حالا ديدي که شيطان با چه زيبايي
و ظرافتي کار خود را پيش ميبرد؟!
و ديدي که با چه لطافتي صيادي ميکند؟
عده اي را تنها اهل پوست مي کند و آنها را
حتي به نماز شب وا مي دارد بي آنکه ذره اي احساس
و عاطفه داشته باشند، و معلوم است هر کس اين
جماعت را ببيند از نماز فاصله مي گيرد.
عده اي را هم تنها به مغز دين دعوت مي کند يعني به دلسوزي
و احساس داشتن و به انصاف رفتار کردن بي آنکه پايشان به مسجد باز شود،
يا پيشانيشان بر خاک بوسه زند يا ذکري بر لب و زمزمه کنند.
و خيلي ها با ديدن اين تيپ آدمها
با خود مي گويند: ببين نماز نمي خواند ولي
مرد است، انصاف دارد!
دختر بچه اي به زمين افتاد، خاکي شد،
و خانم بي حجابي تا ديد دويد و بچه را بلند کرد،
خاک لباسش را تکاند، نوازشش کرد و چنان گرم بوسيدش که سرخي
رژلبها مثل جاي ضرب انگشت که بر کاغذ مي ماند بر چهره اش ماند
و آنگاه از کيف خود بسته اي آدامس و شکلات در آورد
و به او داد و رفت، دختر بچه با حسرت به او نگاه کرد،
و بعد به مادرش گفت: ديدي بيحجاب بود؟
يعني ديدي که چه آدم خوبي بود و
در حقيقت داشت نتيجه ميگرفت که
ميشود هم بيحجاب بود و هم خوب.
خدا کند ما مسئله پوست و مغز را خوب بفهميم.
پسر من، دختر من، دوست و شاگرد و همکار من
اگر مسئله پوست و مغز را خوب بفهمند ديگر وقتي
من دروغ مي گويم يا تهمتي زده و يا نامردي ميکنم
ديگر از نماز و دين و ديانت روي بر نمي گردانند،
بلکه با خود مي گويند:
او پوست را دارد و مغز را نه.






نقل قول
