قرائت توأمان با معرفت
روخوانی کردن بدون یادگیری و فهم مطالب نه تنها ارزشی نداشته ، بلکه بطلان وقت نیز به حساب می آید.
حضرت امام صادق علیه السّلام مىفرماید : قارى قرآن كه از علم خالى باشد، مثل كسى است كه از مال و ملك خالى باشد و با وجود این، عجب و كبر داشته باشد و چنان كه متكبّر بىمال، از نداشتن مال، بغض و كینه مردم دارد و مردم از جهت عجب، بغض او دارند. (مصباح الشریعة / ترجمه و شرح عبد الرزاق گیلان / 412)
باید توجه داشت که روخوانی قرآن نیز ارزشمند است اما میان یک تا صد فرق بسیار است . قاری قرآن باید بداند به چه هدفی قرآن می خواند، برای رسیدن به سر منزل حقیقی و یا اسم و رسم؟! که در اینصورت باید ارزش و اجر آن را فراموش کند.
پیامبر صلوات الله علیه در مورد عمل سه گروه که از روی ریا باشد فرموده:
1- كسى كه در راه خدا كشته شد. 2- كسى كه مالش را در راه خدا صدقه داد. 3- كسى كه كتاب خدا را قرائت نمود. (به علت اینكه كارهایشان براى خدا نبود)
روایت شده است كه فرمود: «خداوند عزیز و جلیل به هر یك از این سه گروه مىگوید: دروغ مىگویى بلكه مىخواستى بگویند فلانى «بخشنده» است، دروغ مىگویى بلكه مىخواستى بگویند فلانى «شجاع» است. و دروغ مىگویى بلكه مىخواستى بگویند فلانى «قارى قرآن» است». اینان براى عملشان ثوابى ندارند. (آیین بندگى و نیایش (ترجمه عدة الداعی)/ 374)
افضل قاریان کیست؟
ابن فضیل از عطاء و او از ابو عبد الرّحمان سلمى نقل كرده است: احدى را قارىتر از على بن ابى طالب علیه السّلام ندیدم یعنى هیچ كسى را ندیدیم قرآن را بهتر از على علیه السّلام تلاوت كند. (شواهد التنزیل لقواعد التفضیل - ترجمه روحانى/ 17)
بله یگانهای که قرآن با گوشت و خون او آمیخته و تمام زندگانیش تجلی آیات قرآن کریم است، بهترین و زیباترین تلاوت را از قرآن خواهد داشت و نام قاری قرآن تنها زیبنده و شایسته اوست.
در وقت تلاوت چه بهشت آید پیش
آن را ز خداى خود بخواه ای درویش
روزى كه به آن سراى معمور رسى
عیشى بكنى بیش از اندیشه خویش
مریم پناهنده
بخش قرآن تبیان
منابع :
1) دیوان امیرالمومنین علیه السلام/ میبدی، زمانی
2) شواهد التنزیل لقواعد التفضیل - ترجمه روحانى
3) آیین بندگى و نیایش (ترجمه عدة الداعی)
4) مصباح الشریعة / ترجمه و شرح عبد الرزاق گیلان
5) الحیاة / ترجمه احمد آرام / ج2
6) گزیده كافى / ج1
7) أصول الكافی / ترجمه مصطفوى / ج4