۶ نکته درباره جنگ ایران و اسرائیل
۱۲ روز زورآزمایی موشکها و جنگندهها
برگرفته از ارزیابیهای اطلاعاتی سازمان هوافضای سپاه
به قلم: آقای تحلیلگر
🔸 ۱. از بازدارندگی منفعل تا واکنش قاطع
در جنگ ۱۲ روزه، ایران توانست توان موشکی و پهپادی خود را به نمایش بگذارد؛ بیش از ۵۵۰ موشک بالستیک نقطهزن و حدود ۱۰۰۰ پهپاد رزمی و انتحاری به سوی مواضع حیاتی رژیم صهیونیستی شلیک شد و به اهدافی از پایگاههای هوایی در نقب گرفته تا زیرساختهای برق و سوخت در حیفا و اشکلون اصابت نمود.
ایران در این نبرد نشان داد که در کمتر از ۴ ساعت قادر است عملیات متقابل سراسری را طراحی، اجرا و هدایت کند؛ یعنی «بازدارندگی فعال» از تئوری به واقعیت بدل شد.
🔸 ۲. فروپاشی دکترین برتری اسرائیل
رژیم صهیونیستی با بیش از ۹۰۰ حمله هوایی و استفاده از جنگندههای F-35، قصد داشت توان دفاعی ایران را فلج کند، اما تنها به چند خسارت جزئی صنعتی در اصفهان و کرمانشاه دست یافت.
در مقابل، ایران موفق شد بیش از ۷۰ هدف نظامی در عمق اسرائیل را منهدم کند، از جمله پایگاه هوایی «رامون» و مرکز شنود «گلگلیل».
به طوری که به اعتراف تایمز آو اسرائیل، ارتش این رژیم برای نخستینبار اذعان کرد که در برابر «اشباع موشکی ایران» ناتوان شد و شکست دکترین برتری هوایی اسرائیل در همین جمله خلاصه شد: «Iron Dome overwhelmed.»
🔸 ۳. ترمیم سریع، جهش صنعتی و آمادگی مجدد
در کمتر از دو ماه پس از پایان جنگ، تمام خسارات وارده به تأسیسات نظامی ایران جبران شد. خطوط تولید پهپاد شاهد و موشک قیام نهتنها بازسازی، بلکه ارتقا یافتند.
سازمان هوافضای سپاه اعلام کرد که نسل جدید موشکهایی با در نظر گرفتن تجربیات همین جنگ تولید شده اند.
این بازسازی برقآسا در حالی انجام شد که ناظران غربی تصور فلجشدن صنایع دفاعی ایران را داشتند؛ اما ایران با این جهش صنعتی، نشان داد تحریمها و جنگ نمیتواند چرخه بازدارندگیاش را متوقف کند.
🔸 ۴. هزینهای محدود، بازدارندگی حداکثری
بر اساس گزارش JINSA، ارزش کل موشکهای شلیکشده ایران بین ۱.۱ تا ۶.۶ میلیارد دلار برآورد میشود. این رقم در برابر هزینهٔ دفاعی اسرائیل در همین دوره — بیش از ۲۵ میلیارد دلار برای رهگیری، بازسازی و پشتیبانی هوایی — ناچیز بود.
این توازنِ هزینه بهروشنی نشان داد: ایران با صرف منابعی اندک توانست بزرگترین زرادخانه خاورمیانه را به بنبست بکشاند.
🔸 ۵. پیروزی در سیاست و افکار عمومی
در سطح منطقهای، موج همدلی با ایران بیسابقه بود. در لبنان، عراق و یمن راهپیماییهای گسترده در حمایت از مواضع تهران برگزار شد.
در داخل اسرائیل اما، نتایج نظرسنجیها نشان داد محبوبیت دولت نتانیاهو به زیر ۳۱ درصد سقوط کرده است؛ بحرانی که بسیاری آن را «هزینه مستقیم شکست در برابر ایران» نامیدند و رسانههای آمریکایی از جمله واشنگتن پست نوشتند: «برای نخستینبار از ۱۹۶۷، اسرائیل در جنگی کوتاهمدت نه برنده، بلکه بازندهی روانی و راهبردی است.»
🔸 ۶. آغاز دوران جدید امنیت منطقهای
پس از این درگیری، موازنه قدرت در خاورمیانه بهطور بنیادین تغییر کرده است. اسرائیل از «قدرت بیرقیب هوایی» به «دفاع در حالت هشدار دائمی» تنزل یافت.
در مقابل، ایران اکنون بازیگری ست که نهتنها قادر به دفاع، بلکه تحمیل اراده به قدرت های اتمی با برتری هوایی و سامانه های پدافندی پر شمار است.
کارشناسان غربی از این وضعیت با عنوان «Iranian Deterrence Parity» یاد میکنند. یعنی توازن بازدارندگی ایران در برابر اسرائیل.
🔻 جمعبندی:
جنگ ۱۲ روزه، آزمونی بود که در آن تهران توانست با کمترین هزینه، بیشترین دستاورد راهبردی را بهدست آورد:
عبور موشکها از سپر دفاعی اسرائیل
شکست دکترین حمله پیشدستانه تلآویو
تثبیت بازدارندگی ایران در سطح منطقه
و...
نبردی که ایران از آن بر خلاف تصور دشمنانش، با تحمیل تسلیم به طرف مقابل خارج شد...



نقل قول
