نمایش نتایج: از شماره 1 تا 7 , از مجموع 7

موضوع: تانک چیفتن

جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید    محبوب کن - فیس نما
  1. Top | #1

    عنوان کاربر
    مدیرارشد انجمن فن آوری و انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    January 1970
    شماره عضویت
    8676
    نوشته
    21,853
    صلوات
    67016
    دلنوشته
    415
    شب قدر التماس دعا برای شادی روح پدر و مادرم دارم: الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد
    تشکر
    24,021
    مورد تشکر
    18,717 در 11,264
    وبلاگ
    27
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    bolandgo تانک چیفتن






    تانک چیفتن طراحی تکمیلی از ارتقاء نمونه تانک های ‏Centurion‏ است که در دوران بعد از ‏جنگ
    جهانی دوم ساخته شد .

    انگلیسی ها در طول دوران جنگ متوجه شدند که ‏تانکهایشان در مقایسه با سایر تانک ها از حفاظت و شلیک مناسبی برخوردار نیست واین ‏مساله منجر به افزایش میزان تلفات وخسارات در هنگام رویارویی باتانک های پیشرفته ‏غربی دیگر می گردید .


    اگرچه تانک های ‏Centurionوسایل نقلیه دردسترسی بودند ، با این حال ‏اتحاد جماهیر شوروی در اواسط دهه 1950 تانک سنگین ‏T-10‎‏ را ساخت .‏‎



    ‎تانک ‏Conqueror‏ در مقابله با ‏T-10‎‏ ساخته شد ولی انگلیس هنوز هم به طرح های جدیدتری ‏نیاز داشت . به همین دلیل کشورهایی مانند آلمان غربی و فرانسه به دنبال اولین نمونه ‏های سبک ازتانک های 1960 بودند .



    تانک های چیفتن طراحی گردید تا بتواند حفاظت ‏مناسبتری را تامین کند و همچنین بتواند به توپ های 120 میلیمتری مجهز شود . بعدها ‏قابلیت تحرک تانک های سنگین کاهش پیداکرد . می توان گفت که این مساله اصلی ترین ‏زیان تانک های چیفتن بوده است . این مساله نهایتا به بروز محدودیتـهایی در توان ‏موتورهای تانک منجر گـردیـد .






    موتور درنـظر گرفته شـده برای این تـانک از مسیرهای ‏چندگانه ای برای تغذیه سوخت برخوردارند ولی با این حال میزان خروجی که به دست ‏می دهند از حد انتظار بسیار پایین تر است.‏





    طراحی تانک طرح چیفتن شامل بدنه و برجک سنگین و شیب دار می باشد تا در موقعیت های ‏سراشیبی(تا 30 درجه شیب) ، مناسب ترین تکیه را داشته باشد .




    درایورهای تانک در ‏هنگام سرازیری به صورت خمیده درمی آیند که این امر باعث کاهش ارتفاع تانک می ‏شود .




    در سمت چپ برجک چراغ های جستجوی ماوراء قرمز در محفظه زرهی قرار ‏دارند . سیستم ترمز مشابه نمونه های ‏Horemanبود و برای حفاظت از حرکت و تامین ‏حفاظت در برابر حملات شدید دارای صفحات جانبی بود .‏





    چیفتن به مانند رقبای اروپایی خود ، بازار صادرات خوبی را به ویژه در خاور میانه به دست ‏آورد .




    چیفتن ثابت کرد که توانایی نبرد و همچنین ارتقاء توسط تجهزات اضافی را داراست .




    ‏تانک های چیفتن تا اوایل دهه 1990 ارتقا یافتند و جایگزین تانک های ‏Challengerشدند .




    ‏آخرین نسخه چیفتن تا1995 توسط ارتش انگلیس استفاده شد و متشکل از زرهstillbrew ‎بود و نام خود را از ‏Col still‏ و‏John Brewer‏ عضو سازمان مهندسی و وسایل نقلیه زرهی ‏‏(‏MVEE‏) گرفته بود . آخرین نسخه چیفتن ازیک سیستم هدایت شلیک(‏IFCS‏) و دید نظارتی ‏توپچی (‏TOGS‏) پیشرفته استفاده می کرد .‏





    اولین مدل چیفتن در سال 1967 معرفی گردید و حداقل به شش کشور صادر است که ‏شامل ایران ، کویت ، عمان و اردن می باشد . بیشترین فروش خارجی این تانک متعلق به کشور ایران بود که از ‏تعداد1000 تانک چیفتن یا ‏MK5(P)‎‏ راکه پیش از انقلاب وارد کرد و بنابراین اصلی ترین تجربه ‏جنگی این تانک در جنگ ایران وعراق در سال های 1980 تا 1988 بوده است.





    بهینه سازی یک تیر بارM2HB‏(برونینگ) کالیبر 0.50 هم محور لوله توپ تانک های چیفتن اولیه و برخی ‏تانک های اصلاح شده نصب گردید .








    ایران وکویت تیربارهای کالیبر0.50 را حفظ کردند . گلوله ‏های ‏HESH‏ در تفنگ تانک قابل استفاده است وعنوان گلوله نافذ به کار می روند .




    ایران ‏توانسته است که در این تانک از یک سیستم تهویه هوا برای عبور از زیر آب تاعمق پنج ‏متر برروی این تانک نصب نماید .‏





    انواع مختلفی از سیستم های هدایت آتش و سایت های حرارتی در تانک های چیفتن ‏وجود دارد .324 تانک چیفتن توسط سیستم های حرارتی ‏TOGS‏ بهینه سازی گردیده اند .‏





    دور بین های حرارتی ‏‎1R26‎‏ می توانند به همراه دوربین های دید در شب ‏‎1R18‎‏ استفاده ‏شوند و می تواند با فرمت ‏TOGS‏ رقابت کنند .‏





    حسگر های ‏GECقسمت های مختلفی دارند ، مانند :‏





    حسگرهای حرارتی تانک ، ترمینالهای حسی چند منظوره و دور بین های دید در شب ‏SS100/110‎، یک سیستم بهینه سازی شده تسلیحات که دارای توپ ‏L30‎کالیبر ‏‎120‏میلیمتری است که درتانک های ‏CHALLENGER 1 ‎‏ استفاده شده بود ، در برنامه های ‏بهینه سازی تانک های چیفتن به کار گرفته شده است.





    انواع مختلف تانک های چیفتن :‏‏




    چیفتن ‏MK5‎





    در جدید ترین تانک های تولید شده ، موتور ، سایت و سلاح های کمکی توسط سیستم ‏NBC ‎‏ اصلاح گردیده است . ‏MK6-11‎بهینه شده مدل های قدیمی تر چیفتن است و دارای ‏سیستم ‏IFCSمی باشد .‏MK11‎و ‏MK12‎‏ شامل سایت دیده بانی توپخانه (‏TOGS‏)می باشد .‏




    خلید/ شیر 1‏
    :




    مدل اردنی شامل سلاح و برجک و کالبد تانک چیفتن می باشد اما چرخ دنده های ‏گردشی و موتور بهینه شده ‏Challenger 1 ‎‏ را به کارگرفته است .




    سیستم هدایت آتش ‏پیشرفت هایی را نیز داشته است و شامل یک کامپوتور محاسبه بالستیک جدید می شود.‏





    دیگر وسایل نقلیه پشتیبانی که بهینه شده تانک ها هستند ، شامل بلدوزرها ، پدافند ‏هوایی ، مین روب و سیستم های توپخانه است.







    تسلیحات





    مدل -استقرار- نوع مهمات





    توپ ‏‎120‎‏ میلیمتری مدل ‏L11A5‎‏- تغذیه دستی با برجک گردان -64 گلوله از نوع ‏APFSDA-T-HESH
    ‎ ‎تیربار 7.62 مدل ‏L8A1‎‏ هم محور با لوله توپ اصلی -6000 گلوله‏





    تیربار 7.62 مدل ‏L37A1‎‏ گردان برروی برجک -200 گلوله





    سیستم های هدایت آتش:





    سیستم کنترل آتش : قابلیت شلیک در حال حرکت تمرکز برروی هدف





    ثبت کننده مرکزی :2 محور‏





    مسافت یاب لیزری : مدل یاک





    جویند مادون قرمز : دارد





    مشخصات فنی تانک چیفتن مدل ام کا 5 (‏MK5‎‏)‏




    کشور سازنده : انگلستان





    رده وسیله زرهی : تانک متوسط





    تاریخ ورود به خدمت : 1967 میلادی‏





    تعداد خدمه : 4 نفر(فرماند-توپچی-گلوله گذار-راننده)‏





    وزن : 51 تن‏





    ابعاد(طول،عرض،ارتفاع) : 10.795 * 3.51 * 2.9 متر‏





    موتور : 750 اسب بخار دیزلی‏





    برد عملیاتی : 400-500 کیلومتر‏





    سرعت اقتصادی در جاده : 48 کیلو متر در ساعت‏





    عمق قوطه وری : 1.1 متر(5 متر برای مدل بهینه شده در ایران با ‏لوله های هواکش)‏





    نیروی وارده وزن بر سطح : 900 گرم بر هر سانتی متر مربع‏





    قطر زره در ضخیم ترین قسمت : 300 میلیمتر





    سیستم ‏NBC‏ : دارد





    اختفاء دور : دارد





    امضاء

  2.  

  3. Top | #2

    عنوان کاربر
    مدیرارشد انجمن فن آوری و انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    January 1970
    شماره عضویت
    8676
    نوشته
    21,853
    صلوات
    67016
    دلنوشته
    415
    شب قدر التماس دعا برای شادی روح پدر و مادرم دارم: الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد
    تشکر
    24,021
    مورد تشکر
    18,717 در 11,264
    وبلاگ
    27
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض

    تراژدی تانک های چیفتن؛ یک بازی 47 ساله



    در مهر 1352 خورشیدی و در جریان سفر وزیر دفاع بریتانیا به تهران، وی علاوه بر دیدار با شاه و نخست‌وزیر و وزیر جنگ از تیم نظامی بریتانیایی نیز دیدن کرد که برای آموزش نمونه تانک‌های چیفتن در شیراز بودند.



    دعهدی و نقض قرارداد توسط بریتانیا در مساله ارسال تانکهای چیفتن به ایران، با وجود دریافت کامل مبلغ همه موارد پیش فروش شده، در چند مرحله صورت گرفت.



    لغو بخشی از این قرارداد به طور ناگهانی و با سفر ارتشبد حسن طوفانیان در دوران کوتاه نخست وزیری دکتر شاپور بختیار صورت گرفت.



    سپس در دوران یک سال نخست پس از پیروزی انقلاب بخشهایی از قراردادهای نظامی با ایران به صورت دوجانبه و یا یک جانبه از سوی بریتانیا ملغی شد.





    سپس نوبت به اعمال تحریمهای ضدایرانی به دلیل انقلاب، اشغال سفارت آمریکا در تهران و آغاز جنگ و تجاوز عراق علیه ایران رسید.





    در روزهای اخیر، اظهار نظرهای مختلفی از سوی دیپلماتها، مورخان، تحلیلگران و روزنامه نگاران در تهران و لندن، در موضوع طلب چند صد میلیون پاوندی ایران از بریتانیا و بازپرداخت آن پس از 38 سال مطرح شده است.

    نظرات ارایه شده در روزهای اخیر عمدتا حول دو محور رد یا تائید گمانه‌زنی درباره بازپرداخت این بدهی در ازای آزادی احتمالی خانم نازنین زاغری- رادکلیف و یا مساله بدعهدی، تاخیر دولت بریتانیا در پرداخت بدهی خود به ایران و یا مبلغ واقعی این بدهی به قیمت امروز به حسب ارزش واقعی پول در گذر زمان طرح شده است.





    با این همه احتمالا در لندن یا تهران، کسی به بررسی تاریخی، دقیق، مستند و واقعی ماجرای قرارداد تانک‌های چیفتن از آغاز مذاکرات آن در سال 1970 میلادی تا امروز که ظاهرا ماجرا به پرداخت بدهی مالی بریتانیا به ایران منجر شده، علاقه نشان نداده است.

    بر اساس اسناد آزاد شده بریتانیایی، مذاکره برای فروش تانک‌های بریتانیایی به ایران تقریبا از آغاز سال 1970 و به صورت معامله تهاتری با نفت ایران آغاز شده بود. با این همه، موانع مختلفی بر سر راه این قرارداد بود.




    از یک­طرف ایران از نظر اقتصادی قادر به رسیدن به اهداف بلندپروازانه خود برای خریدهای بزرگ نظامی نبود و از طرف دیگر برخی از امرای نظامی ایران، از جمله ارتشبد فریدون جم رییس وقت ستاد ارتش با این قرارداد مخالف بودند.




    بر اساس منابع داخلی و خارجی، شهرت بسیاری دارد که مخالفت جم با خرید تانکهای بریتانیایی، یکی از دلایل تیره شذن روابط او با محمد رضا شاه و برکناری/ استعفای جم بوده است. با این حال، ایران به طور محدود تعداد کمی از این تانکها را خریداری کرد و ماموران بریتانیایی نیز به تدریج آمورش پرسنل زرهی ایران را آغاز کردند.









    با بروز تحولات سال 1973 و افزایش ناگهانی توان اقتصادی ایران به مدد جنگ دوم اعراب و اسراییل، تحریم نفتی اروپا و آمریکا توسط اعراب و سه تا چهار برابر شدن بهای جهانی نفت خام، مساله سفارش و خرید عمده و وسیع تانکهای بریتانیایی توسط ایران شتاب بیشتری گرفت.

    در طول سفر لرد کرینگتون وزیر دفاع بریتانیا به تهران، از سی ام سپتامبر تا سوم اکتبر 1973/ هشتم تا یازدهم مهر 1352، وی علاوه بر دیدار با شاه، امیرعباس هویدا نخست‌وزیر، سپهبد رضا عظیمی وزیر جنگ و چند تن دیگر از فرماندهان نظامی ایران، از تیم نظامی بریتانیایی نیز دیدن کرد که برای آموزش نمونه تانک‌های چیفتن در مراکز نظامی شیراز حضور داشتند.




    در گزارشی که سفارت بریتانیا در مورد این سفر تهیه کرده تأکید شده که ایران نگران مشکلات تکنیکی تانک‌های بریتانیایی ارتش بود و به‌خصوص در مورد کارکرد ناقص موتورهای بی‌اچ‌بی 650 تانک‌های چیفتن شکایت داشت. با این‌همه کرینگتون شخصاً به شاه اطمینان داد که به‌سرعت دستور رفع این مشکلات را بدهد.




    بر اساس قرارداد منعقد شده در این سفر، در اواخر سال 1973، به تعبیر پیتر رمزباتم، سفیر وقت لندن در تهران، یک قلم مهم از سهم لندن از «کیک خریدهای تسلیحاتی ایران»، سفارش 250 فروند تانک سریع زرهی سوار اسکورپیون بود که ظاهراً قرار بود ادامه یابد. گذشته از آن در همین مدت، هشتصد فروند تانک چیفتن نیز توسط ایران از بریتانیا خریداری شد، که تا ‌آخر سال 1973 حدود دویست فروند آن به ایران تحویل شده بود.




    باید توجه داشت که ایران، سوای الزامات پیمان سنتو با هم پیمانان خود (آمریکا، بریتانیا، پاکستان و ترکیه)، به شدت به دنبال افزایش توان زرهی خود در برابر عراق بعثی بود؛ برخی از گزارش‌های وزارت خارجه و وزارت دفاع بریتانیا در سال 1975، در مورد اختلاف ایران و عراق به ارزیابی مقایسه‌ای امکانات نظامی دو کشور مربوط است. بر اساس یکی از این گزارش‌ها عراق 1220 دستگاه تانک سنگین و ایران تنها 760 تانک سنگین داشت.



    از این نظر عجیب نبود که شاه سفارش 450 دستگاه تانک چیفتن جدید را به لندن داده بود تا از این نظر از عراق عقب نماند.




    در یک گزارش دیگر که به مناسبت دیدار مقامات نظامی دو کشور تهیه شده خلاصه وضعیت مناسبات نظامی ایران و بریتانیا مورد بررسی واقع شده است.



    در این گزارش میزان خریدهای نظامی ایران از بریتانیا در سال 1975 حدود هشتصد میلیون پاوند و میزان خریدهای احتمالی آن در آینده‌ای نزدیک پانصد میلیون پاوند ذکر شده است. از این میان بیشترین حجم خریدهای تسلیحاتی ایران از بریتانیا مربوط به دو قرارداد خرید تانک‌های چیفتن، یکی 764 دستگاه و دیگری1500 دستگاه روی هم به مبلغ ششصد میلیون پاوند بود.



    در زمان نگارش این گزارش، 470 دستگاه تانک چیفتن به ایران تحویل داده شده بود.




    در پایان سال 1974 ایران سفارش خرید 500,1 دستگاه از نمونة جدید و تکامل‌یافته تانک چیفتن را به بریتانیا داده بود. این در حالی بود که قبلاً نیز 750 دستگاه از همین تانک به ایران تحویل داده شده بود. ایران همچنین خواستار خرید 246 وسیلة نقلیه تعمیر خودروهای زرهی شده بود.



    مبلغ درخواستی ایران از بریتانیا بابت تجهیزات زرهی ششصد میلیون پوند (براساس قیمت پایان سال 1974) تخمین زده می‌شد که به همراه تجهیزات، ملزومات اضافی و لوازم یدکی، کل مبلغ خرید زرهی ایران از بریتانیا در پایان سال 1976 به یک میلیارد پوند می‌رسید.




    در این زمان ایران همچنان از بابت تانک‌های چیفتن و تحویل آنها با بریتانیا مشکل داشت؛ مشکلاتی از قبیل ناسازگاری موتورهای چیفتن با وضعیت ایران و همچنین اعتصاب در کارخانجات نظامی بریتانیا و تأخیر در ساخت و تحویل تانک‌های چیفتن درخواستی به ایران.



    ولی به دلیل اهمیت راهبردی و غیرقابل چشم پوشی نظامی و اقتصادی این قرارداد، مقامات بریتانیا مدام سعی می کردند تا شاه، دولت فرماندهان نظامی ایران را به هر طریق ممکن متقاعد کنند تا این قرارداد پابرجا بماند.



    تا جایی که در این مورد دو تصمیم مهم گرفته شد؛ نخست آن که مدل خاصی از چیفتن بر اساس شرایط و نیازهای ویژه ایران به نام تانک شیر تولید شود و دوم آن که فروش این نوع خاص از چیفتن منحصرا به ایران اختصاص یابد.




    تا پایان سال 1976، به دلیل توان بالای اقتصادی ایران، مناسبات نظامی دو کشور، به خصوص مسایل مربوط به تانک چیفتن و آموزشهای زرهی و ارسال تجهیزات و کارشناس این حوزه به خوبی پیش می رفت.



    با این همه، از سال 1977 و به دلیل بروز مشکلات و موانع جدی اقتصادی به دلیل رکود در بازارهای انرژی، حکومت ایران پس از پنج سال مجددا به پیشنهاد عرصة مستقیم و تهاتری نفت خام به‌جای پول در معاملات تسلیحاتی روی آورد. از سوی دیگر، برای نخستین بار، دو موضوع مهم و جالب توجه در ماجرای ایران و چیفتنهای بریتانیایی رخ داد.



    نخست دستگیری سه افسر بریتانیایی - به سرپرستی سرهنگ مارک رندل- دخیل در معاملات چیفتن و وارد شدن اتهامات جدی در این مسیر به سرشاپور ریپورتر دلال سیاسی، امنیتی و نظامی دوجانبه بین تهران و لندن و مشاور شرکت نظامی میلبنک/ ام.تی.اس و محاکمات و گزارشهای پر سر و صدا دربارة رشوه‌خواری برخی از مقامات و اتباع دو کشور در معاملات نظامی و دوم، تنش بر سر تلاش غیرقانونی و خلاف عهد بریتانیا برای فروش تانک‌های چیفتن - یک‌جا پیش‌‌خرید‌شده ایران- به کشور هند. البته مسأله محاکمه سه افسر بریتانیایی با استرداد مبالغ رشوه و حکم خفیف زندان آنان و لاپوشانی مطلق برای ریپورتر فیصله یافت.




    به خواست و سفارش کارشناسان ایرانی، چیفتن تحویلی بریتانیا به ارتش ایران نوع تغییر شکل‌یافته و مجهز به زره‌پوش مدل کوبام بود که به‌ نام «شیر ایران» مشهور و ثبت شده بود. مذاکرات فروش این نوع تانک‌های بریتانیایی که از اواخر دهه 1960 آغاز شده بود در ابتدای دهه هفتاد نهایی شد، ولی از همان ابتدا با مشکلاتی همراه بود. در سال‌های گذشته در یک مرحله ایران تقاضای تعداد بیشتر از حد معمولی از این نوع خاص تانک کرده بود، ولی مقامات وزارت دفاع لندن بهانه آورده بودند که کل ظرفیت تولید خود را به سفارش ایران اختصاص داده و امکان افزایش آن بیش از یک حد مشخص را ندارند.




    مطابق یک سند محرمانه توجیهی بدون تاریخ وزارت دفاع بریتانیا، هندی‌ها اعلام کرده بودند که علاقه‌ای به مدل اصلی و کلاسیک چیفتن ندارند و فقط خواستار نوع تغییر شکل و تکامل‌یافته (شیر ایران) هستند.



    مقامات ایرانی این باور بودند که بریتانیایی‌ها با بهانه‌جویی‌های سیاسی و اقتصادی به‌طور کامل از قبول خواسته ایران سرباز می‌زنند، لذا بریتانیایی‌ها وادار شدند که ضمانت کتبی بدهند که به دلیل بالا بودن میران تقاضای خرید ایران و محدود بودن ظرفیت تولید کارخانه بریتانیایی در شهر لیدز، تا زمانی که کل خواسته ایران برآورده نشده، شرکت سازنده چیفتن، حق فروش این نوع تانک را به هیچ کشور دیگری نخواهد داشت.



    ولی پس ازگذشت حدود چهار سال از این ماجرا، ارتش هند جداً خواستار خرید چیفتن از بریتانیا با قیمتی مناسب شده بود، ولی ارائه ضمانت قبلی لندن به تهران در جهت پیش‌فروش همه محصولات شیر ایران مانع انجام این قرارداد می‌شد.




    نهایتا، مطابق سند فوری و محرمانه هشتم اوت وزارت دفاع بریتانیا، با وجود اشتیاق و اصرار چند ماهه بریتانیایی‌ها و هندی‌ها و مذاکرات متعدد مقامات تهران و لندن با تصویب شاه تنها قرار شد بریتانیا به هند چنین پاسخ دهد که فروش چیفتن‌های مدل مخصوص شیر ایران به هند تا قبل از سال 1985 به‌دلیل پیش‌فروش شدن همه محصولات آن به ایران و ضرورت اجرای این تعهد ممکن نیست.




    مطابق اسناد موجود، از جمله گزارش محرمانه 11 ژوییه، ظرفیت تولید و ارسال تانک‌های چیفتن شیر ایران از بریتانیا به ارتش ایران سالانه 240 عراده اعلام شده که کمتر از حد توقع اولیه ایران و پذیرش بریتانیا بود.




    یک گزارش تفصیلی محرمانه بدون تاریخ وزارت خارجه بریتانیا که احتمالاً در پاییز 1978 (1357) نگاشته شده به سابقه فروش تانک‌های چیفتن و شیر ایران از بریتانیا به ایران اختصاص دارد. براساس این گزارش جمع‌بندی، از دسامبر 1974 شاه از بریتانیا خواست تا نوع جدیدی از تانک‌های چیفتن (شیر ایران) را طی سه مرحله از سال 1976 در تعداد 1500 عراده برای ارتش ایران تولید و ارسال کند.



    در فاز اول قرار بود 200 تانک چیفتن معمولی به ایران تحویل شود، در فاز دوم قرار بود 125 تانک شیر از نوع یک (چیفتن با تغییرات جزئی) به ایران تحول داده شود و در فاز سوم نیز 1225 تانک شیر از نوع دو (چیفتن با تغییرات کلی و قابلیت حمل زره‌پوش از نوع کوبام) به ایران تحویل شود.




    براساس همین گزارش در آغاز سال 1978 ایران 220 میلیون پوند به بریتانیا داده بود و قرار بود برای تانک شیر ایران یک حدود 70 میلیون و برای شیر ایران دو حدود 800 میلیون پوند دیگر بپردازد و سالانه 300 تانک از بریتانیا تحویل بگیرد. قیمت هر تانک شیر ایران یک حدود 519 میلیون پوند و شیر ایران دو حدود 565 میلیون پوند پیش‌بینی شده بود.




    به‌دنبال بروز مشکلات اقتصادی در ایران از سال 1977، شاه تصمیم گرفت تا اغلب معاملات نظامی خود را به‌صورت تهاتری و در برابر فروش نفت انجام دهد. این موضوع در ابتدا خلل چندانی به معاملات چیفتن وارد نکرد، ولی با اوج‌گیری اعتصاب‌های نفتی، فروش نفت در برابر قراردادهای نفتی نیز دارای مشکل شد. با پیروزی انقلاب اسلامی بریتانیا مسئله مالی را بهانه کرده و با وجود پرداخت چند صد میلیون پوند از سوی ایران به بریتانیا از فروش این تانک‌ها به ایران خودداری کرد و نمونه‌های آماده شده براساس طراحی مورد علاقه و متناسب با ایران را به دیگر کشورها فروخت.




    بدعهدی و نقض قرارداد توسط بریتانیا در مساله ارسال تانکهای چیفتن به ایران، با وجود دریافت کامل مبلغ همه موارد پیش فروش شده، در چند مرحله صورت گرفت. لغو بخشی از این قرارداد به طور ناگهانی و با سفر ارتشبد حسن طوفانیان در دوران کوتاه نخست وزیری دکتر شاپور بختیار صورت گرفت. سپس در دوران یک سال نخست پس از پیروزی انقلاب بخشهایی از قراردادهای نظامی با ایران به صورت دوجانبه و یا یک جانبه از سوی بریتانیا ملغی شد. سپس نوبت به اعمال تحریمهای ضدایرانی به دلیل انقلاب، اشغال سفارت آمریکا در تهران و آغاز جنگ و تجاوز عراق علیه ایران رسید.




    آغاز تجاوز نظامی عراق به ایران، فصل نوینی از معامله تلخ و باورنکردنی چیفتن را رقم زد. در شرایطی که در فاصله پیروزی انقلاب اسلامی تا آغاز جنگ، بریتانیا نه پول ایران را پس داد و نه تانکهای فروخته شده را به ایران تحویل داد بلکه از ارسال قطعات یدکی تانکهای قبلی و تعمیر و نگهداری این تجهیزات هم خودداری کرد و در راستای تلاش برای تجهیز و تقویت رقبا و دشمنان منطقه ای ایران، شروع به فروش تانکهای ایرانی و ارائه تجهیزات یدکی و متخصصان سرویس و آموزش آنها به اردن و عراق کرد.




    در شرایطی که ایران همچنان محروم از دریافت قطعات تانک‌های بریتانیایی خود بود و همچنین سیاست رسمی و اعلام ‌شده بریتانیا نیز مبتنی بر عدم همکاری نظامی با طرفین مناقشه بود، عراقی‌ها رسماً از لندن خواهان دریافت همین تانکهای متعلق به ایران و قطعات آن به صورت نو و حتی ارایه خدمات به تانک‌های چیفتن غنیمت گرفته‌شده از ایران بودند.




    مایکل هولتون مدیر فروش وزارت دفاع در نامه‌ای محرمانه به دیوید میرز مدیر کل خاورمیانه وزارت خارجه بریتانیا در تاریخ 26 نوامبر 1980/ 5 آذر 1359عنوان کرد که ژنرال جناب سید امین که از سوی نیروهای مسلح عراق رسماً به لندن سفر کرده بود، علاوه بر درخواست‌های نظامی دیگر، خواهان دریافت قطعات و تجهیزات چیفتن برای استفاده از 69 تانک به غنیمت گرفته‌شده عراق از ایران در نخستین‌ هفته‌های جنگ و همچنین کمک متخصصان بریتانیایی بود. در این نامه از قصد وزارت دفاع بریتانیا برای اعزام مخفیانه یک تیم تخصصی برای بررسی درخواست عراق خبر داده شده است.




    مدیر بخش خاورمیانه وزارت خارجه بریتانیا نیز در یادداشت محرمانه‌ای به وزارت دفاع توصیه کرده بود که در مقابل این درخواست عراقی‌ها باید سیاست دفع الوقت را در پیش گرفت تا معلوم شود چقدر عراقی‌ها در این خواسته خود اصرار دارند و بعد درباره آن تصمیم‌گیری کرد.




    نگرانی مقامات نظامی و دیپلماتیک در مورد ارسال تجهیزات تکمیلی و یدکی تانک چیفتن به عراق این بود که به‌دلیل انحصار این تانک به ارتش ایران در خاورمیانه، امکان یافتن رد پای بریتانیا در تعمیر و راه‌اندازی تانک‌های غنیمتی عراقی و اثبات نقض بی‌طرفی نظامی بریتانیا وجود داشت. ولی این نگرانی کم کم رفع شد و بریتانیا بی ملاحظه و بی محابا خلاف قرارداد خود به تجهیز ارتش عراق با تجهیزات متعلق به ایران مشغول شد.
    عراقی‌ها همچنین به حکومت اردن وعده داده بودند که آنها را نیز از نعمت تانک‌های چیفتن غنیمتی ایران بهره‌مند کنند. از این رو مقامات نظامی اردن نیز جداگانه از بریتانیا خواستند تا به آنها نیز تجهیزات و خدمات تعمیر و نگهداری چیفتن را ارائه بدهد؛ جواب لندن به امان در این باره تقریباً مانند جواب به بغداد بود.




    تا جایی که اسناد بریتانیایی آزاد شده نشان می دهد، در طول جنگ تحمیلی هشت ساله عراق علیه ایران، بر اساس سیاست تلاش برای پیروزی عراق و سپس شکست نخوردن عراق در جنگ، بریتانیا مرتباً از راههای مختلف، از جمله ارسال تانکهای متعلق به ایران به عراق و متحدانش فعالانه علیه ایران در تلاش بود.




    در موضوع تانک های چیفتن، همانند مسایل دیگری چون ناوبالگرد خارک، البته چندوچون مساله مالی و مسدود و ضبط کردن مطالبات و نقدینگی ایران، اهمیت جدی دارد، ولی مساله مهمتر، نقض تعهدات دوجانبه و بین المللی و ضرورت بازنگری جدی و به ذور از هیجانات مثبت و منفی در تاریخ روابط ایران و بریتانیا در جهت شناخت گذشته، شناخت وضعیت کنونی و رهیابی آینده این نوع مناسبات ایران در روابط دوجانبه، منطقه ای و جهانی است.




    این کاری است که متاسفانه کمتر به آن اعتنا شده و معمولا در هیاهوی شعارهای دوستان و دشمنانِ گسترش مناسبات ایران و غرب گم می شود.




    * این مقاله را نویسنده بر پایه متن منتشره درتارنمای مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری در اختیار «عصر ایران» قرار داده است




    امضاء

  4. Top | #3

    عنوان کاربر
    مدیرارشد انجمن فن آوری و انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    January 1970
    شماره عضویت
    8676
    نوشته
    21,853
    صلوات
    67016
    دلنوشته
    415
    شب قدر التماس دعا برای شادی روح پدر و مادرم دارم: الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد
    تشکر
    24,021
    مورد تشکر
    18,717 در 11,264
    وبلاگ
    27
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض

    نویسنده: امیرکیانی


    بدون تردید چیفتن مشهورترین تانک به خدمت گرفته شده توسط ایران دردوران پهلویست تانکی که اگرچه درایران شهرتی عجیب داشت ولی دربازار صادرات بجزایران،اردن،عمان وکویت موفقیت صادراتی دیگری نداشت. ایران بین سالهای 1350 تا 1357 حدود 949 دستگاه ازانواع گوناگون این تانک دریافت کرد.
    دراین ناوگان 14 دستگاه نمونه FV4205 ARV که نمونه ویژه پل متحرک بود به چشم میخورد، همچنین 41 دستگاه نمونه FV4204 ARV که نمونه ویژه تانک برای بازیابی تانکها وخودروهای زرهی بود نیزبخشی ازدریافتی ایران بود.اما بزرگترین بخش تانکهای دریافتیشامل 707 دستگاه نمونه MK-3/3P-FV4201 ونمونه MK-5/5P-FV4201 بود که نمونه MK-5 پیشرفته ترین استاندارد خط تولید بود، البته بعدها استانداردهای بالاتر با ارتقا نمونه های تولید شده هم بوجودآمد. ازاین 707 دستگاه، 77 دستگاه نمونه 3/3P و603 دستگاه نمونه 5/5P بود که حرف P بیانگر PERSIA است.



    علاوه برهمه اینها ایران حدود 187 دستگاه (دربرخی منابع 125 دستگاه) نمونه بسیارپیشرفته FV-4030/1 رادریافت کردکه این نمونه درحقیقت همان MK-5 ارتقا یافته بود وقراربود تبدیل به مبنایی برای توسعه طرح سفارش ویژه وانحصاری ایران به نام شیر-1 باشد ودرادامه نیزتوسعه نمونه شیر-2 دردستورکاربود که تانکهای شیر-1 وشیر-2 علیرغم وجود قرارداد وسفارش قطعی (125 دستگاه شیر-1 و 1225 دستگاه شیر-2) با پیروزی انقلاب هرگز به ایران نرسید.دراینجا لازم به ذکراست نمونه KHALID که برای کشوراردن توسعه یافت درحقیقت برگرفته ازطرح شیر-1 ایران بود وتانک مشهور چلنجر-1 هم درحقیقت برمبنای طرح شیر-2 ایران سالها بعد توسعه یافت.به این ترتیب نمونه های طراحی شده برای ایران بانام شیر1و2 درحقیقت پدر چلنجر 1و2 انگلیسی هستند که تبدیل به ستون فقرات نیروی زرهی انگلستان درسالهای بعد تابه امروز شد.
    اما داستان تولد چیفتن به موفقیت گسترده تانک انگلیسی سنچورین (CENTURION) ودرخشش آن درسراسرجهان دردهه 50 میلادی برمیگردد.انگلستان برای تداوم بخشیدن به موفقیت کمنظیر سنچورین درسالهای پایانی دهه 50 به دنبال جانشینی شایسته بود که حاصل تلاشها موجب تولد CHEIFTAIN-FV4201 شد. البته چیفتن هرگزموفق به تکرارموفقیت سنچورین نشد وسنچورین بدل به آخرین تانک موفق انگلستان دربازارهای جهانی شد که همچنان انواع ارتقا یافته اش بصورت محدود درخدمتند.


    چیفتن درزمان ورود به خدمت ازبرترین تانکهای روزجهان بویژه ازبرخی جنبه ها نظیر زره برجک وتوپ بود اما درعین حال ضعفهای بزرگی نظیرمشکلات متعدد موتور وضعف زره پهلوها نیزازکیفیت این محصول میکاست. البته اسرائیل نیزدرارتقا وتکمیل تانک نقش داشت وبین 2تا4 دستگاه ازمدل پایه واولیه را به منظور بررسی 4ساله وارائه نقطه نظرات دریافت کرد چون بنا بود یکی ازمشتریان اصلی باشد. درحقیقت آزمونهای صحرایی مدلهای اولیه دراسرائیل انجام پذیرفت وبسیاری ازتغییرات بعدی درمدلهای آینده چیفتن حاصل نقطه نظرات کارشناسان اسرائیلی بود،هرچند پس ازمدتی انگلستان به دلایل سیاسی فروش چیفتن به اسرائیل راکرد واسرائیلیها به دنبال پروژه مرکاوا رفتند.

    اولین نمونه چیفتن درسال 1966 تولید شد که ازیک توپ موفق به نام L-11 محصول رویال اودونانس با کالیبر 120 م.م بهره میبرد،برخلاف چیفتن که نتوانست موفقیت سنچورین راتکرارکند توپهای L-11 جانشین نسبتاً شایسته ای برای توپهای L-7 معروف بود واولین توپ کالیبر120 م.م ناتو محسوب میشد ومیتوانست حراکثر هر 6ثانیه یک گلوله شلیک کند وقادر به حفظ نواخت تیر به میزان هر 10 ثانیه یک گلوله بود. این توپ که قادر به استفاده ازطیف وسیعی ازمهمات بویژه شدیدالانفجار ازنوع (HESH) یا high explosive squash head وهمچنین زره شکاف ازنوع (APDS) یا ARMOUR PIERCING DISCARDING SABOT بود.برخلاف اکثرتوپهای بکاررفته درتانکها ازپرتابه های جد ازخرج استفاده میکرد وخرج پرتاب نیزفاقد پوکه فلزی بود که باعث کاهش وزن مهمات میشد.علاوه براین تانک ازیک تیربار کالیبر 7/62 روی برجک ویک تیربار باکالیبر مشابه هم محور با توپ بهره میبرد.برای مسافت یابی جهت افزایش دقت آتش توپ 120 میلینتری علاوه برتیربار یک عدد تفنگ 12/7 م.م فاصله یاب هم محوربا توپ با 300 گلوله ذخیره نیز تعبیه شده بود. این تفنگ که درارتباط باسیستم کنترل آتش Marconi FV/GCE Mk4 بود خصوصیات بالستیکی مشابه با توپ اصلی داشت و توپچی برای اطمینان ازبرخورد گلوله توپ به هدف اببتدا آنرا آتش میکرد وبرخورد گلوله آن به هدف به معنی برخورد گلوله توپ به همان نقطه بود. تانک قابلیت آتش درحرکت رانیز داشت.البته این سیستم درنمونه های ارتقا یافته آخربامسافت یاب لیزری وسیستم کنترل آتش مدرنترجایگزین شد.





    امضاء

  5. Top | #4

    عنوان کاربر
    مدیرارشد انجمن فن آوری و انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    January 1970
    شماره عضویت
    8676
    نوشته
    21,853
    صلوات
    67016
    دلنوشته
    415
    شب قدر التماس دعا برای شادی روح پدر و مادرم دارم: الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد
    تشکر
    24,021
    مورد تشکر
    18,717 در 11,264
    وبلاگ
    27
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض

    چیفتن 55 تن وزن داشت واز زره شیبدار با بیشینه ضخامتی معادل 195 میلییمتر با شیب 60 درجه درپیشانی برجک و120 میلیمتر باشیب 72 درجه درجلو برخورداربودکه هردو درمقیاس rha حداقل معادل 390 میلیمتر است.اما درپهلوهای تانک زره ناچیز وفقط معادل 38میلیمتر باشیب 10 درجه یعنی معادل تقریباً 39 میلیمتر درمقیاس rha بود که ازنقاط ضعف مهم محسوب میشد.
    تانک 4 خدمه داشت که راننده (برای اولین بار) بصورت نیمه درازکشدرمرکزبدنه مستقربود واین طرح اجازه افزایش شدید شیب زره جلوئی رامیداد که باعث میشد زره جلوئی علیرغم نازکتربودن بعلت شیب بیشتر مقاومتی همسطح برجک داشته باشد.فرمانده وتوپچی وگلوله گذار نیزدربرجک مستقربودند.همچنین ذخیره مهمات شامل 64 پرتابه بود که البته نوع apds حداکثر به تعداد 36 عدد قابل حمل بود.همچنین تانک مجهزبه نورافکن هم محوربا توپ درسمت چپ برجک بانورمرئی وفیلتربرای تولید نورفروسرخ با بردبلند (تا یک ونیم کیلومتر) بود که توسط یک درپوش حفاظت میشد ودریک جعبه زرهی قرارگرفته بود ودرهرطرف برجک یک پرتابگر شش تائی نارنجک دودزا وجودداشت.



    موتورتانک ازنظرکارکرد چیزی شبیه به فاجعه بود. ناتو درآن سالها الزامی برای موتورخودروهای زرهی آینده داشت وآن قابلیت استفاده ازسوخت چندگانه (هرنوع سوخت قابل دسترس)بود که فلسفه آن سهولت تهیه سوخت برای واحدهای زرهی دراروپا دریک جنگ وسیع علیه بلوک شرق بود.این محدودیت باعث پیچیدگی زیاد موتورها ومشکلات عدیده تعمیرونگهداری میشد طوریکه بعدها بجزانگلستان سایرکشورها دوباره به سمت موتورهای دیزل برگشتند.درمورد چیفتن اما ازیک موتور باسوخت چندگانه (قادربه استفاده ازانواع سوختها) استفاده شد واین رویه ادامه یافت. درنمونه mk3/3 که اولین نمونه تحویلی به ایران وارتقا یافته نمونه های قبل بود تانک ازموتور لیلاند l-60 mark6a استفاده میکرد که 650 اسب بخارتوان برای این تانک تأمین مینمود که باتوجه به جثه سنگین تانک بسیار ناچیزبود ورانش به وزن بسیاربسیار پائینی بین 11 تا12 اسب بخار برهرتن برای تانک تأمین میکرد وبهمین علت درنمونه های بعدی تولیدی ازجمله mk5/5 با استفاده ازموتور لیلاند l-60 mark 7a توان این موتور به 720 تا 750 اسب بخار افزایش یافت تا رانش به وزن بیش از 13 اسب بخار برهرتن باشدکه بازهم ازاین نظرشاید تنبل ترین تانک ساخته شده پس ازجنگ جهانی دوم بود، اما این موتورها نیزفقط روی کاغذ به این عدد میرسیدند ودرعمل خصوصاً درهوای گرم جنوب ایران توان تولیدی حتی به این ارقام هم نمیرسید. مشکل اما بهمین جا ختم نمیشد بلکه افزایش دمای شدید موتوروگیربکس باعث میشد تانک پس ازنیم ساعت حرکت درهوای گرم وخصوصاً درشیب به سرعت نیاز به توقف واستراحت برای کاهش دما پیدا کند. حداکثر سرعت چیفتن درجاده به 48 کیلومتر البته دربهترین شرایط میرسید.



    اما ریشه مشکل ازآنجا آغازشد که چیفتن بنا نبود یک تانک سنگین باشد بلکه یک mbt بود که بنا بودنقش تانکهای سنگین ومتوسط دوره جنگ جهانی دوم را یکجا ایفا نموده وازابعاد مناسب (کوچکترازتانکهای سنگین) قابلیت تحرک (چالاکترازتانکهای سنگین وحداقل معادل یک تانک متوسط) وبرتری قدرت آتش (حراقل به اندازه تانک سنگین) برخوردارباشد.برتری قدرت آتش به معنی توپ بزرگتر وقدرتمندتر بود که به بزرگترشدن برجک تانک وابعادمخزن مهمات می انجامید، باتوجه به زره بیشتر تانک نسبت به اجدادش،بزرگترشدن برجک خود به معنی افزایش وزن مجدد میشد واین دور باطل مایه دردسربود.درحقیقت دردوره طراحی چیفتن تکنولوژی لازم برای توسعه یک طرح موفق با اهداف این پروژه جز درمورد توپ هنوز کاملاً توسعه نیافته بود ونابالغ بودن تکنولوژی بکاررفته به نسبت پیچیدگی طرح، ریشه اصلی همه مشکلات بود.مشکلاتی که بسیاری ازآنها تا آخرین روزخدمت همراه چیفتن بود.درحقیقت چیفتن تنها پس ازعبورکامل ازمسیر ارتقاء به شیر-1 وشیر-2 تبدیل به یکی ازدرخشانترین تانکهای نیمه دوم قرن بیستم میگردد.رخدادی که اگرچه به نام شیرایران محقق نشد ولی درنهایت بصورت چلنجر که برمبنای شیر-2 ساخته شد به ظهور رسید.





    امضاء

  6. Top | #5

    عنوان کاربر
    مدیرارشد انجمن فن آوری و انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    January 1970
    شماره عضویت
    8676
    نوشته
    21,853
    صلوات
    67016
    دلنوشته
    415
    شب قدر التماس دعا برای شادی روح پدر و مادرم دارم: الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد
    تشکر
    24,021
    مورد تشکر
    18,717 در 11,264
    وبلاگ
    27
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض

    ازداستان طولانی طراحی و ساخت وتکمیل وارتقاء چیفتن که کتاب قطوری خواهد بود اگربگذریم خرید چیفتن توسط ایران نیز قصه ای طولانی وپررمز وراز وپرهیاهو وحاشیه است، شاید هیچ خرید تسلیحاتی درتاریخ ایران (حتی خرید تامکتها) به اندازه چیفتن حاشیه وحرف وحدیث نداشته بطوریکه پرونده حقوقی این خرید همچنان درزمان نگارش این تاریخچه مفتوح است.




    ایران اولین بار درسال 1350 اقدام به سفارش چیفتن نمود که شامل 707 دستگاه انواع MK3/3 وMK5/5 بهمراه 14 دستگاه نمونه ویژه پل متحرک (AVLB) و30 دستگاه نمونه ویژه بازیابی تانکهاوخودروهای زرهی (ARV) بود که ایران تمام سفارش فوق را تا قبل از سال 1355 دریافت کرد. بخش دوم و جنجالی سفارش ایران اما مربوط به سال 1353 و1354 است.ایران با نارضایتی ازتانکهای قبلی دراین سال مذاکرات فشرده ای برای دریافت نمونه های ارتقا یافته داشت که درنهایت تبدیل به قرارداد بی سابقه ای شد.





    درفازاول قرارداد ایران تعدادی نزدیک به 200 دستگاه نمونه رزمی بسیارپیشرفته FV-4030/1 راسفارش داد که درحقیقت مدرنترین نمونه تحویلی به ایران بود ودرمنابع مختلف آمارتحویل شده به ایران تازمان پیروزی انقلاب بین 125 تا 187 دستگاه ذکرشده است



    که درسال1356 و1357 به ایران تحویل شد.بسیاری به اشتباه این نمونه را همان شیر ایران-1 میدانند ولی درحقیقت این ارتقاء مابین نمونه MK5/5P ونمونه FV-4030/2 که همان شیرایران-1 است قرارمیگرفت. درفاز دوم اما 125 دستگاه تانک شیرایران-1 قراربود تحویل شود ودرآخرین فازبیش از 1225 دستگاه تانک شیرایران-2 (FV-4030/3) به ایران ارسال میشد.




    بنابود تحویل فاز2 وفاز3 ازسال 1359 و1360 آغازشود که هرگز هیچکدام به ایران تحویل نشد. مذاکراتی نیزبرای ارتقای تدریجی نمونه های دریافتی قبلی به استاندارد جدید پس ازدریافت کل سفارش انجام شده بود.همچنین درسال 1354 سفارش دیگری برای نمونه ARV ویژه بازیابی ادوات زرهی داده شد که تنها 11 دستگاه ازآن درسال آخردوره پهلوی به ایران تحویل شد.





    با پیروزی انقلاب اسلامی ولغو سفارش ازطرف ایرانپرونده ارسال تانکهای چیفتن و شیرایران 1و2 برای همیشه بسته شد اما این همه ماجرا نبود. باتوجه به اینکه پس ازلغو سفارش ازطرف ایران وجوه پرداختی به کشور برگشت داده نشد ایران برای نخستین باردرسال 1363 ادعای خودرا درخصوص 650 میلیون پوند وجه پرداختی دردیوان داوری بین المللی مطرح کرد (که البته بجز فروش تانک چیفتن فروش سفارش بعدی تانک اسکورپیون درقالب همین قرارداد رانیزشامل میشد) درآن زمان دیوان میزان طلب ایران را 127 میلیون پوند اعلام کرد وطرف انگلیسی یعنی International Military Service ملزم به پرداخت گردید اما هردوطرف توافق کردند که این موضوع به بررسی بیشتری نیازدارد



    سپس درجریان مذاکرات بعدی درسال 1381 طرف انگلیسی همان مبلغ 127 میلیون پوند رادرصندوق ویژه ای زیرنظردیوان عالی بریتانیا قراردارد. دردوردوم ودرسال 1385 دیوان بین المللی داوری مبلغ طلب ایران را بهمراه سودش معادل 400 میلیون پوند اعلام کرد وسپس I.M.S مبلغ مسدودشده را درصندوق ویژه رابه 400 میلیون پوند افزایش دادند.







    اخبارنتایج این موضوع ازطرف روزنامه انگلیسی ایندیپندنت درچهارم اردیبهشت 1389 منتشر شد ودرپی آن اطلاعات تکمیلی درگفتگوی سخنگوی دولت بریتانیا با بی.بی.سی رسانه ای شد که سخنگو ازتصویب حکم درسال 1385 خبرداد. درحالیکه به نظرمیرسید موضوع درسال 1385 خاتمه یافته باشد اما مشکلات همچنان ادامه یافت تا اینکه ایندیپندنت اخبارجدیدی در 13 بهمن 1392 منتشرکرد که ادعا میکرد مذاکرات نهایی بعدازسال 1385 متوقف شده وپس ازکش وقوسهای فراوان ظاهراً بنا به ادعای این روزنامه طرف ایرانی قصد دارد تادرتابستان 1393 موضوع رامجدداً واینبار البته دردیوان عالی بریتانیا مطرح کند وباتوجه به تحریمهای بانکی این پول قابل انتقال به ایران نیست ومذاکرات دوطرف همچنان ادامه دارد.



    البته درهمینجا لازم است مؤکداً خاطرنشان شود که ادعاهای مطرح شده توسط روزنامه انگلیسی وادعاهای طرف انگلیسی قابل تأیید والزاماً مطابق باواقعیت نبوده ودرجای خود قابل بررسی است واین موضوع صرفاً ازباب نشان دادن پیچیدگیها ومعضلات طولانی مدت این قرارداد ذکرمیگردد......
    امضاء

  7. Top | #6

    عنوان کاربر
    مدیرارشد انجمن فن آوری و انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    January 1970
    شماره عضویت
    8676
    نوشته
    21,853
    صلوات
    67016
    دلنوشته
    415
    شب قدر التماس دعا برای شادی روح پدر و مادرم دارم: الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد
    تشکر
    24,021
    مورد تشکر
    18,717 در 11,264
    وبلاگ
    27
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض

    اما حواشی خرید این تانک تاریخچه ای بسیارطولانی نیزدرپشت سردارد، پیش ازسال 57 نیزتانک چیفتن دردسرهای خاص خودراداشت،



    ظاهراً سفارش این تانک بدون اطلاع نیروی زمینی ارتش وتنها با تصمیم دربارپهلوی واقدام ارتشبد حسن طوفانیان(بعنوان ریاست اداره چهارم ستاد بزرگ ورئیس سازمان صنایع دفاعی وشخصی که ازآغاز دهه چهل به بعد مسئول تمام خریدهای نظامی ایران بود) انجام شد.دراین بین ملاحظات سیاسی واقتصادی تأثیر فراوان داشت ومیتوان به چند مورد بسیارمهم اشاره کرد که یکی تلاش بریتانیا برای متعادل کردن تراز تجارت خارجیش با ایران بود که باتوجه به افزایش قیمت نفت وضعیت سابق رانداشت وازطرف دیگرباتوجه به افزایش نجومی سهم ایالات متحده دربازار ایران دردهه منتهی به خرید چیفتن، بریتانیا ازتمام نفوذ سیاسی واقتصادی خود درایران برای داشتن سهم بزرگتری ازبازار ایران بهره برد، دراین میان نیازی به یادآوری نفوذ سیاسی بسیارزیاد سفارت بریتانیا درتهران نیست ولی نکته دیگرنفوذ بسیارزیاد شرکت انگلیسی leyland motors یعنی سازنده تانک بود.شرکت لیلاند موتورز سهم مهمی ازبازار ایران را بافروش اتوبوس وکامیون وسایرتجهیزات موردنیاز شهرداریهاوارگانهای دیگربه خود اختصاص داده بود همچنین این شرکت نماینده مهمی درایران تحت عنوان "لیلاند موتورز ایران" داشت که درسال 1342 وبا مشارکت وسهامداری شرکت انگلیسی تأسیس شده بود که بعد ازسال 1357 وبا تغییرترکیب سهامداران وهیئت مدیره به "شهاب خودرو" تغییرنام داد.




    البته طرف ایرانی ازابتداهم به مشکلات ونواقص فنی تانک خصوصاًدربخش موتور واقف وهمواره درپی ارتقا ورفع ضعفهای نمونه های دریافتی بودکه اوج آن مربوط به طرحهای "شیرایران 1و2" بود وحتی گفته میشود ایران دراین خصوص ازاطلاعات کارشناسان اسرائیلی که چیفتن راتست کرده بودند درتدوین نقطه نظرات خودبرای اعمال درروند توسعه مراحل ارتقای تانک بهره گرفت.



    دورنگهداشتن نیروی زمینی ازموضوع این سفارش نیز موضوع دیگری بود که دردسرساز شد وظاهراً یکی ازدلایل برکناری ارتشبد فریدون جم ازریاست ستاد بزرگ همین بود. گفته میشود جم اولین بار موضوع سفارش چیفتن رازمانی میشنود که میهمان رئیس ستاد بریتانیا در لندن بود وازاین موضوع بسیار مکدر میشود.درنهایت باهمه این فرازونشیبها قرارداد منعقد میشود که البته بخشهایی ازپول آن نیز بصورت نفت تحویل بریتانیا شد. اما حواشی خرید چیفتن زوایای دیگری هم داشت. درطی جنگ تحمیلی وبویژه درسال اول ایران تعداد زیادی ازچیفتنها وسایرتانکها وخودروهای زرهی خودرا به دلایل گوناگون وبصورت سالم ازدست داد.



    بعنوان نمونه طبق آمارهای مختلف اعلام شده تنها درطی عملیات نصر درسال 1359 ایران بین 200 تا 300 تانک راازدست داد که تعداد زیادی ازآنها سالم بود ودرمقابل عراق تنها نزدیک به 50 دستگاه تانک ازدست داد که ازجمله دلایل رخداد تأسف برانگیز اشتباهات تاکتیکی وبکاربردن زرهی بدون پشتیبانی پیاده و عدم تأمین سوخت ومهمات کافی ومشکلات موتوری چیفتنها بود
    امضاء

  8. Top | #7

    عنوان کاربر
    مدیرارشد انجمن فن آوری و انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    January 1970
    شماره عضویت
    8676
    نوشته
    21,853
    صلوات
    67016
    دلنوشته
    415
    شب قدر التماس دعا برای شادی روح پدر و مادرم دارم: الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد
    تشکر
    24,021
    مورد تشکر
    18,717 در 11,264
    وبلاگ
    27
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض

    ازاین رهگذرعراق درطی جنگ باایران تعداد قابل توجهی تانکهای ام-60 وچیفتن وسایرانواع خودروهای زرهی ایران را به غنیمت گرفت.



    مسیراین غنائم اما گوناگون بود ویکی ازعجیب ترین مسیرها رایکدستگاه چیفتن نمونه MK-5/5 به غنیمت گرفته شده توسط عراقیها پیمود که درکنار تانک ام-60 ایرانی پناهنده شده به شوروی که پیشتربه آن اشاره شد هنوزهم درموزه زرهی کوبینکا درنزدیکی مسکو ودربخش ویژه تجهیزات خارجی درسالن شماره 5 مربوط به محصولات انگلستان وآمریکا دیده میشود، همچنین تعدادزیادی ازتجهیزات به غنیمت گرفته شده درچهارچوب همکاریهای وسیع نظامی دوستانه با اردن به این کشور تحویل شد.برخی منابع تجهیزات زرهی هدیه شده به اردن توسط عراق را شامل:



    36 دستگاه M-60/A1



    یکدستگاه چیفتن MK-3/3P



    89 دستگاه چیفتنMK-5/5P



    35 دستگاه نفربر
    M-113


    60 دستگاه نفربر M-47M



    19 دستگاه تانک اسکورپیون









    که ازسوابق عملیاتی آنها اطلاعی دردسترس نیست هرچند ارتش اردن خود دارای نمونه های مشابه بود.برخی چیفتنها اما به خدمت عراق درآمد که تعدادی ازآنها به گروهک مجاهدین خلق تحویل گردید.




    یک رخداد جنجالی دیگرفروش 29 دستگاه چیفتن توسط دولت انگلستان به عراق ازطریق اردن بود که البته بعدها فاش شد.



    بعدازکنسل شدن سفارش ایران،اردن یکی از مشتریان این تانک تحت عنوان " تانک خالد" (KHALID) شد که درحقیقت نمونه ای نزدیک به همان استاندارد شیر-1 بود.ظاهراً تعداد 29 دستگاه مستقیماً توسط اردن به عراق تحویل شد وبرخی ازتانکهای رزمی دردست عراق نیز به سطح خالد ارتقا یافت.هرچند تعداد چیفتنهای عملیاتی عراق دقیقاً مشخص نیست اما قبل از جنگ اول خلیج فارس منابع مختلف تعداد آنها را به 100 دستگاه تخمین میزدند که تقریباً تمام آنها بدون شرکت مؤثر درجنگ ودرعملیات نیروهای اعتلاف بویژه حملات هوائی ازبین رفت.





    اما تفاوت گونه های مختلف چیفتن سفارش داده شده توسط ایران درچه چیزی بود؟ هرچند پرداختن به انواع گوناگون این تانک وتفاوتهای دقیق هریک بادیگری داستانی طولانی است اما درمورد ایران بجزنمونه های ویژه پل گذار وبازیابی سه نمونه رزمی دریافت کرد.اولین نمونه یعنی MK-3/3P دارای تغییراتی نظیرکاهش ظرفیت مخزن روغن، افزایش عمرموتور بین تعمیرات،سیستم تعلیق وشنی های ارتقا یافته، حفاظ قویترشنیها، قبه جدیدتر فرمانده تانک، سیستم گرم کننده باطری واستارت ارتقا یافته، فیلترهای جدید گردوغبار،سیستم حفاظت کامل ش.م.ر جدید وبرخی تغییرات و بروزرسانیها نسبت به مدلهای قبلی بود. مدل بعدی یعنی MK-5/5P دارای موتوری ارتقا یافته وگیربکس جدید، افزایش ظرفیت مخزن اصلی مهمات به 64 گلوله وکاهش ظرفیت مخزن تفنگ مسافت یاب 12/7 میلیمتری ونصب سایتهای جدید وچندین مورد ارتقای دیگربود. مدرن ترین نمونه تحویلی به ایران یعنی FV-4030/1 اما دارای ظرفیت سوخت بیشتر، حفاظت بهتر دربرابرمین، سیستم تعلیق ارتقا یافته وگیربکس اتوماتیک بود وبرخی تغییرات دیگر.




    آنچه هرگزبه ایران نرسید یعنی شیر1و2 نیز شامل تغییرات وسیع نسبت به مدلهای قبلی بود که بطورخلاصهمهمترین تغییر شیر-1 استفاده ازموتور جدید 1200 اسب بخاری با گیربکس وانتقال قدرت جدید بود که درگام بعدی وبا تبدیل به شیر-2 بکلی دگرگون میشد وبا طراحی مجدد شاسی وبرجک واستفاده از زره جدید چابهام (CHOBHAM) محصولی درسطح چلنجر-1 متولد میشد.



    درحقیقت باتوجه به تعداد سفارش شده ازهرنمونه متوجه میشویم که برنامه اصلی ایران هم دراصل دریافت تعداد قابل توجهی شیر-2 بود وسپس تعداد زیادی ازنمونه های قبلی به این سطح ارتقا می یافت. قدرمسلم بررسی کامل مشخصات فنی وکارنامه رزمی چیفتن درنبرد بسیار طولانی تر ازاین مقاله کوتاه است. «پایان»

    http://rahrovan-artesh.ir/index.php?...%DA%AF/&page=2
    امضاء

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق از جمله طراحی قالب برای سایت آیه های انتظار محفوظ می باشد © طراحی و ویرایش Masoomi بر قالب منتشر شده از ویکی وی بی