نمایش نتایج: از شماره 1 تا 6 , از مجموع 6

موضوع: ✿ ✿ ✿ برداشتهای مختلف از انتظار ✿ ✿ ✿

  1. Top | #1

    عنوان کاربر
    همكار انجمن
    تاریخ عضویت
    January 1970
    شماره عضویت
    71
    نوشته
    12,724
    صلوات
    3110
    دلنوشته
    10
    صل الله علیک یا مولانا یا صاحب الزمان
    تشکر
    8,865
    مورد تشکر
    7,626 در 2,115
    وبلاگ
    7
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض ✿ ✿ ✿ برداشتهای مختلف از انتظار ✿ ✿ ✿




    برداشتهای مختلف از انتظار





    مقدمه

    آیا ما منتظر ظهوریم یا ظهور منتظر ما است؟!
    آیا ظهور وقت مشخصی دارد که باید در انتظار آن زمان دست روی دست بگذاریم یا در انتظار ظهور باید قیام کرد.....
    در باره غیبت وانتظارفرج امام زمان عجل الله تعالی برداشتهای بسیار مختلف و نادرستی در میان انسانها رایج شده است که همگی برداشتی غلط از این امر هستند که متأسفانه ذهن اکثریت جامعه را به خود اختصاص داده اند.
    لذا نوشتار زیر برآن آمده است که چند نمونه از این برداشتهای نادرست و نقد وارد برآنها را بیان کند.









    امضاء


  2.  

  3. Top | #2

    عنوان کاربر
    همكار انجمن
    تاریخ عضویت
    January 1970
    شماره عضویت
    71
    نوشته
    12,724
    صلوات
    3110
    دلنوشته
    10
    صل الله علیک یا مولانا یا صاحب الزمان
    تشکر
    8,865
    مورد تشکر
    7,626 در 2,115
    وبلاگ
    7
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض




    1.به استقبال ظلم برویم!


    در بسیاری از روایات سخن از این تأکید شده است که امام مهدی عجل الله جهان را پس از آنکه از جور و ستم پر شده، از عدل و داد آکنده می سازد، همچنانکه در روایت زیر از امام علی علیه السلام نقل شده می خوانیم:
    مهدی کسی است که زمین را پر از عدل و داد می کند همان طور که سرشار از جور و ستم شده... .(کافی ج1ص338)


    لذا برخی با استناد به این گونه روایات در خانه نشسته اند و منتظر ازدیاد ظلم و ستم هستند تا بدین وسیله ظهور تعجیل یابد.
    گویی هرگاه ستمدیده ای را می بینند شاد می شوند، هر خبری از فقر و فساد و مظلومیت شیعه را مژده ای از ظهور تلقی می کنند.
    این افراد امر به معروف و نهی از منکر را باعث تأخیر در امر ظهور می دانند.


    امام خمینی در نقد این گروه جملات زیبایی را بیان می کنند، ایشان می فرمایند:
    حضرت صاحب الزمان برای اینکه عدالت را گسترش دهند و حکومت را تقویت کنند ظهور می کنند.حالا آیا ما باید بر خلاف آیات شریفه قرآن دست از نهی از منکر برداریم! دست از امر به معروف برداریم و گناهان را توسعه دهیم، برای اینکه حضرت بیایند... به حسب رأی این جمعیت که بعضیهاشان بازیگرند و بعضی هاشان نادان، این است که ما باید بنشینیم دعا کنیم به صدام، و دعا گوی آمریکا باشیم تا اینکه عالم را پرکنند از جور و ظلم تا حضرت تشریف بیاورند!!!
    بعد حضرت تشریف بیاورند چه کنند؟ حضرت بیایند که ظلم و جور را بردارند. همان کاری که ما می کنیم و ما دعا می کنیم که ظلم و جور باشد!حضرت می خواهند که همین را بر دارند...

    (صحیفه نورج20ص198)








    امضاء


  4. Top | #3

    عنوان کاربر
    کارشناس افتخاری سایت
    تاریخ عضویت
    January 1970
    شماره عضویت
    2479
    نوشته
    929
    تشکر
    1,108
    مورد تشکر
    4,595 در 919
    دریافت
    1
    آپلود
    0

    پیش فرض

    یکی از موضوعاتی که بهانه ای برای دشمنان دین شده است موضوع انتظار فرج است

    استدلال دشمنان برای علت عقب افتادگی شیعیان چیست؟

    می گویند ایمان به مصلح غیبی,شیعه را تنبل و بی تفاوت بار آورده چرا که ایمان به مصلح غیبی انسان را از جدیت و تلاش باز می دارد

    جواب:

    این طوری نیست که درباره شیعه می گویند

    با ذکر چند نکته به این شبهه پاسخ می دهیم

    نکته اول:

    شیعه ضمن آن که می ‌داند با ظهور حضرتش (عج) مشکلات مرتفع می ‌گردد، حواله‌ حل مشکلات به ظهور ایشان را نیز خلاف سنت الهی و تفکر شیعی می ‌داند.

    «إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِم‏ .. يقيناً خدا سرنوشت هيچ قومى را تغيير نمى ‌دهد، مگر اينكه آنان خويشتن را (به وسيله رفتارهاى نيك، يابد) تغيير دهند. (الرعد – 11)

    کسی که انتظار دارد از بهترین شرایط شغلی برخوردار گردد، چه می‌ کند؟ آن که انتظار دارد مورد رحمت و مغفرت الهی قرار گیرد چه می‌کند و ....؟ آیا دست روی دست می‌ گذارد و منتظر فرج می ‌نیشند، یا در آن راستا تلاش می‌کند و شرایط را مهیا و مساعد می ‌نماید؟ انتظار فرج حضرت مهدی علیه‌السلام نیز همین‌ گونه است.

    نکته دوم:

    شاید کمترین سطح انتظار و عوامانه و دنیاگرانه ‌ترین نوع نگاه به ظهور، همین باشد که منتظر باشیم ایشان بیایند و مشکلات نان، گوشت، برنج، خانه و ازدواج و بازنشستگی و ... مردم را حل کنند! نه نه مشکل اصلی ما که فقط مشکل اقتصادی نیست

    در واقع انتظار ظهور حضرت مهدی (ع)، انتظار ظهور انسانیت به معنای واقعی اش در میان جامعه است نه انتظار رفاه شکم و سایر نیازهای مادی او.

    آیا آن فرد اروپایی که از تکنولوژی برتر استفاده می‌کند و همه امکانات مادی اش فراهم است، توانسته است با شهوت پرستی ، همه قابلیت‌ های انسانی خود را به رشد رسانده و متجلی کند؟!

    نکته سوم:

    انتظار ظهور انتظار پیاده شدن دین خدا در جامعه است:

    «هُوَ الَّذي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ» (الصف - 9)
    ترجمه: ‌او كسى است كه رسول خدا را به هدايت و دين حق فرستاد تا (همه دین را ظاهر کند) آن را بر همه اديان غلبه دهد هر چند كه مشركين كراهت داشته باشند.


  5. Top | #4

    عنوان کاربر
    همكار انجمن
    تاریخ عضویت
    January 1970
    شماره عضویت
    71
    نوشته
    12,724
    صلوات
    3110
    دلنوشته
    10
    صل الله علیک یا مولانا یا صاحب الزمان
    تشکر
    8,865
    مورد تشکر
    7,626 در 2,115
    وبلاگ
    7
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض





    2. هر حکومتی قبل از ظهور طاغوت است

    طرفداران این نظریه با استناد به احادیثی من جمله روایتی که در زیر از امام صادق نقل شده است هر حکومتی قبل ظهور را طاغوت می دانند.امام صادق می فرمایند:
    « هر پرچمی که قبل از قیام قائم برافراشته شود صاحبش طاغوتی است که در برابر خدا مورد پرستش قرار می گیرد».
    (وسائل الشیعه ج15،ص 52)
    طرفداران این دیدگاه هر حکومتی قبل از حکومت مهدی را نفی کرده و با نفی هر حکومتی، تمام احکام اجتماعی اسلام را در زمان غیبت تعطیل می دانند. اما باید گفت، حدیثی که از قیام و تشکیل حکومت نهی کرده اند در محیطی صادر شده اند که شیعیان در اختناق و ظلم شدیدی به سر می بردند و برای آزادی از حکومتهای طاغوت به ندای مدعیان دروغین عدالت لبیک می گفتند و جان شریفشان را به خطر می انداختند.
    لذا ائمه اطهار شیعیان را به تفکر درباره اشخاص مدعی و طریق آنها، دعوت می نمودند، و از همراهی کردن با آنها بر حذر می داشتند.
    در صورتی که سیره رسول اکرم و ائمه اطهار مارا به تشکیل حکومت دینی رهنمون می کند.


    البته در زمان رسول اکرم اسباب تشکیل حکومت مهیا شد و ایشان تشکیل حکومت دادند. همچنان که در زمان مهدی عج الله چنین اسبابی مهیا خواهد شد. در زمان دیگر ائمه اسباب و زمینه های تشکیل حکومت مهیا نشد.
    لذا ایشان نمی فرمودند که ما موظف به تشکیل حکومت نیستیم و فقط مهدی عج الله باید تشریف بیاورند و تشکیل حکومت دهند.
    بلکه می فرمودند که زمینه های کافی برای تشکیل حکومت آماده نیست. به هر حال حکومت در هر زمانی لازم است و نمی شود گفت که تا زمان حکومت مهدی عجل الله هیچ حکومتی نباید باشد؛ چرا که هرج و مرج جامعه را فرا می گیرد.







    امضاء


  6. Top | #5

    عنوان کاربر
    همكار انجمن
    تاریخ عضویت
    January 1970
    شماره عضویت
    71
    نوشته
    12,724
    صلوات
    3110
    دلنوشته
    10
    صل الله علیک یا مولانا یا صاحب الزمان
    تشکر
    8,865
    مورد تشکر
    7,626 در 2,115
    وبلاگ
    7
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض





    3. قشری گری در امر انتظار



    امام خمینی در معرفی این گروه می فرماید:
    بعضی انتظار فرج را به این می دانند که در مسجد، در حسینیه، در منزل بنشینند و دعاکنند و فرج امام زمان را از خدا بخواهند ... بعضی از آنها را که من سابقا می شناختم، بسیار مرد صالحی بود، یک شمشیری هم داشت و منتظر حضرت صاحب علیه السلام بود.
    (صحیفه نور، ص196)


    البته این گروه نیز این برداشت از انتظار را باستناد به احادیث توجیه می کنند؛ احادیثی همچون:
    «هر کس چهار پایی در انتظار امر ما مهیا کند در حالی که از دشمن ما غضبناک است خداوند روزیش را وسیع می کند و شرح صدر به وی عنایت می فرماید و او را به آرزویش می رساند در حالی که به او در رفع احتیاجاتش کمک می کند»!
    (کلینی ج6ص535)
    در نقد این افراد باید گفت البته بعضی از اعمال همچون دعا برای تعجیل بسیار مفید است اما اینکه در خانه و حسینیه بنشینیم و فقط اکتفا به دعا کردن کنیم، اشتباه است. اگر ما برای فزونی و گستردگی رزق به دعا نیز سفارش شده ایم،
    نباید فقط در خانه بنشینیم و دعا بخوانیم تا خداوند متعال از آسمان برای ما روزی بفرستد!









    امضاء


  7. Top | #6

    عنوان کاربر
    همكار انجمن
    تاریخ عضویت
    January 1970
    شماره عضویت
    71
    نوشته
    12,724
    صلوات
    3110
    دلنوشته
    10
    صل الله علیک یا مولانا یا صاحب الزمان
    تشکر
    8,865
    مورد تشکر
    7,626 در 2,115
    وبلاگ
    7
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض





    نتیجه گیری

    اکنون که دوران غيب امام ـ عليه اسلام ـ پيش آمده و بناست احکام حکومتي اسلام باقي بماند و استمرار پيدا کند و هرج و مرج روا نيست، تشکيل حکومت لازم مي آيد. عقل هم به ما حکم مي کند که تشکيلات لازم است تا اگر به ما هجوم آوردند، بتوانيم جلوگيري کنيم، اگر به نواميس مسلمين تهاجم کردند دفاع کنيم.
    شرع مقدس هم دستور داده که بايد هميشه در برابر اشخاصي که مي خواهند به شما تجاوز کنند براي دفاع آماده باشيد. براي جلوگيري از تعدّيات افراد نسبت به يکديگر هم، حکومت و دستگاه قضايي و اجرايي لازم است. چون اين امور به خودي خود صورت نمي گيرد، بايد حکومت تشکيل داد. ...
    اکنون که شخص معيني از طرف خداي تبارک و تعالي براي احراز امر حکومت در دوره ي غيبت تعيين نشده است، تکليف چيست؟ آيا بايد اسلام را رها کنيد؟ ديگر اسلام نمي خواهيم؟ اسلام فقط براي دويست سال بود؟ يا اينکه اسلام تکليف را معين کرده است؛ ولي تکليف حکومتي نداريم؟
    معناي نداشتن حکومت اين است که تمام حدود و ثغور مسلمين از دست برود، و ما با بي حالي دست روي دست بگذاريم که هر کاري مي خواهند بکنند؟ و ما اگر کارهاي آنها را امضا نکنيم رد نمي کنيم. آيا بايد اينطور باشد؟ يا اينکه حکومت لازم است و اگر خدا شخص معيني را براي حکومت در دوره ي غيبت تعيين نکرده است لکن آن خاصيت حکومتي را که از صدر اسلام تا زمان حضرت صاحب (ع) موجود بود براي بعد از غيبت هم قرار داده است.








    امضاء


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق از جمله طراحی قالب برای سایت آیه های انتظار محفوظ می باشد © طراحی و ویرایش Masoomi