بنام آفریدگار آفاق وانفس
سلام خدا بردوستان عزیز ودانش پژوه
دوستان عزیز:
امروز در دنباله بحث وتشریح مطالب قبلی در مورد
پیشگویی هواپیمادر قرآن در ارتباط با اختراع بالون مطالبی را بیان
می کنم
بعضی از مفسران ودوستان ارجمند با یک برداشت زودهنگام ذکر
کرده اند که در آیه ی 125 انعام که می فرماید
يجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيقًا حَرَجًا كَأَنَّمَا يصَّعَّدُ فِي السَّمَاءِ
این دلیلی بر پیشگویی اختراع هواپیما است.
اما اگر بیشتر دقت شود این آیه دلالت واضحتر وگرایش بیشتری به
پیشگویی اختراع بالون دارد تا هواپیما به چند دلیل:
- اگر در جمله ی يجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيقًا حَرَجًا كَأَنَّمَا يصَّعَّدُ فِي السَّمَاءِ
دقت شود نشان می دهد که آن فردی که در آسمان بالا میرود دچار
فشردگی سینه وتنگی نفس می شود واین نکته با ساختار بالون بالا
رونده بیشتر سازگار است تا هواپیما
چونکه فردی که در اتاقک رو باز و عریان بالون ایستاده است، مستقیمادر
معرض هوا ست وبیشتر کاهش فشار هوا وتنگی نفس را با بالا رفتن
تدریجی احساس می کند تا آن خلبان حفاظت شده در اتاقک بسته ی
هواپیما .
پس آن خلبانی که در کابین مجهز وبسته ی هواپیما نشسته است
بخاطر قرار گرفتن در آن محفظه ی مسدود، مجهز ومحاسبه شده
احساس فشردگی سینه و تنگی نفس را در مقایسه با بالون سوار
ندارد
- دلیل دوم اینکه بالون عمودی تر بالا میرود واین با معانی صعد
(بالا رفتن عمودی وراست )سازگاری بیشتری دارد چرا که اگر به
معانی کلمه وریشه های صعد در فرهنگ های لغت عربی به عنوان
نمونه المنجد مراجعه کنیم می بینیم که گفته ی صعد فی السُّلم
یعنی از نردبان بالا رفت ومعلوم است که یکی از ویژگی های نردبان،
عمودی قرار گرفتن آن است
الصَعدَه یعنی چوب یا نیزه ی صاف وراست
المِصعَد هم به معنای آنسانسو ر (که به صورت عمودی
وصاف وراست بالا می رود.
البته تفاسیر دیگری هم وجود دارد که در صورت تمایل تحقیق کنید
غلامعلی نوری