تحلیلیمتفاوت ازپشتپرده کشتار میانمار
کشتار وحشتناک مسلمانان میانمار به دست بودائیان متعصب این کشور و با چراغ سبز دولت برمه که به تازگی همپیمانی نزدیک با امریکا پیدا کرده است، موجی از ناراحتی و خشم را میان مردم مسلمان به وجود آورده است به نحوی که رهبر انقلاب اسلامی، و برخی از مراجع عظام تقلید نسبت به این کشتار واکنش نشان داده و آنرا محکوم کردند. اما آنچه زمینه ساز این کشتار وحشیانه که در برخی آمارها تا 56 هزار نفر اعلام شده است بود، موضوعی است که رجانیوز در گفتگویی کوتاه با ابراهیم فیاض، مردمشناس و عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در میان گذاشت.فیاض در تحلیلی متفاوت از چرایی بوجود آمدن این کشتار بزرگ توسط بودائیان با چراغ سبز امریکا، این موضوع را ناشی از تلاش غرب برای برتری دادن بودائیسم به عنوان یک معنویت انسان محور و مبتنی بر آموزههای تمدنی غرب بر سایر معنویتها عنوان کرده و برای این تحلیل خود استدلالهایی را بیان میکند. وی معتقد است آنچه غرب را در شرق بسط خواهد داد بودائیسم است و به همین دلیل امروز مورد توجه ویژه غرب قرار گرفته است. در ادامه متن این گفتگو را میخوانید:
در کشتار اخیر میانمار، بودائیان محور اصلی این کشتار و مسلمانان قربانی بزرگ هولوکاست میانمار هستند، تحلیل جامعهشناسانه شما از این رویداد چیست؟
بسم الله الرحمن الرحیم. بودا رقیب مذهبی هندوئیسم بوده است. یعنی هندوئیسم خدامحور بوده و بودائیسم انسانمحور است و خدا در آن مطرح نیست. درنتیجه اومانیسم عرفانی امروز دنیای غرب معنای دیگری به غیر از بودائیسم ندارد. یعنی اومانیسم عرفانی که در بودائیسم مطرح است امروز هم که غرب از اومانیسم فلسفی عبور میکند و به طرف اومانیسم عرفانی میآید مرجع خوبی برای بودائیسم شده است.
اگر شما به غرب سفر کنید میبینید که پر شده است از مغازههایی که بودا را تبلیغ میکند. مثلاً در فرانکفورت آلمان، البته من شوکه شدم چرا که دیدم بهترین مکانهای آن مثل هاپت واخهو یا ایستگاه مرکزی پلیس که بسیار زیباست و رستورانهای بسیار زیبایی دارد در سیطره تبلیغ بودائیسم است. یعنی به عبارت دیگر آن چیزی که شرق را غربی میکند همان بودائیسم است و غرب به دنبال این است که اینگونه خود را در جهان بسط دهد.
ولی نکتهی مهم این است که از بعد جغرافیایی با اینکه بودا در هند بهوجود میآید در هند نمیتواند بماند و از هند میرود و در کشورهایی مثل تبت و از آنجا وارد شمال چین و از آنجا وارد کشورهایی مثل هنگ کنگ و تایلند میشود، که تایلند مقر بزرگشان است و فساد در آنجا به شدت بالاست. در تایلند دیدم. وقتی رفتم دانشگاه آنجا مترجمی که داشتم از خانمهای شیعه بود و لباس اسلامی تنش بود، رهبر بودا به او گفت که ایکاش دختر من هم مثل تو حجاب داشت. یعنی بودائیسم باعث شده است به شدت بیقیدی در آن اقلیم رواج پیدا کند.
مظهر بزرگ اومانیسم عرفانی، شیطان پرستی است. شیطان است که مدام میگوید « من » که اگر نگاه کنید در بودائیسم شیطان پرستی به شدت مسلط است. یعنی شیطان را بجای خدا گذاشته است و جالب است که اگر در تایلند بروید به هشت منطقه تبدیل شده است و هر منطقه 6 شیطان دارد و این شیاطین در تمام جایگاهها قرار دارند، مثل حجله، دم در خانهها، کارخانهها و پاساژها در همه جا نماد شیطان وجود دارد. هر روز برایش عود روشن میکنند، غذا جلوی او میگذارند،خندهآور است حتی در کارخانهها این اعمال را انجام میدهند که این شیطان به اینها رحم کند و اذیتشان نکند. هرجا بروید چنین چیزی وجود دارد. پس بودائیسم یعنی شیطان پرستی و به همین اندازه گناه و طغیان به شدت بین آنها بالاست.
این موضوع چه ربطی به خشونت اخیر دارد؟
قرار بوده که بودائیسم آئینی بدور از خشونت باشد ولی اتفاقاً مثل هندوئیسم که وقتی با دخالت امریکائیها به رادیکالیسم دچار شد، کشتارهایی را در هند رقم زد و موجب تخریب مسجد بابری شد تا راجپایی سرکار آمد یعنی از حزب کنگره که در هند یک حزب سکولار بود یک حزب مذهبی راجپایی سرکار آمد که هندوئیسم را سرکار آورد و از بین رفتند و الآن هم اینگونه نیستند.در این ماجرا هم ظاهرا سفر خانم کلینتون با تلاش برای یک کشور کاملا بودائی بی ارتباط نباشد. کلینتون وقتی به میانمار رفت و با رئیس جمهور میانمار که یک زن است ملاقات کرد، بستری آماده میشود برای مسلمانکشی و تصفیه دینی در این کشور و دیگر کشورهای بودایی که یکی از آنها هم نپال است، برای تفوق بودائیسم به عنوان یک دین غالب در این کشورها که البته دنیا این را میفهمد و مسئله به این سادگی نمیماند.
ولی عیب در کشوری مثل ماست که به اندازه امریکا که روی کفرش ایستاده روی ایمانمان نمیایستیم. مثلاً اگر تبلیغات نمیشد ما هیچ کاری نمیکردیم. من نمیدانم در نپال سفارت داریم یا نه! اگر داریم پس چرا کاری نمیکنیم؟ من واقعاً ماندم. ما میتوانیم برای مسائل مختلف شبکه رسانهای زیادی درست کنیم، برای قضایای عربستان و میانمار و نپال و ... ولی هیچکار نمیکنیم.
یعنی من ماندم این را بگویم که به شدت منفعلیم، وزارت خارجه ما، وزارت خارجه جمهوری اسلامی نیست. یک وزرات خارجه مثل کشورهای عربی است. اصلاً هیچ احساسی نمیکند که رقبا و دشمنان چه تحرکی دارند! این را باید بفهمند که این اومانیسم عرفانی شیطانی که در بودائیسم تجلی پیدا کرده اگر تبدیل به بنیادگرایی شود فردا در تایلند هم فاجعه میآفریند، آنجا هم که شیعه و مسلمان داریم و مشخص است که عربستان هم با امریکا میآید و این ما هستیم که باید شروع کنیم.
بهترین کار این است که از طریق همین سایتها تبلیغات را زیاد کنیم، برای همه عکس بفرستیم، از طریق ایمیلها پست بفرستیم، خیلی کار میتوان کرد ولی هیچ خبری نیست. این جنگ نرمی که میگوییم فقط حرف است و درواقع چیزی در عمل ندیدیم.کشتار وحشتناک مسلمانان میانمار به دست بودائیان متعصب این کشور و با چراغ سبز دولت برمه که به تازگی همپیمانی نزدیک با امریکا پیدا کرده است، موجی از ناراحتی و خشم را میان مردم مسلمان به وجود آورده است به نحوی که رهبر انقلاب اسلامی، و برخی از مراجع عظام تقلید نسبت به این کشتار واکنش نشان داده و آنرا محکوم کردند.اما آنچه زمینه ساز این کشتار وحشیانه که در برخی آمارها تا 56 هزار نفر اعلام شده است بود، موضوعی است که رجانیوز در گفتگویی کوتاه با ابراهیم فیاض، مردمشناس و عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در میان گذاشت.
فیاض در تحلیلی متفاوت از چرایی بوجود آمدن این کشتار بزرگ توسط بودائیان با چراغ سبز امریکا، این موضوع را ناشی از تلاش غرب برای برتری دادن بودائیسم به عنوان یک معنویت انسان محور و مبتنی بر آموزههای تمدنی غرب بر سایر معنویتها عنوان کرده و برای این تحلیل خود استدلالهایی را بیان میکند. وی معتقد است آنچه غرب را در شرق بسط خواهد داد بودائیسم است و به همین دلیل امروز مورد توجه ویژه غرب قرار گرفته است. در ادامه متن این گفتگو را میخوانید:
در کشتار اخیر میانمار، بودائیان محور اصلی این کشتار و مسلمانان قربانی بزرگ هولوکاست میانمار هستند، تحلیل جامعهشناسانه شما از این رویداد چیست؟
بسم الله الرحمن الرحیم. بودا رقیب مذهبی هندوئیسم بوده است. یعنی هندوئیسم خدامحور بوده و بودائیسم انسانمحور است و خدا در آن مطرح نیست. درنتیجه اومانیسم عرفانی امروز دنیای غرب معنای دیگری به غیر از بودائیسم ندارد. یعنی اومانیسم عرفانی که در بودائیسم مطرح است امروز هم که غرب از اومانیسم فلسفی عبور میکند و به طرف اومانیسم عرفانی میآید مرجع خوبی برای بودائیسم شده است.
اگر شما به غرب سفر کنید میبینید که پر شده است از مغازههایی که بودا را تبلیغ میکند. مثلاً در فرانکفورت آلمان، البته من شوکه شدم چرا که دیدم بهترین مکانهای آن مثل هاپت واخه و یا ایستگاه مرکزی پلیس که بسیار زیباست و رستورانهای بسیار زیبایی دارد در سیطره تبلیغ بودائیسم است. یعنی به عبارت دیگر آن چیزی که شرق را غربی میکند همان بودائیسم است و غرب به دنبال این است که اینگونه خود را در جهان بسط دهد.
ولی نکتهی مهم این است که از بعد جغرافیایی با اینکه بودا در هند بهوجود میآید در هند نمیتواند بماند و از هند میرود و در کشورهایی مثل تبت و از آنجا وارد شمال چین و از آنجا وارد کشورهایی مثل هنگ کنگ و تایلند میشود، که تایلند مقر بزرگشان است و فساد در آنجا به شدت بالاست. در تایلند دیدم. وقتی رفتم دانشگاه آنجا مترجمی که داشتم از خانمهای شیعه بود و لباس اسلامی تنش بود، رهبر بودا به او گفت که ایکاش دختر من هم مثل تو حجاب داشت. یعنی بودائیسم باعث شده است به شدت بیقیدی در آن اقلیم رواج پیدا کند.
مظهر بزرگ اومانیسم عرفانی، شیطان پرستی است. شیطان است که مدام میگوید « من » که اگر نگاه کنید در بودائیسم شیطان پرستی به شدت مسلط است. یعنی شیطان را بجای خدا گذاشته است و جالب است که اگر در تایلند بروید به هشت منطقه تبدیل شده است و هر منطقه 6 شیطان دارد و این شیاطین در تمام جایگاهها قرار دارند، مثل حجله، دم در خانهها، کارخانهها و پاساژها در همه جا نماد شیطان وجود دارد. هر روز برایش عود روشن میکنند، غذا جلوی او میگذارند،خندهآور است حتی در کارخانهها این اعمال را انجام میدهند که این شیطان به اینها رحم کند و اذیتشان نکند. هرجا بروید چنین چیزی وجود دارد. پس بودائیسم یعنی شیطان پرستی و به همین اندازه گناه و طغیان به شدت بین آنها بالاست.
این موضوع چه ربطی به خشونت اخیر دارد؟
قرار بوده که بودائیسم آئینی بدور از خشونت باشد ولی اتفاقاً مثل هندوئیسم که وقتی با دخالت امریکائیها به رادیکالیسم دچار شد، کشتارهایی را در هند رقم زد و موجب تخریب مسجد بابری شد تا راجپایی سرکار آمد یعنی از حزب کنگره که در هند یک حزب سکولار بود یک حزب مذهبی راجپایی سرکار آمد که هندوئیسم را سرکار آورد و از بین رفتند و الآن هم اینگونه نیستند.
در این ماجرا هم ظاهرا سفر خانم کلینتون با تلاش برای یک کشور کاملا بودائی بی ارتباط نباشد. کلینتون وقتی به میانمار رفت و با رئیس جمهور میانمار که یک زن است ملاقات کرد، بستری آماده میشود برای مسلمانکشی و تصفیه دینی در این کشور و دیگر کشورهای بودایی که یکی از آنها هم نپال است، برای تفوق بودائیسم به عنوان یک دین غالب در این کشورها که البته دنیا این را میفهمد و مسئله به این سادگی نمیماند.
ولی عیب در کشوری مثل ماست که به اندازه امریکا که روی کفرش ایستاده روی ایمانمان نمیایستیم. مثلاً اگر تبلیغات نمیشد ما هیچ کاری نمیکردیم. من نمیدانم در نپال سفارت داریم یا نه! اگر داریم پس چرا کاری نمیکنیم؟ من واقعاً ماندم. ما میتوانیم برای مسائل مختلف شبکه رسانهای زیادی درست کنیم، برای قضایای عربستان و میانمار و نپال و ... ولی هیچکار نمیکنیم.
یعنی من ماندم این را بگویم که به شدت منفعلیم، وزارت خارجه ما، وزارت خارجه جمهوری اسلامی نیست. یک وزرات خارجه مثل کشورهای عربی است. اصلاً هیچ احساسی نمیکند که رقبا و دشمنان چه تحرکی دارند! این را باید بفهمند که این اومانیسم عرفانی شیطانی که در بودائیسم تجلی پیدا کرده اگر تبدیل به بنیادگرایی شود فردا در تایلند هم فاجعه میآفریند، آنجا هم که شیعه و مسلمان داریم و مشخص است که عربستان هم با امریکا میآید و این ما هستیم که باید شروع کنیم.
بهترین کار این است که از طریق همین سایتها تبلیغات را زیاد کنیم، برای همه عکس بفرستیم، از طریق ایمیلها پست بفرستیم، خیلی کار میتوان کرد ولی هیچ خبری نیست. این جنگ نرمی که میگوییم فقط حرف است و درواقع چیزی در عمل ندیدیم.



نقل قول












