صفحه 1 از 11 12345 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 107

موضوع: تجربه شیرین ندامت

جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید    محبوب کن - فیس نما
  1. Top | #1

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن
    تاریخ عضویت
    June 2016
    شماره عضویت
    9367
    نوشته
    11,818
    صلوات
    428
    دلنوشته
    4
    صلی الله یا حسن مجتبی یا کریم آل طاها و یاسین
    تشکر
    11,885
    مورد تشکر
    13,759 در 5,155
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    kabotar. تجربه شیرین ندامت




    تجربه شیرین ندامت

    محمد حسین یوسفی








    امضاء
    سمن بویان غبار غم چو بنشینند بنشانند
    پری رویان قرار از دل چو بستیزند بستانند
    در این حضرت چو مشتاقان نیاز آرند ناز آرند
    که با این درد اگر دربند درمانند درمانند






  2.  

  3. Top | #2

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن
    تاریخ عضویت
    June 2016
    شماره عضویت
    9367
    نوشته
    11,818
    صلوات
    428
    دلنوشته
    4
    صلی الله یا حسن مجتبی یا کریم آل طاها و یاسین
    تشکر
    11,885
    مورد تشکر
    13,759 در 5,155
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض






    اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّهِ بْنِ الْحَسَنِ
    صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلی ابآئِهِ فی هذِهِ السَّاعَهِ
    وَفی کُلِّ ساعَه وَلِیّاً وَحافِظاً وَقآئِداً وَناصِراً
    وَدَلیلا وَعَیْناً حَتّی تُسْکِنَهُ اَرْضَکَ طَوْعاً
    وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً

    مقدمه

    سخنی با شما

    چه زیباست که انسان همه چیز را تجربه کند و اگر برایش امکان ندارد از تجربه دیگران استفاده کند .
    شما که دوست دارید همه چیز را بیازمایید و چه بسا در این راه خسارت هایی را نیز بدوش کشید ، این بار بیایید فرمایش های خدا و رسول و امامان پاک (علیهم السلام) در باره توبه و استغفار و بازگشت به سوی خدا را باور کنید و این تجربه دیرینه را در زندگی به کار گیرید . و اگر کوچک ترین تردیدی دارید خود تجربه کنید ; چه آنچه از علم برتر است ، تجربه است !
    اگر در زندگی خویش گرفتاری و آشفتگی دارید ، و خود را از مشکلات زمانه و سختی های دوران غیبت در امان نمی بینید ، اگر تشنه دیدار امام زمانتان (علیه السلام) هستید و تحمّل فراق آن مولای مهربان را ندارید ، از آثار شوم گناهان و پی آمدهای تلخِ تجاوز از حدود خداوند غافل نشوید و برکات ندامت از کردار ناشایست و اظهار پشیمانی از گناهان یعنی : استغفار را نادیده نگیرید .
    بیایید برای درک حقیقت آشتی با خدا و امام زمان (علیه السلام) ، و دست یافتن به
    آثار و برکاتش ، ابتدا نقش حیاتی استغفار و ارزش والای اظهار ندامت را در مکتب وحی بفهمیم و راه آشتی کردن و بازگشتِ به سوی خدا را آموخته ، معنای توبه و استغفار را فهمیده ، با شروط آن آشنا شده
    ، از موانع پذیرش آن آگاه گشته و اسرار و رموز آن را فرا گیریم ; سپس ندامت قلبی خود را به خدای مهربان اظهار کرده و با تکرار ذکر مبارک استغفار به آثار پر بار مادّی و برکات بی انتهای معنویش دست یافته و شیرینی اظهار ندامت را در ذائقه خویش تجربه کنیم . آنگاه با اشتیاقی بی امان ، در جستجوی اوقات برتر استغفار و انواع بهتر عذرخواهی برآییم .
    این نوشتار ، شما را در دست یابی به این هدفِ عالی یاری می کند .
    روز عرفه 1423 ه . ق

    محمد حسین یوسفی





    امضاء
    سمن بویان غبار غم چو بنشینند بنشانند
    پری رویان قرار از دل چو بستیزند بستانند
    در این حضرت چو مشتاقان نیاز آرند ناز آرند
    که با این درد اگر دربند درمانند درمانند






  4. Top | #3

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن
    تاریخ عضویت
    June 2016
    شماره عضویت
    9367
    نوشته
    11,818
    صلوات
    428
    دلنوشته
    4
    صلی الله یا حسن مجتبی یا کریم آل طاها و یاسین
    تشکر
    11,885
    مورد تشکر
    13,759 در 5,155
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض








    بازگشت بی شکست

    جمعه شبی آن دم که از نیمه گذشته بود ، در پیچ و خم تاریک وخموش کوچه های خوش بختی و سعادت ، جوانی افتان و خیزان ، سرگشته و حیران ، وحشتزده و نالان ! در جستجوی سوسوی نوری می دوید که از روزنه های تاریکی ها می دمید .
    نوری که طَبق طَبق مروارید علم و دانش ارمغان می آورد که در صدف های کمال و فضیلت جای گرفته بودند و بر روی سجاده های سبز محبّت افتاده و به دست فرشته های بهشتی داده می شد تا با خود به آسمان زیبای معنویت بالا برند ; جایی که اشکِ خسته دلانِ کویِ یار را پُر بها خریدارند .
    ناگاه شبنم اشکش بر گونه های خسته و بی رمقش غلتید و با همه یأس و ناامیدی صدایی را شنید که از صدای بلبل دل انگیزتر و از وصل محبوب زیباروی دلپذیرتر بود :
    ای گمشده وادی تاریکِ شب ها ، ای سرگشته صحرای مخوفِ معصیت ها ، ای
    لب تشنه افتاده در کویرِ سوزانِ شهوت ها ، ای بنده لرزیده ازطوفان سرد و شوم غفلت ها ، ای جوان در مانده در پشت در زندان یأس و ناامیدی ها ; بیا با من باش تا من هم با تو باشم ، بیا دوستم بدار تا من هم دوستت بدارم ، بیا در آغوش مهر و رحمتم بیاسای تا آمرزش من هم تو را بنوازد .
    بیا و برگرد که اگر بازگردی می پذیرمت و با دستان مهربانِ مغفرتم دست های خسته و ترک خورده از سردی گناه تو را می گیرم . بیا و با یک دنیا امید از دروازه توبه گذر نما ، در شهر زیبای استغفار قدم بگذار ، در کوثر گریه از خوف خدایت غسلی کن و از تابش طلایی خورشید آشتی با خدای خویش ، نوری برگیر ; آنگاه ، با زلالِ اشکِ ندامت وضویی بساز ، صحیفه استغفار را ورق بزن و صفحه صفحه اش را با دقت بخوان ; که در این حریم مبارک ، چشمه سارهای خشک شده امید به جوش آمده ، نهرهای ساکت و آرام عبودیت به جریان افتاده و سر زمین خشکیده روح انسان سیراب می گردد .
    اینجا مرغِ در قفس مانده جان آدمی رها گردیده و در آسمان معنویت به پرواز در می آید . و از همین جاست که درهای آهنین زندان لغزش و خطا باز گشته و تن خسته و بی رمقِ زندانیانِ گنهکار ، جانی تازه می گیرد .
    اینجا بادبانِ کشتی شکست خورده ایمان به لرزه افتاده و به سوی جزیره اوج و شکوفایی به حرکت در می آید .
    آری
    ، اینجا وادی پر نور غفرانِ «غفّار الذّنوب » و اقیانوس بی کران رحمت « ارحم الرّاحمین » است .
    ای عزیز زمین خورده در سراشیبی خطا و لغزش ، بیا تا نیروی جوانی در کف داری ، دستی بر زانوی دردمندِ از بار گناهت بنهِ و با تکیه بر دیوار پشیمانی ، پای خویش از لجنزار خلاف و انحراف بیرون کش و بر مرکب راهوار عذرخواهی سوار شو و به سوی وادی امن مغفرت بشتاب ، که هر آینه تأخیرش ، خطر حمله گرگانِ بیابان های تاریک و مخوف عقوبت خداوند را به دنبال خواهد داشت .
    جوان گنهکار ، که گمشده اش را در ندای دلنشین محبوب خویش یافته و از شدت شوقی که به او دست داده بود ، سر از پا نمی شناخت ، با باز کردن صحیفه استغفار و پی بردن به آثار و برکات آن ، از کردار خویش پشیمان شده ، از حالت بیخودی به خود آمده و چشمان به هم آمده اش باز گردید . با قدم هایی لرزان و اشکی ریزان ، در حالیکه بغض گلویش را می فشرد ، گوشه ای خلوت را جستجو کرد تا عقده های چند ساله اش را با فریادهای ندامت خود در پیشگاه خدای مهربانش بگشاید .
    نگاهی به اطراف انداخت ، همین که گِرد خود را خلوت دید ، از ژرفای وجودش ناله ای جان سوز بر کشید :
    ای خدای من ، و ای معبود مهربانم ، با چه نامی تو را بخوانم ، و با چه زبانی با تو سخن گویم ؟ مهر و عطوفتت در ژرفای قلبم
    غوغا به پا کرده و اشتیاق به گناه را از دلم ربوده است . با همه وجودم تو را دوست دارم و از گذشته تاریکم سخت پشیمانم .
    ای خالق مهربانی که همه هستی ام را از تو دارم ، اگر لحظه ای لطف و عنایتت را از من برگیری نابودم ; پس چرا از تو غافل باشم و حرمتت را نگاه ندارم و از جود و احسانت نیرو نگیرم ؟
    معبودا ! از تو ممنونم که مرا با خود آشنا و با من سخن آغاز کردی ، گوئیا کم کم نسیم عطرآگین عفو و گذشتت را با همه وجودم لمس می کنم ، و روح خسته ام چون نیلوفرهای پیچان تا اوج آسمان ها به حرکت در آمده و دیگر پیچک های کمرشکن ، خواهان رفاقت با من نیستند .
    این بار احساس می کنم که می توانم سالیان سال در کنار گلستان مهربانی هایت بیاسایم ، زندگی آرام و پر سودی داشته باشم و از نسیم دلنواز باغستان عفو و بخششت جانی تازه باز گیرم .
    آه که احساس عجیبی به من دست داده است ، نمی دانم چگونه در گلزار توبه و استغفار قدم گذارده و از باغبان ایمان و طاعت عذر خواهم .
    تصوّر می کنم به خدای خویش نزدیک شده ام ، به هر طرف رو می آورم درها به رویم باز است . دیگر سنگریزه ها در زیر پایم سرازیر نمی گردند تا مرا در درّه های مخوفِ هرزه گی و خلاف اندازند ; چرا که من به دستگیره های محکم توبه و استغفار چنگ زده ام و هیچگاه
    آن ها را رها نمی کنم .
    آری ! این بار آنچنان دگرگون شده ام که رمز و رازهای آشتی با خدا و شرط و ادب عذرخواهی را می آموزم و در سایه دیوار بلند استغفار ، اتراق کرده و در کنار گنجینه ای پر از جواهرات معنوی ، جای گرفته ام . در باغ های زیبا و با طراوت غفران ، پناه جسته و با انواع گلهای رنگارنگ آمرزش خواهی ، انس می گیرم .
    صدای آبشارِ بنده نوازِ دعوت به سوی خدا در سرم طنین افکنده ، و آهنگ خوش آن گوش دلم را نوازش می دهد .
    گرمی دستان مهر و عطوفت خدای مهربان را بر شانه هایی که خسته از کوله بار گناهند ، احساس می کنم .
    عرق شرم بر پیکر آلوده ام نشسته است و اندام خسته ام آن قدر از کشیدن بار سنگین معصیت به ستوه آمده اند که استخوان هایم نیز فریاد می زنند : « خدایا ، ما را ببخش » .
    هنگامی که به سوی پروردگارم سری بلند می کنم تا از او عذر بخواهم ، در آسمان نیلگون معرفت پرواز پرندگانِ بال گشوده را می بینم ، و با شرمساری به آن ها خطاب می کنم :
    شما پرندگان آنقدر سبکبالید که به هر سو بخواهید پر می کشید . ای کاش من هم از ابتدای تکلیف ، خدای خود را شناخته و همچون شما به سوی آسمان کمال و فضیلت بال گشوده و به هر سو پرواز می کردم .
    خدایا ، اکنون که خودت درِ آشتی را به رویم باز کردی بدی
    های مرا نادیده بگیر ; حالِ توبه بهتری به من عطا فرما ; شهد شیرین استغفار را بر کامم فرو نشان ; نور معرفت خویش را در دلم بتابان ; مرا به سر چشمه زلال اطاعت رهنمون باش ; شربت گوارای مغفرت را به من بچشان و با آشنای کوی خود ، مناجی سحرگاهان ، مقتدای دلسوختگان ، معشوق منتظران ، مولایم امام زمان (علیه السلام) ، آشنا گردان .
    بارالها دست های لرزانم را در دست های پر مهر آن مولای مهربان بگذار و خاک پایش را کیمیای جسم بی جانم ساز و غبار کویش را سرمه چشمان کم سویم کن .
    و تو ای سر گشته بیابانها ، آن هنگام که دست های پر از ستاره ات را به سوی آسمان می گشایی تا برای دوستان و شیعیان مخصوصاً جوانان فریب خورده استغفار کنی ، و آنان را به آغوش پر نور خویش بازگردانی ، من روسیاه وامانده را نیز ، از خاطر عاطرت دور مساز و برای گناهم از خدا آمرزش بخواه ، که دعای تو مستجاب است .
    من نیز با تو پیمان می بندم که ورد شب و روزم را دعا برای ظهورت قرار داده و در انتظار آمدنت ، سخاوتمندانه دامن دامن اشک افشانم .
    آری ! با دیدگان کم سویم ، به راه تو خواهم نگریست ; و با سرشک هجران ، مسیر آمدنت را شستشو خواهم داد ، و با گام برداشتن در طریق رضا و خوشنودیت ، دل غمدیده ات را شاد خواهم نمود .
    خدا را شکر که سریع ترین راه برای فرار
    از زندان عقوبت گناه را آموختم و ریسمان فتح قله سعادت و موفقیّت را دریافتم .
    دیگر از این ساعت ، ذکر عطرآگین استغفار و عذرخواهی از خدا را زمزمه همیشگی خویش خواهم ساخت . چرا که استغفار دعائیست مستجاب و راهی کوتاه به سوی ربّ الارباب . و نیز بهترین وسیله برای ارتباط بنده گنهکار با خالق غفّار و سریع ترین عامل رهایی از نکبت معصیت ها و جهنّم عقوبت ها و ذکری پر بار برای دست یافتن به خیرات مادّی و برکات معنوی است .
    آری ! به یقین رسیدم که اگر دیدار امام زمانم را می خواهم ، اگر خشنودی خدایم را می طلبم ، اگر همراهی با موالیان گرامی ام را می جویم ، اگر محبوبیت در نزد خدا و اولیائش را خواهانم ، اگر در صدد مبارزه با شیطان و خنثی کردن وسوسه های او هستم ، اگر درخشش نامه عمل و ورود در میدان نور حقّ را طالبم ، اگر از کابوس یأس هراسانم و برای رسیدن به خورشید رجا و امید در تلاشم ، اگر از زنگار قلبم گریزان و برای یافتن صفای دل شتابانم ، اگر برای تکمیل درجات ایمان و دست یافتن به هر خیر و برکتی در تکاپویم ، و خلاصه اگر ورود به بهشت و بهرهور شدن از نعمت های ابدی خداوند را آرزو می کنم ، باید استغفار کنم .
    و بلکه اگر پذیرش توبه ام را می خواهم و در تلاش برای رهایی از قرض ها و مرض ها ، سختی ها و مشکلات و زدودن غم ها و غصه هایم هستم
    ، و اگر خلاصی از بلاهای سخت دنیا را می جویم ، و در آرزوی دست یافتن به روزی فراوان ، ثروت بیشتر و آینده درخشان و پر باری هستم ، و در یک سخن ، اگر زندگی خوب ، پر برکت ، و با عزّتی را دنبال می کنم ، باید استغفار کنم .
    آری ! باید استغفار کرده و از خدای خویش عذرخواهی کنم . از او آمرزش بخواهم و ندامت خود را به خالق مهربانم اعلان کنم ! که او آمرزنده و توبه پذیر و دوستدار توبه کنندگان و استغفار گویان است .
    ( إِنَّ اللهَ یُحِبُّ التَّوابینَ ) . (1)
    به راستی خدا کسانی را که پی در پی توبه و استغفار می کنند دوست دارد و طهارت جویان و پاکی طلبان را دوست دارد .
    1 سوره بقره ، آیه 222 .






    امضاء
    سمن بویان غبار غم چو بنشینند بنشانند
    پری رویان قرار از دل چو بستیزند بستانند
    در این حضرت چو مشتاقان نیاز آرند ناز آرند
    که با این درد اگر دربند درمانند درمانند






  5. Top | #4

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن
    تاریخ عضویت
    June 2016
    شماره عضویت
    9367
    نوشته
    11,818
    صلوات
    428
    دلنوشته
    4
    صلی الله یا حسن مجتبی یا کریم آل طاها و یاسین
    تشکر
    11,885
    مورد تشکر
    13,759 در 5,155
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض








    توبه و استغفار تنها عامل خوشبختی

    در برخوردهایی که با بسیاری از جوانان داشتم ، چه دوستان دانشجو و روحانی که مشغول تحصیل علم و دانش برای دست یابی به مقامات علمی هستند ، و چه دوستان کاسب و تاجری که سرگرم فعالیّت های اقتصادی و در تلاش برای رسیدن به کمالات معنوی می باشند ; به سؤالات و اظهاراتی بر خوردم ، که مجموع آن ها در چند سؤال خلاصه می شود :
    چرا ما در زندگی مادی و معنوی خویش توفیقات چشمگیری نداریم ؟ !
    چرا به هر کاری که دست می زنیم نتیجه مثبت و قطعی از آن نمی گیریم و گاهی نه تنها سود نمی بریم بلکه ضررهایی نیز متوجّه ما می گردد ؟ !
    برای توفیقات بیشتر علمی و
    معنوی ، و پیشرفت های مادّی و اقتصادی چه راهی را باید پیمود تا سریع تر نتیجه گرفت ؟
    علّت گرفتاری های ما و مشکلات متعددی که به صورت های مختلف دامنگیرمان می گردد چیست ؟
    آیا برای دست یافتن به روزی بیشتر چه مادی و چه معنوی مانعی در کار ماست تا آن را برطرف سازیم ، یا سببی لازم است تا آن را به دست آوریم ؟
    با مطالعات و تجربیاتی که در زندگی خود و دوستان جوانم داشتم ، و با کمک جستن و الهام از آیات قرآن و روایات اهل بیت (علیهم السلام) که شفای دلهای مریض ، حیات قلبهای مرده ، و درمان جسم و روح همه انسان هاست به این نتیجه رسیدم :
    انحراف فکری و عملی یکی از مهمترین عوامل فقر و بدبختی و عقب افتادگی جامعه مسلمانان مخصوصاً دوستان امیرالمؤمنین (علیه السلام)در زندگی فردی و اجتماعیست .
    فسادهای عقیدتی و اخلاقی در افراد یک اجتماع ، یکی از علل اساسی نزول بلا ، قحطی و خشک سالیست .
    رواج فحشا و فساد در میان خانواده ها و محیط های کوچک و بزرگ اجتماع مسلمین ، یکی از موانع بزرگ استجابت دعا و مانعی بر نزول باران و یکی از اسباب مهم پدید آمدن امراض مختلف و بلاهای خانمان برانداز است .
    گناه و معصیت ، ابر سیاهی را بر فراز سر انسان می فرستد که جلوی دیده گان او را گرفته و مانع تابش خورشید رحمت حق گشته ، و اشراقات شمس ولایت ، الطاف خاصه امام عصر ارواحنا فداه ، را کم سو می سازد .
    نافرمانی و
    سرپیچی از فرامین خداوند ، انسان را از جادّه مستقیم
    سعادت و خوشبختی ، به درّه های شقاوت و بدبختی سرنگون می سازد و از باغ های سرسبز امنیّت و رفاه ، به صحراهای سوزان سختی و تنگ دستی ، می کشاند .
    یکی از علل کم سودی یا بی فایده گی تلاش های ما ، ارتکاب گناهان و اعمال ناشایستی است که شب و روز در هر کوی و برزن ، محل های کسب و تجارت ، محیط های علم و دانش و مراکز اداری مسلمین به چشم می خورد .





    امضاء
    سمن بویان غبار غم چو بنشینند بنشانند
    پری رویان قرار از دل چو بستیزند بستانند
    در این حضرت چو مشتاقان نیاز آرند ناز آرند
    که با این درد اگر دربند درمانند درمانند






  6. Top | #5

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن
    تاریخ عضویت
    June 2016
    شماره عضویت
    9367
    نوشته
    11,818
    صلوات
    428
    دلنوشته
    4
    صلی الله یا حسن مجتبی یا کریم آل طاها و یاسین
    تشکر
    11,885
    مورد تشکر
    13,759 در 5,155
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض








    پی آمدهای گناه مؤمن در دنیا

    پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه وآله وسلم) در مورد سختی ها و بلاهایی که به عنوان عقوبت گناهان و کردار ناشایست متوجّه شخص مؤمن می گردد ، می فرمایند :
    اِنَّ الْمُؤْمِنَ اِذا قارَفَ الذُّنُوبَ اُبْتُلِیَ بها بِالفَقْر ، فَاِنْ کانَ فی ذلِکَ کَفّارَهٌ لِذُنُوبِه ، و اِلاّ ابْتُلِیَ بِالْمَرَضِ ، فَاِنْ کانَ فی ذلِکَ کَفّارَهٌ لِذُنُوبِه ، و اِلاّ ابْتُلِیَ بَالْخَوْفِ مِنَ السُّلْطانِ یَطْلُبُه ، فَاِنْ کانَ فی ذلِکَ کَفّارَهٌ لِذُنُوبِه ، و الاّ ضُیِّقَ عَلَیْه عِنْدَ خُروجِ نَفْسِه ، حَتّی یَلْقَی اللهَ حینَ یَلْقاهُ وَ مالَهُ مِنْ ذَنْب یَدَّعِیهِ عَلَیْه فَیُأْمَرُ بِه اِلَی الْجَنَّهِ . (1)
    زمانی که مؤمن مرتکب گناهان می گردد ، به خاطر اعمال ناشایستش ، مبتلا به فقر و تنگ دستی می شود .
    اگر دیدن این سختی ، کفّاره گناهان او گردید ( خدا از گناه او می گذرد ) ، در غیر این صورت مبتلا به مرضی می شود تا گناهش بریزد . اگر دیدن مرض ، گناه او را جبران کرد ، ( که کرد ) وگرنه
    گرفتار سلطانی می گردد که او را دنبال کرده و بترساند . و اگر وحشتی که از سلطان به او رسید ، گناهش را ریخت ( خدا دیگر او را عقوبت نمی کند ) وگرنه هنگامی که روح از بدنش خارج می شود ، جان دادن بر او سخت می گردد ، تا خدا را در حالی ملاقات نماید که هیچ گناهی نداشته باشد که او را به آن عقاب کند . این جاست که از طرف خداوند دستور می آید تا او را راهی بهشت سازند .
    1 بحارالأنوار ، ج 64 ، ص 237 .






    امضاء
    سمن بویان غبار غم چو بنشینند بنشانند
    پری رویان قرار از دل چو بستیزند بستانند
    در این حضرت چو مشتاقان نیاز آرند ناز آرند
    که با این درد اگر دربند درمانند درمانند






  7. Top | #6

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن
    تاریخ عضویت
    June 2016
    شماره عضویت
    9367
    نوشته
    11,818
    صلوات
    428
    دلنوشته
    4
    صلی الله یا حسن مجتبی یا کریم آل طاها و یاسین
    تشکر
    11,885
    مورد تشکر
    13,759 در 5,155
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض









    آثار شوم گناه شیعیان

    امام صادق (علیه السلام) نیز در سخن پر باری ، آثار شوم گناهان شیعیانشان را برای مفضّل چنین بیان می فرمایند :
    یا مُفَضَّل اِیّاکَ والذُّنُوبَ ، و حَذِّرْها شِیَعتَنا ، فَوَاللهِ ما هِیَ اِلی اَحَد اَسْرَعُ مِنْها اِلَیْکُمْ ، اِنَّ اَحَدَکُمْ لَیُصیبُه الُمَعرَّهُ مِنَ السُّلْطانِ و ما ذاک اِلاّ بِذُنُوبِهِ ، وَ اِنَّهُ لَیُصیبُه السَّقَم و ما ذاک اِلاّ بِذُنُوبِهِ ، و اِنَّه لَیُحْبَسُ عَنْهُ الرِّزْقُ و ما هُوَ اِلاّ بِذُنُوبِه . (1)
    ای مفضّل ، از این که مرتکب گناهان گردی بپرهیز و شیعیان ما را از ارتکاب آن دور نگه دار و بترسان .
    به خدا سوگند آثار شوم گناهان زودتر از همه ، شما را فرا می گیرد . و هر گاه برای بعضی از شما بد رفتاری و سختی از سوی سلطانی برسد ، این گرفتاری نیست مگر به خاطر گناهانش . و هر گاه به مریضی و ناراحتی جسمی دچار شود ، این هم نیست مگر به خاطر گناهان او . و هر
    گاه روزی او حبس گردد و به او نرسد ، این نیز نیست مگر به خاطرگناهانی که انجام داده است .
    1 کتاب السعه و الرزق ، ص 8 ; وسائل الشّیعه ، ج 15 ، ص 305 ; بحارالأنوار ، ج 6 ، ص 157 .





    امضاء
    سمن بویان غبار غم چو بنشینند بنشانند
    پری رویان قرار از دل چو بستیزند بستانند
    در این حضرت چو مشتاقان نیاز آرند ناز آرند
    که با این درد اگر دربند درمانند درمانند






  8. Top | #7

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن
    تاریخ عضویت
    June 2016
    شماره عضویت
    9367
    نوشته
    11,818
    صلوات
    428
    دلنوشته
    4
    صلی الله یا حسن مجتبی یا کریم آل طاها و یاسین
    تشکر
    11,885
    مورد تشکر
    13,759 در 5,155
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض







    نیک پنداشتن گناه ، نتیجه قساوت دل !

    این نوع عقوبت ها ، در صورتی است که اهل یک شهر و آبادی ، کردار خویش را گناه بدانند و با وجود این آگاهی مرتکب آن گردند . وای به حال جمعیتی که قبح و زشتی گناه از میان آن ها رخت بربسته و در عین حالی که معصیتی را انجام می دهند ، آن را نیک پنداشته و عمل ناشایست خود را شایسته می انگارند . این نیست مگر بدین خاطر که ، دل های اینان را چنان قساوتی گرفته که اعمال زشتشان در نظرشان زینت یافته و شیطان گناهانشان را در نظرشان نیک جلوه بخشیده است .
    خداوند متعال ، در مورد کسانی که خدا را فراموش کرده اند و به پیامبر او ایمان نیاورده اند و به سختی و بلاهایی در دنیا گرفتار شده اند ، می فرماید :
    ( فَلَوْلا اِذ جائَهُمْ بَأْسُنا تَضَرَّعُوا وَلکِنْ قَسَتُ قُلُوبُهُمْ وَ زَیَّنَ لَهُمْ الشَّیْطانُ ما کانُوا یَعْمَلُون ) . (1)
    چرا وقتی که بلا و سختی ما به آن ها می رسد ، توبه و تضرّع و زاری نکردند ؟ ( تا نجات یابند ؟ بدین خاطر چنین نکردند که ) دلهایشان را قساوت فرا گرفته است ، سخت دل شده اند و شیطان کردار زشت آن ها را در نظرشان زیبا ساخته و نیک جلوه
    داده است .
    1 سوره انعام ، آیه 43 .




    امضاء
    سمن بویان غبار غم چو بنشینند بنشانند
    پری رویان قرار از دل چو بستیزند بستانند
    در این حضرت چو مشتاقان نیاز آرند ناز آرند
    که با این درد اگر دربند درمانند درمانند






  9. Top | #8

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن
    تاریخ عضویت
    June 2016
    شماره عضویت
    9367
    نوشته
    11,818
    صلوات
    428
    دلنوشته
    4
    صلی الله یا حسن مجتبی یا کریم آل طاها و یاسین
    تشکر
    11,885
    مورد تشکر
    13,759 در 5,155
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض








    بلاهای جدید ، نتیجه گناهان جدید


    امان از روزی که مردم گناهانی را که قبلاً سراغش نرفته و با آن ها آشنا نیستند ، مرتکب شوند چرا که آنچه شالوده اجتماعی را از هم می پاشد گناهان جدیدی است که افراد یک جامعه ، به اشکال مختلف و با توجیهات شیطانی انجام می دهند . و این گناهان تازه بلاهای جدیدی را که تا آن روز کسی ندیده ، به سویشان سرازیر می کند .
    امام رضا (علیه السلام) می فرمایند :
    کُلّما اَحْدَثَ الْعِبادُ مِنَ الذُّنوبِ ما لَمْ یَکُونُوا یَعْمَلُونَ ، اَحْدَثَ اللهُ لَهُمْ مِنَ الْبَلاءِ ما لَمْ یَکُونُوا یَعْرِفُونَ . (1)
    هر گاه مردم گناهان تازه ای اختراع کنند که قبل از آن نمی کردند ، خدا نیز ، بلاهای جدیدی را که تا آن روز ندیده و نشناخته باشند ، برایشان پدید می آورد .
    امروزه گرچه بشر بر امراضی همچون وبا ، طاعون و . . . چیره شده و از شیوع یا تأثیر آن ها جلوگیری می کند ، ولی غافل از این است که خداوند در برابر گناهان جدید ، بلاها و امراض بی سابقه ای را پدید می آورد که راه علاجی برایش نمی یابد .
    با کمال تأسف ! بسیاری از انواع سرطان ها و مرض های تازه و ناعلاج که در میان مردم رواج پیدا کرده ، معلول کارهای زشت و گناهان جدیدی است که بشر با تمام ادعاهایش خود را بدان ها آلوده ساخته است و خدا و خلیفه خدا ; امام زمان (علیه السلام) را به غضب آورده است .
    طِبِّ امروز با تمام پیشرفت هایی که کرده ، از درمان بسیاری از بیماری ها عاجز و ناتوان است . و اگر هم بعد از چند سال تلاش و کوشش بتواند به گونه ای با این مرض ها مبارزه و آن ها را درمان کند ، خداوند بیماری دیگری را جایگزین آن می سازد که کسی را قدرت مبارزه با آن نباشد . و این زنگ خطری است برای کسانی که بی باکانه سراغ گناهان جدید می روند و همه مظاهر دین را به باد تمسخر می گیرند . یک روز دین دارند و روز دیگر آن را فراموش می کنند ، از گناهی خسته می شوند و به عشق گناه تازه ای که کامشان را شیرین کند ، اسیر هوای نفس و شیطان گشته ، پشت پا به دین و شعائر مذهبی می زنند . همچنین هشداری است
    به کسانی که دین داری آنان تا زمانی است که اطاعت از خدا و ولیّش صدمه ای به دنیایشان نزند ، اما اگر روزی دین و رعایت مسایل دینی باعث از دست دادن منافع مادی آن ها گردد ، از آن سر باز می زنند و هر گناه و معصیتی را مرتکب می شوند و برای درآمد و شهرت بیشتر دست به معاملات حرام و تجارت های نامشروعی زده و درآمد خود را با اموال ناپاک ، آلوده ساخته و هر لحظه فاصله خویش را با امام زمانشان بیشتر می کنند .
    1 بحارالأنوار ، ج 70 ، ص 343 ، ح 26 .





    امضاء
    سمن بویان غبار غم چو بنشینند بنشانند
    پری رویان قرار از دل چو بستیزند بستانند
    در این حضرت چو مشتاقان نیاز آرند ناز آرند
    که با این درد اگر دربند درمانند درمانند






  10. Top | #9

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن
    تاریخ عضویت
    June 2016
    شماره عضویت
    9367
    نوشته
    11,818
    صلوات
    428
    دلنوشته
    4
    صلی الله یا حسن مجتبی یا کریم آل طاها و یاسین
    تشکر
    11,885
    مورد تشکر
    13,759 در 5,155
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض







    گناه نشانه کفران ، و سرآغاز از دست دادن نعمت

    افرادی که نعمت های خداوند را در مسیر نافرمانی او بهکار می گیرند ، باید از آن روزی بترسند که ناگهان غضب خدا آن ها را دریابد و نعمت هایش را از آنان بستاند . چرا که به کار نگرفتن نعمت های خداوند در مسیری که او می پسندد و صرف نمودن آن ها در معصیت و نافرمانی خداوند ، ممکن است یک نوع دهن کجی به خدا و امام زمان (علیه السلام) و نشان آشکاری از کفران نعمت ها باشد .
    پر واضح است ، اگر کسی نعمت های خداوند را در غیر مسیر خوشنودی او صرف نماید ، نعمت هایی را که در اختیار دارد ، از دست خواهد داد و خود را مستحق عذاب خداوند خواهد ساخت .
    او خود ، در منشور آسمانی اش ، به صراحت چنین اعلام می کند :
    ( وَ اِذْ تَأذَّنَ رَبُّکُم لَئِنْ شَکَرْتُمْ لاَزیدَنَّکُم وَ لَئِنْ کَفَرْتُم اِنَّ عَذابی لَشَدید ) . (1)
    ( به یاد آورید ) هنگامی را که پروردگارتان اعلام داشت : اگر ( نعمتم را ) شکر گویید ، بر شما خواهم افزود و اگر ناسپاسی کنید ، مجازاتم شدید است .
    آری ! ناسپاسی و کفرانِ نعمت های خداوند ، و به کار گرفتن آن ها در مسیری که او دوست ندارد و بلکه مورد غضب اوست ، علاوه بر این که موجب می شود بنده ناسپاس نعمت هایی را که در اختیار دارد از دست بدهد ، باعث گرفتاری او نیز می گردد .
    خداوند ماجرای اقوامی را که به خاطر ناسپاسی و کفران ورزیدن هلاک شده اند ، چنین حکایت می کند :
    ( وَ اِنْ مِنْ قَرْیَه اِلاّ نَحْنُ مُهْلِکُوها
    قَبْلَ یَوْمِ الْقِیامَهِ اَوْ مُعَذِّبُوها عَذاباً شَدیداً کانَ ذلِکَ فِی الْکِتابِ مَسْطُوراً ) . (2)
    هیچ شهر و آبادی نیست مگر آن که آن را پیش از روز قیامت هلاک می کنیم یا ( اگر اهل آن نافرمانی و سرپیچی کنند ) آن ها را به عذاب سختی گرفتار خواهیم ساخت ، این در کتاب الهی ( لوح محفوظ ) ثبت است .
    بی شک ، انکار حق و حقیقت ، و ارتکاب گناه و معصیت از سوی بعضی از بندگان آن چنان اوج می گیرد که خداوندی را که رحمتش عام و همه چیز و همه کس را فرا گرفته ، به غضب می آورد و نزول عذابش را بر آن ها حتمی می گرداند . در حالی که آن کریم مهربان راه فرار از عذاب خویش را برای بندگانش بیان فرموده و به دو عامل مهم برای نجات از عذاب خویش اشاره کرده است :
    ( ما یَفْعَلُ اللهُ بِعَذابِکُمْ اِنْ شَکَرْتُم وَ آمَنْتُمْ ) . (3)
    خداوند چه کار به عذاب شما دارد ، اگر نعمت های او را شکر گویید و به او و فرستادگانش ایمان آورید .
    امّا این بشر طغیان گر با همه دعوت ها و پیام های مهرآگین و دلنشین خدای سبحان ، گاهی آن چنان خیره سری می کند و مهلت خداوند به قدری او را دریده و بی حیا می سازد که پیاپی گناه می کند و زمانی هم که گرفتار بلا و عذاب خداوند می شود ، به جای توبه و بازگشت به سوی خالق مهربان ، برای رهایی خویش از بلاهای خانمان سوز متوسّل به امور مادیمی گردد .

    به عنوان نمونه : زمانی که عصیان و نافرمانی گروهی باعث قحطی و خشک سالی می شود ، به جای آن که مردم آن دیار به سوی خدا بازگشته ، توبه کرده و نماز استسقاء بخوانند و از خدا طلب باران کنند; دست به سوی کفّار دراز می کنند تا برایشان باران مصنوعی بسازند و کشتزارهای آن ها را سیراب کنند ، و خسارت های وارده را به این صورت جبران نمایند . غافل از آن که خداوند قهار در کمینگاه است و نظاره گر کارهای بندگانش می باشد و نیک می بیند که بنده گنهکار او برای رهایی از عذاب خدای خویش چه می کند .
    پر واضح است : اگر این کار ، خدا را به غضب آورد ممکن است او هم در مقام مکر و حیله بر آید و نقشه های آنان را نقش بر آب سازد . آری ! زمانی که خداوند ببیند بندگانش برای مبارزه با عقوبت او به سوی اموری دست یازیده اند که جز کفران و ناسپاسی معنای دیگری ندارد ، او نیز عذابش را سخت تر می کند و تمام زحمات بندگان خیره سرش را با همه مخارج و هزینه های سنگینی که برایشان داشته است ، هدر داده و بادهای مأمور خویش را سراغ ابرهای مصنوعی آنان می فرستد تا باران آن ها را در مناطق دیگری فرو ریزند و دماغ آنان را به خاک بمالند ، شاید سر عقل آمده و به سوی احکام نورانی اسلام و مکتب پربار اهل بیت (علیهم السلام)بازگردند .

    اگر چه ، گاهی هم آنها را آزادگذارده تا راه در پیش گرفته را طی نموده و به کار خود مغرور گردند ، از خدای خویش بیشتر فاصله گرفته و در درکات عذاب او در برزخ و قیامت گرفتار آیند . همچنانکه با کفار ، مشرکین ، منافقین و مخالفین ، چنین رفتاری کرده ; دنیا را بهشت آنان ساخته ولی برزخ و قیامت را ، برایشان جهنمی سوزان و زندانی تاریک و وحشت زا قرار داده است .
    1 سوره ابراهیم ، آیه 7 .
    2 سوره اسراء ، آیه 58 .
    3 سوره نساء ، آیه 147 .




    امضاء
    سمن بویان غبار غم چو بنشینند بنشانند
    پری رویان قرار از دل چو بستیزند بستانند
    در این حضرت چو مشتاقان نیاز آرند ناز آرند
    که با این درد اگر دربند درمانند درمانند






  11. Top | #10

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن
    تاریخ عضویت
    June 2016
    شماره عضویت
    9367
    نوشته
    11,818
    صلوات
    428
    دلنوشته
    4
    صلی الله یا حسن مجتبی یا کریم آل طاها و یاسین
    تشکر
    11,885
    مورد تشکر
    13,759 در 5,155
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض





    توبه و استغفار ، تنها راه نجات از عقوبت گناهان


    پس چه بهتر که در برابر خدایی که همه عالم تحت فرمان او و در سایه قدرت اوست و با کمال مهر و عطوفت بندگانش را نوازش کرده و به سوی
    خویش دعوت فرموده ، سر سختی و لجاجت به خرج ندهیم ; دعوت او را لبّیک گوییم ، با یک دنیا ندامت و پشیمانی به سوی او روی آوریم و رحمت و مغفرتش را طلب کنیم . که او برای همه کسانی که حلقه عبودیّتش را به گردن دارند ، دعوتنامه عمومی فرستاده است :
    ( وَ اِذا سَأَلَکَ عِبادِی عَنِّی فَأِنّی قَریبٌ أجیبُ دَعْوَهَ الدّاعِ إِذا دَعانِ فَلْیُؤْمِنُوا بی وَلْیَسْتَجیبُوا لی لَعَلَّهُم یَرْشُدونَ ) . (1)
    زمانی که بندگان من مرا بخوانند ، من نزدیک ( به آن هایم ، صدایشان را می شنوم و ) زمانی که دعا کننده ای مرا بخواند دعوت او را اجابت می کنم پس باید به من ایمان آورند ، دعوتم را اجابت کنند ( و مرا بخوانند ) بلکه ( به خیر
    و نیکی و سعادت و خوشبختی ) هدایت یابند .
    آری ، او خدای مهربان و دلسوزی است که با همه گناهانی که بندگانش کرده اند ، باز برای کسانی که به سویش باز گشته ، توبه نصوح کنند و از او عذر بخواهند ، وعده فلاح و رستگاری داده است :
    ( وَ تُوبُوا اِلَی اللهِ جَمیعاً اَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ ) . (2)
    ای مؤمنان ، همگی با هم به سوی خدا توبه کنید و باز گردید شاید رستگار شوید .
    و علاوه بر این ، راه بازگشت به سوی خویش را به آنان آموخته است و برای تحقّق توبه واقعی ، ابتدا دستور عذرخواهی و استغفار ، و سپس فرمان به توبه می دهد :
    ( وَاسْتَغْفِرُوا اللهَ رَبَّکُمْ ثُمَّ تُوبُوا اِلَیْهِ ) . (3)
    از الله ، پروردگارتان طلب آمرزش کنید پس از آن ، توبه کرده و به سوی او باز گردید .
    آری ! چه زیباست که ذکر عطرآگین استغفار و عذرخواهی از خداوند
    را ، ذکر مدام خویش قرار دهیم ، که استغفار دعایی مستجاب و راهی کوتاه
    به سوی ربّ الارباب و بهترین وسیله برای ارتباط بنده گنهکار با خدای
    غفّار و سریع ترین راه برای رهایی از نکبت گناه و زندان عقوبت ها
    است .
    اگر کسی در متن آیات محکم قرآن و روایات معتبر پیامبر و خاندان پاکش (علیهم السلام) ، تأمّل و دقت کند بخوبی درمی یابد که مهم ترین عامل گرفتاری های مؤمن در دنیا گناهان اوست .
    این گناهان اگر شستوشو نگردد ، و بار سنگین آن از دوش انسان برداشته نشود از بلاها و سختی هایی که دامنگیر او
    گشته رهایی نخواهد یافت . با این که خداوند بسیاری از گناهان مؤمن را می بخشد و از
    عقوبت آن صرف نظر می کند ، ولی با این همه ، علّت اساسی گرفتاری های او را کردار ناشایستی می شمارد که به دست خویش آن ها را انجام داده است :
    ( وَ ما اَصابَکُمْ مِنْ مُصیبَه فَبِما کَسَبَتْ اَیْدیکُمْ وَ یَعْفُو عَنْ کَثیر ) . (4)
    هر مصیبت و گرفتاری که به شما می رسد به خاطر کردار زشتی است که به دست خود انجام داده اید و خدا از بسیاری از گناهان ( شما ) می گذرد .
    1 سوره بقره ، آیه 186 .
    2 سوره نور ، آیه 31 .
    3 سوره نور ، آیه 3 .
    4 سوره شوری ، آیه 30 .




    امضاء
    سمن بویان غبار غم چو بنشینند بنشانند
    پری رویان قرار از دل چو بستیزند بستانند
    در این حضرت چو مشتاقان نیاز آرند ناز آرند
    که با این درد اگر دربند درمانند درمانند





صفحه 1 از 11 12345 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق از جمله طراحی قالب برای سایت آیه های انتظار محفوظ می باشد © طراحی و ویرایش Masoomi بر قالب منتشر شده از ویکی وی بی