
نعمت هاى معنوى
براى پاك بودن، و پاك ماندن، و پاك زيستن، از جانب حق نعمت هائى به انسان عنايت شده، كه جز حضرت حق احدى ارزش آن نعمت ها را نمى داند.قسمتى از اين نعمتها عبارت است از عقل، قرآن، نبوت، امامت، عالم ربانى، و مجموعه آثارى كه از اين منابع به صورت يك سلسله مسائل اعتقادى، عملى و اخلاقى ظهوردارد.لازم است جهت آگاهى عزيزان به مفهوم و معناى هر يك از اين واقعيات،در حد اختصار اشاره شود.
عقل
مراد از عقل نيروى ادراك است، ادراك حق و باطل در امور نظرى، و ادراك خير و شر و سود و زيان در امور عملى.
اينن عمت بى نظير مجهز به حواس ظاهر است، كه به وسيله آنها ظواهر اشياء را مىفهمد، و مجهز به حواس باطن است، كه توسط آنها به امور معنوى و باطنى همچون اراده، دوستى ، دشمنى،اميد،ترس،و امثال اينها آگاه مى شود، و هر يك را بهمقتضاى حال و زمان بكار مى گيرد.
براى عقل در امور نظرى قضاوت نظرى وعلمى، و در امور عملى، حكم عملى است.فعاليت نورانى عقل تا زمانى است كه درمملكت وجود انسان قدرت برتر باشد، و ساير قوا و نيروهاى انسان رعيت اوباشند،
اما اگر قدرتى در كشور وجود انسان مافوق عقل قرار بگيرد، عقل دچارضعف و ازكارافتادگى مى شود، و انسان از جاده اعتدال منحرف، و دچار افراط وتفريط مى شود.آنان كه در امور زندگى دچار افراط يا تفريط هستند، نتيجهغلبه شهوت و غضب و حرص و طمع آنان بر عقل است.
ميدان دادن به شهوات، آزادگذاردن غرائز و اميال، نشست و برخاست با اهل بدعت و معصيت، بى توجهى به واقعيات، عواملى هستند كه عقل را دچار ضعف و سستى مى كنند، و اين نيروىعرشى و نور ملكوتى را از كار مى اندازند، با از كار افتادن عقل، تشخيص حقو باطل، و شناخت حقايق معنوى كارى مشكل يا غيرممكن مى شود، در اين صورتانسان مستحق خزى دنيا و عذاب آخرت مى گردد، گرچه با زد و بند و هزار حيله و مكر به خير مادى برسد، و از شرور ظاهرى در امان بماند.
منبع : کتاب نظام خانواده در اسلام
نويسنده :استاد حسین انصاریان