ما معتقدیم که خداوند عادله و ظالم نیست
به طور کلی اگر بخواهیم ریشه های ظلم رو بررسی کنیم از چند حالت خارج نیست
1- جهل: مثلًا كسى كه نمى دونه نژاد سفيد و سياه با هم فرقى نداره، به گمان خودش، به سياه پوست ظلم مىكنه، ريشه اين ظلم، ناآگاهیه.
اما خدايى كه جهل در او راه ندارد و علم او بىنهايت است چگونه ممكنه ظالم باشه؟
2- ترس: مثلا يه قدرتى از قدرت رقيب خودش می ترسه و بهش حمله می کنه و با این حمله به رقیبش ظلم مى كنه
امّا مگه خدا رقيبى داره يا به تحكيم قدرت نياز داره؟
3- نياز و كمبود: گاهى عامل ظلم، نياز است،
ولی آیا خدا به کسی نیاز داره یا کمبودی داره
4- پلیدی درونى. برخى به علت خباثت درونی به دیگری ظلم می کنه
حالا که ریشه های ظلم رو بررسی کردیم كدوم رو در خدا پیدا می کنید ؟
تو قرآن می خونیم که:
إِنَّ اللَّهَ لَا يَظْلِمُ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ(نساء 40)-- همانا خداوند، به مقدار ذرّهاى هم ستم نمىكند
تو یه آیه دیگر از قرآن می خونیم که:
خدا نه تنها به احدى ظلم نمى كنه، حتّى اراده ظلم نسبت به هيچ موجودى نداره. «و ما اللّه يريد ظلماً للعالمين» « غافر، آيه 31»
چه طور ممکنه خدا به ما در قرآن دستور به عدالت بده ولی خودش نعوذ بالله ظالم باشه
«انّ اللّه يأمر بالعدل و الاحسان» « نحل، آيه 90»
خداوند به عدل و احسان و بخشش به نزديكان فرمان مى دهد