محمدرضا خباز:
«طغیان» تعبیر قرآنی برای بداخلاقیهای سیاسی در کشور است
گروه سیاسی: معاون امور تقنینی معاونت پارلمانی رئیس جمهور گفت: اگر مسئولی از نظر مادی اشرافی زندگی کند و از نگاه سیاسی احساس قدرت داشته باشد، به تعبیر قرآن او در مسیر طغیان قرار گرفته است؛ معتقدم بداخلاقیهای سیاسی در کشور مصداق همین تعبیر است.
محمدرضا خباز، معاون امور تقنینی معاونت پارلمانی رئیس جمهور در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) با اشاره به سیره اخلاقی امام علی(ع) گفت: ایشان در مدت حکومت 4
سال و 8 ماه خود یک روش و نقشه راهی را ارائه کردند که در هر زمانی قابل عملیاتی کردن و قابل افتخار است.
وی گفت: از نظر علمی این نکته را باید گفت، آنچه که برخی در مورد حکومتداری معتقد هستند در برابر روش حضرت علی(ع) قطرهای از دریاست.
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی حوادث دوران حیات امام علی(ع) و پایبندی ایشان به مسئله اخلاق عنوان کرد: ابوسفیان وارد خانه امیرالمومنین(ع) شد و مشاهده کرد ایشان و ابنعباس با یکدیگر سخن میگویند، این اتفاق در روزهای اول خانهنشینی امیرالمومنین(ع) رخ داد؛ ابوسفیان به امام گفت که چرا در خانه نشستهای؟ برخیزید و حق خود را بگیرید و اگر بخواهید شهر مدینه را در حمایت از شما مملو از سواره نظام خواهم کرد. حضرت علی(ع) در جواب فرمودند تو هنوز کینهات نسبت به اسلام تمام نشده است؟ میخواهی در جامعه
اسلامی اختلاف بیندازی و جنگ داخلی و برادرکشی را آغاز کنی تا مردم به عصر جاهلیت و بربریت برگردند.
معاون امور تقنینی معاونت پارلمانی رئیس جمهور اظهار کرد: از دید امام علی(ع) این سخن ابوسفیان «کلمة الحق یراد بهاالباطل» ظاهر کلمه حق است و به ظاهر حق امیرالمومنین(ع) را
میخواهند بازپس بگیرند، اما در پشت آن اراده شیطانی وجود دارد، گرفتن حق امام(ع) بر هر انسان آزادیخواهی فرض است، مسیر جلامعه اسلامی را باید اصلاح کرد، اما ارادهای که پشت سخنان ابوسفیان وجود داشت کاملا شیطانی بود و قصد تخریب جامعه اسلامی را داشت و هدفش این بود، مردمی که بعد از 23 سال تلاش پیامبر(ص) به مرتبهای از رشد و کمال رسیدهاند دوباره به عصر جاهلیت بازگردند.
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به یکی دیگر از صفات اخلاقی امام علی(ع) در دوران حکومتداری گفت: وقتی امیرالمومنین(ع) به حکومت رسیدند عدهای به ایشان گفتند شما ابتدای کارتان است، معاویه در شام به قدرت رسیده است، موقتا او را تثبیت کنید و حکومت او را بر شام ابلاغ کنید، تا بعد از مدتی که بر کشور اسلامی مسلط شدید، او را عزل کنید. حضرت فرمودند: آیا مرا راهنمایی می کنید که با ظلم به پیروزی برسم؟ یعنی برای فردی که دستش به خون شیعیان آلوده است حکومت شام را ابلاغ کنم؟ به خدا قسم اگر خورشید را در دست راست و ماه را در دست چپم قرار دهند، من پوست جویی را از دهان مورچهای به ستم نمیگیرم.
خباز با اشاره به یکی دیگر از وقایع دوران حیات امام علی(ع) و اخلاقمداری ایشان گفت: خلیفه دوم به ایشان گفتند برای حمله به ایران شما مصلحت میدانید در جنگ شرکت کنم؟ اگر نگاه مادی و قدرتطلبی باشد، انسان با خود میگوید بهتر است رقیب خود را به میدان جنگ بکشانم تا کشته شود و خود به حکومت برسم، اما حضرت اینگونه فکر نمیکردند، ایشان فرمودند، حاکم مثل نخ تسبیح است و نخ تسبیح موجب میشود که مهرههای تسبیح منسجم شوند، اگر در جنگ اتفاقی برای حاکم رخ دهد، جامعه اسلامی دچار مشکل خواهد شد، حضرت در نهایت به خلیفه فرمودند که فرماندهان خود را به جنگ بفرست و خود در مرکز حکومت برای استمرار حکومت و حل مشکلات جامعه اسلامی حضور داشته باش.
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی همچننی یادآور شد: وقتی عدهای از شورشیان، عثمان را به محاصره درآوردند، حضرت آنها را نصیحت کرد که این کار را انجام ندهید، اما شورشیان قبول نکردند و ناچار امیرالمومنین(ع) امام حسن(ع) را فرستاندند تا به نحوی برای عثمان و همسر او آب و غذا بیاورند.
معاون امور تقنینی معاونت پارلمانی رئیس جمهور افزود: وقتی عثمان کشته شد، افرادی در خانه امیرالمومین(ع) آمدند و گفتند که مسئولیت حکومت را بپذیر. حضرت فرمودند: «لو لا حضور حاضر لولا حضور الحاضر و قیام الحجة بوجود الناصر و ما اخذ الله علی العلماء الا یقاروا علی کظة ظالم و لا سغب مظلوم لا لقیت حبلها علی غاربها»، اگرنه این بود که جمعیت بسیاری گرداگردم را گرفته و به یاری قیام کردهاند و از این جهت حجت تمام شده است و اگر نبود عهد و مسئولیتی که خداوند از دانشمندان هر جامعه گرفته که در برابر شکمخواری ستمگران و گرسنگی ستمدیدگان سکوت نکنند، من مهار شتر خلافت را رها میساختم و از آن صرفنظر میکردم» حضرت علی(ع) به حکومت به عنوان یک ابزار برای ایجاد عدالت اجتماعی نگاه میکنند.
حکومت و تکیه بر قدرت در سیره علوی اصل نیست
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: حکومت و تکیه بر قدرت برای امام علی(ع) اصل نیست، اصل خدمت به جامعه و مردم و گرفتن دست مظلومین و قطع کردن دست ظالمان از سرنوشت جامعه اسلامی است، اصل شکوفایی استعدادها و مردم را در جهت خدا حرکت دادن است؛ امروز همه جوامع به چنین الگویی نیاز دارند و با وجود چنین الگوهایی جامعه به سعادت خواهد رسید.
وی در پاسخ به این سوال که چگونه میتوان اخلاق سیاسی را نهادینه کرد؟ گفت: امام(ره) میفرمودند که مسئولان و دولتمردان باید زیطلبگی داشته باشند، رهبر معظم انقلاب نیز تأکید میکنند که نکند دنیا در زیر دندان شما مزه کند در این صورت اول انحراف است؛ اگر انسان مالی را از مسیر غیرمشروع وارد خانه خود کند به تعبیر قرآن به شکم خود آتش وارد کرده است.
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: مسئولان و حاکمان باید زندگی عادی و معمولی داشته باشند؛ امام علی(ع) میفرمایند که میتوانم همه عمر با گندم و عسل زندگی خود را بگذرانم، اما لباس خشن میپوشم و از دنیای شما به قرص نانی کفایت میکنم، ایشان به همه الگو میدهند که با ساده زندگی کردن روحیه خدمتگذاری در فرد زنده خواهد ماند.
ضرورت جلوگیری از رواج زندگی اشرافی بین مسئولان
وی با اشاره به تصویب مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص طرح رسیدگی به دارایی مسئولان و کارگزاران جمهوری اسلامی ایران، در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: باید این مصوبه مجمع ابلاغ شود و هر مسئولی که شرایط زندگیش با مصوبه مجمع مغایر بود باید با او برخورد شود، نباید اجازه داد زندگی مسئولان اشرافی شود.
معاون امور تقنینی معاونت پارلمانی رئیس جمهور گفت: اگر مسئولی از نظر مادی اشرافی زندگی کند و از نگاه سیاسی احساس قدرت داشته باشد، به تعبیر قرآن او در مسیر طغیان قرار گرفته است، معتقد هستم بداخلاقیهای سیاسی که در کشور رخ می دهد، به تعبیر قرآن کریم طغیان است؛ نباید طغیان را محدود به شورشگری و شمشیر به دست گرفتن برای سلب آرایش مردم محدود کرد.
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: اگر جامعه ما مقداری بداخلاقی دارد، روشها و الگوهایی است که مردم از مسئولان خود گرفتهاند، زیرا به تعبیر معصوم(ع) مردم بر دین حاکمان خود هستند و مردم به حاکمان خود شبیهترند تا به پدران خود؛ همه میدانیم که شرایط اخلاقی جامعه امروز مطلوب نیست، لذا باید به روش علوی برگردیم، کاری که در مجمع تشخیص مصلحت نظام شروع شده نقطه اصلی برای اخلاقیتر کردن مسئولان است.
خباز با اشاره به اهمیت برگزاری درسهای اخلاقی برای مسئولان گفت: در مجلس چهارم و پنجم به یاد دارم که حجتالاسلام ناطق نوری از اساتید اخلاقی چون مرحوم آیتالله مشکینی و آیتالله سبحانی دعوت میکرد تا در جمع نمایندگان درس اخلاق بگویند و این درس اخلاق در نحوه زندگی مسئولان تاثیرات عمیقی دارد.
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با ذکر اینکه همه باید از یکدیگر برای رسیدن به کمالات اخلاقی مراقبت کنند، گفت: هر فردی در هر حزب و گروهی که است مراقبت کند تا دیگر هم حزبیهای او به مشکل اخلاقی دچار نشوند؛ نباید در زمینه اخلاقی بیتفاوت بود، لذا باید گفت که مراقبت از یکدیگر و قوانین محدودکننده میتواند مسئولان را اخلاقیتر کند و مطمئنا اگر مسئولان اخلاق سیاسی را رعایت کنند جامعه یا اخلاقیتر خواهیم داشت.