PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : نوبتهای نماز در دین زرتشت؟



حور العین
15-06-2010, 02:59
اوست باقی parvaneh2



نوبتهای نماز در دین زرتشت؟


سخن موبد کورش نیکنام در مورد نوبتهای نماز:

نماز باید در تمام لحظه ها باشد و هر شخص با اندیشه ، گفتار و کردار نیک خود با هنجار "اشا" همراه باشد از زمان ساسانیان پنج گاه یا وعده نماز تعیین شده که در هر شبانه روز به نیاش خداوند و سپاسگزاری از داده های نیک او پرداخته می شود ، این گاه ها از سپیده دم آغاز می گردد نخستین گاه اشهن نام دارد که از سپیده دم تا طلوع آفتاب است دوم گاه هاون ، از طلوع آفتاب تا نیمروز ، سوم ، رپیتون ، از نیمروز تا پس از نیمروز ، چهارم ، ازیرن ، از پسین تا نمودار شدن ستارگان ، پنجم ، ائیوی سروترم ، از پدیدارشدن ستارگان تا سپیده دم.






و در جواب سوالی که نماز در گاتها چند مرتبه است؛آیا سه مرتبه است یا پنج مرتبه چنین می گویند:

درگاتها نيايش كردن با دستهای برافراشته، با تني پاك، رواني آرام، دلي شاد و براي خشنودي اهورامزدا به انگيزه همراهي با هنجار هستي اشا و با كردار نيك براي آباد ساختن جهان هستي پيشنهاد شده و چند بار هم در شبانه روز نيامده بلكه پيوسته است. خوشا آنان كه دايم درنمازند بهشت جاودان ماوايش بيد. در زمان ساسانيان به ابتكار ماراسپند و با توجه به شرايط زندگي مردم آن زمان بخش هايي از خرده اوستا تنظيم شد و در شبانه روز 5 بار سفارش به نمازخواندن گرديده است.

منبع: http://www.vandidad1.blogfa.com/post-36.aspx