PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : آشنایی با روایان حدیث شیعه { أبو بصیر }



نصرالله عاشق خداومولا
15-12-2018, 17:08
آشنایی با روایان حدیث شیعه

أبو بصیر


أبوبصیر، عنوان مشترک دو تن از راویان شیعه و اصحاب امام باقر و صادق علیهماالسلام به نامهای یحیی بن أبی القاسم اسدی و لیث بن بَخْتَری مرادی است.
در بسیاری از روایات، نام أبوبصیر بدون هیچ قیدی در سلسله اسناد قرار گرفته و تنها با کمک قراین خارجی می توان هویت راوی را حدس زد. بسیاری از دانشمندان علم رجال هر دو را ثقه و مورد اطمینان دانسته اند.
أبوبصیر یحیی پسر أبوالقاسم أسدی از دانشمندان شیعی کوفه به سال 150 ه ق درگذشت. کنیه او أبو محمّد است. ممکن است از آن رو وی را أبوبصیر خوانده اند که چون از بینایی محروم بوده است.
أبوبصیر أسدی از شاگردان امام باقر و امام صادق علیهماالسلام است و روایات اعتقادی و فقهی بسیاری از او برجای مانده است. وی به سان یکی از حاملان پر اندوخته حدیث أهل بیت علیهم السلام در کوفه شناخته می شد و به عنوان یکی از قطبهای رهبری فکری شیعه به شمار می رفت و در صحنه های مبارزه فکری با گروههای مخالف چون مختاریه و زیدیه حضور داشت.
أبوبصیر أسدی در دو سال آخر عمر خود که با امامت امام کاظم علیه السلام شروع شده بود، به طرفداری امام کاظم علیه السلام در مقابل فطحیه ایستادگی کرد و در میان یاران امام کاظم علیه السلام از ویژگی ممتازی برخوردار بود.
أبوبصیر از أصحاب اجماع است. و همه علمای شیعه وی را ستایش کرده اند.
أبوبصیر أسدی روایتی را نقل می کند که به «حدیث لوح» شهرت دارد و در آن اعتقاد به امامان دوازده گانه مطرح شده است.
وی از أبوحمزه ثمالی، صالح بن میثم و راویان دیگر روایت کرده است و بسیاری چون أبان بن عثمان و عاصم بن حمید و عبدالله بن حماد انصاری از او روایت نقل می کنند