نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 10

موضوع: ♥**•.✿.•**♥ پاسخ به چهار پرسش درباره امام زمان (عج) ♥**•.✿.•**♥

  1. Top | #1

    عنوان کاربر
    همكار انجمن
    تاریخ عضویت
    August 2012
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,721
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,705
    مورد تشکر
    58,274 در 13,379
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض ♥**•.✿.•**♥ پاسخ به چهار پرسش درباره امام زمان (عج) ♥**•.✿.•**♥



    ♥**•.✿.•**♥
    پاسخ به چهار پرسش درباره امام زمان (عج) ♥**•.✿.•**♥







    وقتی ولی عصر أرواحنا فداه ظهور می‌کند که ذات أقدس إله لطفی نسبت به امت انسانی و اسلامی داشته باشد،و عقل اینها و اندیشه اینها کامل باشد... آنچه که در جامعه اسلامی می‌گذرد و حکومت می‌کند، «فرهنگ دینی» است. با این رشد مردم شرایط علمی ظهور حضرت را فراهم کرده‌اند. طبق این روایتی که از امام باقر (ع) رسیده است؛ تا مردم عاقل نشوند، معارف دین را درست نشناسند، و معنای امامت را درست ارزیابی نکنند، توفیق انتظار ولی عصر أرواحنا فداه نصیب آنها نخواهد شد.











    امضاء

  2. تشكرها 7

    saba m (23-06-2013), فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (23-06-2013), مدير اجرايي (21-09-2013), نرگس منتظر (24-06-2013), شهاب منتظر (22-06-2013)

  3.  

  4. Top | #2

    عنوان کاربر
    همكار انجمن
    تاریخ عضویت
    August 2012
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,721
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,705
    مورد تشکر
    58,274 در 13,379
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض










    1. چگونه می‏توان امام زمان‏(عج) را شناخت؟

    شناخت بر دو قسم است:
    «شناخت تاریخی» و «شناخت واقعی» که از قسم نخست مهم‏تر است.
    مسئله مهم این است که ما آن حضرت را به حقیقت بشناسیم و ایشان نیز ما را ببیند؛ نه اینکه ما حضرت را ببینیم.


    در زمان پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم (که مقامش از همه امامان بالاتر است) عده زیادی آن وجود مبارک را می‏دیدند،
    اما خدای سبحان درباره آنها فرمود: ﴿
    و تراهم ینظُرُون اِلیک و هُم لایُبصرون﴾[5]؛
    آنها را می‏بینی که به تو می‏نگرند؛ ولی تو را نمی‏بینند.
    اهل نظر هستند، اما اهل بصیرت نیستند.
    هنر این است که به گونه‏ای باشیم که وجود مبارک امام زمان(علیه‌السلام) ما را ببینند.


    در قرآن کریم آمده است:
    خدا که بر همه چیز بصیر است، در روز قیامت به عده‏ای نگاه نمی‏کند:
    ﴿ولایُکلّمهم اللّه و لاینظرُ اِلیهم یومَ القیامةِ و لایزکّیهم﴾[6]
    و نگاه تشریفی خود را نسبت به عده‏ای اعمال نمی‏کند.

    اگر ما در مسیر صحیح حرکت کنیم، آن حضرت ما را می‏بیند.












    امضاء

  5. تشكرها 8

    saba m (23-06-2013), فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (23-06-2013), مدير اجرايي (21-09-2013), معمار (24-06-2013), نرگس منتظر (24-06-2013), شهاب منتظر (22-06-2013)

  6. Top | #3

    عنوان کاربر
    همكار انجمن
    تاریخ عضویت
    August 2012
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,721
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,705
    مورد تشکر
    58,274 در 13,379
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض











    2. دلیل قرآنی وجود حضرت حُجّت (عج) چیست؟

    مرحوم کلینی (رضوان اللّه علیه) در کتاب شریف کافی[4] طی بابی از ائمه(علیهم‌السلام) نقل کرده است که
    به سوره قدر احتجاج کنید، زیرا در سوره قدر آمده است،
    هر سال لیلة القدری دارد و فرشتگان در شب قدر، هر سال با همراهی روح (جبرئیل سلام اللّه علیه)،
    همه احکام و امور را به زمین نازل می‏کنند.


    وقتی فرشتگان احکام و امور را به زمین می‏آورند، باید آن را به کسی بسپارند،
    چون افراد عادی نمی‏توانند میزبان فرشتگان باشند و احکام صادره را تحویل بگیرند،
    پس تنها کسی که در روی زمین مهمان‏دار فرشتگان و تحویل گیرنده این امور و مقدّرات است،
    وجود مبارک ولی عصر(علیه‌السلام) است،


    بنابراین با توجه به روایاتی که مرحوم کلینی نقل کرد، از نظر قرآن،
    در شب قدر که همه فرشتگان به همراهی جبرئیل(سلام اللّه علیه) یا روح،
    مقدّرات امور را نازل می‏کنند، باید آن را به کسی بسپارند و به او گزارش بدهند؛
    گیرنده این امور وجود مبارک ولی عصر(ارواحنا فداه) است.











    امضاء

  7. تشكرها 7

    saba m (23-06-2013), فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (23-06-2013), مدير اجرايي (21-09-2013), نرگس منتظر (24-06-2013), شهاب منتظر (23-06-2013)

  8. Top | #4

    عنوان کاربر
    همكار انجمن
    تاریخ عضویت
    August 2012
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,721
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,705
    مورد تشکر
    58,274 در 13,379
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض











    3. حیات حضرت ولی عصر(علیه‌السلام) از نظر علمی چگونه توجیه می‏شود؟

    حیات طولانی امام زمان(علیه‌السلام) بر خلاف عادت است، نه بر خلاف علّیّت؛
    یعنی به طور عادی کسی نمی‏تواند، هزار یا ده هزار سال زندگی کند؛
    اما به صورت غیر عادی (خرق عادت) این کار ممکن است.


    دوم. اگر بدانیم انسان چیست و چه کسی بدن او را اداره می‏کند،
    اصلاً این پرسش برای ما مطرح نمی‏شود؛ برای مثال برای عرفا و حکمای بزرگ،
    اصلاً چنین پرسشهایی مطرح نمی‏شود.


    بنده زمانی به دندانپزشک محترمی مراجعه کردم. او می‏گفت دندانهای بعضی صد سال سالم می‏ماند و نمی‏پوسد؛
    ولی اگر فولاد صد سال شب و روز کار کند، فرسوده می‏شود.
    چون اگر فولاد و آهن فرسوده شود، دیگر چیزی جایگزین آن نمی‏شود؛
    امّا دندان انسان هر روز عوض می‏شود و هر روز سلولهای جدیدی جای سلولهای مرده و قدیمی را می‏گیرد.


    با این توضیح، همه ذرات بدن در حرکت و تعویض است و
    روح آدمی همه حرکات این ذرات را تحت کنترل دارد.
    حال اگر روح انسان کاملی، بر خلاف عادت (نظم عادی)، بهترین سلولها را جایگزین کند
    و دقیق‏ ترین کنترلها را روی قسمتهای مختلف بدن داشته باشد،
    یک انسان کامل می‏تواند، میلیونها سال زنده بماند
    (این مطلبی است که در علم پزشکی امروز به اثبات رسیده است).
















    امضاء

  9. تشكرها 8

    saba m (23-06-2013), فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (23-06-2013), مدير اجرايي (21-09-2013), معمار (24-06-2013), نرگس منتظر (24-06-2013), شهاب منتظر (23-06-2013)

  10. Top | #5

    عنوان کاربر
    کارشناس افتخاری سایت
    تاریخ عضویت
    January 1970
    شماره عضویت
    2479
    نوشته
    929
    تشکر
    1,108
    مورد تشکر
    4,595 در 919
    دریافت
    1
    آپلود
    0

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط کنیز فاطمه(سلام الله علیها) نمایش پست ها
    طبق این روایتی که از امام باقر (ع) رسیده است؛ تا مردم عاقل نشوند، معارف دین را درست نشناسند، و معنای امامت را درست ارزیابی نکنند، توفیق انتظار ولی عصر أرواحنا فداه نصیب آنها نخواهد شد.
    لطف کنید سند این حدیث را هم بیاورید

  11. تشكرها 8


  12. Top | #6

    عنوان کاربر
    همكار انجمن
    تاریخ عضویت
    August 2012
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,721
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,705
    مورد تشکر
    58,274 در 13,379
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط معمار نمایش پست ها
    لطف کنید سند این حدیث را هم بیاورید

    سلام و عرض ادب و احترام

    با تشکر از حسن توجه و دقت نظر حضرت عالی

    قبل از هر چیز خدای را شاکرم، زیرا در سایتی فعالیت دارم که اساتید بزرگوار با دقت نظر و حسن برخوردشان مراقب هرگونه قصوری هستند.

    اما بعد؛

    لینک منبع این مطالب را که قصد داشتم در پایان مبحث ارائه دهم در محضر أستاد جليل القدر آيت الله العظمى عبدالله جوادي آملي دام ظله از
    سرویس فرهنگی «فردا»

    می باشد که سخنرانی آیت الله جوادی آملی (دامت برکاته) در دیدار با جمع کثیری از طلاب، فضلاء، دانشجویان و اقشار مختلف مردم قم به مناسبت میلاد حضرت ولی عصر (عج) قم ؛ دفتر مقام معظّم رهبری ـ ۱۳۸۱ می باشد.



    عبارت کامل چنین است:

    از وجود مبارک امام باقر (ع) رسیده است: وقتی ولی عصر أرواحنا فداه ظهور می‌کند که ذات أقدس إله لطفی نسبت به امت انسانی و اسلامی داشته باشد، و دست مرحمت إله بر بالای سر امت اسلامی کشیده بشود، که عقل اینها و اندیشه اینها کامل باشد؛ اینها اندیشوران فرزانه خواهند بود، و خردمندان مُتبحّر و حکیم. آنچه که در جامعه اسلامی می‌گذرد و حکومت می‌کند، «فرهنگ دینی» است. با این رشد مردم شرایط علمی ظهور حضرت را فراهم کرده‌اند. طبق این روایتی که از امام باقر (ع) رسیده است؛ تا مردم عاقل نشوند، معارف دین را درست نشناسند، و معنای امامت را درست ارزیابی نکنند، توفیق انتظار ولی عصر أرواحنا فداه نصیب آنها نخواهد شد.


    و امّا سند روایت را در اصول کافی ،کتاب عقل و جهل ،حدیث 21 اینگونه یافتم:

    ....عن ابی جعفر علیه السلام قال: اذا قام قائمنا وضع الله یده علی رؤوس العباد ،فجمع بها عقولهم و کملت به احلا مهم.

    امام باقر (ع) فرمود:

    چون قائم ما قیام کند خدا دست رحمت بر سر بندگان نهد تا در تعقل هماهنگ شوند و آرمانهای آنها کامل شود.

    التماس دعا
    ویرایش توسط مولاتی یا فاطمه الزهرا(س) : 25-09-2013 در ساعت 16:44
    امضاء

  13. تشكرها 7

    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (21-09-2013), مدير اجرايي (21-09-2013), نرگس منتظر (24-06-2013), سکووت (22-09-2013), شهاب منتظر (25-06-2013)

  14. Top | #7

    عنوان کاربر
    کارشناس افتخاری سایت
    تاریخ عضویت
    January 1970
    شماره عضویت
    2479
    نوشته
    929
    تشکر
    1,108
    مورد تشکر
    4,595 در 919
    دریافت
    1
    آپلود
    0

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط کنیز فاطمه(سلام الله علیها) نمایش پست ها
    2. دلیل قرآنی وجود حضرت حُجّت (عج) چیست؟
    علاوه بر کتب شیعیان در کتب اهل سنت وارد شده است که:

    1. هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدي وَ دِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَي الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ(توبه:33)
    «او كسي است كه رسولش را با هدايت و آيين حق فرستاد، تا آن را بر همه آيين ها غالب گرداند، هر چند مشركان را خوش نيايد»

    در تفسير قرطبي در ذیل این آیه آمده است:«پيروزي اسلام بر ديگر اديان، هنگام قيام مهدي ـ عجل الله تعالي فرجه شريف ـ است در آن زمان، مردمان يا بايد مسلمان شوند و يا جزيه دهند. و اين كه گفته شده است مهدي همان عيسي است نادرست است زيرا اخبار صحيح به گونه اي متواتر وارد شده كه مهدي از خاندان پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ است .....»(الجامع لأحكام القرآن، ج‏8، ص: 121)

    و در كتاب البيان در تفسير اين آيه آمده است:«كسي كه خدا او را بر همة اديان چيره مي گرداند، مهدي از فرزندان فاطمه است.( نورالابصار، ص 343.)

    در تفسير كشف الاسرار در شرح اين آيه مي گويد:«رسول در اين آيه حضرت محمد ـ صلّي الله عليه و آله ـ است و هدي و هدايت قرآن و ايمان است و دين حق، اسلام است و خدا اين دين را بر ديگر اديان برتري مي دهد، چنان كه ديني نماند مگر اين كه اسلام بر آن غالب آيد. و اين اتفاق بعد از اين رخ خواهد داد و هنوز محقق نشده است.»( كشف الاسرار، ج 4، ص 119)

  15. تشكرها 8


  16. Top | #8

    عنوان کاربر
    همكار انجمن
    تاریخ عضویت
    August 2012
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,721
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,705
    مورد تشکر
    58,274 در 13,379
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض











    3. حیات حضرت ولی عصر(علیه‌السلام) از نظر علمی چگونه توجیه می‏شود؟

    حیات طولانی امام زمان(علیه‌السلام) بر خلاف عادت است، نه بر خلاف علّیّت؛ یعنی به طور عادی کسی نمی‏تواند، هزار یا ده هزار سال زندگی کند؛ اما به صورت غیر عادی (خرق عادت) این کار ممکن است.

    دوم. اگر بدانیم انسان چیست و چه کسی بدن او را اداره می‏کند، اصلاً این پرسش برای ما مطرح نمی‏شود؛ برای مثال برای عرفا و حکمای بزرگ، اصلاً چنین پرسشهایی مطرح نمی‏شود.

    بنده زمانی به دندانپزشک محترمی مراجعه کردم. او می‏گفت دندانهای بعضی صد سال سالم می‏ماند و نمی‏پوسد؛ ولی اگر فولاد صد سال شب و روز کار کند، فرسوده می‏شود. چون اگر فولاد و آهن فرسوده شود، دیگر چیزی جایگزین آن نمی‏شود؛ امّا دندان انسان هر روز عوض می‏شود و هر روز سلولهای جدیدی جای سلولهای مرده و قدیمی را می‏گیرد.

    با این توضیح، همه ذرات بدن در حرکت و تعویض است و روح آدمی همه حرکات این ذرات را تحت کنترل دارد. حال اگر روح انسان کاملی، بر خلاف عادت (نظم عادی)، بهترین سلولها را جایگزین کند و دقیق‏ ترین کنترلها را روی قسمتهای مختلف بدن داشته باشد، یک انسان کامل می‏تواند، میلیونها سال زنده بماند (این مطلبی است که در علم پزشکی امروز به اثبات رسیده است).

    مُلای رومی طی مثالی می‏گوید: اگر شما روز یا شبی در کنار نهر روانی که آب آن به آرامی در حرکت است، بنشینید و تصویر خورشید یا ماه را در آن ببینید، متوجه می‏شوید که صدها عکس می‏آید و می‏رود و شما همچنان خیال می‏کنید که ساعتها با عکس نخست روبه‏رو بوده‏اید، در حالی که آینه‏ها و عکسهای متعدد، هر لحظه می‏آمدند و می‏رفتند.


    آب مبدَل شد در این جو چند بار
    عکس ماه و عکس اختر برقرار[1]


    این بزرگوار در جای دیگر می‏گوید:

    ای برادر تو همان اندیشه‏ای
    ما بقی تو استخوان و ریشه‏ای[2]

    بنابراین، اگر کسی روح و سلطه آن بر بدن خود را بشناسد، و سَیَلان، حرکات و تعویض ذرات بدن را تحت کنترل روح بداند و نیز کمی با حکمت و عرفان آشنا شود، این اشکال که چگونه یک انسان می‏تواند یک یا دو میلیون سال یا بیشتر بماند، برای او مطرح نمی‏شود. اگر پیوند روح با خالق جهان هستی به اندازه‏ای بود که قدرت خاصی ما فوق قدرت افراد عادی یافت، می‏تواند همان طور که بدن خود را می‏گرداند، خارج از بدن خود را هم اداره کند، زیرا خارج از روح او هم حکم بدن او را دارد.

    وجود مبارک امیرمؤمنان(سلام اللّه علیه) در خطبه قاصعه نهج‏البلاغه می‏فرماید: من در حضور پیامبر اکرم‏صلی الله علیه و آله و سلم بودم که مشرکان حجاز به پیامبر اکرم‏صلی الله علیه و آله و سلم گفتند، اگر تو پیامبری معجزه‏ای (حسّی) بیاور تا تو را بپذیریم. آنگاه گفتند: دستور بده نیمی از درختی که روبروی تو است، از نیمه دیگر جدا شود و به حضور تو بیاید. حضرت فرمود: اگر این کار را انجام بدهم، ایمان می‏آورید؟ گفتند: بلی. حضرت علی(علیه‌السلام) در ادامه می‏فرماید: من دیدم که این درخت دو نیم شد و نیمی از آن در جای خود ایستاد و نیم دیگر حرکت کرد و جلو آمد، به طوری که شاخه‏های آن روی دوش ما قرار گرفت.

    مشرکان گفتند: دستور بده نیمه دیگر آن هم از جای خود حرکت کند و نزد تو بیاید. پیامبر اکرم‏صلی الله علیه و آله و سلم این کار را هم انجام دادند. بعد گفتند: دستور بده دو نیمه درخت به هم متصل شود و در جای اول قرار گیرد؛ با این همه، مشرکین باز هم ایمان نیاوردند.[3]

    همه کرامات محال عادی هستند؛ نه محال عقلی که محال عقلی (مانند 2*2=5) کرامت یا اعجازبردار نیست؛ به هر حال، حیات حضرت ولی‏عصر(عج) محال عادی است؛ نه محال عقلی.




















    امضاء

  17. تشكرها 7

    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (21-09-2013), مدير اجرايي (21-09-2013), نرگس منتظر (24-06-2013), سکووت (22-09-2013), شهاب منتظر (25-06-2013)

  18. Top | #9

    عنوان کاربر
    همكار انجمن
    تاریخ عضویت
    August 2012
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,721
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,705
    مورد تشکر
    58,274 در 13,379
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض











    4. مسئله وجود مقدس امام زمان‏(عج) از نظر فلسفی چگونه توجیه می‏شود؟
    آیا دلیل فلسفی بر اثبات وجود آن حضرت وجود دارد؟


    درباره وجود مبارک حضرت حجّت‏(عج) «برهان عقلی بر امکان» اقامه می‏شود؛
    یعنی بر اساس حکم عقل، ممکن است انسان کاملی عمر طولانی داشته باشد.
    ما به دیدن عمرهای کوتاه عادت کردیم.

    اما اگر شخصی، از همه علل و عوامل طبیعی آگاه باشد و آنچه برای او سودمند است،
    فراهم کند و از آنچه برای او زیانبار است بپرهیزد،
    می‏تواند عمر طولانی داشته باشد.

    این مسئله خارق عادت است؛ نه خارق عقل.
    معجزه هم چیزی خارق عادت است، نه خارق عقل.
    علم نیز به چنین چیزی راه نیافته است،
    زیرا علم به امور عادی راه دارد؛ نه امور غیر عادی.
    کرامت نیز در امور خلاف عادت جاری است.













    امضاء

  19. تشكرها 3


  20. Top | #10

    عنوان کاربر
    همكار انجمن
    تاریخ عضویت
    August 2012
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,721
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,705
    مورد تشکر
    58,274 در 13,379
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض









    پی نوشت ها:

    [1] ـ مثنوی معنوی، دفتر ششم، بیت 3178.

    [2] ـ همان، دفتر دوم، بیت 277.

    [3] ـ ر.ک: نهج البلاغه، خطبه 192 (قاصعه).

    [4] ـ الکافی، ج 1، ص 242 (باب فی شأن «اِنّا اَنزلناه فی لیلة القدر» و تفسیرها).

    [5] ـ سوره اعراف، آیه 198.

    [6] ـ سوره آل‏ عمران، آیه 77.


    منبع:
    سرویس فرهنگی «فردا»












    امضاء

  21. تشكرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق از جمله طراحی قالب برای سایت آیه های انتظار محفوظ می باشد © طراحی و ویرایش Masoomi