1 - اگر گفته شود شما كه قائل به رجعت هستيد، و اينكه خداى تعالى مردگانى را پيش از قيامت در موقع قيام قائم عليهالسلام به دنيا باز مىگرداند تا دلهاى مؤمنان را به عذاب كافران شفا بخشد
و از براى آنها از كافران انتقام گيرد، بنا بر اين چه مانعى وجود دارد از اينكه يزيد و شمر و ابن ملجم در آن روز توبه كنند و از كفر و گمراهى خودشان برگردند،
و در زمان رجعت به اطاعت امام عليهالسلام در آيند پس آن وقت دوستى و محبّت آنها واجب گردد، و لازم آيد كه خداوند پاداش نيكو به آنها دهد، و اين سخن، مذهب شيعه را نقض و باطل مىكند.
جواب:
شيخ مفيد - رضوان الله عليه - به اين شبهه به دو نحو جواب مىدهد و ما فقط جواب دوم او را به جهت رعايت اختصار اينجا مىآوريم و به آن اكتفا مىكنيم.
مىفرمايد : چون خداوند كافران را در روز رجعت به دنيا باز گرداند تا از ايشان انتقام گيرد، در آن وقت توبه آنان را قبول نمىكند و در اين باب همچون فرعون شوند كه چون غرق مىشد گفت :
«آمنت انه لا اله الا الذى آمنت به بنو اسرائيل و انا من المسلمين»(1) يعنى :ايمان آوردم به اينكه معبودى نيست مگر آن كه بنى اسرائيل به آن ايمان آوردند و من از جمله مسلمانانم
. خداى تعالى فرمود : «الان و قد عصيت من قبل و كنت من المفسدين»(2)يعنى : آيا اكنون ايمان آوردى و حال اينكه پيش از اين عصيان كردى و از فساد كنندگان بودى. پس خداى تعالى ايمان او را رد كرد و قبول نفرمود
و اين پشيمانى بر وى در آن حال سودى نبخشيد، و نيز كافران در رجعت مانند كسانى هستند كه خداى تعالى در روز قيامت توبه آنها را نپذيرد و پشيمانى به آنها نفعى ندهد؛
زيرا آنها در آن وقت به آنهائى مانند كه كارى را از راه اجبار انجام دهند، علاوه از اين، حكمت خداوندى مانع اين است كه توبه را در همه اوقات قبول فرمايد بلكه ايجاب مىكند بعضى از اوقات مختص قبول توبه شود
و در بعضى ديگر توبه در آنها قبول نشود. پاسخ درست بنا بر مذهب اماميه همين است كه گفتيم و اخبار بسيار هم بر همين مطلب از آل محمد عليهالسلام به ما رسيده و روايت شده است
از ايشان درباره فرمايش خداى تعالى كه مىفرمايد:
«يوم ياتى بعض آيات ربك لاينفع نفسا ايمانها لم تكن آمنت من قبل او كسبت فى ايمانها خيرا قد انتظروا انا منتظرون»(3)
يعنى :
روزى مىشود كه بعضى از آيات پروردگارت مىآيد و در آن وقت كسى كه از پيش ايمان نياورده يا در مدت ايمان خويش كار خيرى انجام نداده ايمان آوردنش سودى ندهد، بگو منتظر باشيد كه ما نيز منتظريم.
گفتهاند مضمون اين آيه در مورد ظهور قيام قائم عليهالسلام مىباشد و زمانى كه حضرت ظهور فرمايد توبه مخالفان را قبول نكند، و اين سخن چيزى را كه سائل به آن اعتماد نموده است ساقط مىكند.