نمایش نتایج: از شماره 1 تا 5 , از مجموع 5

موضوع: حرامخواری و اثرات مخرب آن

جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید    حرامخواری و اثرات مخرب آن حرامخواری و اثرات مخرب آن حرامخواری و اثرات مخرب آن حرامخواری و اثرات مخرب آن حرامخواری و اثرات مخرب آن حرامخواری و اثرات مخرب آن حرامخواری و اثرات مخرب آن محبوب کن - فیس نما
  1. Top | #1

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن
    تاریخ عضویت
    شهریور 1397
    شماره عضویت
    9287
    نوشته
    1,407
    تشکر
    335
    مورد تشکر
    1,217 در 694
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض حرامخواری و اثرات مخرب آن

    نماز بی ارزش و دعایی که شنیده نمی شود

    رسول اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: مَنْ أَكَلَ لُقْمَةَ حَرَامٍ لَمْ تُقْبَلْ لَهُ صَلَاةٌ أَرْبَعِینَ

    لَیْلَةً؛
    نماز کسی که لقمه‌اش حرام است تا چهل روز از ارزش چندانی برخوردار نیست وَ لَمْ تُسْتَجَبْ

    لَهُ دَعْوَةٌ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً
    ، و تا چهل روز دعای او مستجاب نمی گردد ، وَ كُلُّ لَحْمٍ یُنْبِتُهُ الْحَرَامُ فَالنَّارُ

    أَوْلَى بِهِ
    ، و هر مقدار از بدن که پرورش یافته لقمه حرام باشد سزاوار آتش و سوختن است.(1)




    در حدیثی قدسی آمده است که خداوند متعال می فرماید: فَمِنْكَ الدُّعَاءُ وَ عَلَیَّ الْإِجَابَةُ فَلَا تَحْجُبْ

    عَنِّی دَعْوَةً إِلَّا دَعْوَةَ آكِلِ الْحَرَامِ
    ؛ بنده من! تو دعا کن؛ من اجابت می کنم. بدان که تمام دعاها به

    پیشگاه اجابت من می رسد؛ مگر دعای کسی که مال حرام می خورد.(2)

    شخصی به محضر رسول خدا صلی الله علیه و آله شرفیاب شد. به آن حضرت عرض کرد که

    دوست دارم دعایم مستجاب شود؛ چه کنم؟ پیامبر خدا صلی الله علیه و آله به او فرمود:

    طَهِّرْ مَأْكَلَكَ وَ لَا تُدْخِلْ بَطْنَكَ الْحَرَامَ؛ لقمه‌ات را پاک کن [تا مبادا به حرامی آلوده باشد] و

    مراقب باش هیچ نوع حرامی را مصرف نکنی.(3)

    امضاء


    عـاشقان را سر شوریده به پیكر عجب است

    دادن سر نه عجب ،داشتن سر عجب است

    تـن بـی سر عجبـی نیست رود گـر در خاک

    سـر سربـاز ره عشـق بـه پیکـر عجب است


  2. # ADS

    آیه های انتظار

    آیه های انتظار


    لیست تبلیغات متنی انجمن

     

  3. Top | #2

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن
    تاریخ عضویت
    شهریور 1397
    شماره عضویت
    9287
    نوشته
    1,407
    تشکر
    335
    مورد تشکر
    1,217 در 694
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض

    سنگدلی، اثر حرام خوری

    روایتی وجود دارد که اگر آن را در کنار این روایت قرار دهیم نتیجه ای حاصل می شود که آن را

    حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام در کربلا و در تحلیل جنایت کوفیان بیان فرمود. آن روایت این

    است که امام صادق علیه السلام فرمود: إِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ لَا یَسْتَجِیبُ دُعَاءً بِظَهْرِ قَلْبٍ قَاسٍ؛

    خداوند متعال دعایی را که از قلبی سخت و بی رحم برخاسته باشد اجابت نمی کند.(4)

    از این دو روایت این معنا استنباط می شود که حرام خواری و قساوت قلب ارتباطی تنگاتنگ با هم

    دارند که اگر کسی حرام خورد قلبش سخت شده و در برابر حق، نرمش نخواهد داشت و این همان

    سخنی است که امام حسین علیه السلام در روز عاشورا به سپاه کوفه فرمود. آن حضرت وقتی دید

    که کلام حقش در دل سخت تر از سنگ کوفیان اثر نمی کند علت را این سخت دلی و عدم کرنش

    در برابر حق را لقمه های حرامی برشمرد که شکم های کوفیان از آن پر شده بود: فَقَدْ مُلِئَتْ بُطُونُكُمْ

    مِنَ الْحَرَامِ وَ طُبِعَ عَلَى قُلُوبِكُمْ؛
    شکم هایتان از حرام پر شده و بر قلب هایتان مُهر خورده است.(5)

    حداقلش این است؛ غذای آن چند روزی را که اینها در کربلا مستقر بودند عمر سعد به آنها می داد.

    او با کیسه های زر اموی یا تصرف حرام در بیت المال مسلمین غذا تهیه می کرد و در شکم اینها

    می ریخت لذا شکم همه از حرام پر بود و چون اینگونه بود هر وقت ولیّ خدا و امام عصرشان اراده

    می کرد که با اینها سخن بگوید سر و صدا می کردند و هلهله سر می دانند و حاضر نمی شدند

    تا به کلام آن حضرت گوش فرا دهند تا جایی که امام علیه السلام خطاب به آنها فرمود: وَیلَکُم مَا عَلَیکُم

    أن تَنصِتُوا إلَیَّ فَتَسمَعُوا قَولِی
    ؛ چرا ساکت نمی شوید تا حرفم را بشنوید؟ اینجا بود که خود حضرت

    علت را بیان کرد و فرمود: فَقَدْ مُلِئَتْ بُطُونُكُمْ مِنَ الْحَرَامِ.


    امضاء


    عـاشقان را سر شوریده به پیكر عجب است

    دادن سر نه عجب ،داشتن سر عجب است

    تـن بـی سر عجبـی نیست رود گـر در خاک

    سـر سربـاز ره عشـق بـه پیکـر عجب است


  4. Top | #3

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن
    تاریخ عضویت
    شهریور 1397
    شماره عضویت
    9287
    نوشته
    1,407
    تشکر
    335
    مورد تشکر
    1,217 در 694
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض

    لعنت فرشتگان

    رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: إِذَا وَقَعَتِ اللُّقْمَةُ مِنْ حَرَامٍ فِی جَوْفِ الْعَبْدِ

    لَعَنَهُ كُلُّ مَلَكٍ فِی السَّمَاوَاتِ وَ فِی الْأَرْضِ
    ؛ هرگاه لقمه ای حرام در شکم بنده ای از بندگان خدا

    قرار گیرد تمام فرشتگان زمین و آسمان او را لعنت می کنند(6)؛ یعنی دوری رحمت الهی را از او

    درخواست می کنند. شاید علتش این باشد که دست به دعا بر می دارند و به خداوند متعال عرضه

    می دارند که خدایا این شخصی که غرق در نعمت های حلال توست اما دست به حرام دراز کرده را از

    آن حلال های بی شمارت محروم کن!

    ساخت بنای عبادت روی ماسه های روان

    رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: الْعِبَادَةُ مَعَ أَكْلِ الْحَرَامِ كَالْبِنَاءِ عَلَى الرَّمْلِ؛

    عبادت کسی که حرام خواری می کند مانند ساختمانی است که بر روی شنزاری روان بنا شده

    باشد.(7) بی شک چنین ساختمانی آن چنان سست است و لرزان که با اندک حرکتی فرو ریخته

    و چیزی از آن باقی نمی ماند و اگر هم چیزی از آن بماند یقینا فایده ای برای صاحبش نخواهد داشت.

    با توجه به این روایت شریف و آیه 109 سوره توبه که می فرماید «مَنْ أَسَّسَ بُنْیانَهُ عَلى‏ شَفا جُرُفٍ

    هارٍ فَانْهارَ بِهِ فی‏ نارِ جَهَنَّمَ؛
    كسى كه بنیاد[امورش‏] را بر لب پرتگاهى سست و فرو ریختنى نهاده!

    آن بنا با بناكننده ‏اش در جهنم سقوط مى‏كند.» به دست می آید که در فرهنگ قرآن کریم چنین کسی

    که هم عابد است و هم حرام خوار؛ عبادتش سودی به حال او نخواهد کرد و بزودی خودش به همراه

    ساختمان عبادتش به قعر جهنم سقوط خواهند کرد.

    امضاء


    عـاشقان را سر شوریده به پیكر عجب است

    دادن سر نه عجب ،داشتن سر عجب است

    تـن بـی سر عجبـی نیست رود گـر در خاک

    سـر سربـاز ره عشـق بـه پیکـر عجب است


  5. Top | #4

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن
    تاریخ عضویت
    شهریور 1397
    شماره عضویت
    9287
    نوشته
    1,407
    تشکر
    335
    مورد تشکر
    1,217 در 694
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض

    عبادت هایی که برای آن عذاب می نویسند

    رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: مَنِ اكْتَسَبَ مَالًا حَرَاماً؛ کسی که کسبش حرام

    استلَمْ یَقْبَلِ اللَّهُ مِنْهُ صَدَقَةً وَ لَا عِتْقاً وَ لَا حَجّاً وَ لَا اعْتِمَاراً؛
    خداوند هیچ كار خیرى را از او نمی‏ پذیرد،

    چه آن کار صدقه باشد چه آزاد كردن بنده؛ حج باشد یا عمره وَ كَتَبَ اللَّهُ بِعَدَدِ أَجْزَاءِ ذَلِكَ أَوْزَاراً؛ و خداوند

    متعال به عوض پاداش این كارها، گناه براى او ثبت می كند وَ مَا بَقِیَ مِنْهُ بَعْدَ مَوْتِهِ كَانَ زَادَهُ إِلَى النَّارِ؛

    و آنچه پس از مرگش باقى می ماند توشه دوزخ او خواهد بود.(8)

    امام صادق علیه السلام فرمود: اگر کسی با مالی که از راه حرام بدست آورده است عازم حج شود

    هنگامی که لبیک می گوید جواب رد به او می دهند که لَا لَبَّیْكَ وَ لَا سَعْدَیْكَ که این نشان از مردودی

    عمل اوست اما اگر مال او از راه حلال کسب شده باشد پاسخ مثبت به او داده می شود که

    لَبَّیْكَ وَ سَعْدَیْكَ و این نشان از قبولی عمل(9) او خواهد بود.(10)

    حرام خور، دوست ما نیست

    امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام می فرمایند : لَیْسَ بِوَلِیٍّ لِی مَنْ أَكَلَ مَالَ مُؤْمِنٍ حَرَاماً؛

    کسی که به حرام، مال مؤمنی را بخورد هرگز دوستدار من نیست.(11)


    ورود به بهشت ممنوع

    رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: إِنَّ اللَّهَ حَرَّمَ الْجَنَّةَ أَنْ یَدْخُلَهَا جَسَدٌ غُذِّیَ بِحَرَامٍ؛

    همانا خداوند ورود بدنی را که از حرام تغذیه کرده به بهشت ممنوع کرده است.(12)

    امضاء


    عـاشقان را سر شوریده به پیكر عجب است

    دادن سر نه عجب ،داشتن سر عجب است

    تـن بـی سر عجبـی نیست رود گـر در خاک

    سـر سربـاز ره عشـق بـه پیکـر عجب است


  6. Top | #5

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن
    تاریخ عضویت
    شهریور 1397
    شماره عضویت
    9287
    نوشته
    1,407
    تشکر
    335
    مورد تشکر
    1,217 در 694
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض

    محروم از دیدار و کوثر و شفاعت

    امیرالمومنین امام علی علیه السلام در وصیت خود به امام حسن مجتبی علیه السلام فرمود:

    وَ لَا یَرِدُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص مَنْ أَكَلَ مَالًا حَرَاماً لَا وَ اللَّهِ لَا وَ اللَّهِ لَا وَ اللَّهِ؛ به خدا سوگند به

    خدا سوگند به خدا سوگند کسی که ذره ای مال حرام بخورد در قیامت از رسول خدا (صلی الله علیه

    و آله و سلم) دور می افتد وَ لَا یَشْرَبُ مِنْ حَوْضِهِ وَ لَا یَنَالُ شَفَاعَتَهُ؛ و از حوض کوثر نمی نوشد

    و مشمول شفاعت آن حضرت نمی گردد.(13)

    پی نوشت ها:

    (1) بحارالأنوار، 63/314

    (2) عدة الداعی و نجاح الساعی، ص139

    (3) همان

    (4) الكافی، 2/474

    (5) بحارالأنوار، ج45، ص8

    (6) الدعوات، ص25

    (7) عدة الداعی و نجاح الساعی، ص153

    (8) ثواب‏الأعمال، ص282

    (9) قبولی و مردودی عمل مبحثی جدا از صحت و بطلان عمل است. صحت و بطلان بر اساس رساله

    عملیه است اما قبول و رد بر اساس صفاتی است که نوعا به میزان تقوای عامل برمی گردد. گاهی

    این دو با هم جمع هم می شود یعنی هم باطل است و هم مردود گاهی صحیح است اما از

    مقبولیت چندانی برخوردار نیست مانند کسی که روزه صحیحی می گیرد اما در طول روز مرتب

    دروغ می گوید و غیبت می کند.

    (10) الكافی، 5/124

    (11) مجموعة ورام(تنبیه الخواطر)، 1/16

    (12) همان، ص61

    (13) دعائم‏الإسلام، 2/35

    موسسه جهانی سبطین(ع)
    امضاء


    عـاشقان را سر شوریده به پیكر عجب است

    دادن سر نه عجب ،داشتن سر عجب است

    تـن بـی سر عجبـی نیست رود گـر در خاک

    سـر سربـاز ره عشـق بـه پیکـر عجب است


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق از جمله طراحی قالب برای سایت آیه های انتظار محفوظ می باشد © طراحی و ویرایش Masoomi بر قالب منتشر شده از ویکی وی بی