سعى و تلاش
بدون شک انسانها از نظر استعدادها و مواهب خدادادى با هم متفاوتاند؛ ولى با این حال، آنچه پایه اصلى پیروزیها را تشکیل مىدهد، تلاش و سعى و کوشش آدمى است. آنها که سختکوشترند، پیروزترند و آنها که تنبلتر و کم تلاشترند، محرومترند.(۳۲)
از این رو، قرآن بهره انسان را متناسب با سعى او مىشمرد و صریحاً مىگوید: «وَ أَنْ لَیْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعى»؛
«و اینکه براى انسان بهرهاى جز سعى و تلاش او نیست.»
در روایات اسلامى نیز، فوق العاده به مسئله تلاش و کوشش براى کسب روزى اهمیت داده شده است؛ تا آنجا که امام صادقعلیه السلام مىفرماید: «لَا تَکْسَلُوا فِی طَلَبِ مَعَایِشِکُمْ فَإِنَّ آبَاءَنَا کَانُوا یَرْکُضُونَ فِیهَا وَ یَطْلُبُونَهَا؛ در تحصیل روزى تنبلى نکنید؛ زیرا پدران ما در این راه مىدویدند و آن را طلب مىکردند.»
و نیز از همان امام بزرگوار مىخوانیم: «الْکَادُّ عَلَى عِیَالِهِ کَالْمُجَاهِدِ فِی سَبِیلِ اللَّهِ؛ کسى که براى [روزى ]خانواده خود تلاش مىکند، مانند مجاهد در راه خداست.»
و پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله طلب روزى حلال را پس از اداى واجبات اولیه، واجب مىشمارد:
«طَلَبُ الْحلال فَرِیضَةٌ بَعْدَ الْفَرِیضَةِ.»
بىکلید این در گشادن راه نیست
بىطلب نان سنت الله نیست
گر تو بنشینى به چاهى اندرون
رزق کى آید برت اى ذو فنون
لذا به همین خاطر است که مىبینیم پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله آن چند نفر صحابى را که گوشهنشینى اختیار کرده بودند و ترک کار و کوشش براى کسب روزى، به شدت مورد ملامت و سرزنش قرار مىدهند و مىفرمایند: «لَا رَهْبَانِیَّةَ فِی الْإِسْلَامِ تَزَوَّجُوا فَإِنِّی مُکَاثِرٌ بِکُمُ الْأُمَمَ؛ رهبانیّت در اسلام نیست. زن بگیرید! من به فزونى عدد شما بر ملتهاى دیگر مباهات مىکنم.»
و سرانجام جلال الدین مولوى افکار و گفتار خامى که برخاسته از سستى و تنبلى افراد براى کسب روزى است، همچون این افکار: خدایى که جان داده است، نان خواهد داد؛ کسى که بىنیازى و پیروزى بجوید، لقمه نان هم به سراغش خواهد آمد؛ همه حیوانات و درندگان بدون کسب و زحمت، روزى خود را مىخورند.
جمله را رزاق روزى مىدهد
قسمت هر یک به پیشش مىنهد
مورد تمسخر و ریشخند قرار مىدهد و اینگونه در صدد پاسخ آنها بر مىآید:
راه روزى کسب و رنج است و تعب
هر کسى را پیشهاى داد و طلب
اُطْلُبُوا الاَرْزَاقَ مِنْ اَسْبَابِهَا
اُدْخُلُوا الاَبْیَاتَ مِنْ اَبْوَابِهَا