نرگس منتظر
30-03-2011, 17:47
امتیازهای كلی عبادات
هرگاه عبادات را بطور كلی بررسی كنیم و آنها را با هم مقایسه نماییم، امتیازهایی برای عبادات بطور عموم بدست میآوریم كه به پارهای از آنها اشاره میكنیم:
1ـ خصوصیات غیر مادی در عبادات
هرگاه خصوصیات یك یك عبادات را به دقت مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم در بسیاری از موارد میتوانیم در پرتو پیشرفت علوم جدید اسرار و حكمتهایی از تشریع و قانونگذاری اسلام را در یابیم. و با كمك علوم جدید پرده از روی پارهای از اسرار آنها برداریم.
این هماهنگی پر جاذبهای كه بین دین و علم موجود است و بسیاری از خصوصیات و مقررات دینی و احكام و آداب اسلامی، مورد تأیید علوم جدید واقع شده است. تأكید بسزایی روی پایگاه دین و اصالت الهی بودن آن میباشد. ولی با وجود این امر، در بسیاری از موارد به نكات غیر مادی در عبادات بر میخوریم و خصوصیاتی از آنها بدست میآید كه با اسرار و حكمتهای مادی نمیتوان توجیه و تفسیر كرد برای نمونه:
چرا نماز مغرب سه ركعت و نماز ظهر چهار ركعت است؟
چرا در هر ركعت نماز باید یك ركوع بجا آورد نه دو ركوع. ولی دو سجده باید انجام داد نه یك سجده؟
و بسیاری چراهای قابل طرح دیگر...
ما این جنبه از عبادات را كه قابل تفسیر و توجیه مادی نیست، جنبهی غیر مادی آنها میخوانیم. این جنبه را ما در بسیاری از عبادات اسلامی به صورتها و اشكال مختلف ملاحظه میكنیم. از این رو میتوان عنوان غیر مادی بودن عبادات را به معنایی كه یاد كردیم، یكی از امتیازهای عمومی و مشترك همهی عبادات دانست.
این غیر مادی بودن، به روح عبادت مربوط میشود و در حقیقت جزء عبادت است، زیرا عبادات در استحكام ایمان، و در ارتباط با خدا و ظهور بندگی در عمل نقش دارند.
هر چقدر خصوصیت تسلیم و انقیاد در عبادت بیشتر باشد، اثرش در ارتباط عابد با خدا نیرومندتر و بیشتر خواهد بود. بنابراین چنین عملی را كه عابد تكرار میكند، اثرش در همهی ابعاد وجودی اش آشكار میگردد، ولی هر گاه تمام جزئیات منافع و مصالح عبادت را شخص بداند، خصوصیت تسلیم و انقیادش نسبت به آن عبادت كمتر خواهد شد و انگیزهی مصلحتطلبی و منفعتجویی در او غلبه پیدا میكند و دیگر به جای عبادت خدا میخواهد عمل سود مندی به خاطر جلب منافعش انجام دهد تا سودی عایدش گردد و از آن بهرهمند گردد.
پس همانطور كه با عملیات نظامی، روح سربازی و اطاعت در جان و دل سرباز، تقویت میشود و بی هیچ چون و چرا اطاعت اوامر فرمانده برای سرباز عادت میگردد، همین طور احساس انسان عبادت كننده با توجه به ارتباط پی گیر در عباداتی كه جنبهی غیر مادی دارد تقویت میشود و روح تسلیم و انقیاد در برابر خدا در انسان رشد میكند و نیرو میگیرد.
بنابراین برای پدید آمدن روح تسلیم و انقیاد در انسان، عبادات باید جنبهی غیر مادی داشته باشد. به همین دلیل كوششی كه برخی از مردم در پرستش از جنبهی غیر مادی عبادات به عمل میآورند و تفسیری كه از آن میطلبند تا مصلحت آن را بدانند، در حقیقت خالی كردن عبادات از روح و حقیقت آن است همان گونه كه بخواهیم نتایج عملی تسلیم و انقیاد را بدانیم و یا ارزش تسلیم و انقیاد در برابر خدا را، با ارزش مصلحتطلبی و نفع شخصی خواهی، مانند هر عمل دیگر، بسنجیم.
مطلب قابل ملاحظه این است كه در هر عبادتی كه مصلحت اجتماعیش با مصالح شخصی انسان عابد، در تعارض باشد، تقریباً اثری از جنبهی غیر مادی در آن دیده نمیشود.
مانند جهاد كه مصلحت اجتماعیش با حرصی كه انسان مجاهد برای حفظ حیاتش دارد و میخواهد خونش محفوظ بماند، معارض است.
و مانند زكات كه دارای مصلحت اجتماعی مهمی است كه با حرص مال دوستی زكات دهنده متعارض میباشد. زیرا عمل جهاد برای مجاهد كاملاً قابل فهم است و جنبهی غیر مادی ندارد چنانكه عمل زكات را، زكات دهنده، عملی با مفهوم میداند. در عمل جهاد و زكات به هیچ وجه خصوصیت تسلیم و انقیاد آنها با قابل فهم بودنشان منافات ندارد، زیرا تحمل مشكل فداكاری با جان و مال به اندازهی زیادی خود نوعی تسلیم و انقیاد است مخصوصاً كه عبادتهایی مانند جهاد و زكات تنها متكفل تربیت فرد نیست، بلكه این عبادتها ضامن تحقق مصالح اجتماعی نیز میباشند. بنابراین جنبهی غیر مادی بودن عبادت بیشتر متوجه عباداتی است كه ارزش تربیت فردی بیشتری دارد مانند نماز و روزه.
و بدین ترتیب نتیجه میگیریم كه جنبهی عینی و غیر مادی داشتن عبادات، ارتباط محكمی با نقش تربیتی آنها دارد. عباداتی كه جنبهی مادی ندارند در ایجاد وابستگی فرد به خدا و نفوذ پیوند او با مطلق نقش بسیار مؤثری دارد.
http://s19.rimg.info/af8ff35680028d7d275f1283c1037142.gif
هرگاه عبادات را بطور كلی بررسی كنیم و آنها را با هم مقایسه نماییم، امتیازهایی برای عبادات بطور عموم بدست میآوریم كه به پارهای از آنها اشاره میكنیم:
1ـ خصوصیات غیر مادی در عبادات
هرگاه خصوصیات یك یك عبادات را به دقت مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم در بسیاری از موارد میتوانیم در پرتو پیشرفت علوم جدید اسرار و حكمتهایی از تشریع و قانونگذاری اسلام را در یابیم. و با كمك علوم جدید پرده از روی پارهای از اسرار آنها برداریم.
این هماهنگی پر جاذبهای كه بین دین و علم موجود است و بسیاری از خصوصیات و مقررات دینی و احكام و آداب اسلامی، مورد تأیید علوم جدید واقع شده است. تأكید بسزایی روی پایگاه دین و اصالت الهی بودن آن میباشد. ولی با وجود این امر، در بسیاری از موارد به نكات غیر مادی در عبادات بر میخوریم و خصوصیاتی از آنها بدست میآید كه با اسرار و حكمتهای مادی نمیتوان توجیه و تفسیر كرد برای نمونه:
چرا نماز مغرب سه ركعت و نماز ظهر چهار ركعت است؟
چرا در هر ركعت نماز باید یك ركوع بجا آورد نه دو ركوع. ولی دو سجده باید انجام داد نه یك سجده؟
و بسیاری چراهای قابل طرح دیگر...
ما این جنبه از عبادات را كه قابل تفسیر و توجیه مادی نیست، جنبهی غیر مادی آنها میخوانیم. این جنبه را ما در بسیاری از عبادات اسلامی به صورتها و اشكال مختلف ملاحظه میكنیم. از این رو میتوان عنوان غیر مادی بودن عبادات را به معنایی كه یاد كردیم، یكی از امتیازهای عمومی و مشترك همهی عبادات دانست.
این غیر مادی بودن، به روح عبادت مربوط میشود و در حقیقت جزء عبادت است، زیرا عبادات در استحكام ایمان، و در ارتباط با خدا و ظهور بندگی در عمل نقش دارند.
هر چقدر خصوصیت تسلیم و انقیاد در عبادت بیشتر باشد، اثرش در ارتباط عابد با خدا نیرومندتر و بیشتر خواهد بود. بنابراین چنین عملی را كه عابد تكرار میكند، اثرش در همهی ابعاد وجودی اش آشكار میگردد، ولی هر گاه تمام جزئیات منافع و مصالح عبادت را شخص بداند، خصوصیت تسلیم و انقیادش نسبت به آن عبادت كمتر خواهد شد و انگیزهی مصلحتطلبی و منفعتجویی در او غلبه پیدا میكند و دیگر به جای عبادت خدا میخواهد عمل سود مندی به خاطر جلب منافعش انجام دهد تا سودی عایدش گردد و از آن بهرهمند گردد.
پس همانطور كه با عملیات نظامی، روح سربازی و اطاعت در جان و دل سرباز، تقویت میشود و بی هیچ چون و چرا اطاعت اوامر فرمانده برای سرباز عادت میگردد، همین طور احساس انسان عبادت كننده با توجه به ارتباط پی گیر در عباداتی كه جنبهی غیر مادی دارد تقویت میشود و روح تسلیم و انقیاد در برابر خدا در انسان رشد میكند و نیرو میگیرد.
بنابراین برای پدید آمدن روح تسلیم و انقیاد در انسان، عبادات باید جنبهی غیر مادی داشته باشد. به همین دلیل كوششی كه برخی از مردم در پرستش از جنبهی غیر مادی عبادات به عمل میآورند و تفسیری كه از آن میطلبند تا مصلحت آن را بدانند، در حقیقت خالی كردن عبادات از روح و حقیقت آن است همان گونه كه بخواهیم نتایج عملی تسلیم و انقیاد را بدانیم و یا ارزش تسلیم و انقیاد در برابر خدا را، با ارزش مصلحتطلبی و نفع شخصی خواهی، مانند هر عمل دیگر، بسنجیم.
مطلب قابل ملاحظه این است كه در هر عبادتی كه مصلحت اجتماعیش با مصالح شخصی انسان عابد، در تعارض باشد، تقریباً اثری از جنبهی غیر مادی در آن دیده نمیشود.
مانند جهاد كه مصلحت اجتماعیش با حرصی كه انسان مجاهد برای حفظ حیاتش دارد و میخواهد خونش محفوظ بماند، معارض است.
و مانند زكات كه دارای مصلحت اجتماعی مهمی است كه با حرص مال دوستی زكات دهنده متعارض میباشد. زیرا عمل جهاد برای مجاهد كاملاً قابل فهم است و جنبهی غیر مادی ندارد چنانكه عمل زكات را، زكات دهنده، عملی با مفهوم میداند. در عمل جهاد و زكات به هیچ وجه خصوصیت تسلیم و انقیاد آنها با قابل فهم بودنشان منافات ندارد، زیرا تحمل مشكل فداكاری با جان و مال به اندازهی زیادی خود نوعی تسلیم و انقیاد است مخصوصاً كه عبادتهایی مانند جهاد و زكات تنها متكفل تربیت فرد نیست، بلكه این عبادتها ضامن تحقق مصالح اجتماعی نیز میباشند. بنابراین جنبهی غیر مادی بودن عبادت بیشتر متوجه عباداتی است كه ارزش تربیت فردی بیشتری دارد مانند نماز و روزه.
و بدین ترتیب نتیجه میگیریم كه جنبهی عینی و غیر مادی داشتن عبادات، ارتباط محكمی با نقش تربیتی آنها دارد. عباداتی كه جنبهی مادی ندارند در ایجاد وابستگی فرد به خدا و نفوذ پیوند او با مطلق نقش بسیار مؤثری دارد.
http://s19.rimg.info/af8ff35680028d7d275f1283c1037142.gif