تاریخچهبرنامهٔ «جنگنده تاکتیکی پیشرفته» نیروی هوایی آمریکا برای جایگزینی
اف-۱۵ و
اف-۱۶ در سال ۱۹۸۱ آغاز شد. این جنگنده بایستی برتری قابل توجهی بر
میگ-۲۹ و
سوخو-۲۷ فلانکر روسها میداشت و نیازهای آن شامل استفاده از تکنولوژیهای جدید در طراحی هواپیما از جمله استفاده از مواد کامپوزیتی و آلیاژهای سبک در ساخت بدنه، سیستم کنترل پرواز پیشرفته، سیستم پرتوان برای تأمین نیروی پیشرانه و مهمتر از همه فناوری پنهانکاری بود.
در ۱۹۸۶
لاکهیدمارتین،
بوئینگ و
جنرال داینامیکس طراحی هواپیمایی با این مشخصات را آغاز کردند که نخستین پیشنمونه آن با نام «وایاف-۲۲» در سال ۱۹۹۰ به پرواز درآمد. این هواپیما رقیب خود «وایاف-۲۳» را که محصول مشترک
نورتروپ و
گرومان بود شکست داده و به عنوان جنگنده برتری هوایی نسل پنجم نیروی هوایی آمریکا انتخاب شد. البته وایاف-۲۳ از وایاف-۲۲ پنهانکارتر و سریعتر بود اما مانورپذیری کمتری داشت.
با توجه به استفاده از تکنولوژیهای جدید و پیچیده دوران توسعه اف-۲۲ با مشکلات عملیاتی فراوانی روبرو بود و تا سال ۱۹۹۷ هفت سال طول کشید تا اولین پیشنمونه اف-۲۲ به پرواز درآید و تنها در سال ۲۰۰۵ بود که اف-۲۲ به طور رسمی وارد خدمت نظامی شد. در سال ۱۹۹۱ نیروی هوایی آمریکا قصد خرید ۶۵۰ فروند از این هواپیما را داشت اما با توجه به افزایش هزینهها، وقفه قابل توجه در ساخت جنگنده نسل جدید روسها و همچنین طراحی جنگنده ارزانتر و چندکارهتر
اف-۳۵ تنها ۱۸۷ فروند از اف-۲۲ تولید شده و در سال ۲۰۱۱ خط تولید آن متوقف شد.
اف-۲۲ برای پنهانکاری بمبها و موشکهای خود را داخل خود حمل میکند و قبل از شلیک آن را باز کرده و بلافاصله پس از شلیک در محفظه
بسته میشود.