، مادامى كه معاويه زنده است سر جاى خود بـنـشـيـنـيـد، در خـانـه هـا را بـه روى خـود بـبـنـديـد و خـود را از مـوارد اتـّهـام دور سازيد.)(685)

    در اين دوران ، شيعيان به رهبرى امام حسين (ع) در بازگو نمودن جنايت هاى معاويه و آماده كردن زمينه هاى اجتماعى براى انقلاب همواره تلاش ‍ مى كردند. چنانكه خبر حسين (ع) با دوستانش در ايـن بـاره سـخـن گـفـت . لذا (مـروان بـن حـكـم ) احـتـمـال شـورش عـدّه اى از اهـل عـراق و رجـال ، نـزد حـسين بن على رفت و آمد مى كنند. من اين موضوع را تحقيق نمودم ، اطّلاع رسـيـد كـه حـسـيـن ، هـم اكنون مصمّم به شورش و سرپيچى از اطاعت شماست نظر خود را در اين باره ابلاغ كن .)(686)

    2 ـ شخصيّت معاويه

    عـامـل ديـگـرى كـه مـانـع قـيـام امـام حـسـيـن (ع) در دوران مـعاويه بود زرنگى و زيركى او درحلّ مسائل سياسى و اجتماعى و جايگاه دينى او در جامعه بود.مـعـاويـه بـا گـمـاشـتـن مـاءمـوران مـخـفـى تـمـام حـركـات امـام حـسـيـن (ع) را بـا دقـّت كـنـتـرل مـى كـرد. اگـر حـضـرت (ع) در زمـان او نـهـضـت خـود را آغـاز مـى كـرد بـه احـتـمـال قـوىّ قـبل از اينكه انقلاب او به جايى برسد و در جامعه مطرح شود آن حضرت (ع) را بـه شـهـادت مـى رسـانـد چـنانكه امام حسن (ع) و مالك اشتر به طور مرموز توسط معاويه به شهادت رسيدند.

    و از سوى ديگر معاويه آدم ظاهرالصلاحى بود و هرگز علناً مرتكب خلاف نمى شد. و سعى مى كـرد بـه بـدعـت هـا و جـنـايـت هـاى خـود رنـگ ديـنـى بـدهد. چنانكه او براى مخالفت با على (ع) قـتـل عـثـمـان را بـهـانـه قـرار داد و در جـريـان حـكميت موقعيت خود را به نام دين محكم ساخت . لذا هـرگـونـه مـبـارزه و جـنـگ با معاويه نه تنها شكست نظامى در پى داشت بلكه شكست اجتماعى و معنوى را نيز نزد مردمى كه چهره كريه معاويه را نمى شناختند به همراه داشت . بنابراين قيام به نفع اسلام و مسلمانان نبود.

    قرارداد صلح

    مـانـع ديـگـرى كه در دوران معاويه براى قيام وجود داشت پيمان صلحى بود كه معاويه با امام حـسـن (ع) بـسـتـه بـود. گـرچـه مـعـاويـه از روز نـخـسـت احـتـرامـى بـه صـلحـنـامـه قايل نبود امّا هر موقع لازم مى ديد از آن عليه اهل بيت (ع)بهره مى گرفت . بعنوان نمونه نامه مـعـاويـه بـه امـام حـسـيـن (ع) را مى توان ذكر كرد. او وقتى متوجّه شد امام (ع) اقداماتى براى آمادگى مردم براى قيام بر ضد حكومت مى نمايد نوشت : (گزارش پاره اى از كارهاى تو به من رسيده است كه اگر صحّت داشته باشد، من آنها را شايسته تو نمى دانم . سوگند به خدا هر كـس پـيـمـان و مـعـاهـده اى بـنـدد بـايـد بـه آن وفـا كـنـد، مـخـصـوصاً شخص بزرگ و شريفى مثل تو، با خود باش و به عهد خود وفا كن . اگر با من مخالفت كنى ، با مخالفت روبه رو مى شـوى و بنابراين قيام امام حسين (ع) در زمان معاويه ظاهراً نوعى مخالفت با قرارداد صلح نيز به شمار مى رفت
    .
    *.* زمينه هاي قيام امام حسين عليه السلام *.*

  3. #103
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : *.* زمينه هاي قيام امام حسين عليه السلام *.*




    سلطنت يزيد بن معاويه

    مـرگ مـعـاويـه در ماه رجب سال 60 ه‍ . به وقوع پيوست ؛ و يزيد بن معاويه طبق طرح قبلى به خلافت رسيد. يزيد تمامى همّت خود را صرف اخذ بيعت از مخالفان جدّى خود به ويژه حسين بن على (ع) نمود. او از (وليد بن عتبة بن ابى سفيان ) خواست تا به سرعت از عبدالله بن زبير و حـسـيـن بـن عـلى (ع) بـيـعـت بـگـيـرد. وليـد نـيـز شـبـانـه آنـان را بـه دارالامـارة احـضـار نمود.(687)

    هـنـگـامـى كـه پـيام والى مدينه به امام حسين (ع) رسيد امام (ع) متوجه مرگ معاويه گرديد، لذا جمعى از نزديكان خود را، مسلّح همراه خود به قصر برد تا در صورت لزوم خطر را از امام (ع) دفع نمايند. وليد مساءله بيعت با يزيد را مطرح كرد، امّا حضرت (ع) فرمود: شخصى چون من نـمـى بـايـسـت در خـفـا بـيعت كند. وليد پذيرفت و امام حسين (ع) شب بعد مدينه را به قصد مكّه ترك كرد.
    *.* زمينه هاي قيام امام حسين عليه السلام *.*

  4. #104
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : *.* زمينه هاي قيام امام حسين عليه السلام *.*




    قيام امام حسين (ع) بر ضد ظلم و فساد

    بـا آغاز سلطنت يزيد، علاوه بر بدعت ها و مفاسد قبلى و از بين رفتن موانع قيام ، امام حسين (ع)
    در شـرايط خاصّى قرار گرفت : از طرفى مجبور شده بود با يك فرد فاسد بى بند و بار بـه عـنـوان خليفه پيغمبر، بيعت كند، و از طرفى فساد در دستگاه اموى ، به اوج رسيده و نظام ارزشـى جامعه را مبدّل ساخته و آنها را به سنت ها و باورهاى جاهلى نزديك كرده بود. و از طرف ديـگـر عـدّه اى از مردم عراق براى بيعت با حضرت (ع) اعلام آمادگى كرده بودند. لذا امام حسين(ع) موضع جديدى اتخاذ نمود و با تمام هستى عليه خاندان فاسد اموى قيام كرد.

    امام حسين (ع) در پاسخ مروان كه از او براى يزيد بيعت مى خواست فرمود:

    (عـَلَى الاِسـْلامِ اَلسَّلامُ اِذْ قـَدْ بـُلِيَتِ الاُْمَّةُ بِراعٍ مِثلِ يَزيدٍ... وَ قَدْ سَمِعْتُ جَدّى با اسلام بايد وداع نـمـود زيـرا امـّت گـرفـتـار رهـبـرى هـمـانـنـد يـزيـد شـده اسـت ... و از جـدّم رسول خدا(ص) شنيدم كه فرمود: خلافت بر آل ابوسفيان حرام است
    .

    امـام حـسـين (ع) علاوه بر بدعت ها و انحراف هاى عصر معاويه ، با بدعت بسيار بزرگى روبه رو بـود و آن حـكـومـت فرد فاسق و فاجرى مثل يزيد بود كه به هيچ وجه صلاحيت و شايستگى براى خلافت اسلامى نداشت ؛ او علناً شراب مى خورد و ميمون بازى و مروان اوّلين انگيزه مبارزه و مخالفت خويش را عدم شايستگى يزيد اعلام فرمود و هنگام حركت از مدينه ، در وصيتنامه خويش بـه مـهـمـتـريـن عـلّت قيام خود كه همانا امر به معروف و نهى از منكر و مبارزه با مفاسد وسيع و نابسامانى هاى فراوان اجتماعى و دينى بود تصريح فرمود
    :

    (اُريـدُ اَنْ امـُرَ بـِالْمـَعـْرُوفِ وَ اَنـْهـى عـَنِ الْمـُنـْكـَرِ وَ اَسـيـرُ بـِسيرَةِ جَدّى وَ اَبى عَلِىِ بْنِاَبى طالِبٍ)
    (688)

    بـراى امر به معروف و نهى از منكر قيام كردم و به راه و رسم جدّم و پدرم على بن ابى طالب
    (ع) حركت مى كنم .

    امام حسين (ع) در يكى از منازل بين راه در مورد اهداف قيام خود فرمود:

    (اى مـردم ! پـيـامـبـر خـدا فـرمـود: هـر مـسلمانى با سلطانى زورگو مواجه گردد كه حرام خدا را حـلال نـمـوده پـيمان الهى را در هم شكند، با قانون پيامبر مخالفت كند، در ميان بندگان خدا راه گـنـاه و مـعـصـيـت و عـدوان و دشـمـنـى را تـرويـج نـمـايـد. ولى او در مقابل چنين سلطانى ، با عمل و يا با گفتار اظهار مخالفت ننمايد بر خداوند است كه اين فرد را به محلّ همان طغيانگر در آتش جهنّم داخل كند.

    اى مردم ! آگاه باشيد اينان (بنى اميّه ) اطاعت خدا را ترك و پيروى از شيطان را بر خود فرض نـمـوده انـد فـسـاد را تـرويـج و حـدود الهـى را تـعـطـيـل نـمـوده و حـلال و حـرام خـداوند را تغيير داده اند و من به هدايت و رهبرى جامعه مسلمانان و قيام بر ضد اين همه فساد و مفسدين كه دين جدّم را تغيير داده اند از ديگران شايسته ترم .)
    (689)

    بـنـابـرايـن (نـجـات اسـلام ) هـدف غـايـى امـام حـسـيـن (ع) از نـهـضـت خـونـبـار سال 61 هجرى بود. بندگان صالح خدا به ارواح شهداى كربلا به ويژه سالار شهيدان حسين بن على (ع) باد.
    *.* زمينه هاي قيام امام حسين عليه السلام *.*

  5. #105
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : *.* زمينه هاي قيام امام حسين عليه السلام *.*







    *.* زمينه هاي قيام امام حسين عليه السلام *.*

صفحه 11 از 11 نخستنخست ... 7891011

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •