اولین تلاش چین برای ساخت یک سامانه پدافندی موثر به دهه ۱۹۶۰ بر می گردد. در ان زمان شوروی اتش بار سام ۲ به چین فروخت و بعد از این به دلیل اختلافات سیاسی بسیار رابطه چین با شوروی قطع شد. سرزمین پهناور چین و ۶ اتش بار!! در سال ۱۹۶۶ چین یک کپی مستقیم از موشک سام ۲ را با نام اچ کیو ۱ تولید کرد اگرچه مشخص نیست که ایا چین رادار ها و سامانه کنترول را هم تولید کرد و یا تنها خود موشک را.با ارتقاء اچ کیو ۱ در اوائل دهه ۱۹۷۰ موشک اچ کیو ۲ای تولید شد.این نسخه دست کم ۱۴۰ شلیک ازمایشی داشت که نیم از انها به هدف برخورد کردند. ولی اچ کیو ۲ ای تنها توان درگیر با اهداف ارتفاع بالا با سرعت کم را داشت . چین در در دهه ۱۹۷۰ با ارتقاء اچ کیو ۲ ای به اچ کیو ۲ بی دست به توسعه نسخه ای برای توان تعقیب هدف در ارتفاع پایین و سرعت بیشتر شد. در ادامه تا دهه ۱۹۸۰ اچ کیو ۲ بی تولید شد . این نمونه دارای راداری و سامانه هدایت چینی بود و دارای سوخت مایع پر قدرتمند تری بود(سام ۲ دارای دو مرحله بود یکی مرحله سوخت جامد و یک مرحله سوخت مایع). رادار نسبت به سام ۲ دارای مقاومت بیشتری در برابر جنگ الکترونیک داشت و اطلاعات هدایت برای موشک با رمز گذار دیجیتال ارسال میشد. با تغییرات در موتور موشک توان رسیدن به سرعت بالاتر در ارتفاع متوسط و پایین را داشت و توان انجام مانورهای سخت تر را داشت. کلاهک قدرتمند ار داشت و تخریب بیشتری به وجود می اورد. دارای یک سامانه اپتیکی برای رهگیری غیر فعال هدف بود. دارای پنلهای گرافیکی برای اپراتور بود و بسیاری از وظایف را به صورت خودکار انجام میداد.
در مجموع ۳۰ فناوری پیشرفته در اچ کیو ۲ بی نصب شده بود که کارای ان را تا سام ۶ روسها بالا برده بود اگرچه همچنان سامانه هدایت در خط دید رادار مشکلاتی را داشت. و حتی گفته های وجود دارد که در اواخر دهه ۱۹۹۰ تعدادی از اتش بارهای اچ کیو ۲ به رادار اریه فازی غیر فعال مجهز شدند.در طی جنگ بین چین و ویتنام در سال ۱۹۷۹ به دلیل عدم توان لازم برای ایجاد پوشش هوای توسط نیروی هوایی این کار بر عهده اچ کیو ۲ گذاشته ولی اچ کیو ۲ مانند سام ۲ دارای اتش بار ثابت بود و قالبیت تحرک نداشت از این رو چین برای اچ کیو ۲بی دست به توسعه یک لانچر متحرک شنی دار زد.با وجود این حمل نقل موشک سوخت مایع مانند اچ کیو ۲ در میدان نبرد ان هم با مخزن سوخت پر به دلیل اشتعال بودن موتور موشک کار بسیار خطر ناکی بود.موشک همانند سام ۲ ، دو مرحله ای و سوخت مایع بود و از کلاهک انفجار مجاورتی بهره میبرد . طی ازمایشات که در اوائل دهه ۱۹۸۰ انجام شلیک موشک بر ضد اهداف مختلف با سرعت و ارتفاع مختلف شلیک شد و نتیجه این شد که تغییراتی در خلبان خودکار موشک انجام شد و تمامی رایانه های با نسخه دیجیتال تعویض شد.برد موشک ۳۵ کیلومتر و ارتفاع عمل ان ۲۵ کیلومتر بود.همانند سام ۲ از سه رادار بهره میبرد. هدف اول توسط رادار هشدار دهنده پی ۱۲ که بردش بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلومتر بود و در باند وی اچ اف کار میکرد و بعد هدف به رادار ردیاب داده میشد که کارش محاسبه ارتفاع و سمت هواپیما برد. بسته به نوع هواپیما ارتفاع و سرعت بردش کشف این رادار بین ۱۲۰ تا ۶۰ کیلومتر بود و بسته به مدل در باند ائی و اف و یا جی کار میکرد. این رادار در سام دو رادار سان سونگ است که چین اون را با نام اس جی ۲۰۲ ساخت و بعد تمام اطلاعات به هدف درگیری قرار میگرفت که در باند ائی کار میکرد و بردش بین ۳۰ تا ۵۰ کیلومتر بود تا موشک را به طرف هدف هدایت کند.چین در مجموع تا دهه ۱۹۹۰ حدود ۱۰۰۰۰ موشک و هزار پرتابگر تولید کرد
اچ کیو ۲
http://www.iran-forum.ir/thread-349525.html