سابحات
13-06-2012, 18:39
https://www.ayehayeentezar.com/gallery/images/46626991590379580067.jpg
http://www.askquran.ir/gallery/images/5405/1_50026555059495003669b.gif
ردّ عقاید حلاج منحرف توسط علمای امامیه
http://www.askquran.ir/gallery/images/5405/1_50026555059495003669a.gif
نظرات امام خمینی (ره) در مورد حلاّج
صوفیان و عده ای از مخالفین تصوف سعی نموده اند بیتی که در آن حضرت امام (ره) می فرمایند:
« همچو منصور خریدار سر دار شدم »
را به عنوان دفاع ایشان از تصوف و حلاّج کنند؛ امّا آیا واقعا اینگونه است؟
در پاسخ باید گفت که:
در ادبیات فارسی منصور نماد مقاومت، هر چند در راه باطل شده که در راه عقیده خود بر سر دار رفت.
از این رو در اشعار این گونه استفاده می شود و می توان نظر امام خمینی (ره) را این چنین تعبیر کرد، مانند تشبیه اهل بخشش به حاتم طائی که به کرم مشهور شده است.
مخالفت های ایشان با حلاّج و شطحیات در سایر آثار واشعار ایشان ، نشانه این موضوع است.
حضرت امام خمینی (ره) پس از نقل داستانی از بیابان گردی حلاّج و ابراهیم الخواص ، می فرمایند :
این دو مرد جاهل به مقام توحید و توکل بودند؛زیرا صحرا گردی و قلندری را با مقام توکّل اشتباه کردند، و ترک سعی و از کارانداختن قوایی را که حق تعالی عنایت فرموده به خرج توحید و توکّل گذاشتند.
(شرح حدیث جنود عقل و جهل/ص214)
ادامه در پست بعد...
http://www.askquran.ir/gallery/images/5405/1_50026555059495003669a.gif
http://www.askquran.ir/gallery/images/5405/1_50026555059495003669b.gif
ردّ عقاید حلاج منحرف توسط علمای امامیه
http://www.askquran.ir/gallery/images/5405/1_50026555059495003669a.gif
نظرات امام خمینی (ره) در مورد حلاّج
صوفیان و عده ای از مخالفین تصوف سعی نموده اند بیتی که در آن حضرت امام (ره) می فرمایند:
« همچو منصور خریدار سر دار شدم »
را به عنوان دفاع ایشان از تصوف و حلاّج کنند؛ امّا آیا واقعا اینگونه است؟
در پاسخ باید گفت که:
در ادبیات فارسی منصور نماد مقاومت، هر چند در راه باطل شده که در راه عقیده خود بر سر دار رفت.
از این رو در اشعار این گونه استفاده می شود و می توان نظر امام خمینی (ره) را این چنین تعبیر کرد، مانند تشبیه اهل بخشش به حاتم طائی که به کرم مشهور شده است.
مخالفت های ایشان با حلاّج و شطحیات در سایر آثار واشعار ایشان ، نشانه این موضوع است.
حضرت امام خمینی (ره) پس از نقل داستانی از بیابان گردی حلاّج و ابراهیم الخواص ، می فرمایند :
این دو مرد جاهل به مقام توحید و توکل بودند؛زیرا صحرا گردی و قلندری را با مقام توکّل اشتباه کردند، و ترک سعی و از کارانداختن قوایی را که حق تعالی عنایت فرموده به خرج توحید و توکّل گذاشتند.
(شرح حدیث جنود عقل و جهل/ص214)
ادامه در پست بعد...
http://www.askquran.ir/gallery/images/5405/1_50026555059495003669a.gif