امام كاظم (عليه السلام ) از زندان عيسى بن جعفر بهزندان فضل بن ربيع انتقال يافت بعد از مدتى طولانى به زندان فضل بن يحيى انتقالدادندتوجه شما را به آن جلب مى كنم .
هنگامى كه امام كاظم (عليه السلام ) درزندان فضل بن ربيع بود هرون از فضل بن ربيع خواست تا آن حضرت را بكشد او از اقدامچنين جنايتى خوددارى كرد، هارون در نامه اى به او نوشت كه امام (عليه السلام ) رابه فضل بن يحيى تحويل دهد
طبق اين نامه فضل بن يحيى امام (عليه السلام ) را از فضلبن ربيع تحويل گرفت و به خانه اش برد و در اطاقى او را تحت نظر نگه داشت آن حضرتروزها را روزه مى گرفت و همواره به عبادت و مناجات با خدا اشتغال داشت ، فضل بنيحيى تحت تاءثير عظمت معنوى امام (عليه السلام ) قرار گرفت و به آن حضرت احترام مىكرد.
خبر احترام فضل به يحيى از امام كاظم (عليه السلام ) به هارون رسيد، اوخشمگين شد و براى فضل بن يحيى نامه اى نوشت و از او خواست كه امام (عليه السلام ) را به قتل رساند ولى او مرتكب چنين جنايتى نشد.
از سوى ديگر هارون خادم مخصوصشبه نام مسرور را طلبيد و به او نامه اى داد و گفت اين نامه را به عباس بن محمد (رئيس دژخيمان ) برسان و به او دستور بده تا آن چه را در نامه نوشته شده اجراكند.
و نامه ديگر به مسرور داد و گفت اين نامه را نيز به دست سندى بن شاهك (يكىاز دژخيمان بى رحم ) برسان و به او دستور بده تا از عباس بن محمد اطاعت كند مسرورخادم به بغداد آمد و به خانه فضل بن يحيى رفت و امام كاظم (عليه السلام ) را در آنجا در آسايش ديد همان لحظه نزد عباس بن محمد و سندى بن شاهك رفت و نامه هاى هارونرا به آن ها داد.
عباس پس از خواندن نامه فضل بن يحيى را احضار كرد و به سندى بنهاشك دستور داد تا بدن فضل را برهنه كند و صد تازيانه به او بزند سندى بن شاهك ايندستر را اجرا نمود، از آن پس امام (عليه السلام ) را به زندان سندى بن شاهك منتقلكردند.
((خلاصه ترجمه ارشاد مفيد، ج 2، ص 231)).