گزارش ايكنا از افتتاحيه جشنواره ملی قرآن دانشجويان ايران گروه فعاليتهای قرآنی: بيست و ششمين جشنواره ملی قرآن دانشجويان ايران صبح امروز با قرائت پيام آيتاللهالعظمی صافی گلپايگانی در دانشكده علوم دانشگاه فردوسی مشهد آغاز شد.
به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه خراسان رضوی، مراسم افتتاحيه بيست و ششمين جشنواره ملی قرآن كريم دانشجويان ايران، صبح امروز، دوم آذرماه، با قرائت پيام آيتاللهالعظمی صافی گلپايگانی و با حضور آيتالله علمالهدی، امام جمعه مشهد و محمدحسين يادگاری، رئيس جهاد دانشگاهی، جليل دارا، مديركل دفتر امور فرهنگی وزارت علوم كشور و سيدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن در دانشكده علوم دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.
پس از قرائت آياتی چند از كلامالله مجيد توسط «نقیپور»، مجری برنامه به قرائت پيام آيتاللهالعظمی صافی گلپايگانی پرداخت.
در بخشی از اين پيام خطاب به دانشجويان شركتكننده در جشنواره آمده است: «اينجانب اين مقام را كه شما دارا هستيد گرامی میدارم و آن را با افتخار میستايم. نور، كتاب مبين هدايت، راهنما به راههای سلامت و نجات دهنده از تاريكیها؛ اين عناوين برجسته و ممتاز و بیرقيب و بینظير، وصف اين كتاب است كه هرچه در آن بيشتر تدبر شود بر انسان ظاهرتر میشود و ظلمتها، جهل و گمراهیهای گوناگون را میشكافد و قرآنيان را به سوی درجات بالاتر و بالاتر علم و آگاهی و بيداری و معرفت پرواز میدهد».
سپس جليل دارا، مديركل دفتر امور فرهنگی وزارت علوم، به سخنرانی پرداخت و با تأكيد بر اينكه فعاليتهای قرآنی وزارت علوم در سالهای اخير رشد چشمگيری داشته است، از ايجاد پنج سرای قرآنی در پنج نقطه كشور برای آموزش قرآن در سطوح مختلفی چون روخوانی، تفسير و تدبر در قرآن خبر داد.
وی وجود مكتب وحيانی در دين اسلام را وجه مميزكننده دين اسلام از ساير تمدنها و هويتها دانست و اظهار كرد: انسانی كه در اين مكتب وحيانی تربيت میشود، تمام نيت، حركت و دغدغهاش وحيانی و الهی است در حاليكه در ساير مكتبها از جمله اومانيسم، ارضای خواستهها و غرايض بشری انسان در محوريت قرار میگيرد.
جليل دارا قرآن و آموزههای الهی را مركزيت تحولات منطقه معرفی و عنوان كرد: جمهوری اسلامی ايران مركزيت و محوريت مقاومت در برابر رژيمهای استكباری است و امروز میتوانيم بگوييم كه ايران مركزيت قرآن در جهان اسلام را هم داراست.
مديركل دفتر امور فرهنگی وزارت علوم با بيان اينكه تحصيل رسالت اصلی دانشگاهها است، بيان كرد: با اين وجود بايد در كنار تحصيل، تذهيب و تربيت و مهمتر از آن انس با قرآن ميان دانشجويان و اساتيد وجود داشته باشد، امری كه متمايزكننده دانشگاه اسلامی از دانشگاه غير اسلامی است.
در ادامه آيتالله علمالهدی، امام جمعه مشهد با بيان اينكه حركتهای فرهنگی دانشگاهها بايد در دو بُعد و مسير انجام شود، اظهار كرد: مسير اول فعاليتهای فرهنگی دانشگاه، پدافند فرهنگی و مسير دوم فرهنگسازی است.
عضو مجلس خبرگان رهبری از اهميت پدافند فرهنگی در دانشگاهها سخن به ميان آورد و عنوان كرد: تا زمانی كه يك پدافند قرهنگی به صورت كامل انجام نشود، حركتهای فرهنگساز نتيجه نخواهند داد.
وی اظهار كرد: متأسفانه امروزه اكثر فعاليتها و برنامههايی كه در زمينه فرهنگ طراحی میشود در بُعد دوم يعنی فرهنگسازی است و به پدافند فرهنگی كمتر اهميت داده میشود.
آيتالله علمالهدی با بيان اينكه كلمه فرهنگ در كشور ما متفاوت با اين كلمه در ساير ملتهاست، گفت: در جامعه ما فرهنگ مترادف با هويت دينی بوده و فعاليتهای فرهنگی نير همان فعاليتهای دينی به شمار میروند.
وی بر احيای فرهنگی و جايگزين كردن ارزشهای دينی به جای ارزشهای غير دينی و به جا مانده از دورانهای گذشته از جمله دوران پهلوی تأكيد كرد و افزود: بايد در دانشگاهها فضای قرآنی به وجود بياوريم، به گونهای كه يك قرآنشناس و قرآنخوان در محيط دانشگاه به عنوان يك عنصر ارزشی و در صدر شخصيتهای علمی و آموزشی دانشگاه قرار بگيرد.
يادآور میشود، 408 متسابق دانشجو شامل 200 دانشجوی پسر و 208 دانشجوی دختر از عصر امروز، چهارشنبه دوم آذرماه تا صبح جمعه، چهارم آذرماه در هشت رشته تقسير، قرائت تحقيق و ترتيل و حفظ پنج، 10 و 20 جزء و حفظ كل قرآن در دو مرحله مقدماتی و نهايی در دانشكده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد به رقابت میپردازند.