نمایش نتایج: از شماره 1 تا 5 , از مجموع 5

موضوع: جنگنده f-22، آمریکا

  1. Top | #1

    عنوان کاربر
    مدیرارشد انجمن فن آوری و انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    January 1970
    شماره عضویت
    8676
    نوشته
    25,481
    صلوات
    71109
    دلنوشته
    439
    ازطرف مرحوم پدرم:خدابیامرزدشان "الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍوَآلِ مُحَمَّدٍوعَجّل فَرَجَهم
    تشکر
    24,768
    مورد تشکر
    19,232 در 11,585
    وبلاگ
    37
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    parbane جنگنده f-22، آمریکا

    برترین جنگنده این لیست F-22 است که تولید ایالات متحده آمریکا است که توسط لاکهید مارتین طراحی شده است. این هواپیمای جنگی دارای دو موتور است و از نسل هواپیماهای مافوق صوت است و دارای قابلیت مانور جنگی نیز می باشد. اولین پرواز F-22 در ۷ سپتامبر ۱۹۹۷ صورت گرفته است و هزینه ساخت آن نیز چیزی برابر با ۱۵۰ میلیون دلار برآورد شده است. حداکثر سرعت این هواپیما ۱۹۶۳ کیلومتر بر ساعت است.
    اف-۲۲ رپتور










    نوع هواپیما
    جنگنده برتری هوایی-هواپیمای پنهان‌کار

    کشور سازنده ایالات متحده آمریکا

    شرکت سازنده لاکهید مارتین، سیستمهای دفاعی یکپارچه بویینگ

    نخستین پرواز
    ی‌اف-۲۲ ۲۹ سپتامبر ۱۹۹۰
    اف-۲۲: ۷ سپتامبر ۱۹۹۷

    تاریخ رونمایی
    ۱۵ دسامبر ۲۰۰۵

    وضعیت کنونی
    فعال

    بکارگیرنده(ها)
    نیروی هوایی ایالات متحده

    تعداد ساخته‌شده
    ۱۸۷ عدد عملیاتی و ۸ عدد آزمایشی

    هزینهٔ پروژه
    ۶۶٫۷ میلیارد دلار

    بهای هر فروند
    ۱۵۰ میلیون دلار (قیمت‌های سال ۲۰۰۹)

    مدل‌های دیگر
    اکس-۴۴ مانتا
    اف‌بی-۲۲




    امضاء



  2.  

  3. Top | #2

    عنوان کاربر
    مدیرارشد انجمن فن آوری و انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    January 1970
    شماره عضویت
    8676
    نوشته
    25,481
    صلوات
    71109
    دلنوشته
    439
    ازطرف مرحوم پدرم:خدابیامرزدشان "الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍوَآلِ مُحَمَّدٍوعَجّل فَرَجَهم
    تشکر
    24,768
    مورد تشکر
    19,232 در 11,585
    وبلاگ
    37
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض


    اف-۲۲ رپتور


    (به
    انگلیسی:
    Lockheed Martin F-22 Raptor) جنگنده نسل پنجم ساخت شرکتهای لاکهید و بوئینگ است. ایالات متحده تنها کشوری است که این هواپیمای پنهان‌کار و فرامانورپذیرِ دوموتوره و تک‌سرنشین را در اختیار دارد. اف-۲۲ در وهلهٔ نخست به عنوان یک جنگنده برتری هوایی طراحی شده اما دارای قابلیت‌های ثانویه‌ای برای مأموریت‌های حمله به زمین، جنگ الکترونیکی و تجسس سیگنال می‌باشد. لاکهید مارتین پیمانکار اصلی طرح است و تولید بیشتر بدنهٔ هواپیما، سیستم‌های سلاح و مونتاژ نهایی اف-۲۲ را به عهده دارد. برنامه بوئینگ شامل بال، بخشی از بدنه، ادغام اویونیک، و تمامی سیستم آموزش خلبان و نگهداری سیستم است.




    نخستین پیش‌نمونه رپتور (به معنی شکارچی) در سال ۱۹۹۷ به پرواز درآمد در حالیکه برنامه طراحی آن از اوایل دهه ۱۹۸۰ آغاز شده بود. ابتدا برای هواپیما اسامی مختلف اف-۲۲ و اف/آ-۲۲ تعیین شده بود و در دسامبر ۲۰۰۵ وقتی به طور رسمی وارد نیروی هوایی شد «اف-۲۲آ» نامیده شد. با وجود دوران طولانی و پرهزینهٔ تکوین و توسعه نیروی هوایی آمریکا در نظر دارد از ۱۸۷ فروند اف-۲۲ خود به عنوان یک جزء حیاتی برای آینده قدرت هوایی تاکتیکی ایالات متحده بهره گیرد و معتقد است که ترکیب پنهان‌کاری، نمایش ایرودینامیکی و هشیاری موقعیتی اف-۲۲ قابلیت‌های بی‌رقیبی به آن در مأموریت‌های هوابه‌هوا می‌بخشد و با هیچ‌یک از هواپیماهای موجود یا در حال طراحی کشورهای دیگر قابل مقایسه نیست.

    اف-۲۲ با توجه به حساسیت تکنولوژی آن به هیچ کشور دیگری فروخته نشده و درخواست‌های ژاپن، استرالیا و اسرائیل برای خرید آن رد شده‌است.




    این هواپیما اولین تجربه جنگی خود را در سال ۲۰۱۴ در جریان حمله علیه نیروهای
    داعش در عراق و سوریه به دست آورد. از اف-۲۲ در این حملات برای شلیک بمب‌های هزار پوندی هدایت جی‌پی‌اس به مواضع داعش در نزدیکی سد تشرین استفاده شده اما مأموریت اصلی این هواپیما استفاده از اویونیک پیشرفتهٔ خود برای مأموریت‌های جاسوسی، پایش و مراقبت و شناسایی است.




    موتورهای بکار رفته در این هواپیما قابلیت کنترل دمای گاز خروجی برای کاهش خط اثر حرارتی دارد که مشابه این تکنولوژی فقط در بمب افکن رادارگریز
    بی-۲ اسپیریت بکار رفته است و حتی جنگنده نسل پنجمی سوخو پک فا هم دارای این تکنولوژی پیچیده نمی‌باشد. به گفته سازندگان، این جنگنده پنهان کارترین جنگنده جهان است.




    امضاء



  4. Top | #3

    عنوان کاربر
    مدیرارشد انجمن فن آوری و انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    January 1970
    شماره عضویت
    8676
    نوشته
    25,481
    صلوات
    71109
    دلنوشته
    439
    ازطرف مرحوم پدرم:خدابیامرزدشان "الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍوَآلِ مُحَمَّدٍوعَجّل فَرَجَهم
    تشکر
    24,768
    مورد تشکر
    19,232 در 11,585
    وبلاگ
    37
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض

    تاریخچه

    برنامهٔ «جنگنده تاکتیکی پیشرفته» نیروی هوایی آمریکا برای جایگزینی اف-۱۵ و اف-۱۶ در سال ۱۹۸۱ آغاز شد. این جنگنده بایستی برتری قابل توجهی بر میگ-۲۹ و سوخو-۲۷ فلانکر روس‌ها می‌داشت و نیازهای آن شامل استفاده از تکنولوژی‌های جدید در طراحی هواپیما از جمله استفاده از مواد کامپوزیتی و آلیاژهای سبک در ساخت بدنه، سیستم کنترل پرواز پیشرفته، سیستم پرتوان برای تأمین نیروی پیشرانه و مهمتر از همه فناوری پنهان‌کاری بود.



    در ۱۹۸۶ لاکهیدمارتین، بوئینگ و جنرال داینامیکس طراحی هواپیمایی با این مشخصات را آغاز کردند که نخستین پیش‌نمونه آن با نام «وای‌اف-۲۲» در سال ۱۹۹۰ به پرواز درآمد. این هواپیما رقیب خود «وای‌اف-۲۳» را که محصول مشترک نورتروپ و گرومان بود شکست داده و به عنوان جنگنده برتری هوایی نسل پنجم نیروی هوایی آمریکا انتخاب شد. البته وای‌اف-۲۳ از وای‌اف-۲۲ پنهان‌کارتر و سریع‌تر بود اما مانورپذیری کمتری داشت.





    با توجه به استفاده از تکنولوژی‌های جدید و پیچیده دوران توسعه اف-۲۲ با مشکلات عملیاتی فراوانی روبرو بود و تا سال ۱۹۹۷ هفت سال طول کشید تا اولین پیش‌نمونه اف-۲۲ به پرواز درآید و تنها در سال ۲۰۰۵ بود که اف-۲۲ به طور رسمی وارد خدمت نظامی شد. در سال ۱۹۹۱ نیروی هوایی آمریکا قصد خرید ۶۵۰ فروند از این هواپیما را داشت اما با توجه به افزایش هزینه‌ها، وقفه قابل توجه در ساخت جنگنده نسل جدید روس‌ها و همچنین طراحی جنگنده ارزانتر و چندکاره‌تر اف-۳۵ تنها ۱۸۷ فروند از اف-۲۲ تولید شده و در سال ۲۰۱۱ خط تولید آن متوقف شد.




    اف-۲۲ برای پنهان‌کاری بمب‌ها و موشک‌های خود را داخل خود حمل می‌کند و قبل از شلیک آن را باز کرده و بلافاصله پس از شلیک در محفظه

    بسته می‌شود.
    امضاء



  5. Top | #4

    عنوان کاربر
    مدیرارشد انجمن فن آوری و انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    January 1970
    شماره عضویت
    8676
    نوشته
    25,481
    صلوات
    71109
    دلنوشته
    439
    ازطرف مرحوم پدرم:خدابیامرزدشان "الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍوَآلِ مُحَمَّدٍوعَجّل فَرَجَهم
    تشکر
    24,768
    مورد تشکر
    19,232 در 11,585
    وبلاگ
    37
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض

    توضیحات



    اف-۲۲ از قاعدهٔ «دید اول، شلیک اول» پیروی می‌کند، یعنی این جنگنده قبل از اینکه هواپیمای دشمن او را بر روی صفحه رادار خود تشخیص دهد، شناسایی کرده، به سمت او شلیک کرده و زودتر هم از منطقه جنگ دور می‌شود.
    برای اینکه بازتاب راداری موشک‌ها و بمب‌ها موقعیت هواپیما را افشا نکند، تسلیحات اف-۲۲ در محفظهٔ داخل هواپیما حمل می‌شوند.




    در زمان شلیک در محفظه باز و بلافاصله پس از شلیک بسته می‌شود. این هواپیما در مأموریت‌های هوابه‌هوا از دو موشک گرمایاب ایم-۹ سایدوایندر و شش موشک راداری میانبرد و دوربرد آمرام برای نابودی دشمن بهره گرفته و در مأموریت‌های حمله به زمین قادر به حمل دو بمب ۴۵۰ کیلویی هدایت‌شونده یا هشت بمب ۱۱۰ کیلویی در محفظه داخلی خود نیز هست. البته هواپیما به چهار جایگاه خارجی هر یک با قدرت حمل بیش از ۲ تن نیز مجهز است و می‌توان بمب‌ها و موشک‌های دیگر و یا تانکر سوخت اضافی را در این جایگاه‌ها نصب کرد. واضح است که در این صورت پنهان‌کاری هواپیما بسیار کمتر خواهد شد.






    رپتور یکی از معدود هواپیماهایی است که از قابلیت ابرپیمایش (سوپر کروز) برخوردار است یعنی می‌تواند بدون روشن کردن پس‌سوز موتور در سرعت‌های مافوق صوت پرواز کند. مانورپذیری بسیار بالا، پنهان‌کاری و حسگرهای یکپارچه و اویونیک بسیار پیشرفته این هواپیما را از جنگنده‌های دیگر متمایز می‌کند.



    این هواپیما حتی قادر به تشخیص جنگنده خطرناکتر در یک دستهٔ پروازی به لحاظ موقعیت و شناسایی تسلیحات در حال حمل، توسط سامانه هوشمند کمک خلبان دیجیتال است و در صورت شناسایی راداری دارای سیستمهای اخلال راداری و سایر پارامترهای پیشرفته دفاع و فریب می‌باشد.





    بدنه رپتور از آلیاژی سرّی از تیتانیوم و کِولار- کربن و نوعی آلومینیوم تشکیل یافته است که این آلیاژ بسیار سختتر و در عین حال سبکتر از فولاد می‌باشند. نزدیکترین رقیب این سوپر جنگنده، سوخو پک فا بوده که هنوز به طور رسمی وارد ارتش کنفدراسیون روسیه نشده و به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار گرفته است.




    سوانح: - اولین سانحه این پرنده در سال در سال ۱۹۹۲اتفاق افتاد که در آن مدل اولیه F22 که YF22 نام داشت بر فراز آسمان کالیفرنیا دچار نقص در سیستم کنترل شد و سقوط کرد.





    - سقوط بعدی اف ۲۲ در سال ۲۰۰۴ اتفاق افتاد. در این سانحه موتور هواپیما در حین پرواز خاموش شد و پرنده سقوط کرد. البته خلبان توانست از این سانحه جان سالم به در ببرد.




    - ساعت ۱۰ صبح ۲۵ ماه میلادی مارس ۲۰۰۹ فاکس نیوز اعلام کرد سومین هواپیمای اف ۲۲ در نزدیکی پایگاه هوایی ادوارد ایالات متحده سقوط کرده و خلبان ۴۹ ساله آن کشته شده است. تغییر ناگهانی فشار، علت این سانحه اعلام شد.



    - شانزدهم نوامبر ۲۰۱۰ سی ان ان گزارش داد اف ۲۲ دچار سانحه‌ای عجیب شده و در آلاسکا سقوط کرده است. این سقوط نقطه عطفی در تاریخ تولید اف ۲۲ محسوب شد. علت این سانحه هیچگاه به طور دقیق اعلام نشد. اما علت اصلی نقص در سیستم خنک‌کننده موتور بود که باعث بالا رفتن دمای موتور شد و پس از انفجار موتور، هواپیما سقوط کرد و سرنشین آن نیز که از خلبانان سرشناس نیروی هوایی آمریکا بود کشته شد. یکی دیگر از عوامل دخیل در این سانحه نقص در سیستم تأمین اکسیژن خلبان بود که پروژه اف ۲۲ را با چالش جدید رو به رو کرد.





    - سانحه بعدی اف ۲۲ در سال ۱۵ نوامبر ۲۰۱۲ در پایگاه هوایی تیندال واقع در فلوریدا رخ داد. علت این سانحه هرگز اعلام نشده اما خلبان آن توانست از هواپیما خارج شود و زنده بماند.





    - تازه‌ترین سانحه F22 Raptor در سال ۲۰۱۳ اتفاق افتاد که در آن، این هواگرد به علت نامعلوم پس از پرواز در شمال اردن سقوط کرد.




    امضاء



  6. Top | #5

    عنوان کاربر
    مدیرارشد انجمن فن آوری و انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    January 1970
    شماره عضویت
    8676
    نوشته
    25,481
    صلوات
    71109
    دلنوشته
    439
    ازطرف مرحوم پدرم:خدابیامرزدشان "الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍوَآلِ مُحَمَّدٍوعَجّل فَرَجَهم
    تشکر
    24,768
    مورد تشکر
    19,232 در 11,585
    وبلاگ
    37
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض

    مشخصات پروازی


    مشخصات عمومی




    • سرنشین: یک نفر
    • وزن خالی: ۱۹٫۷۰۰ کیلوگرم
    • فاصله بین ۲ نوک بال: ۱۳٫۵۶ متر
    • طول کلی بدنه: ۱۸٫۹۰ متر
    • ارتفاع هواپیما: ۵٫۰۸ متر
    • مساحت بال: ۷۸٫۰۴ متر مربع
    • وزن با سوخت و مسلح: ۲۹٫۳۰۰ کیلوگرم
    • حداکثر وزن برخاست:۳۹ تن




    مشخصات پروازی





    • حداکثر سرعت: ۲۴۱۰ کیلومتر بر ساعت (۲٫۲۵ ماخ - تقریبی)
    • حداکثر سرعت پیمایشی (مقرون به صرفه اقتصادی): ۱۸۲۵ کیلومتر بر ساعت (۱٫۷۲ماخ)
    • برد عملیاتی با داشتن ۲ مخزن سوخت خارجی: ۲۹۶۰ کیلومتر
    • شعاع عملیاتی:۷۵۹ کیلومتر
    • برد یکنواخت: ۳۲۱۹ کیلومتر
    • سقف پرواز: ۲۰ هزار متر
    • ظرفیت سوخت: ۸۲۰۰ کیلو (۱۱۹۰۰۰ کیلو در صورت استفاده از مخازن سوخت خارجی)
    • بارگیری بال: ۳۷۵ کیلو بر متر مربع
    • نسبت قدرت به وزن: ۱٫۰۹ (۱٫۲۶ با ۵۰ درصد سوخت)
    • پیشرانه: دو موتور توربوفن اف۱۱۹-پی دبلیو-۱۰۰ پرت اند ویتنی با قابلیت تراست وکتورینگ هر موتور با قدرت رانش ۱۰۴ کیلو نیوتن در حالت خشک و بیش از ۱۵۶ کیلو نیوتن در حالت پس‌سوز[۱]



    تسلیحات





    • یک توپ ۲۰ میلیمتری شش‌لول ام۶۱ والکان با ۴۸۰ تیر فشنگ
      • هوابه‌هوا



    دو موشک کوتاه‌برد ای آی ام-۹


    • شش موشک میان‌برد و دوربرد آمرام
      • هوا به زمین

    • دو موشک ای آی ام-۹
    • دو موشک آمرام
    • دو بمب ۴۵۰ کیلویی یا هشت بمب ۱۱۰ کیلویی


    امضاء



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق از جمله طراحی قالب برای سایت آیه های انتظار محفوظ می باشد © طراحی و ویرایش Masoomi