درس دوم) ادب و تواضع شاگرد در مقابل استاد
حضرت موسی (ع) این گونه درخواست خود را برای شاگردی حضرت خضر (ع) مطرح می کند؛
آیا اجازه می دهی در پی تو بیایم تا از آنچه برای رشد و کمال به تو آموخته اند، به من بیاموزی؟
از همین جمله می توان نکات متعددی در ادب و تواضع شاگرد نسبت به استاد دریافت کرد؛
موسی همراهی خود را با اجازه آغاز می کند، خود را شاگرد و خضر را استاد خود معرفی می کند،
تعلیم استاد را مایه رشد خود می داند و …
▪ بنابراین می توان گفت که:
۱) برای کسب علم و دانش، باید در مقابل استاد، ادب و تواضع داشت.
۲) کسی که عاشق علم و آموختن است، باید تلاش و حرکت کند.
۳) مسافرت با عالم و تحمل سختی در راه کسب علم و دانش برای رسیدن به رشد و کمال ارزش دارد.
۴) طالب علم باید به دنبال علم باشد و شخصیت زده نباشد.
موسی (ع) به شرط یادگیری حرکت می کند، نه به عنوان هیئت همراه و تشریفات.
۵) پیمودن راه تکامل و رسیدن به معارف ویژه الهی به معلم و راهنمای الهی نیاز دارد.
۶) دانش ارزش آفرین است که مایه رشد باشد، نه غرور و مجادله.




نقل قول
