نمایش نتایج: از شماره 1 تا 2 , از مجموع 2

موضوع: بي مرگي ؛ توبه ي نصوح

  1. Top | #1

    عنوان کاربر
    مديرکل سايت
    تاریخ عضویت
    August 2009
    شماره عضویت
    13
    نوشته
    102,787
    صلوات
    31803
    دلنوشته
    76
    صلی الله علیک یا مولاتنا یا زینب کبری علیها السلام
    تشکر
    78,468
    مورد تشکر
    204,199 در 63,577
    وبلاگ
    208
    دریافت
    9
    آپلود
    102

    پیش فرض بي مرگي ؛ توبه ي نصوح



    بارها و بارها خوانده ایم و می دانیم، یکی از علل عدم ظهور امام زمان (عج) این است که ستم و گناه در زمین به حدی است که سنخیت لازم بین امام و مأموم وجود ندارد. به عبارت دیگر تا زمانی که مردم بر گناهان خویش پافشاری کنند طعم ظهور را نخواهند چشید.
    از همین رو در مکیال المکارم یکی از وظایف منتظران «اتحاد مردم بر توبه ی واقعی و بازگرداندن حقوق به صاحبان آن» است. یعنی همه ی مردم توبه کنند و دیگر مرتکب گناه نشوند.

    بی گمان یکی از حقوقی که زیر پا گذاشته ایم مربوط می شود به حکومت کردن امام مهدی (علیه السلام) که با خطاهای خویش آن را به تعویق انداخته ایم.

    امام عصر (ارواحنا له الفداء) در پاسخ به حسن بن فضل یمانی که مرتکب خطایی شده بود و با ارسال نامه ای از آن حضرت عذرخواهی کرده بود، فرمود:

    «هرگاه از گناه و اشتباهی که مرتکب شده ای به درگاه خداوند متعال استغفار کنی، خداوند متعال آن را می بخشند.» (1)

    اما استغفار و توبه مراحلی دارد که طی این مراحل از زبان امیرالمومنین، علی (ع) به این شرح است:

    1.مرحله ی اول پشیمانی از عمل انجام شده است.

    2.تصمیم به عدم بازگشت به گناه مرحله ی دوم است. چنانچه شیرینی گناه در دل مومن محو و نابود شود.

    3.ادا کردن و پرداختن حق مردم به خودشان چنان که وقتی خداوند را ملاقات می ککنی پاکیزه باشی و کسی به دنبال تو نباشد.

    4.جبران گناه. به طور مثال جبران نخواندن نماز، خواندن قضای آن است.

    5.از این مرحله به بعد مراحلی است که برای تقوی لازم است و واجب نیست. این مرحله آن است که گوشتی که در اثر حرام بر بدن فرد روییده آب شود.

    6.در این مرحله همان طور که بنده درد گناه را چشید باید رنج فرمانبرداری را با سختی دادن به خود در عبادت به جان بخرد.

    بعد از بیان این مطالب امیرمومنان به راوی فرمود:

    «آن وقت می گویی: استغفرالله.» (2)

    پی نوشت:

    1.اکمال دین، ج 2، ص 490
    2.نهج البلاغه، حکمت 417



    امضاء





    *******************************

    سکوت
    خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت

    *******************************
    و قسم به حقارتِ واژه و شکوه سکوت،
    که گاهی شرح حال آدمی ممکن نیست...

    *******************************




  2. تشكرها 8

    parsa (12-03-2010), مدير اجرايي (02-10-2012), شهاب منتظر (26-09-2012), عهد آسمانى (29-10-2012)

  3.  

  4. Top | #2

    عنوان کاربر
    کاربر عادی
    تاریخ عضویت
    July 2012
    شماره عضویت
    3242
    نوشته
    9
    تشکر
    21
    مورد تشکر
    49 در 9
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض

    بزرگان برای توبه ی نصوح معانی متعددی را بیان داشته اند:
    نصوح به فتح،به معنای نصیحت کننده است،به معنای آن است که شخص را نصیحت می کند که دیگر به گناه بازنگردد.
    عده ای گفته اند:نصح درلغت عرب به معنای خالص،چنانچه به عسلی که خالص از موم باشد عسل نصوح می گویند.
    توبه خالص آنست که پشیمان شودازگناهان برای زشتی آنها و خالصا لوجه الله باشد،نه برای ترس از آتش ویا به طمع بهشت.
    جمعی معتقدند؛نصوح به معنای خیاطت است،به علت این که گناه رشته دین را پاره می کند و توبه آن را وصله کرده و می دوزد ویا به جهت آنکه توبه نصوح جمع می کندمیان او واولیای خدا را چنانکه خیاط پارچه را جمع می کند و بعضی از آن را به پاره دیگر می دوزد.
    گروهی دیگر توبه نصوح را به توبه صادقانه معنی کرده اند که برگشت وعودت به گناه در آن نباشد.

  5. تشكرها 7


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق از جمله طراحی قالب برای سایت آیه های انتظار محفوظ می باشد © طراحی و ویرایش Masoomi