101) لا یسمعون حسیسها و هم فی ما اشتهت انفسهم خالدون (انبیاء (21) آیه 102)
102) لا یسمعون فیها لغوا و لا کذابا (نبا (78) آیه 35)
103) معاد، ص 146 و 147
104) فیض اخلاق حسنه، ص 43
105) اللسان سبع ان خلی عنه عقر (نهج البلاغه، کلمه قصار 58)
106) دلیل تبدیل میمنه به یمین این است که به مخاطب بفهماند اصحاب میمنه همان اصحاب یمین هستند که کتاب عملشان را به دست راستشان می دهند (المیزان، ج 9 ص 39)
107) در میان صحابه معروف بوده که خداوند اعراب بادیه نشین را رحمت کند که سوالاتی را که را به ذهن ما نمی رسد آنها می پرسند.
108) نمونه، ج 23، ص 221
109) روح الجنان، ج 11، ص 15
110) قال رسول الله (صلی الله علیه وآله): یاتی علی الناس یوم ما فیه راکب الا نحن أربعه: فقال له العباس بن عبد المطلب عمه: فداک أبی و أمی من هولاء الأربعه؟ فقال (صلی الله علیه وآله): انا علی البراق و أن صالح علی ناقه الله التی عقرها قومه و عمی حمزه أسد الله و أسد رسوله علی ناقتی العضباء و أخی علی بن أبی طالب علی نوق الجنه مدبجه الجنبین علیه حلتان خضروان من کسوه الرحمن... (بحار الانوار، ج 8، ص 5)
111) قال رسول الله (صلی الله علیه وآله)... اذا کان یوم القیامه اعطی الله علیا من القوه مثل قوه جبرئیل و من الجمال مثل جمال یوسف و من الحلم مثل حلم الرضوان و من الصوت ما یدانی صوت داود و لولا ان داود خطیب فی جنان لا عطی مثل صوته و ان علیا اول من یشرب من السلسبیل و الزنجبیل و ان لعلی و شیعه من الله عز وجل مقاما یغبطه به الاولون و الاخرون (بحار الانوار، ص 2)
112) لهم جنات تجری من تحتها الانهار (آل عمران (3) آیه 198)
113) فیها أنهار من ماء غیر آسن انهار و من لبن لم یتغیر طعمه و انهار من خمر لذت للشاربین و انهار من عسل مصفی... (محمد (47) آیه 15)
114) حدائق و أعنابا (نبا (78) آیه 32)
115) علیهم ثیات سندس خضر و استبرق و حلوا أساور من فضه و سقاهم ربهم شرابا طهورا (انسان (76) آیه 21)
116) و یطاف علیهم بأنیه من فضه و أکواب کانت قواریرا قواریرا من فضه قدروها تقدیرا (انسان (76) آیه 15 و 16).
این که دیده می شود در ضمن وعده های بهشتی از ناقه و درخت طلع که یک درخت بزرگ در ریگستان است و آب جاری - اگر ماء مسکوب را این گونه معنی کنیم صحبت به میان می آید نباید مخاطب آن زمان قرآن را از نظر دور داشت؛ همو که برای شناختن خدا نیاز به نظر کردن در شتر دارد: افلا ینظرون الی الماء بل کیف خلقت. اعراب بیابانگرد و صحرانشین آن زمان اکثرا آب جاری و پرشتاب را مشاهده نکرده بودند و این جزء رویاهای آنان بود.
وعده به این نعمت ها با مصادیق دنیوی نباید سنجیده شود چه آنکه انگور بهشتی و انگور دنیوی از نظر خصوصیات یکی نخواهند بود و آنها مرحله اعلای کیفیت و زیبایی را دارند که حتی برای انسان امروزی آرزو و رویا به شمار می آید.
117) فرش به تنهایی به معنای بسترهای مرتفع می باشد و در بسیاری از احادیث نیز به همین معنا است و جزء نعمت های موعود بهشتی است.
ممکن است وزش را به معنای بستر گرفته و حدیث نبوی زیر را شاهد قرار دهیم که می فرماید: ...فیها فرش مرفوعه بعضها فوق بعض من الحریر و الدیباج بألوان مختلفه وحشوهاالمسک و الکافور و العنبر و ذلک قول الله عزوجل و فرش مرفوعه اما جملات بعد از این که اوصاف زنان بهشتی است قرینه است برای این که کلمه فرش را کنایه از همسران و مرفوعه را صفت آنان بدانیم (بحار الانوار ج 8 ص 160)
118) نقل است رسول اکرم (صلی الله علیه وآله) به پیر زنی فرمود: خداوند هیچ پیرزنی را وارد بهشت نمی کند! هنگامی که مشاهده کرد آن زن ناراحت شد فرمود: خداوند پیران را خلقتی نو و آفرینشی جدید می دهد که در آن هم جوانند و هم باکره آن زن از این خبر شادمان شد (روح الجنان، ج 11، ص 117)
119) بحار الانوار، ج 8، ص 309
120) قال امیر المومنین (علیه السلام): دخلت ام ایمن علی النبی و فی ملخصتها شی ء فقال لها رسول الله (صلی الله علیه وآله). ما معک یا ام ایمن؟ فقالت: ان فلانه املکوها فنثروا علیها فأخذت من نثارها ثم بکت أم أیمن و قالت: یا رسول الله فاطمه زوجتها و لم تنثر علیها شیئا. فقال رسول الله (صلی الله علیه وآله): یا أم أیمن لم تکذبین؟ فان الله تبارک و تعالی لما زوجت فاطمه علیا أمر أشجارا الجنه أن تنثر علیهم من حلیها و حللها و یاقوتها و درها و زمردها و استبرقها و فأخذوا منها ما لا یعلمون و لقد نحل الله طوبی فی مهر فاطمه فجعلها فی منزل علی (امالی، مجلس 48، ص 278)
121) بعضی گفته اند این دو گروه از امت اسلامند، گروهی از صدر اسلام و گروهی از آخرین آنها (نمونه، ج 23، ص 226)
122) عن أبی جعفر (علیه السلام) قال لما نزلت هذه الایه: وجی ء یومئذ بجهنم سئل عن ذلک رسول الله (صلی الله علیه وآله) فقال: أخبرنی الروح الامین ان الله لا اله غیر اذا جمع الاولین و الاخرین أتی بجهنم تقاد بالف زمام اخذ بکل زمام مائه الف ملک من الغلاظ الشداد لما و هذه تغیظ و زفیر و أنها لتزفرالزفره فلولا ان الله عزوجل اخرهم الی الحساب لأهلکت الجمع ثم یخرج منها عنق یحیط بالخلائق البر منهم و الفاجر فما خلق الله عبدا و من عباده ملکا لانبیاء الا نادی رب نفسی و انت یا نبی الله تنادی: أمتی، أمتی ثم یوضع علیها صراط أدق من حد السیف علیه ثلاث قناطر أما واحد فعلیها الامانه و الرحم اما الاخری فعلیها الصلاه عدل رب العالمین لا اله غیر فیکلفون الممر علیه فتحسبهم الرحم الامانه فان نجوا منها حسبتهم الصلاه فان نجوا منها کان المنتهی الی رب العالمین... (امالی ص 176)
123) قابیل فرزند آدم و قاتل برادرش هابیل است. نمرود به خاطر دشمنی و محاجه با ابراهیم، و فرعون که ادعای خدایی می کرد و یهودا پسر اسرائیل و بولس که نصرانیت را در دین مسیح ایجاد کرد (خصال، شیخ صدوق، باب السبعه، ص 100) اما تفضیل آن در همان کتاب ج 2، ص 161؛ عن أبی الحسن موسی بن جعفر (علیه السلام) فی حدیث طویل یقول فیه: یااسحاق ان فی نار وادیا یقال له سقر. یتنفس منذ خلقه الله عزوجل و لو اذن الله له التنفس بقدر مخیط لاحترق ما علی وجه الارض وان اهل النار یتعوذون من حر ذلک الوادی ونتنه و قذره و ما أعدالله فیه الاهله و أن فی ذلک الوادی لجبلا یتعوذ جمیع أهل ذلک الوادی من حر ذلک الجبل و نتنه و قذره وعد الله و ان فی ذلک الجبل الشعبا یتعوذ اهل ذلک الجبل من حر ذلک الشعب و ان فی ذلک الشعب القلیبا یتعوذ أهل ذلک الشعب من حر ذلک القلیب و نتنه و قذره و ما أعدالله فیه الاهله و أن فی ذلک القلیب لحیه یتعوذ اهل ذلک القلیب من القلیب خبث تلک الحیه و نتنها و قذرها و اعد الله فی السم و فی انیابها لاهلها و أن فی جوف تلک تلک الحیه سبعه صنادیق الجمع فیها خمسه من الامم السالفه و اثنان من هذه الامه قال: قلت: جعلت فداک من الخمسه و من الاثنان؟ قال: اما الخمسه فقابیل الذی قتل هابیل و نمرود الذی حاج ابراهیم فی ربه قال: أنا أحیی و أمیت و فرعون الذی قال: أنا ربکم الاعلی و یهود الذی هود الذی هود الیهود و بولس الذی نصر النصاری و من هذه الامه أعرابیان.
124) و ان جهنم لموعدهم اجمعین لها سبعه ابواب لکل باب منهم جزء مقسوم (حجر 15 آیه 43 و 44)
125) فراگیری علوم دیگر ادیان به طوری که انسان مسلمان را از معارف اسلام غافل کند یا شبهه ضعف دین اسلام را در اذهان ایجاد گرداند و یا اهداف غیر الهی در میان باشد مردود است و گرنه اسلام در فراگیری علوم محدودیتی را قائل نیست.
126) قال ابو عبد الله (علیه السلام): ان من العلماء من یحب ان یخزن علمه و لا یوخذ عنه فذالک فی الدرک الاول من النار و من العلماء من اذا وعظ أنف و اذاوعظ عنف فذالک فی الدرک من النار من العلماء من یری أن یضع العلم عند ذوی الثروه و الشرف لایری له فی المساکین وضعا فذلک فی الدرک الثالث من النار و من العلماء من یذهب فی علمه مذهب الجبابره والسلاطین فان رد علیه شی من قوله أو قصر فی شی ء من امر غضب فذلک فی الدرک الرابع من النار و من العلماء من یطلب أحادیث الیهود و النصاری لیعززها علمه و یکثر فی حدیث فذلک فی الداک الخامس من النار من العلماء من یضع نفسه للفتیا و یقول: سلونی و لعله لایصیب حرفا واحدا والله لا یحب المتکلفین فذلک فی الدرک السادس من النار من العلماء من یتخذ علمه مروه و عملا فذلک فی الدرک سابع من النار (خصال، ج 2، ص 106)
127) والتفت زکریا یمینا و شمالا فلم یر یحیی فأنشا یقول: حدثنی حبیبی جبرئیل عن الله تبارک و تعالی ان فی جهنم جبلا یقال له السکران فی اصل ذلک الجبل وادی یقول لهو الغضبان لغضب الرحمن تبارک و تعالی: فی ذلک الوادی جب قامته مائه عام فی ذلک الجب توابیت من نار فی تلک التوابیت الصنادیق من نار و ثیاب من نار و سلاسل من نار و أغلال من نار. فرفع یحیی راسه فقال و اغفلتاه من السکران ثم أقبل... (امالی، ص 29)
128) عن ابی جعفر بن علی الباقر (علیه السلام) قال أن أهل النار یتعاوون فیها کما یتعاوی الکلاب و الذئاب مما یقولون من الم (ألیم) ما ظنک یا عمرو بقوم لا یقضی علیهم؛ فیموتوا و لا یخفف عنهم من عذابها عطاشی فیها جیاح کلیله أبصارهم صم بکم عمی مسوده وجوههم خاسئین فیها نادمین مغضوب علیهم فلا یرحمون و من العذاب فلا یخفف عنهم فی النار یسجرون و من الحمیم یشربون و من الزقوم یأکلون باکلایب النار یحتمون بالمقامع یضربون و الملائکه الغلاظ الشداد لا یرحمون و هم فهم فی النار یسبحون علی وجوهم و مع الشیاطین یقرنون فی الأنکال و الأغلال یصفدون ان دعوا لم یستجب لهم و ان سألوا حاجه لم تقض لهم هذه حال من دخل النار (امالی، ص 557)
129) وتری المجرمین یومئذ مقرنین فی الاصفاد (ابراهیم (14) آیه 49)
130) و تراهم یعرضون علیها خاشعین من الذل ینظرون من طرف خفی وقال الذین آمنوا ان الخاسرین الذین خسروا انفسهم و أهلیهم یوم القیامه (شوری (42)آیه 45)
131) تصلی نارا حامیه تسقی من عین آنیه (غاشیه (88) آیه 4 و 5)
132) یومئذ علیها غبره ترهقها قتره (عبس (80)آیه 40 و 41)
133) و اقترب الوعد الحق فاذا هی شاخصه أبصار الذی کفروا یاویلنا قد کنا فی غفله من هذا بل کنا ظالمین انکم و ما تعبدون من دون الله حصب جهنم انتم لها واردون (انبیاء (21) آیه 97 و 98)
134) یوم تقلب وجوهم فی النار یقولون یا لیتنا اطعنا الله و اطعنه الرسولا و قالوا ربنا انا اطعنا سادتنا و کبراءنا فأضلونا السبیلا (احزاب (33) آیه 66 و 67)
135) و قال الذین استضعفوا للذین استکبروا بل مکر اللیل و النهار اذا تأمروننا أن نکفر بالله و نجعل له اندادا و أسروا الندامه لما رأوا العذاب و جعلنا الاغلال فی أعناق الذین کفروا هل یجزون الا ما کانوا یعملون (سبا(34) آیه 33)
136) فادخلوا أبواب الجهنم خالدین فیها فلبس مثوی المتکبرین (نحل (16) آیه 29)
137) خذوه فاعتلوه الی سواء الجحیم ثم صبوا فوق رأسه من عذاب الحمیم ذق انک انت العزیز الکریم (دخان (44) آیه 47 و 49)
138) و قال (علیه السلام) : لکم امری ماله شریکان: الوارث و الحوادث (نهج البلاغه، کلمه قصار 343)
139) الذین یستحبون الحیاه الدنیا علی الاخره... اولئک فی ظلال بعید (ابراهیم (14) آیه 3)
140) و لئن کفرتم ان عذابی لشدید (ابراهیم (14) آیه 7)
141) و لا تتخذوا أیمانکم دخلا بینکم فتزل قدم بعد ثبوتها و تذوقوا السوء بما صددتم عن سبیل الله و لکم عذاب عظیم (نحل (16) آیه 94)
142) فقد کذبوکم بما تقولون فما تستطیعون صرفا و لا نصرا و من یظلم منکم نذقه عذابا کبیرا (فرقان (25) آیه 19)
143) فخلف من بعدهم خلف أضاعوا الصلوه و اتبعوا الشهوات فسوف یلقون غیا (مریم (19) آیه 59)
144) قال أما من ظلم فسوف نعذبه ثم یرد الی ربه فیعذبه عذابا نکرا (کهف (18) آیه 87)
145) من أعرض عنه فان یحمل یوم القیامه وزرا (طه (20) آیه 100)
146) و یعذب المنافقین و المنافقات و المشرکین و المشرکات الظانین بالله ظن السوء (فتح 48) آیه 6)
147) بلی من کسب سیئه و احاطت به خطیئته فأولئک أصحاب النار هم فیها خالدون (بقره (2) آیه 81)
148) حنث؛ یعنی نقض عهدی که با قسم محکم گشته است
149) عن ابی عبد الله (علیه السلام) قال: ثلاث اذا کن فی الرجل فلا تحرج أن تقول: انه فی جهنم: الجفاء و الجبن و البخل و ثلاث اذا کن فی المرأه فلا تحرج أن تقول: انها فی جهنم: البذاء و الخیلاء و الفجره (خصال ج 1 ص 163)
150) و ضرب لنا مثلا و نسی خلقه قال من یحی العظام و هی رمیم (یس (36) آیه 78)
151) أیحسب الانسان ألن نجمع عظامه بلی قادرین علی أن نسوی بنانه (قیامت (75) آیه 3 و 4)
152) و الله أنزل من السماء ماء فأحیا به الارض بعد موتها ان فی ذلک لایه لقوم یسمعون (نحل (16) آیه 65)
153) حضرت عزیز نبی (علیه السلام)
154) او کالذی مر علی قریه و هی خاویه علی عروشها قال انی یحیی هذه الله بعد موتها فاماته الله مائه عام ثم بعثه قال کم لبثت یوما او بعض یوم قال بل لبثت مئه عام فانظر الی طعامک و شرابک لم یتسنه و انظر الی حمارک و لنجعلک آیه للناس و انظر الی العظام کیف ننشزها ثم نکسوها لحما فلما تبین له قال اعلم ان الله علی کل شی ء قدیر و اذ قال ابراهیم رب ارنی کیف تحی الموتی قال اولم تؤمن من قال بلی و لکن لیطمئن قلبی قال فخذ اربعه من الطیر فصرهن الیک ثم اجعل علی کل جبل منهن جزاءا ثم ادعهن یاتینک سعیا و اعلم ان الله عزیز حکیم (بقره (2) آیه 259 و 260)
155) حدیث از حضرت باقر (علیه السلام) است. معاد، ص 152
156) أذلک خیر نزلا ام شجره الزقوم انا جعلناها فتنه للظالمین انها شجره تخرج فی اصل الجحیم طلعها کانه رؤس الشیاطین فانهم لاکلون منها فمالون منها البطون ثم ان لهم علیها لشوبا من حمیم (صافات (37) آیه 67-62)
157) داستان تفسیر نمونه ص 53
158) ان شجره الزقوم طعام الأثیم کالمهل یغلی فی البطون کغلی الحمیم (دخان (44) آیه 43 و 46)
159) خطاب آیه به پیامبر است و اگر خطاب به آنان بود باید آیه چنین می بود: هذا نزلکم (المیزان، ج 19، ص 143)
160) گوشتی که هنوز حالت خاصی ندارد و تقریبا همانند گوشت جویده شده می ماند.
161) مراحل حیات عبارتند از: حیات جنینی و حیات دنیوی، حیات برزخی و حیات اخروی که انتها و پایان ندارد.
162) وتری الارض هامده فاذا انزلنا علیها الماء اهتزت وربت و أنبتت من کل زوج بهیج (حج (22) آیه 5)
163) اشاره به قاعده عقلی دفع ضرر محتمل و وجوب آن می باشد
164) و لن یؤخر الله نفسا اذا جاء أجلها (منافقون (63) آیه 11)
165) قل لن ینفعکم الفرار ان فررتم من الموت او القتل و اذ تمتعون الا قلیلا (احزاب (33) آیه 16)
166) قل یتوفاکم ملک الموت الذی کل ثم الی ربکم ترجعون (سجده (32) آیه 11)
167) الیه مرجعکم جمیعا... لیجزی الذین آمنوا و عملوا الصالحات بالقسط و الذین کفروا لهم شراب من حمیم و عذاب الیم... (یونس (10) آیه 4)
168) أینما تکونوا یدرککم الموت و لو کنتم فی بروج مشیده... (نسا (4) آیه 78)
169) حتی اذا جاء أحدهم الموت قال رب ارجعون (مومنون (23) آیه 99)
170) و أنفقوا مما رزقناکم من قبل أن یأتی احدکم الموت فیقول رب لولا اخرتنی الی أجل قریب فأصدق و أکن من الصالحین (منافقون (63) آیه 10)
171) و جاءت سکره الموت بالحق ذلک ما کنت منه تحید (ق (50) آیه 19)
172) یسیر به معنای آسان است و چون انسان رغبت بیشتری به سهولت و اعمال آسان و کم دارد بنده گناهکار می گوید: ای کسی که کم و آسان را قبول و عفو می کنی! از انجام اعمال زیادی که نباید انجام می دادم و انجام دادم یا واجبات زیادی که باید انجام می دادم و ترک کردم همه را ببخش که تو بخشنده و مهربانی.
173) برای توضیح بیشتر به منازل الاخره و مطالب الفاخره حاج شیخ عباس قمی رجوع شود.
174) روی عن النبی:لایقل أحدکم زرعت و لیقل حرثت؛ پیامبر اکرم فرمود نگویید رویانیدم بلکه بگویید کشت کردم (المیزان، ج 19، ص 160)
175) فرقی نمی کند به اراده الهی بذر قابلیت رشد و نمو خود را از دست دهد یا بروید و با آفتی و علتی نابود شود که این هم با اراده الهی است.
176) قیامت و قرآن، ص 26. حدیث از رسول خدا (صلی الله علیه وآله) می باشد
177) نمونه، ج 23، ص 256
178) مقوین اگر از معنای قوا باشد، به معنای خشک و خالی است؛ یعنی کسانی که در این چنین بیابان هایی سیر می کنند که اغلب از بادیه نشین های فقیرند. در این صورت مقوین یعنی فقیر؛ اما اگر از ماده قوت باشد، به معنای نیرومندان است (نمونه، ج 23،ص 253)
179) الذی جعل لکم من الشجر الأخضر نارا (یس (36) آیه 80)
180) گفته شده است مواقع یعنی سقوط. اشاره به سقوط ستارگان در روز قیامت یا وارد شدن شهاب سنگ به شیاطین.
181) المیزان، ج 19، ص 159. قال النبی (صلی الله علیه وآله) اجعلوها فی رکوعهم.
بعضی از موارد قسم در قرآن عبارتند از:
1. قسم به آسمان و بنا کننده آن: و السماء و مابناها (شمس 91) آیه 5)
2. زمین: والارض ذات الصدق طارق (86) آیه 12
3. صبحگاه: والفجر (فجر (89) آیه 1
4. شب: و الیل اذا عسعس (تکویر (81) آیه 17
5. ده شب اول ذی حجه: ولیال عشر (فجر (89) آیه 2
6. ماه:و القمر اذا اتسق (انشقاق (84) آیه 18
7. صبح: و الصبح اذا تنفس (تکویر (81) آیه 18)
8. خورشید و تابش آن: و الشمس و ضحاها (شمس (91) آیه 1)
9: روز: و النهار اذا جلاها (شمس (91) آیه 3)
10. قیامت: و الیوم الموعود (بروج (85) آیه 2)
11. پیامبر و روز حشر: و شاهد و مشهود (بروج 85) آیه 3)
12. فرشتگان: و النازعات غرقا و الناشطات نشطا و السابحات سبحا (نازعات (79) آیه 1-3)
13.حضرت آدم و فرزندان موحد آن: و والد و ما و لد (بلد (90)آیه 3)
14. نفس و خالق آن: ونفس و ما سواها (شمس (91) آیه 7)
15. اسب های نفس زنان میدان جنگ: و العادات ضبحا (عادیات (100) آیه 1)
16. عصر (دوران نبی اسلام یا ظهور ولی عصر (عج): والعصر (عصر (103) آیه 1)
182) شکوفه های سخن، ص 19. حدیث از نبی گرامی اسلام (صلی الله علیه وآله) است.
183) سمعت موسی بن جعفر (علیه السلام) یقول فی حدیث: أن درجات الجنه علی قدر آیات القرآن یقال له اقرأ وارق فیقرأ ثم یرقی (وسائل الشیعه، ج 4، ص 840)
184) و عنه (علیه السلام): القرآن غنی لاغنی دونه و لافقر بعده (وسائل الشیعه،ص 826)
185) در تفسیر المیزان آمده است انه لقرآن حکیم جواب قسم سابق است و ضمیر به قرآن راجع است و جمله و فی کتاب مکنون وصف دوم برای قرآن است یعنی قرآنی که محفوظ و مصون از تغییر و تبدیل است و در لوح محفوظ است: بل هو قرآن مجید فی لوح محفوظ (البروج (85) آیه 22) و جمله لا یسمه الا مطهرون صفت: الکتاب المکنون است. ممکن است وصف سوم برای قرآن باشد... کلام در هر حال برای تعظیم قرآن و تجلیل و مس و علم به آن است... و مطهرون اسم مفعول از تطهیر است؛ یعنی کسانی که خداوند نفوس آنها را از پلیدها و گناهان پاک نموده چه ملائکه و چه بشری که در قرآن آمده است: انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس... (المیزان، ج 19، ص 156)
186) و قال (علیه السلام): الرزق رزقان: رزق تطلبه و رزق یطلبک. فان لم تأته أتاک و لاتحمل هم سنتک علی هم یومک کفاک یوم علی ما فیه، کان تکن السنه من عمرک، فان الله یوتیک فی کل غد جدید ما قسم لک و ان لم تکن السنه من عمرک فما تصنح بالهم لما لیس لک و لن یسبقک الی رزقک طالب و لن یغلبک علیه غالب و لن یبطی عنک ما قد قدر لک (نهج البلاغه، کلمه قصار، ص 385)
187) و قال (علیه السلام): الرزق رزقان: طالب و مطلوب. فمن طلب الدنیا طلبه الموت حتی یخرجه عنها و من طلب الاخره طلبته الدنیا حتی یستوفی رزقه منها (نهج البلاغه، کلمه قصار 440)
188) برای آگاهی بیشتر به معاد، شهید مطهری، ص 48 مراجعه شود.
189) نمونه، ج 23، ص 278
190) المیزان، ج 19، ص 162
191) معاد، ص 122
192) یعنی: درود بر تو از طرف اصحاب یمین! خاطرت جمع باشد؛ وضع آنها هم خیلی خوب است (معاد، شهید مطهری، ص 50 با تلخیص)
193) در آخر این سوره قصه اصحاب یمین و بدکاران به اختصار تکرار شده که می تواند حکم یک نتیجه گیری کلی را داشته باشد که در سوره های دیگر نیز مشاهده می شود و می تواند بیان کننده این نکته باشند که امید و هراس و خوف و رجا با همدیگر در کنار هم کار سازند و امید به تنهایی، به خوش بینی بیش از حد منجر شده و ترس بیش از حد، به ناامیدی و یأس و چون آیات امید و پاداش در ابتدای سوره واقع شده و آیات عذاب غالبا بعد از آن و در آخر سوره، شاید بر مخاطب در پایان احساس ترس و هراس غالب شود. شاید دلیل تکرار وعده و وعید به صورت خلاصه و در کنار هم به طور همزمان رعایت همین اصل باشد.
194) سید محمد امین، آفات زبان
195) خداوند متعال در قرآن مجید سخن از تسبیح موجوداتی به میان می آورد که شنیدن تسبیح آنها شرایطی خاص را می طلبد همچنان که از حالات بعضی از اولیای خدا نقل شده است. مثلا از مرحوم علامه طباطبایی - اعلی الله مقامه - نقل است که به شخصی گفتند: آیا صدای تسبیح در و دیوار خانه را شنیدی؟ همان طور که در روایات این معنی نقل شده است اکنون به پاره ای از این آیات و موارد آن اشاره می گردد:
1. رعد فرشتگان: یسبح الرعد بحمده و الملائکه... (رعد (13) آیه 13)
2. هفت آسمان و زمین و هر چه در آنهاست: تسبح له السموات السبع الارض و من فیهن... (اسراء (17) آیه 44)
3. پرنده: ...یسبح له من فی السموات و الارض و الطیر (نور (24) آیه 41)
تسبیح که در قرآن به آن توصیه شده است عبارتند از:
1....و یسبح بالعشی و الابکار؛ و او را شبانگاه و صبحگاه تسبیح کن. (آل عمران (3) آیه 41)
2....و سبح بحمد ربک حین تقوم؛ و هنگامی که بر می خیزی (برای هر کاری یا نماز) او را تسبیح گوی. (طور (52) آیه 48)