نمایش نتایج: از شماره 1 تا 3 , از مجموع 3

موضوع: مادر قرآن را می شناسید ؟!

جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید    محبوب کن - فیس نما
  1. Top | #1

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن
    تاریخ عضویت
    January 1970
    شماره عضویت
    9287
    نوشته
    1,637
    تشکر
    357
    مورد تشکر
    1,365 در 812
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض مادر قرآن را می شناسید ؟!

    " ام " به معنای اصل است و چون این سوره، به طور مختصر، بر اصول و عنوان‌های

    اصلی قرآنی اشاره دارد، چنین نامی به آن اطلاق شده است.








    سوره حمد، اولین سوره قرآن است که اسامی مختلف و متعددی دارد که هر کدام

    از آن اسامی، به یکی از ویژگی‌ها اشاره دارد.



    یکی از نام‌های این سوره «امّ الکتاب»[1] است؛ «ام» به معنای اصل است و

    چون این سوره، به طور مختصر، بر اصول و عنوان‌های اصلی قرآنی اشاره دارد،

    چنین نامی به آن اطلاق شده است.[2]



    از جهت این ‌که «ام» به معنای مادر نیز است، به آن مادر قرآن نیز گفته‌اند.[3]



    نام‌های دیگر سوره حمد که در روایات به آن اشاره شده عبارت‌اند از:



    1. فاتحة الکتاب[4]: زیرا مصحف و کتاب قرآن با این سوره آغاز می‌شود.



    2. حمد[5]: زیرا در ابتدای این سوره، خدای عالمیان مورد ستایش قرار گرفته و واژه حمد در آن

    به کار رفته است.



    3. اُمّ الکتاب[6]: ام به معنای اصل است و چون این سوره، به طور مختصر، بر اصول و عنوان‌های

    اصلی قرآنی اشاره دارد، چنین نامی به آن اطلاق شده است.



    4. سَبع المَثانی[7]: کلمه «سبع» اشاره به این دارد که این سوره هفت آیه دارد و «مثانی» اشاره

    به این دارد که این سوره دو مرتبه نازل شده است؛ یک بار در مکه و یک بار در مدینه.



    شاید به این دلیل که در نماز دو مرتبه خوانده می‌شود، به آن مثانی گفته‌اند. درباره این وجه تسمیه،

    احتمال دیگری نیز وجود دارد و آن این که گفته‌اند: چون برخی از کلمات این سوره همچون ««اللَّه»،

    «رحمن»، «رحیم»، «ایّاک»، «صراط» و «علیه» دو مرتبه تکرار شده، این نام بر آن گذاشته

    شده است.[8]



    5. ام القرآن[9]: زیرا این سوره اصل قرآن و جامع همه مطالب آن محسوب می‌شود.
    امضاء


    عـاشقان را سر شوریده به پیكر عجب است

    دادن سر نه عجب ،داشتن سر عجب است

    تـن بـی سر عجبـی نیست رود گـر در خاک

    سـر سربـاز ره عشـق بـه پیکـر عجب است



  2.  

  3. Top | #2

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن
    تاریخ عضویت
    January 1970
    شماره عضویت
    9287
    نوشته
    1,637
    تشکر
    357
    مورد تشکر
    1,365 در 812
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض

    به غیر از نام‌هایی که از جانب معصومین (علیهم السلام) برای سوره حمد نقل شده، اسامی دیگری

    نیز برای سوره حمد گفته شده و در کتب تفاسیر آمده است که عبارتند از:


    6. وافی: به این دلیل که قرائت آن در نماز باید به صورت کامل باشد و خواندن بخشی از آن، کافی

    نیست.



    7. کافی: از این جهت که از سوره‌های دیگر بی‌نیاز ولی سوره‌های دیگر به آن محتاجند
    .


    8. شافی (شفاء): زیرا این سوره شفا دهنده بیماری‌ها است.






    9. اساس: به این دلیل که اساس عبادت، به آن بستگی دارد و یا به این دلیل که در بردارنده

    اساس عبادت است.




    10. شکر: چون حاوی شکرگذاری و حق‌شناسی از صاحب نعمت حقیقی است.



    11. تعلیم مسأله: زیرا خداوند در این سوره، روش درخواست از او را به بندگانش نشان داده

    است. به این صورت که اول باید او را حمد و ثنا کنند و خلوص و توحید را در قلب خود جای دهند

    و بعد درخواست خود را مطرح سازند.


    امضاء


    عـاشقان را سر شوریده به پیكر عجب است

    دادن سر نه عجب ،داشتن سر عجب است

    تـن بـی سر عجبـی نیست رود گـر در خاک

    سـر سربـاز ره عشـق بـه پیکـر عجب است



  4. Top | #3

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن
    تاریخ عضویت
    January 1970
    شماره عضویت
    9287
    نوشته
    1,637
    تشکر
    357
    مورد تشکر
    1,365 در 812
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض



    12. مناجات: از این رو که نمازگزار با این سوره با خدا مناجات می‌کند، چنین نامی بر آن

    اطلاق شده است.




    13. تفویض: بدین جهت که این سوره متشمل بر استعانت بنده از خدا در همه امور و تفویض

    همه کارها به او است.




    14. رقیه: برای این که این سوره، تعویذی برای همه بیماری‌ها و دردها و موجب حفظ از گزندگان

    و درندگان است.




    15. دعا.




    16. صلاة.[10]








    پی نوشت ها :




    [1]. شیخ صدوق، الامالی، کتابچی، ج 1، ص 549




    [2]. طیب، سید عبد الحسین، أطیب البیان فی تفسیر القرآن، ج 1، ص 82.




    [3]. ر.ک: ابوالفتوح رازی، حسین بن علی، روض الجنان و روح الجنان فی تفسیرالقرآن،

    تحقیق، دکتر یاحقی، محمد جعفر، دکتر ناصح، محمد مهدی، ج ‏1، ص 29، مشهد، بنیاد

    پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، 1408ق؛ بلاغی، سید عبد الحجت، حجة التفاسیر

    و بلاغ الإکسیر، ج ‏1، ص 246




    [4]. بحرانی، سید هاشم، البرهان فی تفسیر القرآن، ج 1، ص 95




    [5]. علی بن موسی (امام هشتم)، الفقه المنسوب للإمام الرضا علیه السلام، ص 134



    [6]. البرهان، ج 1، ص 98




    [7]. عیاشی، محمد بن مسعود، التفسیر، محقق و مصحح: رسولی محلاتی، هاشم، ج 1،

    ص 19




    [8]. طیب، سید عبد الحسین، اطیب البیان فی تفسیر القرآن، ج 1، ص 81-83




    [9]. حمیری، عبد الله بن جعفر، قرب الإسناد، ص 209




    [10]. حسینی شاه عبدالعظیمی، حسین بن احمد، تفسیر اثنا عشری، ج 1، ص 24-25





    بخش قرآن تبیان



    امضاء


    عـاشقان را سر شوریده به پیكر عجب است

    دادن سر نه عجب ،داشتن سر عجب است

    تـن بـی سر عجبـی نیست رود گـر در خاک

    سـر سربـاز ره عشـق بـه پیکـر عجب است



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق از جمله طراحی قالب برای سایت آیه های انتظار محفوظ می باشد © طراحی و ویرایش Masoomi بر قالب منتشر شده از ویکی وی بی