نبوت
انبيا هادى انسان به سوى صراط مستقيم، دعوت كننده به جانب توحيد، بيان كننده واقعيات ظاهرى و باطنى هستند.
انبياء دعوت كننده به عبادت حق ، و برحذر دارنده مردم از عبادت طاغوتند.
انبياء راه سالم زيستن، آراسته شدن به معروف، پيراسته شدن از منكر را به انسان نشان مى دهند.
دعوت انبياء دعوت به حق، و نتيجه اجابت دعوت آنان زنده شدن به حيات معنويست.
على(عليه السلام)در ارتباط با رسالت نبى اكرم(صلى الله عليه وآله وسلم) فرمود :
لِيُخْرِجَ عِبادَهُ مِنْ عِبادَةِ الاَْوْثانِ اِلَى عِبادَتِهِ، وَ مِنْ طاعَةِالشَّيْطانِ اِلى طاعَتِهِ.
راى اينكه بندگان خدا را از پرستش بتها به عبادت حق سوق دهند، و از ذلت طاعت شيطان به عزت طاعت حق برسانند.
رسول حق براى تلاوت آيات حق جهت رشد مردم، و تزكيه نفوس از آلودگيها، و تعليم قرآن و حكمت مبعوث به رسالت شد.
رسول حق براى خارج كردن مردم از ظلمات، و واردنمودن آنان به منطقه نور قيام كرد
او براى امر به معروف و نهى از منكر، وحلال كردن طيبات، و حرام نمودن خبائث و برداشتن بار سنگين فرهنگهاى تحميلى از دوش مردم، و باز كردن زنجيرهاى شيطانى كه بر گردن زندگى بسته شده بودبه ميدان آمد.
آنانكه به او ايمان آوردند، و حرمت و عزتش را نگاه داشتند، وبه يارى او برخاستند، و از قرآنش متابعت نمودند، اهل فلاح و رستگارى اند.
آمدند تا حجت حق بر مردم تمام باشد، و فرداى قيامت اهل ضلالت نگويند اگرپيامبر داشتيم به شقاوت و گمراهى دچار نمى شديم. خداوند مهربان كردار،گفتار، و اخلاق انبياء رابراى تمام مردم حجت قرار داد، و از آنان به عنواناسوه و سرمشق و الگو ياد فرمود.
نيكوكارى، سخاوت، صبر بر حوادث، قيام به حق مؤمن، پاكيزگى، شادى چهره، دوست داشتن زنان، برپاكردن نماز، و استفاده ازعطر از اخلاق انبياى الهى است.
انبياء مردم را به تقوا، پاكى، امانت، صدق،شجاعت، وفا، درستى، رشد، رأفت، رحمت، مهربانى، نيكوكارى دعوت كردند، وآنان را از هر عمل زشت و اخلاق بد برحذر داشتند.
انبياء در قيامت ميزان اعمالند، وضع مردم با وضع آنان سنجيده مى شود، اگر در حد لازم بين آنان وانبياء هماهنگى باشد اهل نجات ورنه مستحق عذابند.
منبع : کتاب نظام خانواده در اسلام
نويسنده: استاد حسین انصاریان