اهميّت روزه
در اهميّت روزه همين بس كه خداوندمتعال در حديث قدسى فرموده است:
اَلصَّومُ لِي وَ اَنَا اُجزَى بِهِ (2)
روزه براى من است و من خود پاداش آن هستم.
معمولاً اين روايت را اين طور معنا مى كنند كه خداوند متعال فرمود: روزه، از آنِ من است و خودم پاداش آن را مى دهم؛ يعنى فعل «اجزى» را به صيغۀ معلوم خوانده و فاعل آن را خداوند مى دانند. اما برخى بزرگان آن را به صيغۀ مجهول «اجزى» مى خوانند و اين طور معنا مى كنند كه روزه از آنِ من است و خودم پاداش آن هستم.
چنين پاداشى ارزش مادى ندارد، بلكه نويدبخش لقاى پروردگار است و اين
ص: 14
1- . مستدرك الوسائل، ج 7، ص 500.
2- . من لايحضره الفقيه، ج 2، ص 75؛ تهذيب الاحكام، ج 4، ص 152. مرحوم شيخ كلينى نيز در كافى، ج 4، ص 63 اين روايت را با اين متن نقل كرده است: «الصوم لى و انا أجزى عليه».
پاداش مخصوص روزه دار است. اين تعبير فقط دربارۀ روزه ذكر شده است و دربارۀ عبادت هاى ديگر چنين بيانى وارد نشده است.
يكى از نكاتى كه در توضيح اين حديث قدسى مى توان ذكر كرد، اين است كه هيچ كدام از مشركان و بت پرستان براى تقرّب به بت ها روزه نمى گرفتند. آنان براى بت ها نماز مى خواندند و قربانى نيز مى كردند، اما هيچ گاه براى آنان روزه نمى گرفتند. روزه يك فرمان الهى است و هيچ ملتى آن را جز براى پروردگار متعال، براى هيچ معبودى انجام نداده است. بنابراين خداوند فرمود:
اَلصَّومُ لِي وَ اَنَا اُجزى بِهِ ابوحمزه مى گويد: از امام صادق (ع) شنيدم كه فرمود: هر كس از شما روزه بگيرد، در عالم غيب، در باغ هاى بهشت از نعمت ها و لذت ها بهره مند مى شود، در آنها سير مى كند و ملائكه تا هنگام افطار براى او دعا مى كنند.(1) خداوند تبارك و تعالى در اهميّت روزه فرموده است:
كُلُّ عَمَلِ ابنِ آدَمَ هُوَ لَهُ إِلاَّ الصّيِامَ ، فَهُوَ لِي وَ اَنَا أجزى بِهِ (2) هر عمل فرزند آدم از آنِ اوست، به جز روزه كه از آنِ من است و من پاداش آن هستم.
حضرت رسول اكرم (ص) در اهميّت روزه مى فرمايند:
اَلصَّومُ جُنَّةٌ مِنَ النَّارِ(3)
روزه سپرى در مقابل آتش است.
ص: 15
1- . وسائل الشيعة، ج 10، ص 406.
2- . همان، ص 403.
3- . الكافي، ج 4، ص 62.



نقل قول
