*.* زمينه هاي قيام امام حسين عليه السلام *.* سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
*.* زمينه هاي قيام امام حسين عليه السلام *.*
صفحه 1 از 11 12345 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 105
  1. #1
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض *.* زمينه هاي قيام امام حسين عليه السلام *.*








    زمینه های قیام امام حسین(ع)



    *.* زمينه هاي قيام امام حسين عليه السلام *.*

  2. تشكر

    parsa (09-10-1389)

  3.  

  4. #2
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

  5. تشكر

    parsa (09-10-1389)

  6. #3
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : *.* زمينه هاي قيام امام حسين عليه السلام *.*


  7. تشكر

    parsa (09-10-1389)

  8. #4
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : *.* زمينه هاي قيام امام حسين عليه السلام *.*


  9. تشكر

    parsa (09-10-1389)

  10. #5
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : *.* زمينه هاي قيام امام حسين عليه السلام *.*


  11. تشكر

    parsa (09-10-1389)

  12. #6
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

  13. تشكر

    parsa (09-10-1389)

  14. #7

  15. تشكر

    parsa (09-10-1389)

  16. #8

  17. تشكر

    parsa (09-10-1389)

  18. #9
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : *.* زمينه هاي قيام امام حسين عليه السلام *.*




    مرورى بر باورها، سنت ها و هنجارهاى عصر جاهليت

    جاهليت و ارتباط آن با حادثه عاشورا

    (اِنَّ النّاسَ عادُوا بَعْدَ ما قُبِضَ رَسُولُ اللّه (ص )اَهلَ جاهِليّةِ.)(1) امام باقر(ع )

    ارتـبـاطِ بـاورهـا و خُلقيات عصر جاهلى با حادثه خونين عاشورا مساءله بسيار مهمّى است از اين رو در آغاز بحث مطالبى را درباره آن بيان مى كنيم :

    حـوادث اجـتـمـاعـى هـر انـدازه بـزرگ تـر و مـهـمـّتـر بـاشـنـد عـلل و زمـيـنـه هـاى پـيـدايـش آنـهـا، از نـظـر زمـانـى طـولانـى تـر اسـت و عـوامـل زيـادتـرى در پـيدايش آن ها دخيل هستند. انقلاب هاى اجتماعى نيز از آن جهت كه واكنش هايى هـسـتند عليه اوضاع حاكم ، وقتى منجر به خشونت و خونريزى مى شوند از اين لحاظ علاوه بر موارد مذكور ويژگى خاصّى نيز مى يابند.

    بـنـابـرايـن عـوامـل پـيدايش برخى از رويدادهاى سياسى اجتماعى به روزها، يا حداكثر، چند ماه قـبـل بـرمـى گـردد درحـالى كـه عـلل بـرخـى ديـگـر از آنـهـا را بـايـد در ده هـا سال قبل از تاريخ وقوع ، جست و جو كرد.

    قيام سالار شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين (ع ) به عنوان بزرگ ترين حادثه تاريخ اسلام ، بـعـد از رحـلت پـيـامـبر(ص )؛ و به عنوان يك انقلاب بزرگ اجتماعى ، از حوادث نوع دوّم به شمار مى رود.

    مـا مـعـتقديم آنچه بعد از رحلت پيامبر(ص ) در سقيفه بنى ساعده رخ داد، ريشه در حوادث عصر رسـالت داشـت و آنـهـا نـيـز بـه نـوبـه خـود در حـوادث قبل از اسلام ريشه مى گرفت ؛ و حادثه عاشورا يكى از پيامدهاى تلخ سقيفه بنى ساعده است . چنان كه مهيار ديلمى در غديريّه خود مى گويد:

    اَضالِيْلَ ساقَتْ مُصابَ الْحُسَيْن (ع )

    وَ ما قَبلَ ذاكَ وَ ما قَدْ تَلا

    فَيَومَ السَّقيفَةِ يَابْنَ النَّبِىِّ

    وَ غَصْبُ اَبيكَ عَلى حَقِّهِ

    و ابـوذر غفارى در كنار كعبه فرمود: (اگر ولايت و امامت كسى را كه خداى سبحان او را مقدّم داشت مـى پـذيـرفـتـيـد؛ وَلىّ خـدا مـحروم و درمانده نمى ماند و هيچ واجبى از واجبات الهى ضايع نمى گرديد.)(2)

    چـنـان كـه ابـن عـباس به مردم بصره گفت : (اى امّتى كه در دين خود سرگردان شده ايد توجّه كـنـيـد! اگر آن كس را كه خدا مقدّم داشته بود پيش انداخته ، و آن كس را كه خداوند واپس زده عقب مى رانديد، و وراثت و ولايت را در همان جايگاهى كه خداوند قرار داده مى نهاديد، هيچ نقصانى در ترتيب آنچه خداوند مقرّر فرموده بود پديد نمى آمد و دوستى از دوستان خدا فقير نمى گشت و [حتى ] دو نفر در حكم خدا با هم اختلاف نمى كردند و هرگز افراد امّت درباره چيزى از كتاب خدا بـا هـم درگـيـر نمى شدند! پس بچشيد پيامد اين تفريط و كوتاهى خود را كه به دست خويش انجام داديد.)

    (بـه زودى آنـان كـه سـتـم كـردنـد خـواهـنـد دانـسـت كـه بـه كـدامـيـن سـرانـجـام دچـار خـواهـنـد شد.)(3)

    و سقيفه نيز به عنوان يك پديده اجتماعى ، ناگهانى تحقّق پيدا نكرد و ريشه هاى آن را بايد در عـصـر جـاهليت و جريانات سياسى و اجتماعى عصر نبوّت جست و جو كرد. در حقيقت سقيفه پيامد بازگشت معيارها و ملاك هاى جاهلى بود.


    ادامه دارد .....
    *.* زمينه هاي قيام امام حسين عليه السلام *.*

  19. #10
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : *.* زمينه هاي قيام امام حسين عليه السلام *.*




    امام على (ع ) در اين زمينه مى فرمايد:

    (اَلا وَ اِنَّ بَلِيَّتَكُمْ قَدْ عادَتْ كَهَيْئَتِها يَوْمَ بَعَثَ اللّه نَبِيَّهُ)(4)

    آگـاه باشيد! تيره روزى ها درست همانند زمان بعثت پيغمبر(ص ) بار ديگر به شما روى آورده است .

    از ايـن ديـدگـاه ، هـمـه بـدبـخـتـى هـا، انـحـرافـات و بدعت هايى كه متوجّه اسلام گرديد و همه جريانات قبل از هجرت ، و همه مشكلات قبل از هجرت به بعضى از صناديد قريش منتهى مى شود كـه مـنـافـقـانـه اظـهـار اسـلام كردند. امام درباره اين عناصر فاسد در جامعه اسلامى و فرصت جويى آنان براى رجعت طلبى فرمود:

    (... مـا اَسـْلَمـُوا وَ لكـِنِ اسـْتـَسـْلَمـُوا وَ اَسَّرُوا الْكـُفْرَ، فَلَمّا وَجَدُوا اَعْوانًا عَلَيْهِ اينان مسلمان نـشـدنـد بـلكـه فـقـط تـظـاهـر بـه مـسـلمـانـى كـردنـد و كـفـر در دل پـرورانـدنـد و آنـگـاه كـه رويـدادهـاى پـس از رحـلت رسـول خـاتـم (ص ) ايـن حـقـيـقـت را تـصـديـق مـى كـنـد كـه عوامل رجعت طلب براى برگرداندن سنّت ها و عقايد دوران كهن با جدّيت تلاش كردند و عدّه اى از افـراد ضـعـيـف الايمان نيز به خاطر سستى اعتقاد با سكوت خويش زمينه را براى قدرت يابى گروه نخست فراهم نمودند و به تدريج جامعه اسلامى به تباهى كشيده شد.

    البـتـه ايـن ارتـجـاع دور از انـتـظـار نبود؛ زيرا علاوه بر اينكه مشركين به طور كلّى در حجاز ريشه كن نشدند تعدادى از صحابه پيامبر(ص ) نيز تظاهر به اسلام مى كرده و ايمان واقعى بـه رسـالت حـضـرت (ص ) نياورده بودند. اصولاً در هر انقلاب فرهنگى ، سياسى و اجتماعى چـنـيـن پـديـده اى قـابـل پـيـش بـيـنـى اسـت ؛ زيـرا در هـر نـهـضـتـى اوّلاً تـحـول اعـتـقـادى ـ اخـلاقـى در افـراد بـه كـمـال نـمـى رسـد، ثـانـيـاً هـمـه افـراد، مشمول تحوّل نمى شوند در نتيجه هم بقاياى آثار اعتقادى ـ اخلاقى گذشته تا حدّى در فرد مؤ من باقى مى ماند و هم عناصر تحوّل ناپذير نقش ايفا مى كنند و زمينه بازگشت جامعه به نظام پيشين را فراهم مى نمايند.

    بـى تـوجـّهـى عـدّه اى از مـسـلمـانـان صـدر اسـلام بـه جـريـان غـديـر خـم و ولايـت عـلى (ع ) و تشكيل سقيفه بنى ساعده به همين دلايل بوده است و امام باقر(ع ) در اين باره فرمود:

    (اِنَّ رَسـُولَ اللّهِ(ص ) لَمـّا قـُبـِضَ صـارَ النـّاسُ كـُلُّهُمْ اَهْلَ جاهِليَّةٍ اِلاّ اَربَعَةً، عَلِىُّ وَالْمِقدادُ وَ سَلْمانٌ و اَبُوذَرٌ...)(5)

    هـنـگـامـى كـه رسول خدا(ص ) از دنيا رفت همه مردم به جاهليت برگشتند. بجز چهار نفر: على ، مقداد، سلمان و ابوذر كه بر دين اسلام استوار باقى ماندند.

    عـمـر بـن ثـابت نيز مى گويد از امام صادق (ع ) شنيدم كه فرمود: (بعد از رحلت پيامبر خاتم (ص ) هـمـه مـردم بـه جـاهـليـت برگشتند مگر سه نفر: سلمان ، مقداد و ابوذر. گر چه غير ليكن وقتى حضرت (ع ) از آنها خواست كه (به نشانه وفادارى ) فردا سرهاى خود را بتراشند و آماده فـداكـارى شـونـد بـجـز ايـن سـه نـفـر كـسى نيامد حتى عمّار بن ياسر نيز بعد ازظهر آمد. لذا حضرت (ع ) به آنها فرمود: برگرديد كه نيازى به شما ندارم ! شما در تراشيدن موهاى سر خـود مرا اطاعت نكرديد چگونه ممكن است از جان خود در اين جهت بگذريد؟! برويد حاجتى به شما نـيست ).(6) و على (ع ) بعد از جريان سقيفه با قلبى محزون فرمود: (هان ! به هوش بـاشـيـد كـه دست از ريسمان اطاعت برگرفته ايد. و با تجديد [دوباره ] همچون اعراب باديه نشين شده ايد، و بعد از اخوّت و برادرى و اتحاد و الفت به احزاب مختلف تقسيم گشته ايد، از اسـلام بـه نـام آن اكتفا كرده ايد و از ايمان جز تصوّر و ترسيمى از آن چيزى نمى شناسيد... . گويا مى خواهيد با هتك حريم الهى و نقض پيمانى كه خداوند آن را مرز قانون خويش در زمين و موجب امنيت مخلوقش قرار داده ، اسلام را وارونه كنيد...!)(7)

    ** تشديد جريان رجعت ***

    وقـتـى مـفـسـّر و مـدافـع قرآن كريم على بن ابى طالب (ع ) از حق خود يعنى حكومت محروم شد و اهـل بـيـت پـيـغـمـبـر(ص ) مـهـجـور شـدنـد، جـريـان رجـعـت سـرعـت يـافـت و در طـول بـيـسـت و پـنج سال خلافت خلفاى سه گانه انحرافات و بدعت هاى زيادى پديد آمد. لذا هنگامى كه على (ع ) زعامت جامعه را پذيرفت ، اصلاحات داخلى را بر هر امر ديگرى ترجيح داد. لكـن جـبـهـه نـفـاق در عصر خلفا، مخصوصاً زمان عثمان در پرتو قدرت سياسى توانسته بود قـدرت اقـتـصـادى و نـظـامـى قـابـل تـوجّهى به دست آورد. بهمين جهت با ايجاد جنگ هاى داخلى و مـشـكلات ديگر مانع اصلاحات على (ع ) گرديد و با شهادت مظلومانه آن رادمرد الهى ، برنامه هـاى اصـلاحـى او نـاتـمـام مـانـد. و بـا اسـتيلاى بنى اميّه بر جهان اسلام ، جبهه نفاق با قدرت بـيـشترى جامعه را به سوى انحطاط و تباهى سوق داد؛ و در اواخر حكومت معاوية بن ابى سفيان فـسـاد و تباهى به اوج خود رسيد و بسيارى از عقايد و خلق و خوهاى جاهلى احيا گرديد و سنّت پـيـامـبـر اكـرم (ص ) و قرآن كريم رو به زوال نهاد. لذا امام حسين (ع ) براى احياء دين اسلام و سـنـن بـر بـاد رفـتـه آن ، قـيـام كرد. و بين رفته و بدعت زنده شده است .)(8) همچنين فرمود:

    (وَ عَلَى الاِْسْلامِ اَلسَّلامْ اِذْ قَدْ بُلِيَتِ الاُْمَّةُ بِراعٍ مِثْلِ يَزيدِ)(9)

    وقتى امّت گرفتار شخصى مانند يزيد شد فاتحه اسلام خوانده شده است .

    بـنـابـرايـن ، مـهـم تـريـن عـلّت قـيـام امـام حـسين (ع ) زنده شدن سنن جاهلى و سست شدن تعاليم آسـمـانى اسلام در جامعه بود. و رهبرى فاجعه خونين عاشورا به عهده فرزندان همان زمينه هاى قـيـام امـام حـسـيـن (ع ) بـررسـى بـاورهـا و سـنـّت هـاى عـصـر جـاهليت ضرورت دارد، تا پيشينه تـقـابـل دو جـبـهـه اسـلام و كـفـر و مـصـلحـان و مـفـسـدان يـعـنـى اهل بيت پيغمبر(ص ) و بنى اميّه واضح تر گردد.

    *.* زمينه هاي قيام امام حسين عليه السلام *.*

صفحه 1 از 11 12345 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •