تحريف؛ كژروی ناشايست
اشاره: اگر سخن بر بنياد كلمه و حرف نهاده شده است و اين واژگان توليدي از نوسانات هوا در ريه و در لابه لاي دندان و ميانه كام انساني ، مهم ترين عامل ارتباطي انسان است ؛ همين آسان ترين راه و بهترين ابزار ارتباطي ، به جهاتي به سادگي در دام بيراهي و كژروي گرفتار مي آيد و به همان آساني عامل اساسي وحدت و تفاهم و همبستگي انساني به عاملي مهم در برخوردها و تضادها تغيير شكل و ماهيت مي دهد.
بسيار ديده و يا شنيده شده است كه درگيرهايي خانوادگي و يا قبيله اي يا كشور و يا حتي جهاني به دنبال تحريف واژگان و گزاره ها پديد آمده و خون ها ريخته شده و زندگي ها به تباهي كشيده شده است. قرآن با نگاهي عميق و ژرف به عنوان راهنماي شناخت و دستور كامل هدايت انساني به اين بعد از ابعاد رفتاري انسان نيز توجه داشته است و يكي از محورهاي گزاره هاي شناختي و آموزه هاي دستوري آن مساله تحريف است. تحريف در نگرش قرآن ، نابهنجاري ناشايست و زشت با كاركردهاي منفي و آسيب زننده در اشكال مختلف حقوقي ( به عنوان حكم عقلايي تاييد و امضايي ) و يا اخلاقي ( بايد و نبايدهاي مبتني بر ارزش هاي عرفي و مشهورات و مقبولات ) و يا احكام شرعي با پيامدهاي سخت و تند دنيوي و اخروي مورد بررسي ، تبيين و توصيه قرار گرفته است. آن چه در اين نوشتار مورد نظر ماست بررسي نگرش قرآن به اين مساله و واكاوي پيامدهاي مخرب و آسيب رسان آن از نگره قرآن است.