صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 19

موضوع: لحظه های ناب عشق و نیایش* ویژه نامه روز هفدهم ماه رمضان *

  1. Top | #1

    عنوان کاربر
    مديرکل سايت
    تاریخ عضویت
    August 2009
    شماره عضویت
    13
    نوشته
    102,791
    صلوات
    31803
    دلنوشته
    76
    صلی الله علیک یا مولاتنا یا زینب کبری علیها السلام
    تشکر
    78,468
    مورد تشکر
    204,206 در 63,582
    وبلاگ
    208
    دریافت
    9
    آپلود
    102

    doooaaa لحظه های ناب عشق و نیایش* ویژه نامه روز هفدهم ماه رمضان *


    ╣◄*►╣
    لحظه های ناب عشق و نیایش ╣◄*►╣

    *** ویژه نامه روز هفدهـم ماه مبارک رمضان
    ***





    دعاى روز هفدهم ماه مبارك رمضان

    بسم الله الرحمن الرحیم


    اللهمّ اهْدِنی فیهِ لِصالِحِ الأعْمالِ
    واقْـضِ لی فیهِ الحَوائِجَ والآمالِ
    یا من لا یَحْتاجُ الى التّفْسیر والسؤالِ
    یا عالِماً بما فی صُدورِ العالَمین
    صَلّ على محمّدٍ وآلهِ الطّاهِرین.



    خدایا راهنمائیم کن در آن به کارهاى شایسته واعمال نیک
    وبرآور برایم حاجتها وآرزوهایم
    اى که نیازى به سویت تفسیر وسؤال ندارد
    اى داناى به آنچه در سینه هاى جهانیان است
    درود فرست بر محمد وآل او پاکیزگان.





    ویرایش توسط ناظرسایت : 12-05-2019 در ساعت 10:59
    امضاء





    *******************************

    سکوت
    خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت

    *******************************
    و قسم به حقارتِ واژه و شکوه سکوت،
    که گاهی شرح حال آدمی ممکن نیست...

    *******************************





  2.  

  3. Top | #2

    عنوان کاربر
    مديرکل سايت
    تاریخ عضویت
    August 2009
    شماره عضویت
    13
    نوشته
    102,791
    صلوات
    31803
    دلنوشته
    76
    صلی الله علیک یا مولاتنا یا زینب کبری علیها السلام
    تشکر
    78,468
    مورد تشکر
    204,206 در 63,582
    وبلاگ
    208
    دریافت
    9
    آپلود
    102

    پیش فرض







    تلاوت ترتیل جزء
    هفدهم قرآن کریم



    برای شنیدن تلاوت قرآن بر روی تصویر بالا کلیک کنید






    ویرایش توسط فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* : 03-07-2015 در ساعت 23:37
    امضاء





    *******************************

    سکوت
    خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت

    *******************************
    و قسم به حقارتِ واژه و شکوه سکوت،
    که گاهی شرح حال آدمی ممکن نیست...

    *******************************





  4. Top | #3

    عنوان کاربر
    مديرکل سايت
    تاریخ عضویت
    August 2009
    شماره عضویت
    13
    نوشته
    102,791
    صلوات
    31803
    دلنوشته
    76
    صلی الله علیک یا مولاتنا یا زینب کبری علیها السلام
    تشکر
    78,468
    مورد تشکر
    204,206 در 63,582
    وبلاگ
    208
    دریافت
    9
    آپلود
    102

    پیش فرض




    17-پاداش روزه

    قال رسول الله صلى الله عليه و آله: قال الله تعالى


    الصوم لى و انا اجزى به

    رسول خدا فرمود خداى تعالى فرموده است:


    روزه براى من است و من پاداش آن را مى ‏دهم.


    وسائل الشيعه ج 7 ص 294، ح 15 و 16 ; 27 و 30




    ویرایش توسط نیایش*خادمه یوسف فاطمه(س)* : 27-06-2015 در ساعت 17:01
    امضاء





    *******************************

    سکوت
    خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت

    *******************************
    و قسم به حقارتِ واژه و شکوه سکوت،
    که گاهی شرح حال آدمی ممکن نیست...

    *******************************





  5. Top | #4

    عنوان کاربر
    مديرکل سايت
    تاریخ عضویت
    August 2009
    شماره عضویت
    13
    نوشته
    102,791
    صلوات
    31803
    دلنوشته
    76
    صلی الله علیک یا مولاتنا یا زینب کبری علیها السلام
    تشکر
    78,468
    مورد تشکر
    204,206 در 63,582
    وبلاگ
    208
    دریافت
    9
    آپلود
    102

    پیش فرض



    می وزد باز نسیم خوش ماه رمضان
    می رسد عطرمحبت بمشام دل و جان

    ماه رحمت که در این ماه بتابد زافق
    باز لبریز کند برکه جان را هیجان

    این چه ماهی است که مردم به سربام آیند
    تا بصد شوق دهندش بسر انگشت نشان

    ای عروس رمضان پرده بر افکن زجمال
    روی بنمای و مکن روی خود از خلق نهان

    شاکر رحمت آن زنده ی جاویدانیم
    که نمردیم و رسیدیم به شهر رمضان

    مثل یک رود شده عقد اخوت جاری
    با علی بسته در این ماه محمد پیمان

    می شود باز به روی همه ابواب بهشت
    می کند مائده ای پهن خداوند جهان

    سینه ها می شود از شوق شکفتن لبریز
    تا که می آیداز این مائده حرفی به میان

    شامگاهان که رسد بوی ملائک بمشام
    بال بگشاید و پرواز کند روح و روان

    روزه باچشم ودل وگوش وزبان بایدبود
    روزه آن نیست که گیردمتضرر به دهان

    حس همدردی اگر در تو نگردد بیدار
    روزه تو به چکارآید از این روز و شبان

    خوش بحال تو توان گفت در این مه که شود
    ریزش نفس تو با رویش انفس جبران

    با لب بسته بیا مصحف گل را بگشای
    تا مشام دل و جان پرشود ازعطر جنان

    دل صائم حرم امن خدا خواهد شد
    گرمدد جوید ازآن خالق حی رحمان

    یارب این نفس مرا در دل آتش بگداز
    تا که دیگر نکند در سر راهم طغیان

    چون غلامان سیه چرده بلطفم بنواز
    بر سر خوان خود ای شاه مرا نیز بخوان

    دعوتم گر نکنی اذن جلوسم ندهی
    به کجا رو کنم و ازدر که جویم امان

    روسیاهیم و بدرگاه تو روی آوردیم
    ای دررحمت تو مامن عشاق جهان







    امضاء





    *******************************

    سکوت
    خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت

    *******************************
    و قسم به حقارتِ واژه و شکوه سکوت،
    که گاهی شرح حال آدمی ممکن نیست...

    *******************************





  6. Top | #5

    عنوان کاربر
    مديرکل سايت
    تاریخ عضویت
    August 2009
    شماره عضویت
    13
    نوشته
    102,791
    صلوات
    31803
    دلنوشته
    76
    صلی الله علیک یا مولاتنا یا زینب کبری علیها السلام
    تشکر
    78,468
    مورد تشکر
    204,206 در 63,582
    وبلاگ
    208
    دریافت
    9
    آپلود
    102

    پیش فرض





    خدایا باز دل به یاد تو فغان می کند.


    نمی دانم در جستجوی تو دیرینه کتاب کهن تاریخ را
    مطالعه کنم یا چشم بر صفحه آسمان بدوزم؟

    دل را به یاد موهبتهای تو آرام کنم
    یا به تعریف آفریده هایت؟

    خدایا، گاه که از همه نا آدمیها خسته می شوم
    یاد تو تحمل زیستن را برایم آسان می سازد.

    خدایا عشق زیباست اما کدامین عشق پرشور تر از عشق به توست
    که یادت قلبها را به اوج لذتها می رساند و مرگ را زیباترین پدیده ها می سازد.


    خدایا، شرم مرا از آن باز می دارد که از تو چیزی بخواهم
    چرا که هر چیزی را قبل از آنکه بخواهم به من داده ای.


    اما خدایا سه چیز را از کسی که آفریدی دریغ مدار
    که تا زنده ام توان خواندن نماز ایستاده را داشته باشم،


    که عشقت از دلم بیرون نرود
    و آن زمان که مرا خواندی در راه تو باشم.


    ای محبوب من،ما را پاک بگردان،
    پاک بمیرانو پاک محشور بگردان


    که تو رب العرش العظیمی







    ویرایش توسط نیایش*خادمه یوسف فاطمه(س)* : 27-06-2015 در ساعت 17:02
    امضاء





    *******************************

    سکوت
    خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت

    *******************************
    و قسم به حقارتِ واژه و شکوه سکوت،
    که گاهی شرح حال آدمی ممکن نیست...

    *******************************





  7. Top | #6

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن مناسبت ها
    تاریخ عضویت
    March 2011
    شماره عضویت
    1889
    نوشته
    31,832
    صلوات
    3655
    دلنوشته
    20
    تشکر
    54,378
    مورد تشکر
    92,609 در 31,344
    دریافت
    1
    آپلود
    0

    پیش فرض




    معارف جزء هفدهم

    ذکری برای نجات مؤمنین

    وحی فعل یا ایجاد تمایل به کار خیر


    وَ أَوْحَیْنَا إِلَیْهِمْ فِعْلَ الْخَیرَْاتِ وَ إِقَامَ الصَّلَوةِ وَ إِیتَاءَ الزَّكَوةِ وَ كاَنُواْ لَنَا عَابِدِینَ(73- انبیاء ع)

    و ما به آنها انجام كارهاى خیر و برپا داشتن نماز و پرداخت زكات را وحى كردیم و آنها تنها ما را عبادت می کردند.
    هر چند این آیه در توصیف پیشوایان هدایت است ولی حالتی در آن آمده که مراتب ضعیف ترش را می توان در دیگران نیز مشاهده کرد.

    وحی همان الهام کردن و به دل انداختن است(1) چیزی که هست در وحی یا به دلیل سرعت زیاد یا به دلیل رمزی و سری بودن(2) و یا به دلایلی دیگر، کسی جز موجود الهام شده از این فرایند و نیز محتوای آن با خبر نمی شود.
    وحی به دو صورت ممکن است رخ دهد؛ یکی وحی گزاره های علمی است که در این نوع گیرنده به چیزی که نمی دانست عالم می شود. نوع دیگر وحی فعل عملی است به این صورت که فرد گیرنده در خود میل و اشتیاق شدید به کاری را پیدا کرده و درصدد انجام آن بر می آید.(3)

    در آیه مورد بحث سخن از وحی فعل و کارهای خیر است. نمونه های قابل درک این نوع وحی را همه می توانند در خود احساس کنند؛ زمانی که بدون مقدمه در خود میل شدیدی به انجام کار خیری پیدا می کنید و به تکاپو می افتید تا به هرترتیب که شده آن را انجام دهید؛ مصداق و نمونه ضعیف شده ای از وحی فعل خیر است. وحی به مادر موسی برای رها کردن او در آب(4) هم از نمونه های این نوع وحی است.

    باید قدردان دانشمندان نظامی و هسته ای باشیم

    وَ عَلَّمْنَاهُ صَنْعَةَ لَبُوسٍ لَّكُمْ لِتُحْصِنَكُم مِّن بَأْسِكُمْ فَهَلْ أَنتُمْ شَاكِرُونَ(80- انبیاء ع)

    ما ساختن زره را به داود ع آموختیم، تا شما را در جنگهایتان حفظ كند. آیا شكر آن را به جا مى‏آورید؟
    «لبوس» بر اساس آنچه که صاحب تفسیر مجمع البیان مى‏گوید هر گونه اسلحه دفاعى و تهاجمى؛ مانند زره، شمشیر و نیزه را شامل مى‏شود(5)؛ ولى عبارت « لِتُحْصِنَكُم؛ تا شمارا حفظ کند» قرینه خوبی است که نشان مى‏دهد «لبوس» در اینجا به معنى زره است.(6)

    نکته ای که در این آیه وجود دارد این است که خداوند متعال می فرماید ما به داود علیه السلام یاد دادیم که چگونه زره بسازد بعد جمله ای دارد که معلوم می شود این تعلیم برای نفع شخصی نبوده است چون نمی فرماید آموختیم تا با ساخت و پوشیدن زره از خود محافظت کند بلکه می فرماید تا شما را از خطر حفظ کند این جمله نشان می دهد که تعلیم صنعت زره و ساخت آن به دست داود علیه السلام برای منفعتی عام و حفظ مومنان از خطر دشمنان بوده است. آنگاه در پایان در قالب سوالی به جامعه ایمانی توصیه اکید می کند که قدر این نعمت را دانسته و نسبت به آن شکرگزار باشند.


    زره امروز جامعه اسلامی ادوات نظامی و تدافعی و نیز هسته است که خداوند متعال دانش ساخت و تجهیز آن را به دانشمندان ما عنایت می کند ما نیز وضیفه داریم بر اساس دستور قرآن کریم قدردان آنها و سپاسگذار این نعمت الهی باشیم.

    ذکر یونسیه نسخه­ای برای نجات همه مومنین

    وَ ذَا النُّونِ إِذ ذَّهَبَ مُغَضِبًا فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَیْهِ فَنَادَى‏ فىِ الظُّلُمَتِ أَن لَّا إِلَاهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنىّ‏ِ كُنتُ مِنَ الظَّلِمِینَ(87)فَاسْتَجَبْ نَا لَهُ وَ نجََّیْنَاهُ مِنَ الْغَمّ‏ِ وَ كَذَالِكَ نُجِى الْمُؤْمِنِینَ(88- انبیاء ع)

    و یاد كن صاحب ماهى (حضرت یونس) را ‏ زمانى كه خشمناك از میان قومش‏ رفت و گمان كرد كه ما زندگى را بر او تنگ نخواهیم گرفت؛ پس در تاریكى‏هاى شب، زیر آب و در دل ماهى‏، ندا داد كه: معبودى جز تو نیست تو از هر عیب و نقصى منزّهى، همانا من از ستمكارانم. پس ندایش را اجابت كردیم و از اندوه نجاتش دادیم و این‏گونه مؤمنان را نجات مى ‏دهیم.

    «نون» در لغت به معنى ماهى عظیم یا به تعبیر دیگر نهنگ یا وال است‏.(7) مراد از ذو النون (صاحب ماهى)، یونس پیغمبر علیه السلام است كه از طرف پروردگار بر اهل نینوا مبعوث شد و ایشان را دعوت كرد ولى ایمان نیاوردند. پس از مدتی که ایمانشان نا امید شد نفرینشان كرد و از خدا خواست تا عذابشان كند.


    یونس در حالی که از قومش غضبناک بود از میانشان بیرون شد و آنها را به عذاب خدا سپرد و رفت بدون اینكه از ناحیه خدا دستورى داشته باشد. اما همین كه نشانه‏هاى عذاب نمودار شد قوم او توبه كردند و ایمان آوردند. پس خدا عذاب را از ایشان برداشت و خداوند صحنه‏اى به وجود آورد كه در نتیجه یونس به شكم یك ماهى بزرگ فرو رفت و در آنجا زندانى شد تا آنكه خدا آن بلیه را از او برداشته دو باره به سوى قومش فرستاد.(8)

    جمله « كَذلِكَ نُنْجِی الْمُؤْمِنِینَ» نشان مى‏دهد نسخه ای که یونس علیه السلام آن را برای نجات خود به کار بست و خداوند او را از گرفتاری رهایش کرد جنبه اختصاصی نداشته است. بسیارى از حوادث غم‏انگیز و گرفتاریهاى سخت و مصیبت‏بار مولود گناهان ماست.

    هر انسان مومنی می تواند با به کار بستن همان سه نكته‏اى كه یونس علیه السلام به کار بست، نجات و رهایى حتمى خود را از خداوند متعال طلب کند: 1- توجه به حقیقت توحید و اینكه هیچ معبود و هیچ تكیه‏گاهى جز خدای سبحان نیست.2- پاك شمردن و تنزیه خدا از هر عیب و نقص و ظلم و ستم، و پرهیز از هر گونه گمان سوء در باره ذات پاك او 3- اعتراف به گناه و تقصیر خویش.(9)

    تصویری از لحظه وقوع قیامت

    یَأَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُواْ رَبَّكُمْ إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شىَ‏ْءٌ عَظِیمٌ(1) یَوْمَ تَرَوْنَهَا تَذْهَلُ كُلُّ مُرْضِعَةٍ عَمَّا أَرْضَعَتْ وَ تَضَعُ كُلُّ ذَاتِ حَمْلٍ حَمْلَهَا وَ تَرَى النَّاسَ سُكَارَى‏ وَ مَا هُم بِسُكَارَى‏ وَ لَاكِنَّ عَذَابَ اللَّهِ شَدِیدٌ(2- حج)

    اى مردم! از پروردگارتان پروا كنید، بى‏تردید زلزله قیامت، واقعه‏اى بزرگ است. روزى را مشاهده خواهید كرد كه هر مادر شیر دهى از كودكى كه شیرش مى‏دهد، غافل مى‏شود و هر زن بارداری سقط جنین می كند و مردم را مست مى‏بینى در حالى كه مست نیستند، بلكه عذاب خدا بسیار شدید است.

    این آیات تمام انسانها را از گناه و شکستن حریمهای الهی برحذر می دهد و به آنها هشدار می دهد که صحنه ای بسیار سخت و عجیبی در پیش است که اگر اهل تقوا نباشند به تلخی و رنج شگفت آور آن روز را با تمام وجود خواهند چشید.(10)

    آنگاه صحنه هایی از آن واقعه را به تصویر می کشد:

    1. در آن واقعه، تنها زمین نمی لرزد بلکه جهان به لرزه در می آید؛ آسمان و زمین، خورشید و ستارگان، کرات و کهکشانها همه دگرگون می شوند.(11)

    2. « مُرْضِعَةٍ » به زنی گفته می شود که در حال شیر دادن به کودک است و سینه اش در دهان اوست. ذهول هم یعنی اینکه از روی ترس و دهشت از چیزی بگذری و بروی.(12) در آن واقعه مادرانی که در حال شیر دادن به کودکان خود هستند با اینکه عاطفی ترین حالت و قوی ترین دلبستگی عالم میان آن دو وجود دارد ولی با این حال کودک را از خود جدا کرده او را رها می کند و می رود.

    3. هر بارداری طفل خود را سقط می کند.

    4. مردم هراسان و وحشت را که می نگری گمان می کنی که مست اند و عقل از سرشان پریده؛ اما اینطور نیست؛ عذاب شدید خدا آنها را به این روز انداخته است.

    حالت توبه شکننان در قیامت

    كُلَّمَا أَرَادُواْ أَن یخَْرُجُواْ مِنهَْا مِنْ غَمّ‏ٍ أُعِیدُواْ فِیهَا وَ ذُوقُواْ عَذَابَ الحَْرِیقِ(22- حج)

    هر گاه بخواهند از دوزخ و غم و اندوههاى آن خارج شوند آنها را به آن باز مى‏گردانند، و به آنان گفته مى‏شود، بچشید عذاب سوزان را از آنجائیکه قیامت ظرف ظهور باطن اعمال است هر پاداش و عذابی که به انسان داده می شود در حقیقت چهره اخروی عمل اوست(13) و جهنم در واقع صورت باطنی گناه است؛ بنابر این می توان گفت این حالتی که آیه از آن سخن می گوید حقیقت و باطن همان حالت دنیایی این عده است که در دنیا چون به گناه عادت کرده بودند هرگاه تصمیم به ترک آن می گرفتند باز دوباره به سمت آن برگشته و جان به آتش گناه می سوزاندند؛ همین حالت یعنی فاصله گرفتن و برگشتن به گناه در قیامت به شکل ظهور می کند که قرآن می گوید: هر گاه بخواهند از دوزخ و غم و اندوههاى آن خارج شوند آنها را به آن باز مى‏گردانند.

    وعده حتمی خداوند برای دفاع از مومنین


    إِنَّ اللَّهَ یُدَافِعُ عَنِ الَّذِینَ ءَامَنُواْ (38- حج) ؛بدون تردید خداوند از اهل ایمان دفاع می کند.

    این آیه نویدی به رسول خدا صلی الله علیه و آله است؛ به آن حضرت در برابر تهدیدها و تعرضات دشمنان اسلام چنین بشارت می دهد: بگذار طوائف و قبائل عرب و یهود و نصارا و مشركان شبه جزیره دست به دست هم بدهند تا مؤمنان را تحت فشار قرار داده و به گمان خود نابود كنند، ولى خداوند وعده دفاع از آنها را داده است.(14)
    نکته قابل توجه این است که این وعده الهى مخصوص مؤمنان عصر پیامبر صلی الله علیه و آله در برابر مشركان نبوده؛ بلکه حكمى است که در تمام اعصار و قرون جریان دارد. مهم آن است كه اگر ما مصداق «الَّذِینَ آمَنُوا» باشیم؛ دفاع الهى از ما حتمى و تخلف ناپذیر خواهد بود.








       
    پی نوشت ها :


    (1) مجمع البحرین ج1 ص431
    (2) المفردات ج1 ص858
    (3) ر.ک به المیزان ج14 ص305
    (4) آیه 7 سوره قصص
    (5) مجمع البیان ج7 ص90
    (6) راغب هم در المفردات خود همین نظر را داده است.

    (7) همان ص485
    (8) ر.ک: المیزان ج14 ص314-315
    (9) ر.ک: همان ص488
    (10) ر.ک به المیزان ج14 ص339
    (11) آیات ابتدایی سوره تکویر و انشقاق گویای این حقیقت هستند.
    (12) المیزان ج14 ص339
    (13) آیه49 سوره کهف
    (14) نمونه ج14 ص111

    امید پیشگر
    بخش قرآن تبیان



    ویرایش توسط نیایش*خادمه یوسف فاطمه(س)* : 27-06-2015 در ساعت 17:03
    امضاء

    اَلـــلّــــهـُــــمَّ عَــــجِـّـــلْ لِـــوَلـــیـــِّکَ الــــْفــــَرَجْ





    اَلـــلّــــهـُــــمَّ عَــــجِـّـــلْ لِـــوَلـــیـــِّکَ الــــْفــــَرَجْ


  8. Top | #7

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن مناسبت ها
    تاریخ عضویت
    March 2011
    شماره عضویت
    1889
    نوشته
    31,832
    صلوات
    3655
    دلنوشته
    20
    تشکر
    54,378
    مورد تشکر
    92,609 در 31,344
    دریافت
    1
    آپلود
    0

    پیش فرض




    روز هفدهم: توفیق عمل صالح

    دعای روز هفدهم

    «اللهمّ اهْدِنی فیهِ لِصالِحِ الأعْمالِ و اقْـضِ لی فیهِ الحَوائِجَ و الآمالِ
    یا من لا یَحْتاجُ الى التّفْسیر و السؤالِ، یا عالِماً بما فی صُدورِ
    العالَمین صَلّ على محمّدٍ وآلهِ الطّاهِرین»








    بهترین اعمال


    1 - «افضل الاعمال احمزها;(1)

    2 - «افضل الاعمال ما اکرهت علیه نفسک;
    بهترین اعمال چیزی است که انجام آن برایت ناگوار است» (2)

    3 - «افضل الاعمال ما ارید به وجه الله;
    بهترین اعمال عملی است که برای خدا باشد» (3)

    4 - «افضل العمل ادومه و ان قل;
    بهترین اعمال آنست که دوام داشته باشد ولو کم باشد» (4)

    آثار عمل صالح

    1 - رستگاری:
    «فاما من تاب و آمن و عمل صالحا فعسی ان یکون من المفلحین‏؛
    پس هر کس به درگاه خدا توبه کند و عمل صالح انجام دهد امید است از رستگاران باشد» (5)


    2 - حیات طیبه:
    «من عمل صالحا من ذکر او انثی و هو مؤمن فلنحیینه حیاة طیبة؛
    هر کس از مرد و زن کار نیکی به شرط ایمان به خدا انجام دهد،
    ما او را در زندگی سعادتمندانه زنده می‏گردانیم» (6)


    3 - نشانه مؤمن:
    علی علیه السلام: «العمل شعار المؤمن;
    عمل شعار (نشانه) مؤمن است» (7)








       

    پاورقی ها:


    1- بحارالانوار، ج 7، ص 191.

    2- همان، ج 78، ص 69.

    3- غرر الحکم، ماده عمل

    4- راهنمای تبلیغ، ج 7، جلسه 17.

    5- قصص/ 67.

    6- نحل/ 97.


    7- غرر الحکم، ماده عمل.

    امضاء

    اَلـــلّــــهـُــــمَّ عَــــجِـّـــلْ لِـــوَلـــیـــِّکَ الــــْفــــَرَجْ





    اَلـــلّــــهـُــــمَّ عَــــجِـّـــلْ لِـــوَلـــیـــِّکَ الــــْفــــَرَجْ


  9. Top | #8

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن مناسبت ها
    تاریخ عضویت
    March 2011
    شماره عضویت
    1889
    نوشته
    31,832
    صلوات
    3655
    دلنوشته
    20
    تشکر
    54,378
    مورد تشکر
    92,609 در 31,344
    دریافت
    1
    آپلود
    0

    پیش فرض





    شرح مرحوم آیت الله مجتهدی بر دعای روز هفدهم ماه رمضان؛

    خودتان دعا را بخوانید، نه اینکه از رادیو گوش بدهید

    * دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان

    «اللّهم اهدنی فیه لصالح الاعمال و اقض لی فیه الحوائج و الامال یا من لا یحتاج الی التّفسیر و السّؤال یا عالماً بما فی صدور العالمین صلّ علی محمدٍ و آل الطّاهرین»

    ای خدا! مرا در این روز به اعمال صالحه راهنمایی کن و حاجت‌ها و آرزوهایم را برآورده ساز. ای کسی که نیازمند شرح و سوال بندگان نیستی، ای خدایی که ناگفته به حاجات و به اسرار خلق آگاهی بر محمد و آل اطهار او درود فرست.

    * شرح فرازهای دعا

    آیت‌الله مجتهدی تهرانی در شرح فراز «اللّهم اهدنی فیه لصالح الاعمال» می‌گوید:‌ خدایا من را راهنمایی کن تا اعمال صالح انجام دهم. برخی در این ماه وقت سحر بلند نمی‌شوند و نماز صبح خود را اول وقت نمی‌خوانند. باید سحر بلند شوید و دعا بخوانید، خودتان دعا را بخوانید نه اینکه از رادیو گوش بدهید. دعای افتتاح، دعای ابوحمزه ثمالی را بخوانید و از خدا بخواهید که شما را با بلاهایی مانند سیل و زلزله عذاب ندهد.

    وی در ادامه می‌گوید: عالمانی که به روی منبر برای مردم صحبت می‌کنند، باید قال‌الباقر و قال‌الصادق بگوید و کاری به اخبار رادیو و تلویزیون و اتفاقاتی که در کوچه و خیابان می‌افتد، نداشته باشند.

    این استاد اخلاق همچنین در شرح «واقض لی فیه الحوائج و الامال» می‌گوید: خدایا احتیاجات و آرزوهای من را برآورده کن. هر چه احتیاجات و آرزوهای شرعی دارم را برآورده کن. مانند اینکه آرزو می‌کنم عروس یا داماد خوب پیدا کنم. خانه‌ام کنار مسجد باشد و رفیق و هم مباحثه خوبی داشته باشم. اینها آرزوهای شرعی است.

    وی ادامه می‌دهد: اگر امید داری که کسی دیگری دعایت را استجابت می‌کند، دعایت مستجاب نمی‌شود. اگر می‌خواهی که دعایت مستجاب شود؛ ببین در دلت اگر به هیچ کس امید نداری، خدا را صدا بزنی، خدا حاجتت را می‌دهد. توسل هم پیدا کنید مخصوصاً به «نرجس خاتون» که مادر ولی وقت(عج) است. وقتی به پسرش بگوید که کسی به من متوسل شده، پسر مجبور است به حرف مادرش گوش دهد. البته توسل به همه خوب است اما آنها مقداری طول می‌کشد.

    آیت‌‌الله مجتهدی تهرانی در ادامه در شرح «یا من لا یحتاج الی التّفسیر و السّؤال» اظهار می‌کند: ای خدایی که احتیاج نداری من شرح بدهم. خدا خودش همه چیز را می‌داند و احتیاجی ندارد که ما تفسیر کنیم. نه تنها خدا به تفسیر و سؤال احتیاج ندارد، بلکه ائمه ما هم به آن احتیاج ندارند و از احوال ما باخبرند.

    وی ادامه می‌دهد: در بخش بعدی دعا می‌خوانیم: «یا عالماً بما فی صدور العالمین» یعنی «ای خدایی که ناگفته به حاجات و به اسرار خلق آگاهی» حالا چرا خدا احتیاج ندارد به سؤال و تفسیر؟ برای اینکه عالم است و به هر چیزی که در دل مردم عالم است، خدا آگاه است؛ اما باید با خدا باشیم تا کار ما را درست کند.


    آیت‌الله مجتهدی تهرانی در توضیح عبارت پایانی دعا می‌گوید: خدایا بر محمد و آل اطهار(ع) درود بفرست.





    ویرایش توسط نیایش*خادمه یوسف فاطمه(س)* : 27-06-2015 در ساعت 17:04
    امضاء

    اَلـــلّــــهـُــــمَّ عَــــجِـّـــلْ لِـــوَلـــیـــِّکَ الــــْفــــَرَجْ





    اَلـــلّــــهـُــــمَّ عَــــجِـّـــلْ لِـــوَلـــیـــِّکَ الــــْفــــَرَجْ


  10. Top | #9

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن مناسبت ها
    تاریخ عضویت
    March 2011
    شماره عضویت
    1889
    نوشته
    31,832
    صلوات
    3655
    دلنوشته
    20
    تشکر
    54,378
    مورد تشکر
    92,609 در 31,344
    دریافت
    1
    آپلود
    0

    پیش فرض




    الهي ، حسرتي ديرينه دارم
    غمي سنگين درون سينه دارم

    دلم امشب غمي محسوس دارد
    هواي عشق « ياقدوس » دارد


    ميان پيله هاي غم ، اسيرم
    خطا كارم ، گنه كارم ، حقيرم


    در اين آشفتگي هاي خيالي
    در اين دل بستگي هاي وبالي


    در اين فصل خزان نااميدي
    در اين زخم زمان نااميدي


    فضايي باز و آهنگ توكل
    نمازي تازه با قدقامت گل


    هوس دارد دلم عاشق شدن را
    به عشق آشنا لايق شدن را


    خدايا از دلم آوار بردار
    نگاهم را از اين ديوار بردار


    براي من فقط ، يك آشنا هست
    كه در دل نام او ، وقت دعا هست !





    ویرایش توسط نیایش*خادمه یوسف فاطمه(س)* : 26-07-2013 در ساعت 01:50
    امضاء

    اَلـــلّــــهـُــــمَّ عَــــجِـّـــلْ لِـــوَلـــیـــِّکَ الــــْفــــَرَجْ





    اَلـــلّــــهـُــــمَّ عَــــجِـّـــلْ لِـــوَلـــیـــِّکَ الــــْفــــَرَجْ


  11. Top | #10

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن مناسبت ها
    تاریخ عضویت
    March 2011
    شماره عضویت
    1889
    نوشته
    31,832
    صلوات
    3655
    دلنوشته
    20
    تشکر
    54,378
    مورد تشکر
    92,609 در 31,344
    دریافت
    1
    آپلود
    0

    پیش فرض





    مقام رضا، ثمره نهايي روزه

    در حديث معراج داريم که پيغمبر اکرم(ص) وقتي به معراج رفت،
    در آنجا خطاب شد «يَا أحْمَدُ هَلْ تَعْلَمُ مَا مِيرَاثُ الصَّومِ»؛

    اي احمد، مي داني روزه چه اثري در پي دارد
    و چه چيزي به ارث مي گذارد؟


    «قَالَ: لَا. ثُمَّ قَالَ: مِيرَاثُ الصَّومِ قِلَّةُ الْأکْلِ وَ قِلَّةُ الْکَلَامِ وَ
    مِيرَاثُ الصَّمْتِ أنَّهَا تُورِثُ الْحِکْمَةَ وَ هِيَ تُورِثُ الْمَعْرِفَةَ وَ
    تُورِثُ الْمَعْرِفَةُ اليَقِينَ فَإذَا اسْتَيْقَنَ الْعَبْدُ لَا يُبَالِي کَيْفَ أصْبَحَ
    بِعُسْرٍ أمْ بِيُسْرٍ فَهَذَا مَقَامُ الرَّاضِينَ»؛

    روزه دو اثر دارد؛
    يکي اثر ظاهري است که همان کم خوردن است
    و دومي که بالاتر است، کم صحبت کردن و سکوت
    است که ما به آن «صومِ صمت» مي گوييم.


    اگر جلوي زبانت را بگيري و مراعات زباني داشته باشي، اين
    موجب مي شود که حکمت پيدا کني.

    آن وقت ميراث حکمت، معرفت است و معرفت هم يقين
    را از خود به ارث مي گذارد و ثمره يقين هم «مقام رضا» است
    و اين همان مقامي است که با آن مي تواني حجاب ها را برطرف کني.



    ویرایش توسط نیایش*خادمه یوسف فاطمه(س)* : 27-06-2015 در ساعت 17:05
    امضاء

    اَلـــلّــــهـُــــمَّ عَــــجِـّـــلْ لِـــوَلـــیـــِّکَ الــــْفــــَرَجْ





    اَلـــلّــــهـُــــمَّ عَــــجِـّـــلْ لِـــوَلـــیـــِّکَ الــــْفــــَرَجْ


صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق از جمله طراحی قالب برای سایت آیه های انتظار محفوظ می باشد © طراحی و ویرایش Masoomi