صفحه 9 از 12 نخستنخست ... 56789101112 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 81 تا 90 , از مجموع 120

موضوع: تکالیف شیعیان در غیبت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف

جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید    محبوب کن - فیس نما
  1. Top | #81

    عنوان کاربر
    همكار انجمن
    تاریخ عضویت
    January 1970
    شماره عضویت
    71
    نوشته
    2,199
    صلوات
    224
    دلنوشته
    2
    السلام علیک یا خامس آل عبا
    تشکر
    7,174
    مورد تشکر
    6,139 در 1,543
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض




    از مفضّل بن عمر روایت شده که گفت : امام صادق صلوات اللّه علیه فرمودند :
    « ...امیر مؤمنان بر منبر کوفه فرمودند : ... بدانید که زمین از حجّت خدا خالی
    ص: 35

    1- 1. اصول کافی : کتاب الحجّه ، بابٌ فی الغیبه ، ح 31 .
    2- 2. یس : 30 .
    3- 3. بحار الأنوار : 51/112 ح8 .
    نخواهد شد ؛ امّا خدا خلقش را ، به خاطر ظلم و جور و زیاده روی شان در گناه ، از دیدنش کور می کند . اگر زمین یک ساعت از حجّت خدا خالی می شد ، اهلش را فرو می برد . او مردم را می شناسد ، ولی ایشان او را نمی شناسند ؛ همان گونه که یوسف مردم را می شناخت ، ولی آنان منکر (شأن و مقام) او بودند . سپس این آیه را تلاوت فرمودند : «دریغ و اندوه بر مردم ! هیچ فرستاده ای به سوی آنان نیامد مگر آنکه وی را مسخره کردند » . »
    در توقیع شریف خود آن بزرگوار به شیخ مفید نیز چنین آمده است :
    « ... وَلَو أنَّ أشیاعَنا _ وَفَّقَهُم اللّه ُ لِطاعَتِه _ عَلَی اجتماعٍ مِنَ القُلُوبِ فی الوَفاءِ بِالعَهدِ عَلَیهِم لَما تَأَخَّرَ عَنهُمُ ال_یُمنُ بِلِقائِنا ولَتَعَجَّلَتْ لَهُم سَعادَهٌ بِمُشاهَدَتِنا عَلی حَقِّ المَعرِفَهِ وِصِدقِها مِنهُم بِنا ، فَما یَحْبِسُنا عَنهُم إلاّ ما یَتَّصِلُ بِنا مِمّا نُکْرِهُهُ ولا نُؤْثِرُهُ مِنهُم . واللّه ُ هُوَ المُستَعانُ وهُوَ حَسبُنا ونِعمَ الوَکِیلُ وصَلَواتُه عَلی سَیِّدِنا البَشیرِ النَذِیرِ مُحَمَّدٍ وآلِه الطاهِرِینَ وَسَلَّمَ ... . »(1)
    « ... اگر شیعیان ما _ که خدا آنان را در راه اطاعتش توفیق دهد _ دلهایشان بر وفا نمودن به پیمانی که با آنان بسته شده متّفق می شد ، مبارکی دیدار ما از آنها به تأخیر نمی افتاد (و سلب نمی شد) و حتما سعادت دیدار ما برایشان جلو می افتاد ؛ به طوری که کاملاً ما را بشناسند و تصدیق کنند که به دیدارِ ما رسیده اند . بنابراین تنها چیزی که ما را از آنان دور نگه داشته اعمال ناپسندی است که به ما می رسد و ما صدور این کارها را از ایشان نیکو نمی دانیم . از خدا کمک باید خواست که او برای ما کافی است و خوب وکیلی است ! درود و سلام خدا بر آقای ما محمّد _ که بشارت دهنده و ترساننده بود _ و نیز بر خاندان پاکش باد . »
    البتّه می توان بعضی از این سببها را داخل بعضی دیگر دانست ؛ ولی چون این عناوین در روایات جداگانه ذکر شده ، ما نیز آنها را جدا از هم ذکر کردیم .
    ص: 36

    1- 1. بحارالأنوار : 53/176 ح 8 .





    امضاء

  2. # ADS

    آیه های انتظار

    آیه های انتظار


    لیست تبلیغات متنی انجمن

     

  3. Top | #82

    عنوان کاربر
    همكار انجمن
    تاریخ عضویت
    January 1970
    شماره عضویت
    71
    نوشته
    2,199
    صلوات
    224
    دلنوشته
    2
    السلام علیک یا خامس آل عبا
    تشکر
    7,174
    مورد تشکر
    6,139 در 1,543
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض





    سختیهای دوران غیبت


    همان گونه که قبلاً گفتیم ، دوران غیبت دشوارترین دورانها از جهت امتحان پیروان دوازده امام است . در این باب ، روایات بسیار زیادی موجود است که ما برای بیان گوشه های مختلف این مشکلات به ذکر بعضی از آنها اکتفا می کنیم .
    نکته اوّلی که در مورد سختیهای این دوران باید دانست این است که این ابتلائات و امتحانات فقط مخصوص اهل ایمان است که همان معتقدان به خلافت بِلا فصل امیر مؤمنان صلوات اللّه علیه و پس از ایشان ، یازده فرزند از نسل ایشان اند و اینان همان کسانی اند که به « شیعه » معروف اند ؛ چنان که آمده :
    عَنِ الفَضلِ بنِ أبی قرَّهٍ التِّفلِیسِیِّ ، عَنْ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أبِیهِ صلوات اللّه علیهم أن_َّه قالَ :
    « المُؤمِنُونَ یُبتَلُونَ ، ثُمَّ یُمَیِّزُهُم اللّه ُ عِندَهُ ؛ إنَّ اللّه َ لَمْ یُؤْمِنِ المُؤمِنِینَ مِنْ بَلاءِ الدُّنیا ومَرائِرِها ولکِنْ آمَنَهُم فِیها مِنَ العَمی والشِّقاءِ فی الآخِرَهِ . »(1)
    از فضل بن ابی قرّه تفلیسی ، از امام صادق صلوات اللّه علیه از پدر بزرگوارشان نقل شده که فرمودند :
    « مؤمنان امتحان خواهند شد . پس از آن ، خدا آنان را (با نظر به نتیجه این امتحان) جدا خواهد کرد . خدا مؤمنان را از بلای دنیا و تلخیهای آن ایمن نکرده ؛ ولی در دنیا آنان را از کوری و در آخرت نیز از بدبختی ایمن داشته است (یعنی وعده ایمنی در آخرت به آنان داده) ... .»
    در روایتی دیگر ، این موضوع به آیه قرآن استناد داده شده و آمده است :
    عَنِ ابنِ عَبّاسٍ قالَ : قالَ رَسُولُ اللّه ِ صلّی اللّه علیه وآله : ... .
    فَقامَ إلیه جابِرُ بنُ عَبدِاللّه ِ الأنصاریِّ فَقالَ : یا رَسُولَ اللّه ِ ، ولِلقائِمِ مِنْ وُلْدِکَ غَیبَهٌ ؟ فَقالَ :
    ص: 37
    ________________________________________
    1- 1. غیبت نعمانی : 211 ، باب12 ، ح19 .
    « إی ورَبِّی ؛ «وَلِیُمَحِّصَ اللّهُ الَّذِینَ آمَنُواْ وَیَمْحَقَ الْکَافِرِینَ»(1) . یا جابِرُ ، إنَّ هذا لاَءمرٌ مِنْ أمرِ اللّه ِ وسِرٌّ مِنْ سِرِّ اللّه ِ ، مَطوِیٌّ عَنْ عِبادِه ؛ فإیّاکَ والشَّکَّ فی أمرِ اللّه ِ فَهُوَ کُفْرٌ . »(2)
    از ابن عباس نقل شده که گفت : رسول خدا صلّی اللّه علیه وآله فرمودند : ... . سپس جابر بن عبداللّه انصاری ایستاد و گفت : یا رسول اللّه ، قیام کننده از نسل شما غیبتی دارد ؟ فرمودند :
    « به پروردگارم قسم ، بله (چنین خواهد بود) ؛ «حتما خدا کسانی را که ایمان آوردند امتحان و کافران را نابود می کند» . جابر ، این مسئله (غیبت) از امور الاهی و رازی از رازهای اوست که از بندگانش مخفی شده ؛ بنابراین ، بپرهیز از اینکه در امر خدا شک کنی که چنین شکّی کفر است . »
    در روایت دیگری ، سختی دین داری شیعیان در این زمانه چنین بیان شده است :
    عَنْ إبراهیمَ بنِ عُمَرَ ال_یَمانِیِّ ، عَنْ رَجُلٍ ، عَنْ أبِی جَعفَرٍ صلوات اللّه علیه أنَّه قالَ :
    « لَ_تُمَحِّصَنَّ ، یا شِیعَهَ آلِ مُحَمَّدٍ ، تَمحِیصَ الکُحلِ فی العَینِ(3) وإنَّ صاحِبَ العَینِ یَدرِی مَتی یَقَعُ الکُحلُ فی عَینِهِ ولا یَعلَمُ مَتی یَخرُجُ مِنها ، وکذلِکَ یُصْبِحُ الرَّجُلُ عَلی شَرِیعَهٍ مِنْ أمرِنا ویُمسِی وقَد خَرَجَ مِنها ویُمسِی عَلی شَرِیعَهٍ مِنْ أمرِنا ویُصبِحُ وقَد خَرَجَ مِنها . »(4)
    از ابراهیم بن عمر یمانی ، از مردی ، از امام باقر صلوات اللّه علیه روایت شده که ایشان فرمودند :
    « ای پیروان خاندان پیامبر ، حتماً شما مانند کسی که سرمه در چشمش می کشد امتحان می شوید . صاحب چشم می داند چه زمانی سرمه به چشمش آمده ؛ امّا نمی داند چه وقت از چشمش پاک می شود . همین طور ، مردی صبح را آغاز می کند ، در حالی که بر روش و آیین ماست و وارد شب می شود ، در حالی که از
    ص: 38
    ________________________________________
    1- 1. آل عمران : 141 .
    2- 2. بحار الأنوار : 51/73 ح18 .
    3- 3. در بحارالأنوار ( : 52/101 ح 2) آمده : « لتمخّضنّ یا معشر الشیعه ، شیعه آل محمّد ، کمخیض الکحل فی العین » .
    4- 4. غیبت نعمانی : 206 ، باب12، ح12 .
    دین خارج شده ؛ (یا) شب را با دین ما آغاز می کند و صبح می کند ، در حالی که دینش را از دست داده است . »






    امضاء

  4. Top | #83

    عنوان کاربر
    همكار انجمن
    تاریخ عضویت
    January 1970
    شماره عضویت
    71
    نوشته
    2,199
    صلوات
    224
    دلنوشته
    2
    السلام علیک یا خامس آل عبا
    تشکر
    7,174
    مورد تشکر
    6,139 در 1,543
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض





    آنچه در این حدیث شریف جالب توجّه است اینکه آن قدر امر امتحان سخت و دقیق است که خود شخص نمی داند بر اثر کدام کار یا کلام یا فکر بی دین شده است . از این جهت ، باید بسیار مراقب و مواظب همه افعال و گفتار و پندار خود باشیم .
    ضمناً ، می توان این روایت را از معجزات روایات به شمار آورد ؛ چرا که در آن اشاره شده گروهی در فاصله زمانی شب تا صبح بی دین می شوند . این مطلب با زمان حضرات معصومین صلوات اللّه علیهم که برق نبوده و معمولاً بعد از گذشت مدّت کوتاهی از شب می خوابیدند (تا جایی که خواب بعد از عشا و بیداری بعد از نیمه شب برای راز و نیاز و تهجّد مستحب دانسته شده) به حسب ظاهر عجیب می نماید ؛ ولی شاید از آن زمان این بزرگواران می خواسته اند اشاره ای کنند به شب نشینی ها و رخ دادن بسیاری از مفاسد اخلاقی و اجتماعی این زمانه که در شب اتفاق می افتد و به این وسیله ، ما را از این رویداد بر حذر داشته اند .
    در روایت دیگری ، سختی دوران مذکور برای شیعیان این گونه تعبیر شده :
    عَنْ عِکرمَهَ بنِ صَعْصَعَهَ ، عَنْ أبیه قالَ کانَ عَلِیٌّ صلوات اللّه علیه یَقُولُ :
    « لا تَنْفَکُّ هذِهِ الشِّیعَهُ حَتّی تَکُونَ بِمَنزِلَهِ المَعْزِ لا یَدرِی الخابِسُ عَلی أیِّها یَضَعُ یَدَهُ فَلَیسَ لَهُم شَرَفٌ یَشْرُفُونَه ولا سِنادٌ یَستَنِدُونَ إلیهِ فی أُمُورِهِم . »(1)






    امضاء

  5. Top | #84

    عنوان کاربر
    همكار انجمن
    تاریخ عضویت
    January 1970
    شماره عضویت
    71
    نوشته
    2,199
    صلوات
    224
    دلنوشته
    2
    السلام علیک یا خامس آل عبا
    تشکر
    7,174
    مورد تشکر
    6,139 در 1,543
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض






    از عکرمه بن صعصعه ، از پدرش (صعصعه بن صوحان) نقل شده که می گفت : حضرت علی صلوات اللّه علیه می فرمودند :
    « همواره این شیعیان خواهند بود تا اینکه (زمانی) مانند گلّه بزی شوند که ظلم کننده به آنان (مثل گرگ) نداند بر کدام یک از آنها دست بگذارد و به او ظلم کند(2) .
    ص: 39
    ________________________________________
    1- 1. بحار الأنوار : 51/114 ح12 .
    2- 2. یعنی چنان در ضعف و ذلّت قرار می گیرند که هیچ کدام توان دفاع از خود نخواهند داشت ؛ لذا شخص ظالم بر همه قدرت پیدا می کند و آن گاه ، تردید می کند که کدام یک را مورد ظلم قرار دهد .
    در این هنگام ، مکان بلندی ندارند که بتوانند به آنجا پناهنده شوند (یا رتبه بلندی بین مردم ندارند که ، به سبب آن ، اذیّت و آزار از آنان دفع شود) و تکیه گاهی ندارند که بتوانند کارهایشان را به او مستند کنند . »
    امّا باید دانست که در روایات معصومان صلوات اللّه علیهم لفظ « شیعه» برای دو معنا به کار برده می شود : گاهی از آن ، اشخاصی اراده می شود که صرفا به امامت و خلافت بلا فصل امیر مؤمنان صلوات اللّه علیه بعد از رسول خدا صلّی اللّه علیه وآله معتقدند ؛ گاهی نیز از این لفظ معنای اصلی آن _ که پیرو باشد _ اراده می شود . توضیح اینکه در پاره ای از روایات ، بعضی از افرادی که به امامت امیر مؤمنان بعد از رسول خدا اعتقاد داشتند در مقابل امامان صلوات اللّه علیهم از خود به « شیعه» تعبیر می کردند و آن بزرگواران این اطلاق رانهی می فرمودند ؛ چرا که اینان با هر کارنامه ای به خود جرأت می دادند ادعای تشیّع کنند . این در حالی است که حضرت فرموده اند شیعه به معنی پیرو است و همان گونه که معصومین از آلودگیها پاک و مبرّایند ، فقط افرادی مانند سلمان و ابوذر که حالشان چنین است صلاحیّت شیعه بودن دارند .
    حال ، برای تشخیص اینکه کدام معنا در روایاتی که امتحانهای سخت دوران غیبت را مربوط به شیعیان می داند مورد نظر است ، باید به روایات دیگری که تفسیر کننده وقرینه برای بیان این دسته از احادیث اند مراجعه کرد .



    امضاء

  6. Top | #85

    عنوان کاربر
    همكار انجمن
    تاریخ عضویت
    January 1970
    شماره عضویت
    71
    نوشته
    2,199
    صلوات
    224
    دلنوشته
    2
    السلام علیک یا خامس آل عبا
    تشکر
    7,174
    مورد تشکر
    6,139 در 1,543
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض





    در روایتی ، چنین آمده است :
    عَنْ عَبدِاللّه ِ بنِ حَمّادِ الأنصارِیِّ ، عَنْ رَجُلٍ ، عَنْ أبِی عَبدِاللّه ِ صلوات اللّه علیه أن_َّه دَخَلَ عَلَیهِ بَعضُ أصحابِه فَقالَ لَه : جُعِلتُ فِداکَ ؛ إنِّی واللّه ِ أُحِبُّکَ وأُحِبُّ مَنْ یُحِبُّکَ . یا سَیِّدِی ، ما أکثَرَ شِیعَتَکُم ! فَقالَ لَه : « اُذْکُرْهُم . » فَقالَ : کَثیرٌ . فَقالَ : « تُحصِیهِم . » فَقالَ : هُم أکثَرُ مِنْ ذلِکَ . فَقالَ أبُوعَبدِاللّه ِ صلوات اللّه علیه :
    « أما لو کَمُلَتِ العِدَّهُ المَوصُوفَهُ ثَلاثُ مِائَهٍ وبِضعَهَ عَشَرَ کانَ الَّذِی تُریدُونَ ولکِنْ شِیعَتُنا مَنْ لا یَعدُو صَوتُهُ سَمْعَه ولا شَحْناؤُه بَدَنَه ولا یَمْدَحُ بِنا مُعلِنَاً ولا یُخاصِمُ بِنا
    ص: 40
    قالِیاً ولا یُجالِسُ لَنا عایِباً ولا یُحَدِّثُ لَنا ثالِباً ولا یُحِبُّ لَنا مُبغِضاً ولا یُبغِضُ لَنا مُحِبّاً . »
    فَقُلتُ : فَکَیفَ أصنَعُ بِهذِهِ الشِّیعَهِ المُختَلِفَهِ الَّذِینَ یَقُولُونَ إنَّهُم یَتَشَیَّعُونَ ؟ فَقالَ :
    « فِیهِم ال_تَّمییزُ وفِیهُم التَّ_محِیصُ وفِیهِم التَّبدِیلُ . یَأْتِی عَلَیهِم سِنُونَ تُفنِیهِم وسِیفٌ یَقْتُلُهُم واخْتِلافٌ یُبَدِّدُهُم .
    إنَّما شِیعَتُنا مَنْ لا یَهِرُّ هَرِیرَ الکَلبِ ولا یَطْمَعُ طَمْعَ الغُرابِ ولا یَسأَلُ النّاسَ بِکَفِّه وإنْ ماتَ جُوعاً . »
    قُلتُ : جُعِلتُ فِداکَ ؛ فأینَ أطْلُبُ هؤُلاءِ المَوصُوفِینَ بِهذِهِ الصِّفَهِ ؟ فَقالَ :
    « اُطْلُبْهُم فی أطرافِ الأرضِ . أُولئِکَ الخَفِیضُ عَیشُهُم ، المُنْتَقِلَهُ دارُهُم ؛ الَّذِینَ إنْ شَهِدُوا لَمْ یُعرَفُوا وإن غابُوا لَمْ یُفتَقَدُوا وإن مَرِضُوا لَمْ یُعادُوا وإن خَطِبُوا لَمْ یُزَوَّجُوا وإن ماتُوا لَمْ یُشهَدُوا . أُولئِکَ الَّذِینَ فی أموالِهِم یَتواسُونَ وفی قُبُورِهِم یَتَزاوَرُونَ ولا تَختَلِفُ أهواؤُهم وإن اخْتَلَفَتْ بِهم البُلدانُ . »(1)
    از عبداللّه بن حمّاد انصاری ، از مردی ، از امام صادق صلوات اللّه علیه نقل شده است :
    یکی از اصحاب آن حضرت خدمت ایشان رسید و عرض کرد : فدای شما گردم ! به خدا قسم ، شما را دوست دارم و هر کسی هم که شما را دوست بدارد دوستش دارم . آقا ، چقدر شیعیان شما زیادند ! حضرت به او فرمودند : « آنان را نام ببر . » عرض کرد : زیادند . فرمودند : « آنان را بشمار . » عرضه داشت : بیشتر از تعدادی است که من بشمارم . امام صادق صلوات اللّه علیه فرمودند :
    « آگاه باش ؛ اگر تعداد آن گروهی که وصف شده اند (و خصوصیّات شیعه بودن را دارند) 313 نفر بود ، آنچه شما می خواهید (از اجرای حکومت عدل) انجام می شد . شیعه ما کسی است که صدایش از گوشش و دشمنی اش از خودش تجاوز نمی کند(2) ؛ کسی را که آشکار کننده (یاد ما و محبّت) ماست ستایش نمی کند و با آن
    ص: 41
    ________________________________________
    1- 1. غیبت نعمانی : 203 ، باب 12 ، ح4 .
    2- 2. یعنی با کسی غیر از نفسش دشمنی و کینه ندارد .
    که کینه ما را به دل دارد مبارزه نمی کند(1) ؛ با آن که بر ما عیب می گیرد هم نشینی نمی کند و با کسی که به ما ناسزا می گوید صحبت نمی کند (یا برایش حدیث نقل نمی کند) ؛ دشمن ما را دوست ندارد و کینه دوست دار ما را به دل ندارد(2) . »
    به ایشان عرضه داشتم : پس من با این شیعیانی که با هم اختلاف دارند و ادعای تشیّع می کنند چه کنم ؟ فرمودند :
    « در اینها امتحان و جدا شدن از یکدیگر و عوض شدن (یعنی ظاهر شدن واقعشان) خواهد بود . سالهایی بر آنان خواهد گذشت که از بین می بردشان و شمشیری می آید که می کُشدشان و اختلافی برایشان پیش می آید که پراکنده شان می کند .
    شیعیان ما فقط کسانی اند که (در سختیها) مانند سگان زوزه نمی کشند و مانند کلاغ طمع کار نیستند و اگرچه از گرسنگی بمیرند ، دست مقابل مردم دراز نمی کنند . »
    عرض کردم : فدای شما ! اشخاصی با این خصوصیّات را کجا بیابم ؟ فرمودند :
    « در اطراف زمین ، آنان را جست و جو کن . اینان کسانی اند که زندگی شان ساده است و خانه به دوش اند ؛ همان کسانی که اگر در میان مردم بیایند ، شناخته نمی شوند ؛ اگر از دیده ها پنهان شوند ، کسی به جست و جوی ایشان نمی پردازد ؛ اگر مریض شوند ، کسی به عیادتشان نمی آید ؛ اگر به خواستگاری بروند ، کسی به آنها زن نمی دهد و اگر بمیرند ، به تشییعشان نمی روند .
    اینان همان کسانی اند که اموالشان را بین یکدیگر تقسیم می کنند و (بعد از مرگ دوستانشان) به زیارت قبورشان می روند و اگر چه در شهرهای گوناگون باشند ، باز نظرهایشان با یکدیگر اختلافی ندارد . »
    ص: 42
    ________________________________________
    1- 1. یعنی با تقیّه زندگی می کند . مؤیّد این قسمت از روایت کلام امیر مؤمنان صلوات اللّه علیه در روایت معروف به « أربعُ مائه» است که فرمودند: « لا تُجالِسُوا لَنا عائِباً ولا تَمدَحُونا مُعلِنینَ عِندَ عَدُوِّنا فَتُظهِرُوا حُبَّنا وتُذِلُّوا أنفُسَکُم عِندَ سُلطانِکُم . » « با آن کسی که بر ما عیب می گیرد هم نشینی نکنید و ما را به صورت آشکار در نزد دشمنانمان مدح نکنید ؛ که در این صورت ، با ظاهر کردن محبّت ما ، خودتان را پیش حاکم جورتان خوار می کنید . » مصباح البلاغه : 1 / 228 ( به نقل از تحف العقول : 98 ) .
    2- 2. یعنی در قلبش چنین است ؛ چرا که تقیّه در امور قلبی نیست . ولی در عمل ، شیعه تقیّه را ترک نمی کند



    امضاء

  7. Top | #86

    عنوان کاربر
    همكار انجمن
    تاریخ عضویت
    January 1970
    شماره عضویت
    71
    نوشته
    2,199
    صلوات
    224
    دلنوشته
    2
    السلام علیک یا خامس آل عبا
    تشکر
    7,174
    مورد تشکر
    6,139 در 1,543
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض






    همچنین ، در روایتی دیگر آمده است :
    عَنْ أبِی بَصیرٍ ، عَنْ أبِی عَبدِاللّه ِ صلوات اللّه علیه أنَّه قالَ :
    « مَعَ القائِمِ صلوات اللّه علیه مِنَ العَرَبِ شَیءٌ یَسیرٌ . »
    فَقِیلَ لَه : إنَّ مَنْ یَتَّصِفُ هذا الأمرَ مِنهُم لکَثِیرٌ . قالَ :
    « لابُدَّ للنّاسِ مِنْ أنْ یُمَحَّصُوا ویُمَیَّزُوا ویُغَرْبَلُوا وسَیَخْرُجُ مِنَ الغِربالِ خَلقٌ کَثیرٌ . »(1)
    از ابو بصیر نقل شده که گفت : امام صادق صلوات اللّه علیه فرمودند :
    « همراه قائم صلوات اللّه علیه از بین قوم عرب ، تعداد بسیار کمی هستند . »
    به ایشان عرض شد : از میان آنان ، کسی که این مسئله را توصیف می کند (یعنی ادعای تشیّع و اعتقاد به امام عصر صلوات اللّه علیه دارد) زیاد است . فرمودند :
    « برای مردم ، از امتحان شدن و جدا شدن از یکدیگر و غربال شدن چاره ای نیست و تعداد زیادی از غربال خارج می شوند . »
    البتّه این روایت بر اساس غربالی است که اشیای بد را خارج می کند و خوبها را در درونش نگه می دارد ؛ به خلاف غربالهای موجود در این زمان که خوبها را خارج می کند و بدها را نگه می دارد .
    از این روایات معلوم می شود ، در احادیثی که امتحانِ سخت دوران غیبت را بیان می کند ، منظور از « شیعیان» کسانی اند که صرفاً ادعای تشیّع و پیروی می کنند . امّا آنانی که واقعاً در صراط مستقیم اهل بیت عصمت و طهارت صلوات اللّه علیهم باشند و عملشان مطابق با اعمال این بزرگواران باشد و به اصطلاح « شیعه» و پیرو واقعی و صادق این خاندان باشند از این بلاها و گرفتاریها و امتحانات موفّق و پیروز بیرون خواهند آمد ؛ چنان که آمده است :
    عَنْ سُلَیمانَ بنِ صالِحٍ رَفَعَهُ إلی أبی جَعفَرٍ مُحَمَّدِ بنِ عَلیٍّ الباقِرِ صلوات اللّه علیه قالَ :
    قالَ : « إنَّ حَدِیثَکُم هذا لَتَشْمَئِزُّ مِنهُ قُلُوبُ الرِّجالِ فانْبِذُوُه إلیهم نَبْذَاً ، فَمَنْ أقَرَّ بِه
    ص: 43
    ________________________________________
    1- 1. غیبت نعمانی : 204 ، باب 12 ، ح6 .
    فَزِیدُوه ومَنْ أنکَرَ[هُ] فَذَرُوه . إنَّه لابُدَّ مِنْ أنْ تَکُونَ فِتنَهٌ یَسقُطَ فِیها کُلُّ بِطانَهٍ ووَلِیجَهٍ حَتّی یَسقُطَ فِیها مَنْ یَشُقُّ الشَّعرَهَ بِشَعْرَتَینِ حَتّی لا یَبقی إلاّ نَحنُ وشِیعَتُنا . »(1)



    امضاء

  8. Top | #87

    عنوان کاربر
    همكار انجمن
    تاریخ عضویت
    January 1970
    شماره عضویت
    71
    نوشته
    2,199
    صلوات
    224
    دلنوشته
    2
    السلام علیک یا خامس آل عبا
    تشکر
    7,174
    مورد تشکر
    6,139 در 1,543
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض







    از سلیمان بن صالح ، بدون ذکر واسطه های نقلش ، از امام باقر صلوات اللّه علیه روایت شده که گفت : آن حضرت (به من) فرمودند :
    « از این (نحوه) حدیث گفتن قلبهای مردان می رمد و آن را ناخوشایند می دارند . پس کمی از آن را به سویشان ببرید ؛ آن که در برابر آن تسلیم شد و اقرار کرد ، زیادتر به او بدهید (و بگویید) و آن کس که انکارش کرد ، رهایش کنید . به ناچار ، فتنه ای واقع خواهد شد که هر دوست و صاحب سرّی در آن می لغزد (و از انسان جدا می شود) تا آنجا که حتّی کسی که (از دقّت و ظرافت) یک مو را به دو مو تقسیم می کند می لغزد (و منحرف می شود) و فقط ما خاندان و شیعیان (واقعی مان) باقی (و سالم) می مانیم . »
    البتّه پر واضح است که این روایات هیچ شیعه ای را از اصل امتحان استثنا نکرده ؛ چرا که الفاظ این روایات یا به صورت عامِّ بدون تخصیص و یا به صورت مطلقِ بدون تقیید است . نهایتا ، سربلند در آمدن از امتحان فقط نصیب گروه خاصّی می شود ؛ خداوند ما را از این دسته قرار دهد ، بفضله و کرمه !
    نکته دومی که در روایات وارده درباره این دوران سخت باید دانست نحوه و انواع مختلف بلاهایی است که در این روزگار ، به مثابه موادّ امتحانی ، در برابر شیعیان قرار می گیرد .
    با دقت در احادیث پر شمار این باب ، معلوم می شود که اکثر روایات آن مشتمل بر انواع این بلاهاست . ما ، به جهت اختصار ، فقط به پاره ای از این فتنه ها اشاره می کنیم .
    یکی از آنها اختلافی است که بین پیروان اهل بیت صلوات اللّه علیهم واقع می شود ؛ چنان که آمده است :
    ص: 44
    ________________________________________
    1- 1. غیبت نعمانی : 202 ، باب 12 ، ح3 .
    عَنْ مالِکِ بنِ ضَمْرَهَ قالَ : قالَ أمیرُالمُؤمِنِینَ صلوات اللّه علیه :
    « یا مالِکُ بنُ ضَمْرَهَ ، کَیفَ أنتَ إذَا اخْتَلَفَتِ الشِّیعَهُ هکَذا ؟ » وشَبَّکَ أصابِعَه وأدخَلَ بَعضَها فی بَعضٍ .
    فَقُلتُ : یا أمیرَ المُؤمِنِینَ ، ما عِندَ ذلِکَ مِنْ خَیرٍ ؟(1) قالَ :
    « الخَیرُ کُلُّه عِندَ ذلِکَ ، یا مالِکُ ! عِندَ ذلِکَ یَقُومُ قائِمُنا فَیُقَدِّمُ سَبعِینَ رَجُلاً یَکْذِبُونَ عَلَی اللّه ِ وعَلی رَسُولِه فَیَقْتُلُهُم ، ثُمَّ یَجمَعُهُم اللّه ُ عَلی أمرٍ واحِدٍ . »(2)











    امضاء

  9. Top | #88

    عنوان کاربر
    همكار انجمن
    تاریخ عضویت
    January 1970
    شماره عضویت
    71
    نوشته
    2,199
    صلوات
    224
    دلنوشته
    2
    السلام علیک یا خامس آل عبا
    تشکر
    7,174
    مورد تشکر
    6,139 در 1,543
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض


    از مالک بن ضمره روایت شده که گفت : امیر مؤمنان صلوات اللّه علیه فرمودند :
    « مالک بن ضمره ، چگونه خواهی بود زمانی که شیعیان اینچنین اختلاف پیدا کنند ؟ » و انگشتانشان را به صورت شبکه ، بعضی را در بعضی دیگر داخل کردند .
    عرض کردم : یا امیرالمؤمنین ، هیچ خیری در آن زمان نیست ؟ فرمودند :
    « مالک ، تمام خیرها همان وقت است ! در آن زمان ، قائم ما ظهور می کند و هفتاد مرد را که بر خدا و پیامبرش دروغ بسته اند جلوِ بقیّه می اندازد و آنان را می کشد .
    پس از آن ، خدا ایشان را بر یک امر جمع می کند (یعنی وحدت در میانشان حکم فرما می شود) . »
    بر اثر این اختلاف ، شیعیانی که پیرو یک مکتب اند از یکدیگر بیزاری می جویند . بعضی از آنان بعضی دیگر را لعن کرده یکدیگر را دروغگو می شمارند . ایشان حتّی به این مقدار نیز اکتفا نکرده آب دهان بر روی یکدیگر می اندازند ؛ همچنان که وارد شده است :
    عَنْ عُمَیرَهَ بِنتِ نُفَیلٍ قالَتْ : سَمِعْتُ الحَسَنَ بنَ عَلِیٍّ(3) صلوات اللّه علیه یَقُولُ :
    « لا یَکُونُ الأمرُ الَّذِی یَنتَظِرُونَ حَتّی یَبرَأَ بَعضُکُم مِنْ بَعضٍ ویَتفُلَ بَعضُکُم فی وُجُوهِ بَعضٍ وحَتّی یَلعَنَ بَعضُکُم بَعضاً وحَتّی یُسَمِّیَ بَعضُکُم بَعضَاً کَذّابِینَ . »(4)
    ص: 45
    ________________________________________
    1- 1. این جمله ممکن است به صورت استفهامی و یا خبری و برای ابراز تأسف ادا شده باشد .
    2- 2. بحار الأنوار : 52/115 ح34 .
    3- 3. در کتاب غیبت نعمانی ( : 205 ، باب 12 ، ح 9 ) آمده است : الحسین بن علیّ صلوات اللّه علیه .
    4- 4. بحار الأنوار : 52/114 ح33 .

    امضاء

  10. Top | #89

    عنوان کاربر
    همكار انجمن
    تاریخ عضویت
    January 1970
    شماره عضویت
    71
    نوشته
    2,199
    صلوات
    224
    دلنوشته
    2
    السلام علیک یا خامس آل عبا
    تشکر
    7,174
    مورد تشکر
    6,139 در 1,543
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض










    از عمیره بنت نفیل نقل شده که گفت : شنیدم امام حسن مجتبی صلوات اللّه علیه فرمودند :
    « آنچه انتظارش را می کشند (یعنی ظهور حضرت مهدی صلوات اللّه علیه) واقع نمی شود تا اینکه بعضی از شما (شیعیان) از بعضی دیگر بیزاری جویند ، گروهی آب دهان در صورت گروه دیگر بیندازد ، حتّی دسته ای دسته دیگر را لعن کنند و بعضی بعض دیگر را دروغگو بنامند . »
    از آنجا که هر چه به زمان ظهور حضرت نزدیک تر شویم این فتنه ها و امتحانات شدیدتر و دشوارتر خواهد بود ، تعداد زیادی از امتحانات در قالب نشانه ها و علائم ظهور بیان شده است . لذا نباید چنین تصور کرد که چون ذکر این بلاها در روایات از نشانه های نزدیک بودن ظهور است ، در دوره های قبلی زمان غیبت ، این سختیها نیست .
    همچنین ، نباید این شبهه را در ذهن داشت که با دیدن این روایات و ظاهر شدن بعضی از آنها ، می توان وقتی را برای ظهور تعیین کرد ؛ چرا که ممکن است این نشانه های ظاهر شده مشابه آن علامتی باشد که در آینده (مثلاً صد سال دیگر) و نزدیک ظهور اتفاق خواهد افتاد .
    باز ، معلوم باشد که طبق فرموده های خود حضرات معصومین صلوات اللّه علیهم تک تک این نشانه ها و موادّ امتحانی از امور بدائی است و ممکن است در تقدیر آنها تغییری حاصل شود و قیام حضرت ناگهانی باشد . از این روی ، به ما دستور داده اند هر صبح و شبی منتظر فرج باشیم که امر فرج دفعتاً و ناگهانی روی خواهد داد .
    حال ، به ملاحظه بعضی از این روایات خواهیم پرداخت :
    عَنْ مُحَمَّدِ بنِ مُسلِمٍ قالَ : سَمِعتُ أبا عَبدِاللّه ِ صلوات اللّه علیه یَقُولُ :
    « إنَّ قُدّامَ القائِمِ عَلاماتٌ تَکُونُ مِنَ اللّه ِ _ عَزَّوجَلَّ _ لِلمُؤْمِنِینَ . »
    قُلتُ : وما هِیَ ، جَعَلَنِی اللّه ُ فِداکَ ؟ قالَ :
    « ذلِکَ قَولُ اللّه ِ _ عَزَّوجَلَّ : «وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ» یَعنِی المُؤْمنِینَ قَبلَ خُرُوجِ القائِمِ صلوات اللّه علیه «بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الأَموَالِ وَالأنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ
    ص: 46
    وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ »(1) . »
    قالَ : « یَبلُوهُم «بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوفِ » مِنْ مُلُوکِ بَنِی فُلانٍ فی آخِرِ سُلطانِهِم «وَالْجُوعِ » بِغَلاءِ أسعارِهِم . » «وَنَقْصٍ مِنَ الأَموَالِ » ، قال : « کَسادِ التِّجاراتِ وقِلَّهِ الفَضلِ . » «وَ _ نَقْصٍ مِنَ _ الأنفُسِ » ، قالَ : « مَوتٌ ذَرِیعٌ . » «وَ _ نَقْصٍ مِنَ _ الثَّمَرَاتِ » ، قال : « قِلَّهِ رَیعِ ما یَزرَعُ . «وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ »عِنَد ذلِکَ بِتَعجِیلِ خُرُوجِ القائِمِ صلوات اللّه علیه » . ثُمَّ قالَ لی :
    « یا مُحَمَّدُ ، هذا تَأْوِیلُه ؛ إنَّ اللّه َ _ تَعالی _ یَقُولُ : «وَمَا یَعْلَمُ تَأْوِیلَهُ إِلاَّ اللّهُ وَالرَّاسِخُونَ فی الْعِلْمِ »(2) . »(3)





    امضاء

  11. Top | #90

    عنوان کاربر
    همكار انجمن
    تاریخ عضویت
    January 1970
    شماره عضویت
    71
    نوشته
    2,199
    صلوات
    224
    دلنوشته
    2
    السلام علیک یا خامس آل عبا
    تشکر
    7,174
    مورد تشکر
    6,139 در 1,543
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض










    از محمّد بن مسلم روایت شده که گفت : شنیدم امام صادق صلوات اللّه علیه می فرمودند :
    « پیش روی حضرت قائم صلوات اللّه علیه (قبل از قیامشان در دوران غیبت) ، برای مؤمنان از طرف خدای عزیز و جلیل ، نشانه هایی است . »
    عرض کردم : خدا مرا فدای شما کند ! آن نشانه ها چیست ؟ فرمودند :
    « کلام خدای عزیز است ؛ یعنی : «و حتماً ما شما را امتحان می کنیم» که منظور ، مؤمنان دوران قبل از قیام قائم صلوات اللّه علیه هستند . » «به نوعی از ترس و گرسنگی و کمی اموال و جانها و دستاوردها . به صابران بشارت بده» ، فرمودند : « (منظور این است که) خدا آنان را به نوعی از ترس از پادشاهان بنی فلان(4) در انتهای سلطنت آنان و گرسنگی به سبب گرانی قیمتهایشان امتحان می کند ؛ » «و ناقص شدن مالهایشان» ، فرمودند : « (منظور) بی رونقی تجارتهایشان و کمی پس اندازشان است (یا کم شدن فضل خدا به آنان) ؛ » «و_ نقصان _ در جانشان» » ، فرمودند : « (منظور) مرگ سریع و زود هنگام است ؛ » «و _ کمی _ دستاوردهایشان» ، فرمودند : « (منظور) کمی غلّه زراعتشان است ؛ »
    ص: 47
    ________________________________________
    1- 1. بقره : 155 .
    2- 2. آل عمران : 7 .
    3- 3. کمال الدّین : 2 / 649 ، باب 57 ، ح3 .
    4- 4. ظاهرا منظور از « بنی فلان » بنی عبّاس است که حضرت به خاطر تقیّه نام آنان را به این صورت بیان کرده اند .
    «صبر کنندگانشان را بشارت بده» ، (منظور این است که) در این هنگام ، آنان را به جلو افتادن و نزدیک بودن قیام قائم صلوات اللّه علیه بشارت بده . »
    پس از آن ، به من فرمودند :
    « محمّد ، این تأویل آیه است ؛ چرا که خدای بلند مرتبه می فرماید : «تأویل قرآن را فقط خدا و کسانی که در علم رسوخ دارند (یعنی اهل بیت عصمت و طهارت صلوات اللّه علیهم) می دانند» .






    امضاء

صفحه 9 از 12 نخستنخست ... 56789101112 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق از جمله طراحی قالب برای سایت آیه های انتظار محفوظ می باشد © طراحی و ویرایش Masoomi بر قالب منتشر شده از ویکی وی بی