روستای گوگرچینک
✍ علی شکری /۱۳۹۱
در سرزمین کهن ما ایرانیان از دیرباز در هر روستای با هر قوم و زبانی،آداب و رسومی برای روزهای خاصی از سال که منحصر به آن روستا یا بخش است وجود دارد که روستا گوگرچینک و روستاهای اطراف ان از این قاعده مستثنا نیستند. روستای گوگرچینک در 15 کیلومتری شرق شهر گرماب و در 95 کیلومتری شهر قیدار واقع شده است که داری مراتع و باغات سرسبزی با تاکستان هایی متنوع میباشد و مردمانی شریف وخون گرم و به ویژه مهمان دوست دارد و تقریبا در بیشتر مواقع سال دارای آب و هوای خنک تا نسبتا گرم است و از اماکن مذهبی که در این روستا می توان به آن اشاره نمود امامزاده سید اسماعیل میباشد که بنای آن از اواسط سال 90 مورد باز سازی قرار گرفته است،و مهم ترین امکانات رفاهی این روستا عبارت اند از برق،آب شرب مناسب، تلفن، راه آسفالت،سالن ورزشی، احداث دوحسینیه، وجود مدرسه تا مقطع سوم راهنمایی و...
و اما از رسومی که از گذشته دور در این روستا رواج داشته و دارد می توان به عصر روز 29 اسفند هر سال اشاره نمود که در این مراسم زیبا هر خانواده ای نسبت به وضع اقتصادی و معیشتی نذوراتی را به مکان تجمع که عموما در کنار امامزاده می باشد آورده و بعد از اندک زمانی که اکثریت خانواده های ساکن و مهمان در کنار هم در این مراسم شرکت کرده با صلوات و دعا و درخواست آمرزش از طرف پروردگار برای از دنیا رفتگان و آرزوی سلامتی برای خودو جمیع مسلمانان دنیا نذورات را به فرد منتخب تحویل داده تا هر کدام از اقلام در محلی تمیز روی پارچه ای سفید رنگ جمع گردد و بعد از اتمام جمع آوری نذورات افرادی وظیفه پخش نمودن این اقلام از قبیل شیرینی، شکلات، بیسکویت، نان روغنی،خرماو غیره را بر عهده می گیرند.



نقل قول
