صفحه 1 از 4 1234 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 35

موضوع: آیا علما به پیامبران می رسند؟

  1. Top | #1

    عنوان کاربر
    همكار انجمن
    تاریخ عضویت
    November 2012
    شماره عضویت
    11038
    نوشته
    8,625
    صلوات
    396
    دلنوشته
    4
    ادرکنا یا سیدالشهدا
    تشکر
    2,047
    مورد تشکر
    1,880 در 1,040
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض آیا علما به پیامبران می رسند؟

    سلام

    دوستان اگه بنده را یاری کنین ممنون میشم

    آیا عالمان دینی ما به پای پیامبران خدا می رسند؟


    آیا می شود عالم دینی از پیامبران خدا افضل تر باشد؟


  2.  

  3. Top | #2

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن مناسبت ها
    تاریخ عضویت
    March 2011
    شماره عضویت
    1889
    نوشته
    31,832
    صلوات
    3655
    دلنوشته
    20
    تشکر
    54,378
    مورد تشکر
    92,609 در 31,344
    دریافت
    1
    آپلود
    0

    پیش فرض

    با سلام و عرض ادب خدمت همه ی بزرگواران
    در پی سوال شما این مطلب را دیدم گفتم شاید جواب سوالتون را پیدا کنید
    و ان شاالله کارشناسان گرامی توضیحات لازم را خواهند داد





       


    1. «علماء أمتي أفضل من أنبياء بني إسرائيل»؛
    2. «علماء أمتي كأنبياء بني إسرائيل».

    شیخ مفید می نویسد: از رسول خدا نقل شده:
    «علماء أمتي كأنبياء بني إسرائيل» و در بیش تر روایات آمده:
    «أفضل من أنبياء بني إسرائيل». (1)


    در مورد این حدیث بحث های زیادی مطرح شده است.
    بعضی از عالمان اهل سنت این حدیث را معتبر ندانسته اند. ولی عالمان شیعه غالبا آن را
    معتبر شمرده اند.

    از نظر عالمان شیعه، معصومین و امامان که برترین عالمان امت پیامبر هستند،
    چون در زمره
    "اهل بیت" هستند که آیه تطهیر (2) در شأنشان نازل شده و در مباهله نفس
    (امام علی) و فرزندرسول خدا (دیگر امامان) خوانده شده اند. (3) و دلایل فراوان دیگر، از
    پیامبران بنی اسرائیل حتی از اولوا العزم هایآن ها برترند و
    اما عالمان اسلام که به عصمت
    اختیاری رسیده
    و نور علم حقیقی وجودشان را پر کرده (البته این ها در امت اسلام قلیل هستند)،
    با پیامبران غیر اولو العزم بنی اسرائیل مساوی یا از آن ها برتر
    هستند.

    البته در تبیین و توجیه این حدیث بسیار سخن گفته شده است، از جمله یکی از محققان
    می نویسد:ما وقتی به حدیث «علماء امتی کانبیاء بنی اسرائیل» توجه می کنیم، نمی توانیم آن
    را ناظر به این عالماندین که می شناسیم، بدانیم؛
    زیرا اینان به عصمت نرسیده اند.

    ممکن است لغزش هایی از آنان سر بزند و صحیح نیست خدا غیر معصوم را در ردیف
    معصوم قرار دهد.اگر بخواهیم بگوییم که منظور این است که آنان از لحاظ معرفت و علم
    در ردیف پیامبران هستند نیز صحیح نیست؛


    زیرا ملاک ارزشمندی در درگاه خدا نه علم و...، بلکه فقط تقوا و عمل صالح است.
    بنابراین، باید
    منظور از "عالمان" در این حدیث،
    امامان معصوم باشد که پیامبر آنان را یکی از "ثقلین" و عدل قرآن معرفی کرد. (2)

    فخر المحققین در تبیین این حدیث آورده که پیامبران بنی اسرائیل در درجات مختلف بودند.
    بعضی از آن ها فقط بر خودش مبعوث بود و بعضی فقط بر خانواده اش و بعضی بر اهل قبیله
    و... . (3)
    این گونه نبوده که همه در مقامی قریب به حضرت موسی - علیه السلام - باشند تا مساوات
    یا افضلیت عالماناسلام بر آن ها بعید شمرده شود.


    بعضی گفته اند منظور از علمای امت در این حدیث فقط امامان هستند؛
    زیرا در روایت از امامان داریم که فرموده اند:
    «نحن العلماء وشيعتنا المتعلمون»؛ «عالمان ما هستیم و شیعیانمان متعلّم می باشند». (4)

    با توجه به آنچه گذشت و ادله ای که بر برتر بودن امامان بر انبیای اولو العزم دلالت دارد،
    به نظر می رسد نظر اول از همه صحیح تر است که منظور از "علمای امت"، غیر امامان
    از تربیت شدگان خاص آن ها باشند (مثل سلمان فارسی و...) که به عصمت اختیاری رسیده و
    نور علم و معرفت و ایمان، وجودشان رانورانی کرده و رذیلت ها را از آنان دور ساخته است.
    اینان همسان پیامبران بنی اسرائیل می باشند.

    از مرحوم آيت الله بهجت پرسيده شد چطور مي شود كه برخي از علمای امت از برخي انبيای
    بني اسرائيل بالاتر باشند،ايشان فرمودند: علمای امتِ پيامبر قرآن را دارند كه مهيمن و برتر
    از همه كتب آسماني است؛در حالي كه آن ها چنين كتابي را در اختيار نداشتند و
    اين علما در پرتو هدايت و معارف قرآن به چنين جايگاهي رسيده اند.


    پی نوشت ها:
    1. شیخ مفید، أوائل المقالات، ص 178، دوم، لبنان، دار المفید، 1414 ق.
    2. سید جعفر مرتضی، الصحيح من سيرة النبي الأعظم (ص)، ج 5، ص 197 - 198، چهارم، بیروت، دار الطباعة، 1415 ق.
    3. جامع الشتات - الخواجوئي، ص 157 - 159، چاپ اول 1418 ق.
    4. همان، ص 157 - 159.






    شرمنده از این که دخالت کردم


    امضاء

    اَلـــلّــــهـُــــمَّ عَــــجِـّـــلْ لِـــوَلـــیـــِّکَ الــــْفــــَرَجْ





    اَلـــلّــــهـُــــمَّ عَــــجِـّـــلْ لِـــوَلـــیـــِّکَ الــــْفــــَرَجْ


  4. Top | #3

    عنوان کاربر
    همكار انجمن
    تاریخ عضویت
    November 2012
    شماره عضویت
    11038
    نوشته
    8,625
    صلوات
    396
    دلنوشته
    4
    ادرکنا یا سیدالشهدا
    تشکر
    2,047
    مورد تشکر
    1,880 در 1,040
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط niyayesh نمایش پست ها
    شرمنده از این که دخالت کردم
    از اینکه وقت گذاشتین و به سوالم جواب دادین باید ممنونتون بود.شما وقت صرف میکنین ،زحمت میکشین.انشاالله عاقبت بخیر شین.بسیار بسیار ممنون و اجرتون با خدا

    بسیار جالب بود.اما با اجازتون چند تا سوال داشتم:


    نقل قول نوشته اصلی توسط niyayesh نمایش پست ها
    علمای امتِ پيامبر قرآن را دارند كه مهيمن و برتر
    از همه كتب آسماني است؛در حالي كه آن ها چنين كتابي را در اختيار نداشتند
    خب پیامبران هم وحی داشتند یعنی به آنها وحی میشد. و ظرفیت آنها آنقدر بالا بود که با خدا حرف میزدند.

    آیا عالم ما می تواند از اولوالعزم افضل تر باشد؟پیامبری چون حضرت موسی کلیم الله است.


  5. Top | #4

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن مناسبت ها
    تاریخ عضویت
    March 2011
    شماره عضویت
    1889
    نوشته
    31,832
    صلوات
    3655
    دلنوشته
    20
    تشکر
    54,378
    مورد تشکر
    92,609 در 31,344
    دریافت
    1
    آپلود
    0

    پیش فرض

    خواهش می کنم بزرگوار
    جواب سوالات بعدیتون را هم ان شاالله کارشناسان پاسخ خواهند داد
    مطلبی بود که من از سایت پاسخگو براتون گذاشتم
    موفق باشید
    امضاء

    اَلـــلّــــهـُــــمَّ عَــــجِـّـــلْ لِـــوَلـــیـــِّکَ الــــْفــــَرَجْ





    اَلـــلّــــهـُــــمَّ عَــــجِـّـــلْ لِـــوَلـــیـــِّکَ الــــْفــــَرَجْ


  6. Top | #5

    عنوان کاربر
    همكار انجمن
    تاریخ عضویت
    August 2012
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,717
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,703
    مورد تشکر
    58,273 در 13,378
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض

    سلام و عرض ادب

    اساس سئوال «آیا عالمان دینی ما به پای پیامبران خدا می رسند؟ » بر مبنای حدیثی است که به دو صورت از وجود نازنین آقا رسول الله صلوات الله علیه و آله نقل شده است:

    1- عُلَماءُ اُمَّتی أفضَلُ مِن أنبِیاءِ بَنی إسرائیل (1)

    2- علماء امتی كانبیاء بنی اسرائیل (2)


    حدیث اول از علی رغم شهرت عمومی كه دارد، از نظر منابع روایی سند خیلی معتبری ندارد. پس با استناد به این حدیث هرگز نمی توان برتری مقام علما را بر انبیاء ثابت كرد. چون اصل آن حدیث مورد تردید است.

    و اگر هم سند حدیث فوق را بپذیریم، باز هم وقتی صحیح خواهد بود که مقام عصمت و اولوالعزم بودن پیامبران در نظر گرفته نشود و فقط مسئولیت و تکلیف آنها با هم مقایسه شود.


    اما در خصوص حدیث دوم، یعنی: علمای امت من مثل انبیاء بنی اسرائیل اند؛ كه از این حدیث هم برتری مقام علماء اسلام بر انبیاء بنی اسرائیل بدست نمی آید.


    در خصوص هر یک از این دو فرض توضیحاتی در ادامه می آید. (ان شاءالله)


    ----------------------

    پی نوشت:

    1- بحار الانوار ج 35 ص 304 پاورقی
    2- محمدی ری شهری، میزان الحكمة، قم، نشر مركز النشر مكتب الاعلام الاسلامی، 1362 ش، ج 6، ص 486.

    امضاء


  7. Top | #6

    عنوان کاربر
    همكار انجمن
    تاریخ عضویت
    August 2012
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,717
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,703
    مورد تشکر
    58,273 در 13,378
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض

    (سئوال جناب عبدالله در پست 3 :خب پیامبران هم وحی داشتند یعنی به آنها وحی میشد. و ظرفیت آنها آنقدر بالا بود که با خدا حرف میزدند.

    آیا عالم ما می تواند از اولوالعزم افضل تر باشد؟پیامبری چون حضرت موسی کلیم الله است.)




    متن زیر از سایت کانون گفتگوی قرانی (با کمی تصرف و تلخیص )نقل می شود:


    ====================
    سوال:

    پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: "علمای امّت من افضل از پیامبران بنی اسرائیل هستند". چگونه می شود پیامبرانی كه برخوردار از وحی بودند، از علمای ما كه غیر معصوم هستند، مقامشان پایین تر باشد؟




    پاسخ:

    پیش از بیان معنای حدیث مشهور پیامبر (صلی الله علیه و آله) توجه به دو مطلب لازم است:


    1- واضح است كه راه ارتباط و اتصال معنوی با غیب و رسیدن به درجات بالای انسانیّت تنها مخصوص پیامبران نیست. قرآن كریم هم اتصال با غیب و ملكوت را ملازم نبوّت نمی داند.

    در كتاب آسمانی از افرادی سخنی به میان آمده كه از زندگی معنوی نیرومندی برخوردار بودند، با فرشتگان همسخن بوده و امور خارق العاده از آنان سر می زد، بدون این كه "پیامبر" باشند.

    بهترین مثال حضرت مریم دختر عمران و مادر حضرت عیسی (علیه السلام) است كه قرآن داستان های حیرت انگیزی را از او نقل كرده است.(1)

    درباره مادر موسی (علیه السلام) قرآن می گوید: "ما به او وحی كردیم كه موسی را شیر بده و آن گاه كه بر جان او بیم كردی، او را به دریا بینداز و نترس و غمگین مباش كه ما او را به تو باز می گردانیم و او را از رسولان قرار می دهیم".(2)

    مادران حضرت عیسی و حضرت موسی (علیه السلام) پیامبر نبوده اند.


    قرآن كریم در آیاتی چند راه الهام و رسیدن به مدارج عالیه انسانی و مقامات معنوی را بر همه كسانی كه باطن خویش را پاك كنند، باز گذاشته است؛ از جمله می فرماید: "آنان كه در راه ما كوشش كنند، ما راه های خود را به آنان می نمایانیم".(3)

    در كلمات معصومان (علیهم السلام) این موضوع به خوبی تشریح شده است.

    پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: "خداوند بندگانی دارد كه پیامبر نیستند، اما پیامبر بر آن ها رشك می برد".(4)

    علی (علیه السلام) فرمود: "خداوند یاد خود را صیقل دل ها قرار داده است. دل ها بدین وسیله از پس كری، شنوا و از پس كوری، بینا و از پس سركشی و عناد، مطیع و رام می گردند".

    همواره چنین بوده و هست كه خداوند در هر برهه ای از زمان و در زمان هایی كه پیامبری نبوده، بندگانی داشته است و دارد كه در سِرّ ضمیرشان با آنان راز می گوید و از راه عقلشان با آنان سخن می گوید".(5)

    ملا صدرا، صدرالمتألهین می گوید: "وحی یعنی نزول فرشته بر گوش و بر دل به منظور مأموریت پیامبری، هر چند منقطع شده است و دیگر فرشته ای بر كسی نازل نمی شود... ولی باب الهام و اشراق هرگز بسته نشده و نخواهد شد. ممكن نیست این راه مسدود شود".(6)

    امضاء


  8. Top | #7

    عنوان کاربر
    همكار انجمن
    تاریخ عضویت
    August 2012
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,717
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,703
    مورد تشکر
    58,273 در 13,378
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض

    2- نبوت بر دو قسم است:

    الف) نبوّت تشریعی، یعنی پیامبرانی كه صاحب شریعت بوده اند و قرآن كریم از آنان به "اولوالعزم" تعبیر كرده است.

    ب) نبوّت تبلیغی؛ كار این گروه از پیامبران، تعلیم و تبلیغ و ارشاد مردم به تعلیمات پیامبرانِ صاحب شریعت بوده است. غالب پیامبران از گروه دوم هستند؛ در فاصله میان پیامبران صاحب شریعت (مانند نوح و ابراهیم و موسی و عیسی (علیه السلام)) پیامبران دیگری آمدند كه مبلّغ و مروّج شریعت پیشین بوده اند.

    هزاران نبی بعد از نوح آمدند كه مبلّغ شریعت حضرت نوح بوده اند، هم چنین بعد از انبیاء دیگر.

    وحی عالی ترین مراتب هدایت است. وحی رهنمودهایی دارد كه از دسترس حسّ و خیال و عقل و علم بیرون است و چیزی از این امور جانشین وحی نمی شود. امّا وحیی كه دارای این ویژگی ها می باشد، وحی و نبوّت تشریعی است، نه تبلیغی.(7)


    از
    مطالب فوق نتایج زیر به دست می آید:


    برتری علمای امّت خاتم پیامبران (صلی الله علیه و آله) بر انبیای بنی اسرائیل مربوط می شود به آن دسته از پیامبران بنی اسرائیل كه نبوّت تبلیغی داشته اند.

    هم چنین با صرف نظر از مطالب فوق، برخی از دانشمندان خواسته اند حدیث پیامبر (صلی الله علیه و آله) را این گونه تفسیر كنند: مقصود از "علما" در حدیث، امامان معصوم (
    علیهم السلام) هستند و در روایات زیادی از ائمه (علیهم السلام) به "علما" تعبیر شده است.(8)


    ------------------------------

    پی نوشت ها:
    1. مجموعه آثار، ج 3، (ختم نبوت)، مرتضی مطهری، ص 170، 169.
    2. قصص (28) آیه 7.
    3. عنكبوت (29) آیه 69.
    4. مجموعه آثار، همان، ص 171.
    5. نهج البلاغه، صبحی صالح، ص 342، خطبه 222.
    6. مجموعه آثار، همان، ص 172، به نقل از مفاتیح الغیب، ص 13.
    7. مجموعه آثار، همان، ص 154 و ص 174 - 173.
    8. بحارالانوار، ج 35، ص 304، پاورقی شماره 6.


    امضاء


  9. Top | #8

    عنوان کاربر
    همكار انجمن
    تاریخ عضویت
    August 2012
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,717
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,703
    مورد تشکر
    58,273 در 13,378
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض

    اگر سئوال این باشد که چرا پیامبر علماء امتش را با پیامبران مقایسه کرده است و وجه شبه اینجا چیست؟

    تشابه بسیاری بین انبیاء بنی اسرائیل و علماء این امت وجود دارد:


    1- انبیاء بـنـی اسرائیل در تكلیف مختلف بوده اند. بعضی طائفه ای و بعضی شهری را دعوت به حق می كردند. علماء این امت نیز همینطورند.

    2- انبیاء بنی اسرائیل دین جدیدی نیاوردند بلكه همه مردم را به دین حضرت موسی علیه السلام دعوت می كردند. علماء این امت هم همه را به دین اسلام دعوت و احكام قرآن را تبلیغ می كنند.

    3-انبیاء بنی اسرائیل تحت فشار و اذیت و آزار حاکمان جور بوده اند. علماء این امت نیز كه آمر به معروف و ناهی از منكر بوده اند، همواره گرفتار حاکمان ظالم و جائر روزگار بوده اند.

    4-علماء این امت مانند انبیاء بنی اسرائیل زاهد در دنیا و راغب نسبت به آخرت بوده اند.


    - نکته:

    در این حدیث (طبق این فرض) قائدتا مراد از علماء، فقهاء و حاملان آثار نبوت و امامت هستند نه خصوص ائمه معصومین علیهم السلام. اگر چه آنها اظهر و اکمل افراد علماء هستند.

    موفق باشید
    امضاء


  10. Top | #9

    عنوان کاربر
    همكار انجمن
    تاریخ عضویت
    November 2012
    شماره عضویت
    11038
    نوشته
    8,625
    صلوات
    396
    دلنوشته
    4
    ادرکنا یا سیدالشهدا
    تشکر
    2,047
    مورد تشکر
    1,880 در 1,040
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض


    سلام
    ممنون که وقت میذارین و علم یادمون میدین.«من علمنی حرفا فقد سیّرنی عبدا».خیلی جالب بودن

    اگه سوالاتم سطح پایین یا زیاد شدن میبخشین در سطح خودمون میپرسیم

    نقل قول نوشته اصلی توسط کنیز فاطمه(سلام الله علیها) نمایش پست ها
    نبوت بر دو قسم است:
    نبوت عالم تکوین هم جزو این نبوت هاست؟ آخه میگن حضرت خضر عالِم به عالَم تکوین بودند و برا همین حضرت موسی(ع) با ایشون هم سفر شدند و حضرت خضر استاد ایشان شد
    یعنی از چنین پیامبری می شود عالم دینی ما افضل باشد؟

    بعد اینکه وحی نبوت حتما با وحی به مادر حضرت موسی یا حضرت مریم فرق داشت.این گفتۀ بنده درست است یا نه اشتباه میکنم؟

    پس عالم دینی نمی تواند از پیامبران تشریعی افضل تر باشد.درسته؟


  11. Top | #10

    عنوان کاربر
    همكار انجمن
    تاریخ عضویت
    August 2012
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,717
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,703
    مورد تشکر
    58,273 در 13,378
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط عبدالله91 نمایش پست ها

    سلام
    ممنون که وقت میذارین و علم یادمون میدین.«من علمنی حرفا فقد سیّرنی عبدا».خیلی جالب بودن

    اگه سوالاتم سطح پایین یا زیاد شدن میبخشین در سطح خودمون میپرسیم


    نبوت عالم تکوین هم جزو این نبوت هاست؟ آخه میگن حضرت خضر عالِم به عالَم تکوین بودند و برا همین حضرت موسی(ع) با ایشون هم سفر شدند و حضرت خضر استاد ایشان شد
    یعنی از چنین پیامبری می شود عالم دینی ما افضل باشد؟

    بعد اینکه وحی نبوت حتما با وحی به مادر حضرت موسی یا حضرت مریم فرق داشت.این گفتۀ بنده درست است یا نه اشتباه میکنم؟

    پس عالم دینی نمی تواند از پیامبران تشریعی افضل تر باشد.درسته؟
    به نام او که جان را حکمت آموخت

    سلام علیک

    جناب خضر علیه السلام عالم به علوم باطن بود و جناب موسی(ع) مأمور به ظاهر و صاحب شریعت ،و از احکام باطن بی خبر . پس از این حیث باید شاگردی جناب خضر را می کرد.

    بله ،وحی نبوت با وحی به معنای عامش ، از حیث محتوا و نحوه نزول متفاوت است .

    بله ،جایگاه پیامبران اولوالعزم با توجه به عصمت ذاتی ،جایگاه والایی است .(سایر توضیحات در پست قبل عرض شد)

    من الله التوفیق
    امضاء


صفحه 1 از 4 1234 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق از جمله طراحی قالب برای سایت آیه های انتظار محفوظ می باشد © طراحی و ویرایش Masoomi