و براى تكمیل جنبههاى عملى در بخش سوم به شرح سرگذشت عبرتانگیز جمعى از پیامبران بزرگ همچون نوح، هود، موسى، عیسى پرداخته و فرازهایى از زندگى آنها را بیان مىكند.
در بخش چهارم روى سخن را به مستكبران كرده، و با دلائل منطقى و گاه با تعبیرات تند و كوبنده به آنها هشدار مىدهد، تا دلهاى آماده به خود آید و راه بازگشت به سوى خدا را پیدا كند.
در بخش پنجم بحثهاى فشردهاى درباره معاد بیان كرده است.
و در بخش ششم از حاكمیت خداوند بر عالم هستى و نفوذ فرمانش در همه جهان سخن مىگوید.
سرانجام در بخش هفتم باز هم سخن از قیامت، حساب، جزا و پاداش نیكوكاران و كیفر بدكاران به میان مىآورد، و با بیان هدف آفرینش انسان سوره را پایان مىدهد.
و به این ترتیب محتواى این سوره مجموعهاى است از درسهاى اعتقادى و عملى، و مسائل بیدار كننده و بیان خط سیر مؤمنان از آغاز تا پایان.
این سوره همانگونه كه در آغاز هم گفتهایم در مكه نازل شده، ولى بعضى از مفسران نوشتهاند كه بعضى از آیات این سوره در مدینه نازل شده است، وجود آیه زكات در آن براى بعضى این فكر را به وجود آورده كه تمام این سوره نمىتواند در مكه نازل شده باشد، چرا كه مىدانیم زكات نخستین بار در مدینه تشریع شد و به دنبال نزول آیه خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً ... (توبه 103) پیامبر(صلی الله علیه و آله) فرمان داد ماموران جمع زكات به اطراف بروند و از مردم زكات بگیرند.
ولى باید توجه داشت كه "زكات" مفهوم وسیعى دارد كه واجب و مستحب را شامل مىشود، و معنى آن منحصر به زكات واجب نیست، لذا در روایات مىخوانیم كه نماز و زكات همیشه با هم بوده است. (در روایتى از امام باقر و امام صادق می خوانیم: فرض اللَّه الزكاة مع الصلاة)
اما از این گذشته به عقیده بعضى از دانشمندان زكات در مكه نیز واجب بوده، ولى به صورت اجمالى و سر بسته، یعنى هر كس موظف بوده مقدارى از اموال خود را به نیازمندان بدهد.
ولى در مدینه كه حكومت اسلامى تشكیل شد زكات تحت برنامه دقیقى قرار گرفت و براى آن نصاب بندى شد و پیامبر(صلی الله علیه و آله) ماموران جمع زكات را به هر سو فرستاد تا از مردم زكات بگیرند. (تفسیر روح المعانى، ج 18، ص 2)