PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : چرا حجاب محدودیت نیست؟



فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)*
21-11-2013, 15:14
https://www.ayehayeentezar.com/gallery/images/88489004050888725760.jpg


چرا حجاب محدودیت نیست؟

https://www.ayehayeentezar.com/gallery/images/68895346369974158094.gif





به گزارش گروه حجاب و عفاف آیه های انتظار به نقل از پایگاه خبری حجاب (http://hijabnews.net/vdcftxd0.w6dx1agiiw.html) ، کارشناس دینی- مذهبی گفت:حجاب محدودیت نیست بلکه مصونیت و حفظ زینتهای ارزشمند بانوان و تأمین امنیت فردی و اجتماعی و تکریم انسانیت و شخصیت آنان است.

حجاب،حفظ ارزش والای زن است و از همین رو است که خداوند پوشش دینی را بر او واجب و نگاه به بدن و موی سر او را حرام فرموده است.حجاب و پوشش برای بانوان ، به ویژه حجاب برتر یعنی چادر ،توجه به حریم عفاف و حراست آن از اصیل ترین سنگر زنان و از مهمترین و عمیقترین و سودمندترین قانون الزامی آفرینش برای آنها و جامعه است..

خبرنگار مرآت در ادامه با زینب پور هاشمی،کارشناس دینی- مذهبی به گفتگو پرداخت:

*- با توجه به شرایط این روزگار،سختگیری در حجاب چه لزومی دارد؟

همیشه نباید به جوانب سختی مسائل توجه کرد.ما باید نسبت به مسائلی که دشمن را به وحشت می اندازد حساس باشیم وبکوشیم تا آن ها را تقویت کنیم وچادر یکی از آن هاست.

به گفته وی،فرانتس فانون جامعه شناس مشهور فرانسوی در کتاب (انقلاب الجزایریا بررسی جامعه شناسی یک انقلاب)به بررسی نقش حجاب زنان الجزایری در مقابل استعمار فرانسه پرداخته وسیاست های سر سختانه استعمار را درمبارزه با حجاب زنان الجزایری مورد بحث قرار داده است.وی در این کتاب می نویسد که سیاستمداران استعمار به این نتیجه رسیده بودند که:هر چادری که دور انداخته شود افق جدیدی راکه برای استعمارممنوع بوده در برابر او می گاید وپس از دیدن هر چهره بی حجابی،امیدهای حمله ور شدن استعماربرابر می شود.باید بدانیم دشمن به هیچ نوع پوششی خواه چادر باشد وخواه مانتووروسری و... تمایل ندارد.آنچه او می خواهد بی حجابی وبه ابتذال کشیدن جامعه وبه دنبال آن تسلط بر کشور است.خداوند سبحان خطاب به پیامبر اکرم(ص)می فرماید: یهود ونصارا هرگز از تو راضی نخواهند شدتا(بطور کامل تسلم خواسته های نادرست آن ها شوی)از آیین(تحریف شده)آنان پیروی کنی،پیامبر،بگو راه خداوند فقط راه راست وحق است.

آیه: ولن ترضی عنک الیهود والنصاری حتی تتبع ملتهم قل ان هدی الله هوالهدی

*چه فرقی بین چادر وپوشش های دیگر است؟چادر چه امتیازی برانواع دیگر حجاب دارد؟

اگر چه مانتو و مانند آن در صورتی که دوخت ،مدل ورنگ آن مناسب باشد وتحریک کننده نباشد ونمایان بودن صورت زن موجب جلب توجه دیگران نگرددوسیمای اوبدون آرایش باشد اشکال ندارد با این حال معایبی دارد که عبارتند از:

۱-مانتو وامثال آن برجستگیهای بدن را نمایان می سازد واین خود،خلاف عفت ووقار زن است.

۲- در قرآن وروایات معصومین(ع)اصل کلی وتغییر نا پذیری وجود دارد که زن نباید لباس محرک وشهوت انگیز بپوشد در حالی که مانتو و....این ویژگی را ندارد.چه بسا خانمی از پوشیدن مانتو هدف سوئی نداشته وزن باشخصیت وقابل احترامی هم باشدلکن بعضی از مردان اهداف پلیدی دارند ویکی از امتیازات چادر آن است که جلوی چشمهای آلوده را می گیرد.

۳-در مواقع باد،طوفان وتصادف و...کسانیکه از مانتو استفاده می کنندبیشتر در معرض نمایان شدن بدنشان قرار می گیرد در حالی که با چادر این مشکل کمتر اتفاق می افتد.

۴-با پوشیدن مانتو بدن پوشیده می ماند اما صورت کاملا آشکار است ودر این حال اگر سیمای زن زیبا باشد ویا به آرایش آراسته باشدویا بههر دلیل دیگر چهره او نظرنامحرمان را جلب نماید پوشیدن چنین لباسی بر زن جایز نیست.

۵- هر گاه پوشیدن مانتو وآشکار شدن صورت سبب گناه دیگر یا موجب فتنه برای خود زن شود پوشاندن صورت واجب است.در حقیقت پوشیدن مانتو با وجود آشکار بودن صورت نمی تواند پوشش اسلامی باشد.

۶-جامعه شناسان ودر راس تمام آنان رسول گرامی اسلام(ص)وحضرت امیرالمومنین(ع)فرمودند:اگر ملتی بخواهد زنده وبا هویت بماند واز متلاشی شدن وهضم شدن در فرهنگ دیگران نجات یابد بایدبه فرهنگ اصیل ومعقول وبدون خرافات خویش پایبند باشد.

پور هاشمی در ادامه تصریح کرد: حجاب بیرون از منزل زنان ایرانی چادر بوده است وامروز اهمیت دادن بانوان به چادر وترویج آن در جامعه ،در واقع بهادادن به فرهنگ خوب نیاکان ونشانه پایبند بودن به سنت های اصیل ومعقول ایرانی وتلاش درجهت حفظ هویت واصالت ملت مسلمان ایران است ودر مقابل ،کنار گذاشتن چادر به بهانه های مختلف،روی گرداندن وپشت پا زدن به فرهنگ وهویت ملی خویش وترویج آداب ورسوم صادراتی وبیگانه واحساس بی هویتی نسبت به گذشتگان است.

وی در ادامه دیدگاه رهبر فرزانه انقلاب درباره حجاب برتر گفت: چادر،هم بهترین نوع حجاب است وهم یک نشانه ملی ماست که هیچ منافاتی باهیچ نوع تحرکی از زن ندارد.اگر واقعا کار اجتماعی وکار سیاسی وکار فکری به معنای تحرک باشد،لباس رسمی زن می تواند چادر باشد که بهترین نوع حجاب است.

به گفته وی نظر آیت الله بهجت در رابطه با چادر این بود: چادر حجاب پسندیده است.

*آیا چادر مشکی کراهت دارد؟

پور هاشمی در جواب این سوال از احادیث امامان استفاده کرد و گفت: امام صادق(ع) فرمود: پوشیدن لباس سیاه کراهت دارد مگر در سه چیز که عبارتند از کفش وعمامه وکساء(کساء به لباس بزرگی مثل عبا وچادر وامثال آن گویند)(وسائل الشیعه)

شخصی از امام صادق(ع)درباره پوشیدن پیراهن وکلاه مشکی سوال کرد ،آن حضرت در پاسخ او فرمود: دلت را از گناه وآلودگی پاک نما وهررنگی را که خواستی بپوش

وی دیدگاه آیت الله العظمی فاضل لنکرانی در باره چادر مشکی را عنوان کرد: چادر مشکی بهترین نوع حجاب است وپوشیدن لباسهائی که جلب توجه کند حرام است

این کارشناس دینی به نظر آیت الله العظمی مکارم شیرازی درباره چادر مشکی اشاره کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر رنگ مشکی برای حفظ پوشش زنان بهتر است کراهت آن ثابت نیست.

*تفاوت بد حجاب و بی حجاب چیست و کدام در جامعه ما بدتر هستند؟

بی‌‌ حجابی به این معنی است که فردی حجاب لازم و واجب از نظر شرع مقدس را نداشته باشد که مصادیق آن مانند بدون روسری بودن یا برهنه بودن اعضای دیگر بدن او می‌باشد که خوشبختانه این نوع در جامعه با بسیار به ندرت ممکن است اتفاق بیفتد و بر اساس قوانین جمهوری اسلامی حتی افراد بیگانه نیز ملزم به رعایت حداقل حجاب هستند.
و بد حجابی یعنی اینکه کسی حجاب دارد ولی بصورت ناقص و به نحوی است که همین حجاب ظاهری را نیز برای تزیین خود بکار برده و روشن است که غالبا بی‌‌ حجابی بدتر از بد حجابی است.

*آیا کسی که از روی غفلت کمی در مورد حجاب بی تفاوت باشد با کسی که تعمدا با پوشش نامناسب در انظار ظاهر می شود برابر هستند؟
در پاسخ به این سؤال باید گفت البته این درست است که اکثر افرادی که به ظاهر در جامعه با حجابی نامناسب حضور پیدا می‌کنند قصد و غرضی ندارند و غالبا فشار جامعه و دیگران احساس اینکه گونه ای از لباس پوشیدن مد شده و تبعیت از دیگران باعث می‌شود که اینگونه رفتار کنند و بنا به نظر کارشناسان ۸۰% افرادی که بد حجاب شناخته می‌شوند این‌‌چنین طرز تلقی دارند و افرادی که با عناد و عمد بد حجاب ظاهر بشوند افراد بسیار کمی هستند.

*تکلیف ما در برخورد با این دو قشر چیست؟
در برخورد با این افراد باید گفت که اصل امر به معروف و نهی از منکر بر همه واجب بوده و یکی از فروع دین مقدس اسلام است و در ردیف نماز و روزه و سایر واجبات قرار می‌گیرد ولی باید توجه داشت که امر به معروف و نهی از منکر برای کسی است که عالما و عامدا دست به یک گناهی می‌زند یعنی هم می‌داند که فلان امر گناه است و هم متوجه و با قصد انجام می‌‌دهد بنابراین اگر کسی نداند یا متذکر نباشد درباره او تذکر یا تعلیم صادق است نه امر به معروف به هر حال وظیفه ای که بر عهده آحاد مسلمان است این است که ابتدا با زبان نرم و لین ﴿فَقُولا لَهُ قَوْلاً لَیِّنًا لَعَلَّهُ یَتَذَکَّرُ أَوْ یَخْشى (طه/۴۴) به آنها متذکر شد چرا که انسان خواسته یا ناخواسته در پی ارضا کردن جامعه و برآوردن خواست آن است و تشویقها و تنبیه‌های دیگران ولو در حد یک نگاه خوشایند یا ناخوشایند به افراد جهت می‌دهد که چگونه رفتار کنند.

پس با متذکر شدن آیاتی نظیر (وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ (نور/۳۱) و بگو به زنان مؤمنه فروپوشند دیدگان خود را و نگه دارند فرجهاى خود را و آشکار نسازند زیور خود را) و انذار به عذاب الهی و تبشیر به بهشت و نعمتها و خوشی های آن آنها را از بی‌‌ توجهی به این مسائل آگاه کرد و گفت که حجاب محدودیت نیست بلکه مصونیت و حفظ زینتهای ارزشمند بانوان و تأمین امنیت فردی و اجتماعی و تکریم انسانیت و شخصیت آنان است. بخاطر نیازمندی جامعه به نظم اجتماعی و تقسیم کارهای اجرایی کشور برخورد فیزیکی و بیشتر از لسان که در روایات امر به معروف آمده است بر عهده نیروی محترم انتظامی است که طبق قوانین برخورد کنند و افراد عادی سعی کنند این امور را به این نیروها بسپارند و از درگیریهای فیزیکی برحذر باشند.



https://www.ayehayeentezar.com/gallery/images/68895346369974158094.gif

مولاتی یا فاطمه الزهرا(س)
21-11-2013, 21:53
https://www.ayehayeentezar.com/gallery/images/68895346369974158094.gif


سلام و عرض ادب

چه خوبست آنهایی که اصرار دارند حجاب محدودیت است از این منظر ،بنگرند:


آری ،حجاب برای زن و مرد یک محدودیت است اما نه محدودیتی که انسان را از رسیدن به کمالات باز دارد بلکه محدودیتی که انسان را از رسیدن به زوال و نابودی باز میدارد.


حجاب برای زن و مرد یک ممنوعیت است اما نه ممنوعیتی که انسان را از دستیابی به خوبیها منع کند بلکه ممنوعیتی که دست انسان را از رسیدن به بدیها مانع میشود.