PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : حب به ریاست



محمدی
24-06-2011, 17:27
یکی از عوامل آلودگی انسان به رذائل اخلاقی ، مسئله حب به ریاسته !

زیاد دیدیم و شنیدیم که در تاریخ و یا در عصر خودمون ، برخی حاضر شدند ، هرگونه سختی و جنایتی رو بر ، خود و اطرافیانشون وارد کنند ، تا به یک مقام و ریاستی برسند.

شاید افرادی که بدعتهای اخلاقی و یا دینی ، در طول تاریخ ایجاد کردند هدفی جز ، ریاست طلبی نداشتند !

کم نیستند ، افرادی که حاضرند ، تمام دارائی خود رو بدند ، اما بر عده ای ریاست و حکم رانی کنند !

حتی اونهایی که در مقام سیر و سلوک ، و عرفان و اخلاق هستند ، هم از گزند حب به ریاست در امان نیستند!

آیت الله مظاهری (حفظه الله) در کتاب جهاد با نفسشون نقل می فرمایند که :

«بعضى اوقات استاد بزرگوار ما حضرت آية الله العظمى بروجردى (ره ) به ما نصيحت مى كردند و اين روايت را مى خواندند كه پيغمبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم ) مى فرمودند:

« آخِرُ ما يُخرَجُ عَن قُلُوبِ الصّدِيقِينِ حُبُّ الجَاهِ »

يعنى آخر چيزى كه از دل صديقین ريشه كن مى شود، حب جاه و مقام است.»

پس بر اساس همین حدیث ، وای برما ، که ابتدا باید ، کلی سعی کنیم ، به مقام صدیقین برسیم ، و بعد از اینکه به این درجه رسیدیم ، تازه چقدر باید سعی کنیم ، تا حب به ریاست رو از قلبمون خارج کنیم !

محمدی
26-06-2011, 16:50
در روایتی حضرت کاظم(ع) خطر حب به ریاست رو اینگونه معرفی می فرمایند :

قالَ الكاظم عليه السلام : ما ذِئْبانِ ضارِبانِ فى غَنَمٍ قَدْ غابَ عَنْهُ رُعاؤُها، بِاَضَرَّ فى دينِ مُسْلِمٍ مِنْ حُبِّ الرِّياسَةِ(مستدرک الوسائل ج 11، ص 381)
حضرت فرمود: خطر و ضرر علاقه به رياست براى مسلمان بيش از دو گرگ درّنده اى است که به گله گوسفندى بی چوپان حمله كنند.

اما چرا تشبیه به گرگ شده ؟!

گرگها یکی از وحشی ترین حیوونهایی هستند ، که غریزه دردندگیشون برخلاف باقی حیوونهای درنده (که معمولا شکارهاشون یا برای تغزیه است و یا دفاع از خودشون ، شکار گرگها ) شاید برای یک نوع تفریح صورت میگیره!

چنانکه ، شاید خیلی اتفاق بی افته که بشنویم ، یک گرگ به گله پرجمعیتی از گوسفندهای بی آزار ، حمله کرده و بعد از نابود کردن همه اونها ، فقط مقدار کمی از گوشت یکی از گوسفندها رو خورده باشه !


http://gallery3.persiangig.com/images/wolf/Wolf1016.jpg


حالا حضرت موسی بن جعفر (علیهما السلام) خطر حب به ریاست رو ، از خطر حمله دو گرگ ، به گله گوسفندی که فاقد چوپان هستند ، بیشتر معرفی میفرمایند.

شاید علت این مطلب این باشه که ، هرگاه حب به ریاست ، بر انسان غالب بشه ، ممکنه ، انسان ، دست به وحشیانه ترین اعمال بزنه ، و ایمان و اعمال خوب سابقش رو ، بواسطه حمله به آبرو و حیثیت سایر انسانها ، نابود کنه ، تا شاید به مقامی که در خیالشه برسه !


به امید اینکه خداوند متعال ، خودش ما را ، در مبارزه با حب به ریاست ، موفق بدارد .