نمایش نتایج: از شماره 1 تا 2 , از مجموع 2

موضوع: ویژگی قصه های قرآنی

  1. Top | #1

    عنوان کاربر
    مدیر بخش علوم پزشکی
    تاریخ عضویت
    December 2012
    شماره عضویت
    4618
    نوشته
    17,593
    صلوات
    114
    دلنوشته
    2
    سلامتی آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه شریف
    تشکر
    9,116
    مورد تشکر
    7,889 در 2,475
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض ویژگی قصه های قرآنی



    اصل معنای قصه ، پیگیری است . در حقیقت می توان گفت که قصه ،آیینه‌ی ملت‌هاست.

    ویژگی های قصه های قرآن
    قصه‌گو خداست . هرچه قصه‌گو مهم‌تر باشد ، اثربخش‌تر است.
    قصه‌ها حق است نه باطل . حق است یعنی حقیقت دارد ، نه خیال .
    قصه‌ها علمی است ، وسیله‌ی فكر است نه به خواب بردن و وقت را سپری کردن.

    دوری از غلوّ و مبالغه در قصه‌های قرآن



    خداوند در قصه‌های قرآن و مطالبی كه نقل می‌كند ، ضمن عظمت دادن ، كاری می‌كند كه طرفی كه بزرگ می‌شود ، مردم گرفتار غلوّ و مبالغه و غرور نشوند .
    مثلاً می‌فرماید كه : « سُبْحَانَ الَّذِى أَسْرَى‏»1 پیغمبر را معراج برد . منتها می‌گوید كه « أَسْرَى‏ بِعَبْدِه ِ‏» یعنی ضمن اینكه به پیغمبر به معراج رفت ، باز هم عبد بود. لذا قرآن گاهی وقت‌ها می‌گوید چنین و چنان كنید ، «لعلّكم تُفلِحُون» ، می‌گوید شاید تا طرف غرور نگیرد.
    امضاء


  2.  

  3. Top | #2

    عنوان کاربر
    مدیر بخش علوم پزشکی
    تاریخ عضویت
    December 2012
    شماره عضویت
    4618
    نوشته
    17,593
    صلوات
    114
    دلنوشته
    2
    سلامتی آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه شریف
    تشکر
    9,116
    مورد تشکر
    7,889 در 2,475
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض پاسخ : ویژگی قصه های قرآنی


    هم برجسته و هم تواضع می دهد!



    هر دو در قصه های قرآن وجود دارد .قرآن یك آیه دارد كه می‌فرماید: « ما كانَ لِبَشَرٍ أَنْ یُؤْتِیَهُ اللَّه ‏» ، بشر حق ندارد به خاطر اینكه علم و حكمت به او دادیم ، و او را به مقام رسالت رساندیم ، به مردم بگوید كه : « كُونُوا عِباداً لی‏ »2
    یعنی پیغمبر هم حق ندارد به مردم بگوید كه تو نوكر من باش ! یعنی ضمن اینكه اشرف مخلوقات است ، اما در عین حال باید تواضع داشته باشد .

    تنوع در قصه‌های قرآن



    قصه‌های قرآن تنوع دارد . در قرآن هم قصه‌های انبیاء آمده و هم قصه مورچه آمده است .
    حالات مختلف انسان در قصه‌های قرآن
    قصه طفولیت : قصه كودكی موسی را می‌گوید . مادر موسی ؛ به موسی شیر بده او را دردریا بیانداز. ماجرای نوزادی موسی را می‌گوید . از پیری زكریا و ابراهیم هم می‌گوید . « وَ اشْتَعَلَ الرَّأْسُ شَیْبا »3
    از ماجرای پیر تا ماجرای نوزاد در قرآن موجود است ! از قعر دریا می‌گوید تا عرش اعلی !
    قعر دریا : یونس در شكم ماهی ! عرش اعلی : معراج پیغمبر!
    از عذاب آسمانی قصه می‌گوید: صاعقه ! تا عذاب زمینی : رگبار ملخ و شپش و قورباغه به قوم فرعون!
    از قهر توسط آب می‌گوید ، تا قهر توسط خاك . قهر توسط آب : فرعون غرق شد ، توسط خاك : قارون در خاك فرو رفت .
    از بادیه نشینی می‌گوید: اعراب یعنی عرب‌های بادیه نشین تا كاخ نشینی می‌گوید؛ « وَ تَنْحِتُونَ مِنَ الْجِبالِ بُیُوتا »4
    امضاء


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق از جمله طراحی قالب برای سایت آیه های انتظار محفوظ می باشد © طراحی و ویرایش Masoomi